Spieren ontwikkelen naast schoft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shannonnekke

Spieren ontwikkelen naast schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:22

Wie weet wat voor oefeningen je kunt doen bij het paard om de spieren aan weerzijden van de schoft (de trapezius) en de rugspieren te trainen.

Het probleem op dit moment is dat het zadel deze spieren naast de schoft wegdrukt en deze niet kunnen ontwikkelen. Op dit moment ligt het zadel niet meer goed, dus rijd ik zonder zadel, wel met pad.

Hoe kan ik toch op het paard of naast het paard deze spieren bij het paard trainen?

SheeNegro

Re: Spieren ontwikkelen naast schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:28

Longeren met balkjes is wel een goede en leuke oefening. Zijgangen zouden ook goed zijn, maar dat zou ik pas doen met een passend zadel ;)

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:33

Ik denk dat je eerst maar eens snel de zadelmaker moet bellen om het zadel passend te maken op je paard. Zolang je die nog niet hebt, kun je voorlopig je paard aan de dubbele longe of de longeerhulp doen zodat je paard onbelast zijn lijf goed kan gebruiken. Longeer voorwaarts neerwaarts en schakel wat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:34

Let op dat als je je zadel op maat laat maken dat je juist daar waar de spieren moeten terug komen niet te strak worden op gevuld, vaak worden de zadels naast de schoft zo opgevuld dat de spieren geen kans hebben daar te ontwikkelen, ik zou dan idd zonder zadel blijven rijden voorlopig op bbp.
Ik weet niet of je bekent ben met het academische grondwerk, ik heb het afgelopen jaar 3 paarden gekocht die deze bespiering ook niet hadden en door middel van grondwerk en longeren aan de enkelen lijn met kaptoom zijn ze nu mooi aan het ontwikkelen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:02

Idd niet te strak opvullen Dan liever nog met vulling als een frontriser er tussen zodat het paard nog kan aan ontwikkelen op die plaats

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:22

Ik denk dat als je geen goed passend zadel hebt je het beste met longeerwerk/bijzet dit kan ontwikkelen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:33

Jolien93 schreef:
Ik denk dat als je geen goed passend zadel hebt je het beste met longeerwerk/bijzet dit kan ontwikkelen?

Ik zou daar zeker geen bijzet bij gebruiken, maar vanuit je eigen hand longeren, dan kun je voelen waar het paard een hulp nodig heeft

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:43

midgie schreef:
Jolien93 schreef:

Ik zou daar zeker geen bijzet bij gebruiken, maar vanuit je eigen hand longeren, dan kun je voelen waar het paard een hulp nodig heeft

Hoe wil je bepaalde spiergroepen trainen als een paard loopt zoals hij wil (en dus nooit door een bepaald punt zal gaan, omdat hij dat laatste stukje bijvoorbeeld niet wil loslaten of buigen).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:24

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:29

TS wat is precies het punt met die spieren op de schouder? Is het daar ingezonken, plat of hol? vaak komt dat idd. door beknelling van een te krap kopijzer in het zadel, al dan niet in combinatie met een te ver naar voren liggend zadel. Naarmate je verder traint zouden daar juist spierrondingen op moeten verschijnen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:27

Jolien93 schreef:
Jolien93 schreef:

Hoe wil je bepaalde spiergroepen trainen als een paard loopt zoals hij wil (en dus nooit door een bepaald punt zal gaan, omdat hij dat laatste stukje bijvoorbeeld niet wil loslaten of buigen).[/quote]

Ja en dan kun je dat met bijzet afdwingen??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:28

Jolien93 schreef:
midgie schreef:

Hoe wil je bepaalde spiergroepen trainen als een paard loopt zoals hij wil (en dus nooit door een bepaald punt zal gaan, omdat hij dat laatste stukje bijvoorbeeld niet wil loslaten of buigen).[/quote]

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:28

midgie schreef:
Jolien93 schreef:

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:13

Bedankt voor jullie reactie allemaal! Maar we hebben al besloten om zonder zadel even te rijden, dit gebied even te herstellen, te trainen en kijken hoe het dan gaat. Daarom vroeg ik me af welke oefeningen (zowel met een pad op paard of aan de hand/longeerwerk) jullie kennen en weten welke hierbij zullen helpen om deze spieren te trainen.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:18

midgie schreef:
Let op dat als je je zadel op maat laat maken dat je juist daar waar de spieren moeten terug komen niet te strak worden op gevuld, vaak worden de zadels naast de schoft zo opgevuld dat de spieren geen kans hebben daar te ontwikkelen, ik zou dan idd zonder zadel blijven rijden voorlopig op bbp.
Ik weet niet of je bekent ben met het academische grondwerk, ik heb het afgelopen jaar 3 paarden gekocht die deze bespiering ook niet hadden en door middel van grondwerk en longeren aan de enkelen lijn met kaptoom zijn ze nu mooi aan het ontwikkelen.

Dus academisch grondwerk is dus goed bevallen! :) Wat houd dat in? Wat voor oefeningen komen daar goed van pas?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:30

Ja eigenlijk alle oefeningen die je ook onder het zadel kan doen,
Ik zou zeggen kom eens kijken , dan is het makkelijker uit te leggen dan over de pc,
je kan ook miss bij jou in de buurt een instructrice vinden die hier les geeft,
ook is aankomende weekend een clinic in de AR in Rucphen . ik doe daar in mee en zal les krijgen in het grond en longe werk

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:37

Bedankt voor je aanbod! Maar Rucphen, is voor mij iets te ver om "eventjes" te komen kijken, helaas. Ik ga sowieso even googlen hierover! :)

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:42

Dergelijke oefeningen die je kan doen zijn : laag en rond rijden. Dan moet hij/zij echt vanuit zijn/haar schoft zakken. En (maar aangezien je geen zadel hebt gaat het lastig) kruisjes springen. Het liefst wat hoger maar dit is bij jou niet van toepassing... Suc6! :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:55

FCSA schreef:

Fijn filmpje, deze sla ik even op!
Toch vind ik het erg jammer dat er bijna geen lesgevers te vinden zijn die hier te tijd voor nemen. Bij eigenlijk alle instructrices die ik heb gehad moet het paard meteen in de krul, hoe ze dat ook proberen goed te praten. Terwijl ik op foto's duidelijk terug zie dat mijn paard zo laag stretchend veel beter loopt, zoals ook de paarden in dat filmpje.

Mijn paard heeft ook een erg magere trapezius spier, hoewel dit al een heel stuk verbeterd is. Naast goed trainen moet je ook je voerschema en je zadel eens goed bekijken. Ik voer nu bijvoorbeeld luzerne bij voor net wat extra eiwit voor de spierontwikkeling.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:32

CMLotte schreef:
Dergelijke oefeningen die je kan doen zijn : laag en rond rijden. Dan moet hij/zij echt vanuit zijn/haar schoft zakken. En (maar aangezien je geen zadel hebt gaat het lastig) kruisjes springen. Het liefst wat hoger maar dit is bij jou niet van toepassing... Suc6! :)

Zal met vrijspringen hetzelfde effect kunnen bereiken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:41

Inderdaad kan je met grondwerk al heel wat spieren ontwikkelen. Zowel met werk aan de hand als met longeren.
Meest belangrijke factor daarin is wel hoe je het uitvoert, dus les is wel handig.

In welke omgeving zit je?

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:52

Shannonnekke schreef:
CMLotte schreef:

Zal met vrijspringen hetzelfde effect kunnen bereiken?

Ja dat zal inderdaad ook nog kunnen!

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 19:16

Bedankt! Nog meer ideeën? :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:01

Maaiike94 schreef:
FCSA schreef:

Fijn filmpje, deze sla ik even op!
Toch vind ik het erg jammer dat er bijna geen lesgevers te vinden zijn die hier te tijd voor nemen. Bij eigenlijk alle instructrices die ik heb gehad moet het paard meteen in de krul, hoe ze dat ook proberen goed te praten. Terwijl ik op foto's duidelijk terug zie dat mijn paard zo laag stretchend veel beter loopt, zoals ook de paarden in dat filmpje.

Mijn paard heeft ook een erg magere trapezius spier, hoewel dit al een heel stuk verbeterd is. Naast goed trainen moet je ook je voerschema en je zadel eens goed bekijken. Ik voer nu bijvoorbeeld luzerne bij voor net wat extra eiwit voor de spierontwikkeling.

Jammer dat je zo ver weg woont. Ik heb les van Karmie Stroeve (De Bilt) en ben ontzettend tevreden.

Edit: Wie overigens wel bij jou in de buurt zit (en erg goed is): http://www.equiscio.nl/equiscio/index.p ... recht.html

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:20

Als je de oorzaak, het zadel, al weghaalt, herstelt de bespiering zich grotendeels zelf tijdens normaal rijden en hoef je niet specifiek op die spieren te trainen. Normaal voorwaarts-neerwaarts rijden laat de rug opbollen en dan train je de hele rug want onder de trapezius zitten nog andere rugspieren die ook weggedrukt zijn...
Dus niet daarop focussen maar de tijd nemen, normaal rijden en voldoende voeding voor spieropbouw.