hulpteugel gaan gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

max66

hulpteugel gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:24

Mijn dochter wil lid worden van de rijvereniging en heeft nu 1 x (proef)les gehad op de club. Paardje was enorm zenuwachtig en was na driekwartier helemaal bezweet van de spanning (sprong ook een keer opzij en gaf een soort bokje tijdens de les). Verder was paard heel onrustig met het hoofd.
Ik wijt dit aan de spanning, want normaal doet ze niet onrustig met het hoofd.

Nu adviseerde de instructrice gelijk om een martingaal of thiedemanteugel te gebruiken.

Nu ben ik helemaal niet voor al die hulpteugels en ben van mening dat als het paard gewend is daar in die binnenbak en in die les, ze gewoon onspannen zal zijn (alleen nu dus nog even niet). Ben dus eigenlijk niet van plan een hulpteugel te gaan gebruiken.

Wat is jullie mening hierover en wie kan mij vertellen wat nu het verschil in werking is tussen een thiedeman en martingaal. Het dient toch beide om het paard te beletten het hoofd omhoog te gooien?

En waarom zie je in de springsport zoveel gebruik van een martingaal?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:26

Een martingaal belet omhoog gaan(van het hoofd), maar heeft geen neerwaartse werking. Een Thiedeman heeft dat wel. Is eigenlijk een kruising tussen een slof en een martingaal.

Agossie

Re: hulpteugel gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:35

Ik ben het met jou eens en geen hulpteugel gaan gebruiken als het niet het standaard gedrag is van het paardje. Ze zal inderdaad wennen aan de situatie en dan zal het beter gaan. Ik heb het helemaal niet op hulpteugels...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:38

Bedankt!
Ik hoor ook altijd van een martingaal dat je dan iets meer te vertellen zou hebben? Werkt als een hefboom zodat je minder sterk in je handen hoeft te zijn of zoiets?
Belet een thiedeman dan ook niet het omhoog gooien van het hoofd?

agossie: het lijkt mij ook niet nodig idd en ik vind het eerlijk gezegd raar dat zo'n instructrice dat na 1 les al adviseert. Ze zag natuurlijk ook wel dat paard gespannen was...

Aan de andere kant moet het voor mijn dochter natuurlijk wel veilig zijn! (zo veilig mogelijk iig)

het lijkt mij trouwens dat als je een martingaal gebruikt en je paard gooit wel zijn hoofd omhoog, dat ie toch een klap in zijn mond krijgt?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:40

Een thiedeman zou ik sowieso niet doen. Als de situatie echter lastig wordt zou ik een martingaal niet afraden, wanneer het paard ontspannen loopt doet deze namelijk niks. Alleen als het paard exteewm zijn hoofd in de lucht gaat gooien hebje net die extra hulp in de vorm van neerwaartse druk op het bit.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:43

Geen hulp teugels is mijn advies, zeker niet als dit de eerste keer was (was het ook de eerste keer op ander terein? Dat is altijd spannend).
mijn merrie schudde ook met haar hoofd op ander terein maar nooit thuis. Later bleek dat ik thuis mijn teugels losser had en dat mn paard eigenlijk pijn in dr mond had :(:)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:44

Persoonlijk zou ik het fijner vinden als de instructrice aan wat ontspanning zou gaan werken in plaats van meteen met een hulpteugel komt. Ik heb ooit gezegd dat als een instructeur een hulpteugel pakt voor een leerling, ik twijfel aan de capaciteiten van de instructeur. Helemaal als het na één les is en voor het eerst op deze vreemde plek.

Zou het een idee zijn om samen met de instructie een keer een privé les af te spreken, zodat ze gemakkelijk kunnen wennen aan de locatie en dan meer aan de ontspanning werken?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:45

Ik heb goede ervaringen met de thiedeman, mits deze goed is afgesteld. Een goed afgestelde thiedeman geeft het paard wel de vrijheid om als , zoals ik t altijd maar noem, een manege pony te lopen :+
Maar het hoofd echt omhoog gooien word tegen gehouden. Fijne van een thiedeman is dat dit ook in de handen van de ruiter ligt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:49

kitlover schreef:
Geen hulp teugels is mijn advies, zeker niet als dit de eerste keer was (was het ook de eerste keer op ander terein? Dat is altijd spannend).

was idd de eerste keer op vreemd terrein, vreemde (binnen)bak, we rijden normaal altijd in onze eigen buitenbak en in een les met meerdere paarden (normaal rijden we altijd alleen in de bak.
Lijkt me logisch dat t paard gespannen was, was de eerste keer! Om dan al gelijk hulpteugels te adviseren?! Leek mij ook een beetje voorbarig!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:51

Agossie schreef:
Persoonlijk zou ik het fijner vinden als de instructrice aan wat ontspanning zou gaan werken in plaats van meteen met een hulpteugel komt. Ik heb ooit gezegd dat als een instructeur een hulpteugel pakt voor een leerling, ik twijfel aan de capaciteiten van de instructeur. Helemaal als het na één les is en voor het eerst op deze vreemde plek.

Was mijn gevoel ook idd...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:52

Renee_S schreef:
Een thiedeman zou ik sowieso niet doen. Als de situatie echter lastig wordt zou ik een martingaal niet afraden, wanneer het paard ontspannen loopt doet deze namelijk niks. Alleen als het paard exteewm zijn hoofd in de lucht gaat gooien hebje net die extra hulp in de vorm van neerwaartse druk op het bit.

een klap in de mond dus? Of zie ik het verkeerd?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:01

max66 schreef:
Renee_S schreef:

een klap in de mond dus? Of zie ik het verkeerd?

Edit: ik had commentaar op de tiedemann, met mn vermoeide hoofd over het feit gelezen dat ze de teidemann ook afraade :Y)

Wat dat betreft kan je beter een martingaal nemen, die zijn toch wat vriendelijker.
ik zal adviseren om lekker rustig aan te doen volgende keer, stap en draf oefeningen doen en pas als je dochter denkt dat het paard er klaar voor is een galopje doen. Als je het overhaast word het stress en dat wil je niet. Daarna lekker aan een lang teugeltje uitdraven en stappen (paard even zelf laten lopen zodat ze de bak kunnen ontdekken werkt ook goed) en rustig afsluiten.
succes ts!
Laatst bijgewerkt door Muiz op 07-11-14 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 01:02

kitlover, renee heeft het volgens mij juist over een martingaal (en ik ook).

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:04

Sorry haha, een late week met examens gehad :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:08

Ik bedoel de martingaal meer als oplossing voor eventueel gevaarlijke situaties (ik ken het dier niet, in een groepsles) heb nog nooit vervelende situaties meegemaakt met een martingaal eigenlijk, wel situaties waar een paard zichzelf dusdanig opfokte en sterk maakte dat ik blij was dat de ruiter er een martingaal om had hangen :p

Nogmaals, en martingaal doet niks als het paard ontspannen is, en belemmert dus ook niet de te bereiken ontspanning. En als het dier zich er veilig begint te voelen kan de martingaal er weer af :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:10

Een martingaal geeft overigens net zk veel druk in de mond als dat jij met je handen bied. Als jij meegaat zal het paard geen klap krijgen nee. Er blijft echter correcte druk op het bit waardoor het paard niet compleet met het bit kan weg lopen en kan ontwijken zegmaar

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:15

Ik weet niet hoeveel rijervaring je dochter heeft, maar een martigaal kan wel even een steun zijn in spannende situaties.
Als vervolgens paard en dochter zijn gewend aan de nieuwe situatie kan de martigaal er gewoon weer af.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 01:18

Renee_S schreef:
Een martingaal geeft overigens net zk veel druk in de mond als dat jij met je handen bied. Als jij meegaat zal het paard geen klap krijgen nee. Er blijft echter correcte druk op het bit waardoor het paard niet compleet met het bit kan weg lopen en kan ontwijken zegmaar

maar als je met je handen meegaat dan is het effect van die martingaal toch weg, of ben ik nou gek? Ik heb er geen ervaring mee he..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:26

Niet helemaal, je kan (als is dat even oefenen) je paard 'opvangen' met een martingaal.
Dus gooit het paard zijn hoofd omhoog laat je je handen een beetje meevieren, omdat een martingaal niet vast zit aan de teugel viert deze er iets doorheen en zal het paard 'druk van onder' krijgen zodra hij tegen het bit aanloopt. Dan geef je druk om het hoofdje weer te laten zakken en viola, geen geruk aan het bit en hoofdje weer beneden.

Wat natuurlijk nog beter is is om het dier rust te geven en geen hulpteugels nodig te hebben.
Neem de rust voor het paard, kom drie kwartier voor les aan zodat je paard kan rusten, loop een stukje en geef hem wat te knabbelen. Daarna rustig opzadelen en met al het geduld instappen en losrijden.
als je het tijd geeft heb je hopelijk geen extra teugels nodig :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:39

De martingaal doet helemaal niets als hij niet nodig is (tenminste de losse ringen martingaal die we bedoelen, niet de vaste martingaal die als een soort bijzetteugel werkt.).
Als je hem goed afstelt (lengte riempjes tot aan de schoft) heeft het paard alle vrijheid die het maar nodig heeft en werkt ie alleen als het paard een giraf na wil doen.
Kan op dat moment nèt het verschil uitmaken tussen bestuurbaar en niet bestuurbaar.
En omdat je zelf de teugels vasthoudt is het geen keihard meedogenloos middel.
Natuurlijk kun je de tijd nemen je paard aan de situatie te wennen, maar ja, in een les heb je niet altijd die gelegenheid.
Ik ben niet zo voor hulpteugels, maar voor de losse martingaal maak ik echt een uitzondering, ik vind het handige dingen.
Let wel op: stel je hem veel te kort af, werkt het wel steeds in en kan een paard leren ertegenin te hangen en kun je zelfs een onderhals kweken bij je paard. Daarom moet de hoogte van de ringen evenwijdig aan de schoft lopen. Niet hoger, maar zeker ook niet lager. Bij een normaal aangenomen teugel en halshouding mag de martingaal niet de loop van de teugels beïnvloeden, dan heb je de juiste afstelling.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:31

Ik ben op zich in dit geval niet zo tegen een thiedeman of martingaal omdat ik er vanuit ga dat het hier om een jeugdige amazone gaat die wellicht nog niet het laatste aan ervaring in huis heeft. Je moet hierbij ook de veiligheid van het meisje zelf in acht nemen.

Het zou mijn eerste voorkeur hebben om de pony eerst mak te laten rijden door een ervaren ruiter of amazone maar die moet ook maar net beschikbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:00

Een instructeur die meteen aan komt zetten met hulpteugels... daar zou ik niet eens les van willen hebben :P

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:13

Ik vind het een beetje kort door de bocht dat de instructeur direct slecht zou zijn. Als een paard aan het sterrenkijken is bouwt het steeds meer spanning op terwijl een paard dat zijn hoofd laat zakker sneller ontspant. Als de ruiter het paard niet kan laten ontspannen kan het dus weldegelijk helpen om het paard de neus niet te ver in de lucht te laten steken. Dat is fijner voor zowel ruiter als paard.

Ik zou even navragen bij de instructeur wat de de achterliggende gedachte is bij de hulpteugel, misschien heeft hij er wel een hele duidelijke eenvoudige reden voor.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:22

Ik vind een martingaal een zeer geschikte hulpteugel (mits juist afgesteld), zeker voor kinderen (maar gebruik hem bij een van mijn eigen paarden ook graag). Martingaal doet niks als het niet nodig is, dan hangt hij er gewoon gezellig bij. Echter als het paard zijn hoofd te ver om hoog gooit (waardoor de ruiter controle verliest en het paard er makkelijk vandoor kan), werkt hij rustig in door tegendruk te geven. Geen klap in de mond dus, maar gewoon tot hier en niet verder druk.

Thiedeman neemt teveel van het rijden over vind ik zelf, daarmee kun je te makkelijk afdwingen. Bij de martingaal blijft je eigen rijden leidend.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:33

door de spanning van jouw dochter wordt het paardje een beetje zenuwachtig waardoor hij dat gedrag gaat vertonen je kan het paard wel aan gaan pakken met hulpteugels maar daar help je niks mee.
gewoon rustig opbouwen misschien een paar keer in die bak een prive les de spanning zal vanzelf minder worden als jouw dochter zich daar ''thuis'' gaat voelen :)