Het gaat om een 10 jarig meisje met een erg leuke, maar o zo sterke 9 jarige c-pony. Ze zijn ongeveer een half jaar een combinatie en willen de overstap maken van bixie naar B dressuur.
Sinds de bak wat natter was een paar weken terug begon de pony continu naar binnen te vallen. Het meisje in kwestie kan best leuk rijden, maar heeft simpelweg de kracht en ook de concentratie niet om de pony goed en op tijd te corrigeren. We hebben hiervoor wat maniertjes gevonden. Zo gaat ze nu terug naar stap wanneer de pony van de hoefslag komt, zet ze hem dan terug op zijn plek en draaft vervolgens pas weer aan. Ook zweep tegen de schouder drukken om extra te begrenzen werkt. Dit leek een redelijke oplossing, maar de pony werd er wat 'chagrijnig' van. Sinds ongeveer 2 weken trekt de pony het meisje continu uit het zadel. Gewoon rijden is haast niet meer mogelijk. De eerste 10 minuten gaan over het algemeen goed, maar zodra er iets meer aanleuning/contact gevraagd/gezocht word gaat het mis. Galopperen is ook letterlijk ene galop sprong heel erg tegen de hand, volgende galop sprong hoofd tussen de voorbenen etc. Zodra het meisje wil corrigeren bokt de pony of valt hij uit galop.
Ik heb haar ook al laten rijden met een elastiek etc, ik dacht misschien zoekt de pony naar een stabielere verbinding, maar dit werkt ook niet. Voorwaarts oplossen geeft geen resultaat en tik met zweep geven of welke andere manier van straffen dan ook, werpen ook geen vruchten af.
Vorige week ben ik er zelf even op gaan zitten. Ik ben natuurlijk veel te groot, maar ik wist geen andere oplossing. Wat me vooral opviel is dat de pony traag aan het been is en dan hij echt enorm sterk is, ik had serieus moeite om niet mee naar voren getrokken te worden. Na een paar keer geen succes te hebben gehad, stopte hij wel. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Met 'dit' bedoel ik dus het voortdurend uit het zadel trekken van het meisje.
Om een beeld te vormen hier even een foto van de combinatie: (ja, ik heb toestemmng)