Genieten met Yelte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xcares

Genieten met Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:38

Hallo allemaal,

Ik zal ons even kort voorstellen. Ik ben Caressa, 21 jaar & geniet al van het rijden sinds ik een jaar of 6 a 7 ben.
Yelte is een Friese ruin van nu 7 jaar oud. Yelte ken ik al vanaf zijn 3de, toen ik hem samen met een vriendin op ging halen. Samen hebben we hem alles geleerd en hij doet het allemaal supergoed! Op dit moment hebben we onze eerste winstpunt in de B binnen, maar genieten vooral lekker samen! Hij is dus niet van mij & daarom ben ik enorm blij dat ik wel van hem mag genieten <3 ! Daar ben ik zijn eigenaresse dan ook enorm dankbaar voor! :j

Vandaag heb een heerlijke les met Yelte gereden. Dit was een van de eerste keren dat hij op ander terrein was, maar hij heeft zich voorbeeldig gedragen!

Zelf ben ik redelijk kritisch op mijn eigen houding, vooral mijn voeten en schouders leiden vaak een eigen leven. :o

Ik zou het erg leuk vinden als jullie een berichtje achterlaten. Tips mogen natuurlijk ook! We doen hard ons best, maar we leren nog elke keer bij.

Ik ga nog even nagenieten van deze heerlijke les, met dit geweldige paard <3

1. Tijdens het losstappen even halthouden.
Afbeelding

2. Op vreemd terrein laat meneer zich ook altijd graag even horen :D
Afbeelding

In de les natuurlijk begonnen met losrijden, maar hier zijn verder geen foto's van. Ook staan de foto's niet op volgorde.

Draf rechtsom
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding

Draf linksom
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding

Galop rechtsom
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding

Galop linksom
11.
Afbeelding
12. <3
Afbeelding
13.
Afbeelding

Ik ben zo enorm trots op hem. Hoe hij altijd weer zijn best voor me doet en hoe hij het allemaal oppakt. ;)

Bedankt voor het kijken! :wave:

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:44

Hij ziet er goed uit! Yelte en Imara hebben bij mijn buren gestaan :) Leuk om hem weer tegen te komen!
Rijden ziet er netjes uit hoor, maar waar ik wel op zou letten is het beter op je billen gaan zitten. Zo kun je ook beter je bekken kantelen. En let op dat je, je hakken niet optrekt.

PS: wij kennen elkaar zie ik nu!

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:50

Super leuke combinatie ! Als tip zou ik je willen meegeven om je handen recht op te houden.

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:54

Wat een snelle reacties!

Inderdaad mijn handen, dat komt vanuit mijn schouders. Op de een of andere manier gaan die altijd spontaan naar voren tijdens het rijden, van daaruit draai ik heel mn armen anders in.. Ik zie het altijd later op fotos pas helaas, kan me er ook heel erg aan storen! Ga dr ook hard aan werken :j
En ja, op mn billen zitten..

Dank jullie wel voor de punten, ga ik weer meenemen met rijden :) !

Ssooffzz

Re: Genieten met Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:08

Goed dat je het zelf ook doorhebt ! Waar ik altijd last van had was dat voor mij gevoel mijn zweep in de weg zat om mijn handen rechtop te houden. Dus misschien is het een mogelijkheid om die af en toe weg te leggen.

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:14

Zal inderdaad ook deels door de zweep komen! :j Ik kan het inderdaad proberen om de zweep eens weg te leggen, maar meneer heeft dat altijd zo snel door... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:27

Je wilt heel graag je paard zien, dus je gaat naar het hoofd van het paard kijken. Aangezien je die alleen kan zien van de zijkant ga je dus wat scheef en naar voren zitten. Probeer rechtop te blijven zitten en te voelen wat er onder je gebeurd. Verder heb ik het idee dat je zadel wat achterover ligt, vooral goed te zien op de standfoto. Je zit daar wat achterop de lepel en je benen steken naar voren.

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:42

Een heerlijke middag gehad Caressa !
En hij heeft vanmiddag super gelopen tijdens de les voor het eerst op hcm.

Op naar heel wat uurtjes les , wedstrijden en andere leuke uitjes met ons zwarte boefje !

@joolien : donderdag komt er een zadelmaker. Meneer is in 2,5 jaar tijd zoveel gaan veranderen dat ik inmiddels al 4 zadels heb gehad en nu hoop dat het zadel donderdag aangepast kan worden of dat er een ander niet komen. Maar dat is even afwachten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:47

Hij llijkt me ook niet een hele makkelijke rug te hebben. := Hoge schoft en weke rug?

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:55

Wat een fijn beeld!
Enige puntje wat al gezegd was probeer naar voren te kijken.

P.s. blijf het leuk en apart vinden om een naamgenootje tegen te komen haha

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:04

Ja jolien, Indd een moeilijke rug.
Het weke is al zoveel minder geworden.
Maar blijft toch moeilijk steeds een goed zadel te vinden.
Maar hoop dat hij nu de meeste veranderingen wel heeft gehad en we naar een blijvend zadel kunnen.

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:13

Fijne tips Joolien! Zo had ik het nog niet bekeken, kan ook verklaren waarom mijn schouders een eigen leven leiden. :o

imara_torero vult mij hierbij goed aan. Zij is eigenaresse van de zwarte boef en is dus ook van alles op de hoogte!

AFCAAFCA, ja naamgenootjes hebben we weinig he :D

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:28

Moeilijk soms he om op je billen te blijven zitten, geheel herkenbaar :D Heb het idee dat de galop ook behoorlijk voorwaarts is waardoor het "blijven plakken" in je zadel ook moeilijker word. Het lijkt dan wat meer uit elkaar te vallen. Ik probeer die van mij soms even wat meer terug te rijden waardoor ze vanzelf ook wat meer zakt en ronder word en niet te vergeten meer ontspant. Zit gelijk al een stuk beter :) verder prachtig knol onder je kont :D jullie komen er wel !

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:13

Wat een leuk paard! Mooi werkend achterbeen heeft hij. Als je inderdaad let op je handen en meet op je billen gaat zitten komen jullie er wel! Heel veel plezier met hem

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 10:43

Glen94, De galop was inderdaad behoorlijk voorwaarts :+ . We reden nu op ander terrein en ik denk dat deze bak wel 3x zo groot was als waar we normaal in reden. Het (verzameld) galopperen is voor hem nog erg lastig. Hij neemt zulke grote galopsprongen en thuis in de bak moet hij de bocht al om voor we t weten zeg maar. Hier had hij de ruimte en hij nam het ervan haha }> . Zat de eerste paar rondjes ook niet erg makkelijk in galop en dat zijn vooral de foto's linksom. Rechtsom ziet er naar mijn mening al beter uit. Nu de uitdaging om dit ook goed uit t kunnen gaan zitten en te doseren en hem te leren meer verzameld te galopperen, maar dat komt wel. Vooral veel oefenen :j .

Dank je wel Monte_Cristo!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:15

Complimenten voor de fijne hoofd/hals houding! Vaak worden friezen gelijk zo bovenin gereden maar dit is de juiste basis. De aanleuning lijkt wel wat strak in de hand, dat zou ik nog een verbeterpuntje vinden. Verder zijn er denk al heel wat goede tips gegeven.

Leuke combinatie, veel plezier nog samen!

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:57

Dank jullie wel voor de leuke berichten! Ook fijn om te dat zijn hoofd/halshouding jullie positief opvalt! Hebben we hard aan gewerkt om het zo te krijgen! :o

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:24

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:12

Heerlijk om een friesje eens wat langer te zien worden in de hals! Ze lopen vaak zo opgekropt omdat ze redelijk zo gebouwd zijn.. Ziet er netjes uit en heb niet veel toe te voegen op de tips van hiervoor :)

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:18

Jaa precies, die galopsprongen zijn soms zo enorm dat ze moeilijk uit te zitten zijn. Zal niet alleen bij 't friese ras zijn maar wel herkenbaar :) heeft die van jou ook zoveel moeite gehad met galoperen/ aanspringen ed ? kan me nog herinneren dat ik allang blij was dát ze kon galopperen en voorwaarts was :+ en daar zat toen ook nog niet zo'n rem op.. nu is ze eindelijk na ruim een jaar verder wat meer te controleren en te bewerken. Zoals je zegt jullie zijn op de goede weg, komt vanzelf wel +:)+

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:26

complimenten hoe je ze neus er uit rijd! Wat knap! Friezen lopen er
altijd zo achter, maar jij hebt verbinding. Van wie heb je les?
tips voor het zitten, op je zitbeenknobbels gaan zitten, in het midden en je zelf langer laten worden. (vanaf je heupen om laag naar je voeten, en vanaf je zitbeenknobbels om hoog, en niet zo lang dat je een plank word. Maar gewoon een cm of 5 )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:04

Veel dingen zijn er al gezegd, ik wil nog even kwijt dat ik het super knap vindt je fries zich niet aan de voorkant oprolt, maar er netjes met zn neusje uit en met lengte in de hals van achteren naar voren loopt +:)+

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:13

haha die van mij moet zich ook altijd even laten horen xd ``ik ben ook weer van de partij !``

wat een ontzettend leuke gallop foto`s zeg ! wat een timing ! (bij mij staan ze vaak met 4 benen op de grond :o )

maar zie je je piano handen ? Probeer jezelf daar op te betrappen . ( valt mij op omdat ik daar nu ook (alweer) mee bezig ben :D )

veel plezier nog met elkaar ! Ik vind jullie een mooi stel ! :j

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:16

Wat een fijne reacties allemaal! :o Dank jullie wel! Ik kan nog steeds zo genieten als ik die foto's zie :D.
Elke keer is weer een feestje met meneer! <3

Glen94; Galop heeft hij inderdaad lange tijd moeite mee gehad, gaat nu redelijk de goede kant op, maar het verzamelen is zeker nog een verbeterpunt! Gaat gelukkig wel steeds meer vooruit.

Linda84; Bedankt voor je tip! Ik had toevallig deze keer les van mijn 'oude' instructeur. Normaal hebben we les van iemand die les geeft op de Antoine de Bodt manier. Mocht je een naam willen weten, stuur ik dat liever via PB..

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:43

Ssooffzz schreef:
Goed dat je het zelf ook doorhebt ! Waar ik altijd last van had was dat voor mij gevoel mijn zweep in de weg zat om mijn handen rechtop te houden. Dus misschien is het een mogelijkheid om die af en toe weg te leggen.

Je zou kunnen proberen de zweep onder het handvat te pakken en zo te rijden. Verder vind ik dat hij prachtig loopt onder je, mooi verzameld en op de loodlijn, neem foto 6, 7 en 12. Hakken uitdrukken, bekken kantelen en handen dragen is al gezegd :j