Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
alice0cullen schreef:Heb je een sperriem aan het hoofdstel of niet.
Sommige paarden gooien het tong over het bit als protest, of als gewoonte. Dus eigenlijk ongehoorzaamheid. Als medische dingen zijn uitgesloten moet je gaan uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt.
alice0cullen schreef:En longeer je dan met een hulpteugel waar er druk in de mond is of niet. Aangezien hij het bij meer mensen doet is het misschien gewoon geen ontzag hebben voor de hand en hulpen. Misschien inderdaad een ander bit proberen en kijken hoe hij daar op reageert.
gooit hij hem er alleen overheen als er druk in de mond is of ook als je alleen met een losse teugel rijd.
tamary schreef:Past het bit wel? Niet te dik? Dus kan de mond gewoon dicht? Of te klein/groot?
ZeSteigert schreef:Als het écht niet medisch is kun je een bit met lepel nemen.
Maar dan moet je zeker weten dat het geen ontwijkend gedrag is en ik kan me niet voorstellen dat er geen druk van de halsverlenger komt..
midgie schreef:Miss eens een tijdje bitloos rijden?
Als je paard het bit echt niet fijn vind is dat de beste optie.
Heel goed dat je geen sperriem gaat gebruiken, want dat is echt niet zo heel fijn om de mond dicht te snoeren,
Als je longeert doe dat in elk geval nooit met bit in.
sannedeedee1 schreef:Bit een gaatje hoger, speriem misschien een gaatje strakker, een lage neusriem, en als hij zijn tong erover heen gooit naar het been toe rjjden dus even naar voren rijden.
midgie schreef:Ja dan ligt het probleem in de basis opleiding, miss eens helemaal opnieuw beginnen en dan zou ik dat zonder bit doen, leer het paard eerst alle hulpen aan en hang er dan pas een bit in, want wat wil je met het bit doen als het paard zonder niet te rijden is ??