Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kitlover schreef:Geen hulp teugels is mijn advies, zeker niet als dit de eerste keer was (was het ook de eerste keer op ander terein? Dat is altijd spannend).
Agossie schreef:Persoonlijk zou ik het fijner vinden als de instructrice aan wat ontspanning zou gaan werken in plaats van meteen met een hulpteugel komt. Ik heb ooit gezegd dat als een instructeur een hulpteugel pakt voor een leerling, ik twijfel aan de capaciteiten van de instructeur. Helemaal als het na één les is en voor het eerst op deze vreemde plek.
Renee_S schreef:Een thiedeman zou ik sowieso niet doen. Als de situatie echter lastig wordt zou ik een martingaal niet afraden, wanneer het paard ontspannen loopt doet deze namelijk niks. Alleen als het paard exteewm zijn hoofd in de lucht gaat gooien hebje net die extra hulp in de vorm van neerwaartse druk op het bit.
max66 schreef:Renee_S schreef:Een thiedeman zou ik sowieso niet doen. Als de situatie echter lastig wordt zou ik een martingaal niet afraden, wanneer het paard ontspannen loopt doet deze namelijk niks. Alleen als het paard exteewm zijn hoofd in de lucht gaat gooien hebje net die extra hulp in de vorm van neerwaartse druk op het bit.
een klap in de mond dus? Of zie ik het verkeerd?
Renee_S schreef:Een martingaal geeft overigens net zk veel druk in de mond als dat jij met je handen bied. Als jij meegaat zal het paard geen klap krijgen nee. Er blijft echter correcte druk op het bit waardoor het paard niet compleet met het bit kan weg lopen en kan ontwijken zegmaar