Tong over het bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Horsegirl

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:12

Hoi!
Ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar mijn vraag wordt nergens beantwoord. Het paard wat ik rijd, gooit echt heel vaak haar tong over het bit, en loopt met haar mond open, ook als ze totaal niet sterk is. Ik rijd met een enkelgebroken appelbit. DA heeft vorige week naar haar gebit gekeken, 1 klein scherp randje maar verder niks. Het probleem is dus nog niet opgelost. Ik wil ook niet gaan aansnoeren, omdat ik het rijden zelf niet leuk vind als mijn paard er geen plezier in heeft.
Wie weet er een oplossing hiervoor? Misschien een dubbelgebroken appelbitje?

Alvast bedankt!

alice0cullen

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:14

Heb je een sperriem aan het hoofdstel of niet.

Sommige paarden gooien het tong over het bit als protest, of als gewoonte. Dus eigenlijk ongehoorzaamheid. Als medische dingen zijn uitgesloten moet je gaan uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:15

alice0cullen schreef:
Heb je een sperriem aan het hoofdstel of niet.

Sommige paarden gooien het tong over het bit als protest, of als gewoonte. Dus eigenlijk ongehoorzaamheid. Als medische dingen zijn uitgesloten moet je gaan uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt.

Ja, heb een sperriem. Alleen haar gebit is nagekeken, en daar was niks mis mee. Is een ander bit een oplossing?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:17

Wat voor bit heb je er nu in. En doet ze het alleen als jij rijd of ook als een ander er op zit of tijdens het longeren.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:19

alice0cullen schreef:
Wat voor bit heb je er nu in. En doet ze het alleen als jij rijd of ook als een ander er op zit of tijdens het longeren.

Heb nu enkelgebroken appelbitje. Tijdens het longeren niet, maar als de eigenaresse erop zit ook.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:26

En longeer je dan met een hulpteugel waar er druk in de mond is of niet. Aangezien hij het bij meer mensen doet is het misschien gewoon geen ontzag hebben voor de hand en hulpen. Misschien inderdaad een ander bit proberen en kijken hoe hij daar op reageert.
gooit hij hem er alleen overheen als er druk in de mond is of ook als je alleen met een losse teugel rijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:27

Past het bit wel? Niet te dik? Dus kan de mond gewoon dicht? Of te klein/groot?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:30

Zou die hem er dan ook niet overheen gooien tijden longeren?

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:32

alice0cullen schreef:
En longeer je dan met een hulpteugel waar er druk in de mond is of niet. Aangezien hij het bij meer mensen doet is het misschien gewoon geen ontzag hebben voor de hand en hulpen. Misschien inderdaad een ander bit proberen en kijken hoe hij daar op reageert.
gooit hij hem er alleen overheen als er druk in de mond is of ook als je alleen met een losse teugel rijd.

Ik longeer met halsverlenger, dus er is wel druk. Ze is wel slecht aan het been, maar wordt steeds beter. Soms loopt ze ook achter de teugel, maar ik weet niet wat ik eraan moet doen. En voor zover ik zie, gooit ze hem er met longeren niet overheen.

tamary schreef:
Past het bit wel? Niet te dik? Dus kan de mond gewoon dicht? Of te klein/groot?

Naar mijn idee past het wel. Ze heeft wel een kleine neus/mond voor haar grootte, maar de mond kan gewoon dicht. Zou het nut hebben een dubbelgebroken bit te nemen en dan een maatje kleiner, of wordt het dan alleen maar erger omdat die juist op de tong inwerkt?

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:36

Het kan zijn dat het bit prikt in het gehemelte van het paard.
Maar voor de rest zou ik het niet weten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:48

Als het écht niet medisch is kun je een bit met lepel nemen.
Maar dan moet je zeker weten dat het geen ontwijkend gedrag is en ik kan me niet voorstellen dat er geen druk van de halsverlenger komt..

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:50

ZeSteigert schreef:
Als het écht niet medisch is kun je een bit met lepel nemen.
Maar dan moet je zeker weten dat het geen ontwijkend gedrag is en ik kan me niet voorstellen dat er geen druk van de halsverlenger komt..

Er is wel druk van de halsverlenger, dat heb ik ook vermeld. Maar een bit met lepel vind ik gelijk weer zo onvriendelijk. Aangezien het niet mijn paard is, kan ik moeilijk tegen de eigenaresse gaan zeuren dat de DA moEt komen, de TA moet komen, enz enz.
Laatst bijgewerkt door __Horsegirl op 02-11-14 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:50

Miss eens een tijdje bitloos rijden?
Als je paard het bit echt niet fijn vind is dat de beste optie.
Heel goed dat je geen sperriem gaat gebruiken, want dat is echt niet zo heel fijn om de mond dicht te snoeren,
Als je longeert doe dat in elk geval nooit met bit in.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:51

midgie schreef:
Miss eens een tijdje bitloos rijden?
Als je paard het bit echt niet fijn vind is dat de beste optie.
Heel goed dat je geen sperriem gaat gebruiken, want dat is echt niet zo heel fijn om de mond dicht te snoeren,
Als je longeert doe dat in elk geval nooit met bit in.

Bitloos is al met haar geprobeerd, maar dat is helemaal chaos _O-

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:02

Ja dan ligt het probleem in de basis opleiding, miss eens helemaal opnieuw beginnen en dan zou ik dat zonder bit doen, leer het paard eerst alle hulpen aan en hang er dan pas een bit in, want wat wil je met het bit doen als het paard zonder niet te rijden is ??

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:25

Het bit een gaatje hoger hangen?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:32

Mijn advies is, gebruik eens een ander bit en kijken of er dan iets verbeterd. Het klinkt alsof ze gewoon geen respect heeft voor de ruiterhand en het bit. Dus opnieuw beginnen zou nog niet eens zo n slecht idee zijn. Ik neem aan dat de eigenaar er ook last van heeft dus misschien samen een oplossing zoeken.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:34

Bit een gaatje hoger, speriem misschien een gaatje strakker, een lage neusriem, en als hij zijn tong erover heen gooit naar het been toe rjjden dus even naar voren rijden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:41

Mijn merrie doet dit ook. Zodra ze oefeningen moet uitvoeren die moeilijk zijn voor haar etc. Dan floept ze hem er overheen. Ik heb een tijd met een correctiebit gereden, maar dan ontloop je het probleem. Maar lost het niet op.

Zodra ik nu voel dat ze der tong er over gooit laat ik iemand langs de kant tong terug doen of ik ga meteen stappen en geef der lange teugel. Als ze tong weer terug doet ga ik weer verder met training.

Opvallend is dat ze dit met springles nooit doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:41

sannedeedee1 schreef:
Bit een gaatje hoger, speriem misschien een gaatje strakker, een lage neusriem, en als hij zijn tong erover heen gooit naar het been toe rjjden dus even naar voren rijden.

Sorry maar je hebt wel met een dier te maken, al eens bedacht dat de tong een spier is en die spier miss niet in staat is het bit te dragen dan ga je toch geen dwang gebruiken door het dicht te snoeren??
De mondhoeken van een paard daar gaat het juist om bij bit gebruik, dus als dat te hoog hangt dan is het bit nutteloos.

Ik zou eerst het paard eens de hulpen aanleren en dan pas met een bit gaan werken.
En doe dat dan met respect en laat het dier langzaam wennen,neem de tijd dan blijft het dier ook vertrouwen hebben.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:51

grotendeels eens met Midgie.
Ik zou de sperriem inderdaad geen gaatje strakker doen! Dat is eerder het oplossen van symptomen dan het zoeken en verhelpen van de oorzaak.

Wat betreft het bit een gaatje hoger, zou dit in principe wel helpend kunnen zijn, doordat het bit hoger zit zal het iets minder sterk inwerken en heb je dus kans dat ze minder behoefte voelt haar tong over het bit te gooien. Het wordt ook moeilijker voor haar om haar tong erover heen te krijgen dus dat is dan ook mooi meegenomen.

Je zou kunnen kijken of ze op een simpel ongebroken trensje (stang zonder hefboom) of een dubbelgebroken bitje beter loopt.

En dan heb ik nog even een hele stomme vraag: is het een probleem dat ze haar mond soms opendoet? Het is haar manier om de druk te verminderen en aan jou door te geven dat de druk op het bit misschien te sterk is. Dat zijn dingen waar jullie samen aan kunnen werken. Des te beter jullie samen gaan werken, des te minder zal het paard haar mond open willen doen, toch? Je zou het dus ook gewoon kunnen laten gebeuren en zien als graadmeter hoe ver jullie samen zijn.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:15

Ik zou er misschien toch een ander bit in hangen. Je zegt zelf dat er een scherp randje aan je bit zit. Het kan best zo zijn dat dit net ergens in steekt en een beschadiging in haar mond maakt. Daarbij is een appelbit best dit. Dit kan veroorzaken dat ze de mond open doet. Als je een paard namelijk nagefelijk rijd veranderd de stand van de tanden een klein beetje.

Het gezeur over de sperriem een gaatje starker of de neusriem een gaatje straker, kan ook best. Maar je moet gewoon niet alles superstrak aan trekken, want een paard doet het niet voor niks.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:28

Kijk of je een Myler level 2 bit vindt om uit te proberen.
In ieder geval zoek een bit dat de tong ruimte geeft.
Wanneer een paard een "normaal" bit niet veelt komt dit vaak doordat hij de de tong geblokkeerd voelt en daardoor niet goed kan slikken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:34

Ja dus daarom langzaam aan opbouwen, zodat het dier kan wennen, ik vind het altijd zo oneerlijk dat een drie jarige of zelfs jonger al gelijk met een bit in beleerd moeten worden, waarom is dat?

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 10:50

midgie schreef:
Ja dan ligt het probleem in de basis opleiding, miss eens helemaal opnieuw beginnen en dan zou ik dat zonder bit doen, leer het paard eerst alle hulpen aan en hang er dan pas een bit in, want wat wil je met het bit doen als het paard zonder niet te rijden is ??

Maar het is niet mijn eigen paard... en de eigenaresse heeft denk ik niet zo veel zin om weer helemaal op nieuw te beginnen. Zonder bit is ze echt niet te rijden, dan is het hoofd omhoog en rennen. Dus kan ik niet gewoon een beetje met losse teugels rijden, en dan alle hulpen enz en gewoon niks met de teugels doen?