Hangen in de teugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 23:46

Wat doen jullie als jullie paard maar in de teugels blijft hangen? En dit wanneer hij heel fijn aan het been is en je totaal je handen stil houd? Hij loopt verder wel netjes nagefelijk, niet achter de loodlijn!

Ben benieuwd naar jullie manieren/tips!

kleinvosje

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:50

Als ie in de teugels hangt is het paard echt niet nageeflijk. Veel schakelen en zo min mogelijk met je handen doen. Terug rijden op je zit en met zo min mogelijk hand.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:53

Mijn instructrice zegt altijd "geef een paard nooit een kapstok om zijn jas aan op te hangen".

zodra hij gaat hangen geef je been en zet je je handen een beetje naar voor, je paard moet leren om op zijn eigen benen te lopen.

Probeer hem ook eerst voorwaarts neerwaarts te rijden voor je aan de oprichting gaat beginnen. Doet hij dit wel goed? En hoe oud is je paard?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:53

Leuk het Charming, zulke uitspraken. De mijne zei altijd: Aan een touw dat niet vast zit kun je niet trekken.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:02

Dankjewel! Maar zoals hier boven al staat, hij is heel fijn aan mijn been en ik doe echt niks met mijn handen..

Voorwaarts neerwaarts is het een ster in, vind ie heerlijk! Dit hangen is pas sinds een weekje, het is weer één van zijn uitprobeer trucjes, want voor vorige week deed hij dit nooit en liep meneertje keurig op eigen benen :Y)

Hij is 6,5

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:05

kleinvosje schreef:
Leuk het Charming, zulke uitspraken. De mijne zei altijd: Aan een touw dat niet vast zit kun je niet trekken.

:j precies!!

@ TS: dat ie in je handen gaat hangen moet je dus niet toestaan!! Daarom gaf ik je de tip handen naar voor en been zodat hij niet op je handen gaat hangen, rijd veel overgangen en geef hem de kans gewoon niet om op je handen te gaan hangen... Ben consequent dat iedere keer als hij weer op je hand gaat hangen je je handen naar voor zet en been geeft, op een gegeven moment gaat hij dit snappen en zal hij het niet meer doen.. Het is een kwestie van tijd en consequentie van jou en dan gaat hij daar mee ophouden, maar sta dit niet toe omdat hij wel netjes "aan de teugel loopt" want echt nageven is het niet.. Een paard geeft pas echt na als hij ook daadwerkelijk op zijn eigen benen loopt :)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:07

Als hij in je handen hangt is hij toch echt niet fijn voor elkaar. Anders zou die zijn hoofd niet in jou handen leggen, hoe lief dat ook klinkt.

Naar voren zetten en schakelen. Heel veel schakelen. Maak hem ook los in stelling/buiging.

Zoals al gezegd is; zelf laten lopen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:09

Oke dankje! Ik ga t morgen proberen! Die puberponies toch ook, elke keer weer iets anders bedacht }:)

@Elke, lees mijn posten even, hij is wel helemaal prima voor elkaar, alleen hebben we nu weer een kleine uitdaging erbij. Naar voren zetten is niet nodig, hij is heel fijn naar voren!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:12

ElineCath schreef:
Oke dankje! Ik ga t morgen proberen! Die puberponies toch ook, elke keer weer iets anders bedacht }:)

@Elke, lees mijn posten even, hij is wel helemaal prima voor elkaar, alleen hebben we nu weer een kleine uitdaging erbij. Naar voren zetten is niet nodig, hij is heel fijn naar voren!

Heb je ook les TS? En inderdaad wat je zegt rond de 6.5 gaan ze een beetje puberen en uitproberen.. Lekker blijven rijden en consequent blijven dan is deze fase ook zo voorbij!! :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:14

@charmings, Ja ik heb zeker les! Is even nodig want buiten dit hangen is hij ook erg fris, zie hiervoor dit topic van gister haha [SPR-ITP] Spring blunders

Dit soort etter dingetjes heeft hij wel vaker gehad, meestal is het na 3 á 4 dagen wel weg, maar ik kan hier zo weinig tegen doen dat het hem denk ik wel bevalt :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:16

Hij is niet prima voor elkaar want hij hangt, en dat komt omdat jij hem tegendruk biedt. Als ik een handoek over de deur gooi, kun jij daar alleen aan hangen als ik aan de andere kant tegendruk geef, dus ook hang.
Hij moet nog beter aan je je hulpen, en jij moet eerder leren loslaten. Wat moeilijk is hoor, maar toch.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:19

Ben ik het niet mee eens Abiola, zoals als vaker gezegd, hij is heel fijn aan de hulpen!! En als ik loslaat schiet zijn hoofd lekker naar het voorwaarts neerwaarts. Maar ik kan erg weinig met een tip als deze, een beetje kort door de bocht..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:19

Gaat het om de onderste pony uit je profiel? Als ik daar naar die draf foto kijk, zie ik een strakke hand en inderdaad een pony die niet fijn los in de aanleuning is. Je geeft hem de gelegenheid om te gaan hangen. Gooi je handen maar eens twintig cm naar voren en kijk wat hij dan doet. Ik gok dat hij voorover kukelt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:20

De opmerking van Abiola is niet kort door de bocht, het is waar. Loslaten is moeilijk en nog meer aan de hulpen is nodig om hem niet meer te laten hangen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:22

Ja het gaat om die pony! Maar dat is geen goed beeld materiaal om op te oordelen, de foto in de bak is van vorig jaar en die van op wedstrijd zeker 6 maanden geleden.

Ik denk niet dat meer aan de hulpen mogelijk is haha

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:23

ElineCath schreef:
Ben ik het niet mee eens Abiola, zoals als vaker gezegd, hij is heel fijn aan de hulpen!! En als ik loslaat schiet zijn hoofd lekker naar het voorwaarts neerwaarts. Maar ik kan erg weinig met een tip als deze, een beetje kort door de bocht..

Ik ben het wel eens met Abiola, want hij is niet voor elkaar als hij in je handen gaat hangen. Dwz dat hij nog niet nageeft omdat hij op de teugels gaat hangen, een paard is pas voor elkaar als hij 100% nageeft en los is.

De bedoeling is dat als hij gaat hangen op je handen dat jij dat niet toestaat door je handen naar voor te doen, en natuurlijk duikt hij dan naar voor want dan kan hij lekker op de voorhand gaan lopen waardoor hij zn achterhand niet hoeft te belasten.. Daarom is het dus ook belangrijk dat zodra jij je handen naar voor doet je meteen been geeft zodat hij niet op de voorhand duikt, ook is het belangrijk dat je veel tempowisselingen en figuren gaat rijden zodat je hem bezig houd en niet de kans geeft om op je handen te gaan hangen ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:23

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:24

@charmings , hele fijne tip, ga morgen meteen kijken of het werkt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:25

Ok, dan niet. Wat jij wilt.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:26

Zo bedoel ik het niet hoor @kleinvosje! Ik vind het alleen een beetje raar dat er zo over de hulpen word gepraat, als ik aangeef dat hij daar juist heel fijn op is!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:27

ElineCath schreef:
Dit is een veel recenter topic met rijfoto's. Hier hing hij ook totaal niet :) [RIJ-ITP] 6jarige Max!

Vind dat hij op die foto's ook niet voor elkaar is, op de laatste foto's gebruikt hij zijn rug niet, hij buigt wel maar is niet rond.
En op andere foto's loopt hij weer teveel op de voorhand en te diep!

Ga eens terug naar het begin en ga eens werken aan het voorwaarts neerwaarts en zorg dan dat hij zijn achterhand gaat gebruiken zodat je hem dadelijk ook goed opwaarts kan gaan rijden waar hij dan ook echt zijn rug en achterhand gebruikt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:29

Je snapt t niet Eline , als je paard in je hand hangt is ie niet fijn genoeg aan je been, een paard dat aan je hand hangt is te traag achter.
Een paard dat op je hand hangt heeft iets om op te hangen, dus is je hand te traag en te strak. Bovenstaande posters posten de goede adviezen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:29

Laatste foto's zijn idd niet goed. Maar ik heb alleen in dit topic de vraag gesteld hoe ik m uit dat hangen krijg, en daar hem ik van jou een bruikbare tip op gekregen. Ik ben het niet met je eens dat hij zijn achterhand niet gebruikt op de eerste foto's? Waaraan zie jij dat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:30

Omdat ik de indruk krijg dat jij onder hulpen alleen maar beenhulpen verstaat. Er zijn ook nog zithulpen, teugelhulpen, stemhulpen, zweephulpen etc. Als je pony in je handen gaat hangen, is ie dus niet 100% fijn aan de hulpen. Misschien wel goed aan het been, maar niet goed in de hand. En dat moet je weer oplossen met je benen. Dus inderdaad wat Charming zegt, en ook wat Abiola en ik eerder zeiden.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:31

@knollentuin, dan mag jij wel is op mijn pony komen rijden :D Aan het been is hij zeker! Maar ik heb niet ontkent dat ik niet loslaat, want dat vind ik zeker ook lastig!