Erg sterke pony trekt meisje uit zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Erg sterke pony trekt meisje uit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:56

Ik heb even wat inspiratie nodig omtrent een probleempje met één van m'n lesklantjes.
Het gaat om een 10 jarig meisje met een erg leuke, maar o zo sterke 9 jarige c-pony. Ze zijn ongeveer een half jaar een combinatie en willen de overstap maken van bixie naar B dressuur.

Sinds de bak wat natter was een paar weken terug begon de pony continu naar binnen te vallen. Het meisje in kwestie kan best leuk rijden, maar heeft simpelweg de kracht en ook de concentratie niet om de pony goed en op tijd te corrigeren. We hebben hiervoor wat maniertjes gevonden. Zo gaat ze nu terug naar stap wanneer de pony van de hoefslag komt, zet ze hem dan terug op zijn plek en draaft vervolgens pas weer aan. Ook zweep tegen de schouder drukken om extra te begrenzen werkt. Dit leek een redelijke oplossing, maar de pony werd er wat 'chagrijnig' van. Sinds ongeveer 2 weken trekt de pony het meisje continu uit het zadel. Gewoon rijden is haast niet meer mogelijk. De eerste 10 minuten gaan over het algemeen goed, maar zodra er iets meer aanleuning/contact gevraagd/gezocht word gaat het mis. Galopperen is ook letterlijk ene galop sprong heel erg tegen de hand, volgende galop sprong hoofd tussen de voorbenen etc. Zodra het meisje wil corrigeren bokt de pony of valt hij uit galop.
Ik heb haar ook al laten rijden met een elastiek etc, ik dacht misschien zoekt de pony naar een stabielere verbinding, maar dit werkt ook niet. Voorwaarts oplossen geeft geen resultaat en tik met zweep geven of welke andere manier van straffen dan ook, werpen ook geen vruchten af.

Vorige week ben ik er zelf even op gaan zitten. Ik ben natuurlijk veel te groot, maar ik wist geen andere oplossing. Wat me vooral opviel is dat de pony traag aan het been is en dan hij echt enorm sterk is, ik had serieus moeite om niet mee naar voren getrokken te worden. Na een paar keer geen succes te hebben gehad, stopte hij wel. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Met 'dit' bedoel ik dus het voortdurend uit het zadel trekken van het meisje.

Om een beeld te vormen hier even een foto van de combinatie: (ja, ik heb toestemmng)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nina_love op 03-11-14 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Re: Erg sterke pony trekt meisje uit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:57

Les laten volgen ipv straffen. Het is gewoon een rijtechnisch probleem, wat prima opgelost kan worden door juiste timing.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:02

demo_love schreef:
Les laten volgen ipv straffen. Het is gewoon een rijtechnisch probleem, wat prima opgelost kan worden door juiste timing.

ts geeft haar les :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:02

Op de foto loopt pony fors achter loodlijn en ik heb het vermoeden dat die zichzelf daarmee mooi rem en stuurloos maakt. Voorwaarts rijden zodat neus er uit komt en de aanleuning weer licht wordt. Verder niks geven om tegen te trekken en overweeg gezien de situatie een daisyrein, dan kan pony te teugels niet meer uit handen trekken en hoeft ruitertje niet meer te vechten.
Er is verder geen reden voor pony om zo op het bit te hangen?

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:02

demo_love schreef:

Die timing is dus juist het probleem. Het meisje voelt de acties niet aankomen.
Het is inderdaad overduidelijk een rijtechnisch probleem, vandaar ook deze rubriek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:04

Zeker niet straffen, dan wordt het een strijd. Bekend met de ADB methode? Als de pony meer ontspannen en recht loopt zal hij ook niet de behoefte hebben om in verzet te gaan. Op de foto vind ik het er erg verkrampt uit zien.
Hoe leuk de combinatie ook is, je kunt de pony niet aanpassen aan het meisje. Wat niet werkt, werkt niet. Maar ik ben van mening dat er geen kracht nodig moet zijn om een pony te rijden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:05

Nina_love schreef:
demo_love schreef:

Die timing is dus juist het probleem. Het meisje voelt de acties niet aankomen.
Het is inderdaad overduidelijk een rijtechnisch probleem, vandaar ook deze rubriek.

Dan is dit een mooi leermoment voor het meisje. Dus geen straf geven aan een pony die de mogelijkheid aangrijpt, of zelfs ongemak heeft van de teugelvoering van de ruiter (wat al gezegd werd over de foto). De ruiter moet gewoon handiger worden, dan nog maar even wachten met die wedstrijden.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:07

Ik denk dat je gewoon een hele duidelijke pony hebt. Een pony die de jonge dame wat wilt leren: Niet trekken in de galop, niet achter de loodlijn laten lopen want dan kan het dier zich niet ontspannen, met de zweep corrigeren vindt het dier niet eerlijk want de pony is niet degene die het fout doet (logisch dat het dier dus sjaggie ervan wordt), binnenbeen van de ruiter trainen anders komt de pony naar binnen toe. Telkens terug naar buiten zetten is zinloos.

Laat de pony in ere en straf het dier niet voor dit soort dingen! Laat de jonge dame lekker les nemen. Geniet van de duidelijke pony. Deze probeert je wat te leren, wees daar blij om. Wel een eis aan jullie om het dier eerlijk te rijden, want anders zal de pony lelijk worden als je structureel weigert te leren. Dan zal de pony met 'onhandelbaar' bestempeld worden.

Als de jonge dame de acties van de pony niet aan voelt komen, mist er ook wat in de uitleg naar haar toe. Dat is namelijk te leren. Als de jonge dame echt zo fanatiek is, wil ze leren. Dan kun je haar ook meenemen in je uitleg en dan zal ze snappen wat er onder haar gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Kala op 03-11-14 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:08

ik vind zelf dat een elastiek niet nodig is. :oo
mischien kan je eens heel gek doen en met losse teugels gaan rijden en alleen je been eraan?
en dan eerst in stap over de hoefslag en dan als het goed gaat in draf.
en mischien elke keer als je van de hoefslag afgaat dat je hem dan overlaat gaan in stap (als je in draf zit) en dan gewoon weer terug stuurt? want trekken heeft geen zin ;) (ik ben niet gediplomatiseert >< maar ik doe dat wel eens afentoe met me fries als die ook van de hoefslag af gaat :D

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:08

tamary schreef:
Op de foto loopt pony fors achter loodlijn en ik heb het vermoeden dat die zichzelf daarmee mooi rem en stuurloos maakt. Voorwaarts rijden zodat neus er uit komt en de aanleuning weer licht wordt. Verder niks geven om tegen te trekken en overweeg gezien de situatie een daisyrein, dan kan pony te teugels niet meer uit handen trekken en hoeft ruitertje niet meer te vechten.

De pony in kwestie heeft voor zover ik weet een western verleden. Nou heb ik niet veel verstand van deze discipline, maar in mijn ogen verklaard dit wel een beetje de te diepe houding van de pony.

Contact verbreken wanneer de pony trekt en vervolgens voorwaarts gaan hebben we inderdaad ook geprobeerd, het is voor het meisje alleen bijna onmogelijk om de pony vooruit te krijgen in die situatie. Pony reageert narrig.

Ik heb inderdaad ook aangeraden om de pony voor de zekerheid even na te laten kijken, maar voor zover ik kan beoordelen is de pony prima in orde. Ook het tuig past prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:10

Het meisje lijkt ook voor over op het puntje van het zadel te zitten wat stevige zit niet ten goede komt.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:11

heb je anders een filmpje hoe ze rijdt? (niet om haar of jou dan af te kraken maar om gewoon eens te kijken hoe ze rijdt?) :o

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:15

Kala schreef:
Ik denk dat je gewoon een hele duidelijke pony hebt. Een pony die de jonge dame wat wilt leren: Niet trekken in de galop, niet achter de loodlijn laten lopen want dan kan het dier zich niet ontspannen, met de zweep corrigeren vindt het dier niet eerlijk want de pony is niet degene die het fout doet (logisch dat het dier dus sjaggie ervan wordt), binnenbeen van de ruiter trainen anders komt de pony naar binnen toe. Telkens terug naar buiten zetten is zinloos.

Laat de pony in ere en straf het dier niet voor dit soort dingen! Laat de jonge dame lekker les nemen. Geniet van de duidelijke pony. Deze probeert je wat te leren, wees daar blij om. Wel een eis aan jullie om het dier eerlijk te rijden, want anders zal de pony lelijk worden als je structureel weigert te leren. Dan zal de pony met 'onhandelbaar' bestempeld worden.

Het is zeker een heel duidelijke pony, maar wel erg lui.
Het probleem met van de hoefslag komen is zoals te lezen in de beginpost zo goed als opgelost. Dit was puur om aan te geven hoe het begon. De pony wordt verder echt wel eerlijk behandeld en is ook zeker niet gemeen.

Ik ben alleen een beetje aan het eind van m'n latijn wat maniertjes vinden betreft. Ik hoop hier wat inspiratie op te doen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:15

Maar als jij instructrice bent dan zou jij moeten weten hoe je dit oplost ;)

Je zegt zelf al dat hij traag is aan het been, dan is de oplossing een zweepje om hem actiever te krijgen. Daarnaast als hij haar uit het zadel trekt meteen been erbij, en de pony bezig houden veel overgangen maken en figuren maken, de pony gewoon absoluut geen tijd geven om alleen al na te denken om naar beneden te duiken..

Maar ik zou even naar iemand gaan zoeken voor dit meisje die verstand heeft van dit soort dingen, want als jij als instructrice zijnde hier op bokt om advies moet vragen moet je misschien nog even een keer je boeken in :)

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:16

Fjorj schreef:
Het meisje lijkt ook voor over op het puntje van het zadel te zitten wat stevige zit niet ten goede komt.

Dat komt door het sta moment in het lichtrijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:16

bokriem? wordt ook voor kleine kinderen gebruikt.

Al is natuurlijk wel iets wat rijtechnisch opgelost moet worden ;) Pony ontrekt zich niet zomaar...

http://www.rupa-sports.com/Bokriem

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:17

Nina_love schreef:
tamary schreef:

De pony in kwestie heeft voor zover ik weet een western verleden. Nou heb ik niet veel verstand van deze discipline, maar in mijn ogen verklaard dit wel een beetje de te diepe houding van de pony.

Contact verbreken wanneer de pony trekt en vervolgens voorwaarts gaan hebben we inderdaad ook geprobeerd, het is voor het meisje alleen bijna onmogelijk om de pony vooruit te krijgen in die situatie. Pony reageert narrig.

Ik heb inderdaad ook aangeraden om de pony voor de zekerheid even na te laten kijken, maar voor zover ik kan beoordelen is de pony prima in orde. Ook het tuig past prima.

Western is op eigen benen lopen, maar niet opgekruld zoals hier te zien is. Beeld is vaak wel van lager lopen omdat dat bij de bouw van een quarter past, maar op de loodlijn niet er achter. Lesje bij een goede westerninstructeur zou een optie kunnen zijn. Dan wordt ook meteen duidelijk of pony inderdaad western opgeleid is of niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:18

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:18

listiglistje schreef:

Al is natuurlijk wel iets wat rijtechnisch opgelost moet worden ;) Pony ontrekt zich niet zomaar...

Oei, ik moet zeggen dat ik dat er niet heel vriendelijk uit vind zien.... maar misschien is het het overwegen waard wanneer de situatie niet verbeterd.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:20

Nina_love schreef:
Het is zeker een heel duidelijke pony, maar wel erg lui.
Het probleem met van de hoefslag komen is zoals te lezen in de beginpost zo goed als opgelost. Dit was puur om aan te geven hoe het begon. De pony wordt verder echt wel eerlijk behandeld en is ook zeker niet gemeen.

Ik ben alleen een beetje aan het eind van m'n latijn wat maniertjes vinden betreft. Ik hoop hier wat inspiratie op te doen.

Les nemen...

Je leest ook een beetje over het punt van mijn post heen. Je zult zien, dat als je naar de pony leert luisteren/kijken/voelen, het dier er ook weer schik in krijgt. Dan is de luiheid ineens verdwenen! Wil niet zeggen dat je maar alles goed moet vinden wat de pony doet/probeert, maar hij geeft wel aan waar het hem in zit.

Je zult de ruiter moeten triggeren om het gevoel te ontwikkelen, dus ik denk dat dat je daar je 'maniertjes' in moet gaan zoeken. Niet zozeer in het corrigeren van de pony. Blijf je de pony namelijk stug corrigeren, dus zonder te leren, dán zal de pony lelijk worden. Dat is zijn enige manier om het je écht duidelijk te maken dat je consequent wat fout doet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:22

Nina_love schreef:
listiglistje schreef:

Oei, ik moet zeggen dat ik dat er niet heel vriendelijk uit vind zien.... maar misschien is het het overwegen waard wanneer de situatie niet verbeterd.

Gebruiken we op de manege waar ik les geef ook voor de beginners, niks onvriendelijks aan.

Maar het is een probleem wat je niet met deze hulpteugel oplost maar het moet rijtechnisch opgelost worden

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:22

Ik kan het van de foto niet goed beoordelen, maar het lijkt alsof de pony redelijk arm bespierd is aan de achterkant. Kan het zijn dat de pony daardoor misschien het gevraagde niet goed aankan en daarom gaat trekken om zo de achterhand te ontlasten?

Hebben jullie al geprobeerd wat er gebeurd als er veel overgangen en tempowisselingen gereden worden zonder al te veel teugelvoering? Misschien een idee om daar een tijdje iets meer aandacht aan te geven en dan te kijken of de achterkant wat actiever wordt en daardoor het trekken aan de teugels minder wordt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:27

Kijk of je iemand kan vinden die die pony 3 keer per week rijtechnisch netjes kan rijden. Dan kan jij je concentreren op het leren van de 9 jarige amazone hoe ze de pony netjes over de rug naar de hand toe leert rijden.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:28

CharmingS schreef:

Je zegt zelf al dat hij traag is aan het been, dan is de oplossing een zweepje om hem actiever te krijgen. Daarnaast als hij haar uit het zadel trekt meteen been erbij, en de pony bezig houden veel overgangen maken en figuren maken, de pony gewoon absoluut geen tijd geven om alleen al na te denken om naar beneden te duiken..

Maar ik zou even naar iemand gaan zoeken voor dit meisje die verstand heeft van dit soort dingen, want als jij als instructrice zijnde hier op bokt om advies moet vragen moet je misschien nog even een keer je boeken in :)

Geloof me, ik heb echt alles geprobeerd wat ik maar kon verzinnen. Ik ben echt niet iemand die eventjes tussendoor voor de lol les geeft. Tuurlijk is uit het zadel trekken een standaard probleem, maar niet in deze mate. Bovendien hebben we hier wel te maken met een 10 jarige, niet met een volwassene.
Daarbij vind ik je opmerking over 'in de boeken' gaan niet relevant. Niet alles is uit de theorie te halen, dat blijkt wel.
Laatst bijgewerkt door Nina_love op 03-11-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:32

Nina_love schreef:
CharmingS schreef:

Geloof me, ik heb echt alles geprobeerd wat ik maar kon verzinnen. Ik ben echt niet iemand die eventjes tussendoor voor de lol les geeft. Tuurlijk is uit het zadel trekken een standaard probleem, maar niet in deze mate. Bovendien hebben we hier wel te maken met een 10 jarige, niet met een volwassene.
Bovendien vind ik je opmerking over 'in de boeken' gaan niet relevant. Niet alles is uit de theorie te halen, dat blijkt wel.

Nee maar waarom geef je haar niet een zweepje dan? Wat ik zou doen is haar veel overgangen snel achter elkaar laten rijden, en heel veel figuren. Ik ben zelf instructrice op een manege heb ook genoeg prive klantjes, dus ik weet wel hoe het is om jongere kinderen te begeleiden.. Maar ze moet gewoon gaan rijden, en haar pony bezig houden zodat hij niet een na kan denken over iets anders ;)