Paard aan het uitproberen of pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

venivedivici

Paard aan het uitproberen of pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:47

Hoi bokkers!
Ik weet niet of het goed staat, dus sorry alvast daar voor.

Mijn 3,5 jarige kan super lopen,
Met dressuren in de bak, geeft ie soms wat bokjes, wil die onder me weg lopen of schud ie met ze hoofd.
met buitenrijden doet ie dit allemaal niet en luisterd ie super na de hulpen.

Zelfs al rijd ik ergens op een vlakte beetje dressuur doet ie het ook niet.
Is het dan uitproberen of heeft ie toch pijn?
Hij is klinisch goedgekeurd!

Bedankt voor elke reactie!

Ilona_Mambo

Re: Paard aan het uitproberen of pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:51

Het lijkt me dat ie dan geen pijn heeft. Een paard die pijn heeft zal zulk gedrag laten zien wanneer hij/zij pijn heeft, en het kan niet dat dat alleen in de rijbak is. Heb je les? Wat zegt je instructeur ervan? En misschien zit je zelf in de bak wat meer gespannen ofzo dat ie het daarom doet? Kunnen meer redenen voor zijn. :)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:54

Paardjuuh01 schreef:
Het lijkt me dat ie dan geen pijn heeft. Een paard die pijn heeft zal zulk gedrag laten zien wanneer hij/zij pijn heeft, en het kan niet dat dat alleen in de rijbak is. Heb je les? Wat zegt je instructeur ervan? En misschien zit je zelf in de bak wat meer gespannen ofzo dat ie het daarom doet? Kunnen meer redenen voor zijn. :)

Hoi!
Heb op dit moment geen les. Mijn oude instructeur zei dat het uitproberen was.
ik zit met buitenrijden meer oplettend dan in de bak.
buiten kan k echt alles doen. En hij luisterd braaf!

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:56

Hoe lang doet ie dit al? En wat doe je eraan?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:57

3,5 jaar, is ook wisselen.
Tandarts een idee?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:58

Hij kan best pijn hebben. Raar dat jij dat niet vindt Paardjuuh001.
Op buiten rit of op een vlakte zijn weer hele andere indrukken waardoor een paard pijn of ongemak misschien minder uit omdat hij bezig is met de omgeving / indrukken. Je hebt een jong paard en die zal dus nog erg groeien in bespiering. Past je zadel nog wel? Ik laat bij mijn jonge paardje elk half jaar mijn zadel checken ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:59

Rijd je binnen anders dan buiten? Want waarom schudt je paard met zijn hoofd? Ben je teveel je best aan het doen om je paard aan de teugel te rijden wellicht, waardoor je te streng bent met je hand. Want ik kan me voorstellen dat je buiten anders rijdt en daar niet zo mee bezig bent.

Kijk en zoek dus eens naar de verschillen van in de bak en buiten rijden.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:59

Paardjuuh01 schreef:
Hoe lang doet ie dit al? En wat doe je eraan?

Uhm nu maandje denk ik,
Int begin strafte ik hem door meer been te gebruiken. Of tegen hem te praten.
nu negeer ik het eigenlijk en rijd ik gewoon door. Een jong paard teveel straffen is ook niet goed lijkt mij..

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:59

Paardjuuh01 schreef:
Het lijkt me dat ie dan geen pijn heeft. Een paard die pijn heeft zal zulk gedrag laten zien wanneer hij/zij pijn heeft, en het kan niet dat dat alleen in de rijbak is. Heb je les? Wat zegt je instructeur ervan? En misschien zit je zelf in de bak wat meer gespannen of zo dat ie het daarom doet? Kunnen meer redenen voor zijn. :)

Hoeft niet per definitie. Kan namelijk ook aan de ondergrond liggen. Een bak is toch anders om in te rijden als buiten op een grasveld. Misschien ligt de bak wel iets te zwaar waardoor de pijn wel doorkomt.

Een andere optie is dat ie het binnen niet zo leuk vindt als buiten. Wat doe je aan oefeningen in de bak? Wissel je dat ook regelmatig af? Leg eens voor de verandering balkjes neer waar je tussendoor slangenvolte kan rijden of pionnen om te slalommen. Is al gelijk een hele andere beleving voor een paard. Misschien wil hij meer geprikkeld worden?

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:00

Lisaapee schreef:
Hij kan best pijn hebben. Raar dat jij dat niet vindt Paardjuuh001.
Op buiten rit of op een vlakte zijn weer hele andere indrukken waardoor een paard pijn of ongemak misschien minder uit omdat hij bezig is met de omgeving / indrukken. Je hebt een jong paard en die zal dus nog erg groeien in bespiering. Past je zadel nog wel? Ik laat bij mijn jonge paardje elk half jaar mijn zadel checken ;)

Een paard dat écht pijn heeft, doet zoiets zowel in de bak als buiten.

MissBmx

Is geen uitproberen, ik denk dat hij dressuur nog best moeilijk vind omdat hij pás 3,5 is.
Zodra het moeilijk wordt zal hij spanning kwijt willen

pien_2010

Met een jong paard is het beter om gewoon veel KM te gaan maken. In de bak rijden is veel zwaarder voor ze. Dus dat zou ik niet zo vaak doen.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:01

pien_2010 schreef:
Rijd je binnen anders dan buiten? Want waarom schudt je paard met zijn hoofd? Ben je teveel je best aan het doen om je paard aan de teugel te rijden wellicht, waardoor je te streng bent met je hand. Want ik kan me voorstellen dat je buiten anders rijdt en daar niet zo mee bezig bent.

Kijk en zoek dus eens naar de verschillen van in de bak en buiten rijden.

Aan me handen ligt het niet.
ben heel losjes in me handen en laat veel los. En hij doet niet constant met zn hoofd schudden.
Buiten rijd ik hem precies hetzelfde soms nog wel is iets meer dressuur matig dan in de bak!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:02

Een jong paard die echt uitprobeert hoor ik niet vaak. Ga eerst de 'jonge paarden' kwaaltjes bij langs voordat je gaat straffen (zadel, tanden, spierpijn) ;)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:03

Als ik hem dressuur matig rijd,
Houd ik het voor hem als voor mij interessant.
Dus rijd ik bijv ook wellis in de wei of springen we,
Met springen doet ie het niet! In de wei veeeeeel minder!

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:04

Lisaapee schreef:
Een jong paard die echt uitprobeert hoor ik niet vaak. Ga eerst de 'jonge paarden' kwaaltjes bij langs voordat je gaat straffen (zadel, tanden, spierpijn) ;)

Heb er best veel zadelmak gemaakt en door gereden en die ware wel echt aan het proberen eronder uit te komen was na een tijdje ook weer weg.

Ik wil idd een zadelmaker laten komen!
Tanden heeft ie al heel veel gewisseld met ze 2 / 3,5 jaar!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:06

Paardjuuh01 schreef:

Dus jij laat pas checken als je paard echt pijn heeft?
Een jong paard die ongemak uit neem ik direct serieus.
Zijn weinig paarden die zo jong al gaan uitproberen. Met 3,5 jaar zijn er nog veel te veel nieuwe indrukken om dat te doen denk ik ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:07

Ik zou eventueel lichamelijk ongemak uit laten sluiten en ook kijken of je paard de dingen did gevraagd worden niet gewoon te moeilijk vind. Doe eens een stapje terug in het rijden en kijk hoe het dan gaat.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:10

Is het in de bak niet een kwestie van onbalans? Dan kan het bokken en hoofdschudden ook komen doordat hij het gevraagde op dat moment te moeilijk vindt en er onderuit wil komen.

Maar zoals bovenstaand zou ik inderdaad eerst even de tandarts, je zadel etc. Afgaan zodat je zeker weet dat het daar niet van komt :)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:12

Nou in het begin paste het zadel!
dus vind dat een rare opmerking!

Hij heeft net een maandje ander half maand stil gestaan.
omdat ik vond dat het te snel ging. Sinds daarna deed hij het pas.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:13

Lisaapee schreef:
Paardjuuh01 schreef:

Zijn weinig paarden die zo jong al gaan uitproberen. Met 3,5 jaar zijn er nog veel te veel nieuwe indrukken om dat te doen denk ik ;)

Dan zijn er weinig paarden die zo jong al gaan uitproberen, maar ze zijn er dus wel. Het zou zomaar kunnen dat dit paard tot die weinige behoort. Het kan natuurlijk altijd zijn dat hij pijn heeft, maar TS zegt dat ze ook wel in het land rijd en anders, dan doet ie het niet/minder. Het kan ook zijn dat ie het gewoon moeilijk vind, of denkt misschien dat ie er op deze manier onder het werken uit kan komen.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:15

Zijn weinig paarden die zo jong al gaan uitproberen. Met 3,5 jaar zijn er nog veel te veel nieuwe indrukken om dat te doen denk ik ;)[/quote]

Dan zijn er weinig paarden die zo jong al gaan uitproberen, maar ze zijn er dus wel. Het zou zomaar kunnen dat dit paard tot die weinige behoort. Het kan natuurlijk altijd zijn dat hij pijn heeft, maar TS zegt dat ze ook wel in het land rijd en anders, dan doet ie het niet/minder. Het kan ook zijn dat ie het gewoon moeilijk vind, of denkt misschien dat ie er op deze manier onder het werken uit kan komen.[/quote]

Heb er ook een vriendin van mij erop gezet om te kijken ect.
Bij haar doet ie het ook.

Moet er wel bij zeggen dat het niet heletijd doet, maar soms.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:19

Mijn pony deed ook iets in deze trant. Na een paar keer aanpakken was het over, hij doet het nu bij iedereen die er voor het eerst op gaat ook, totdat deze hem ook aangepakt hebben dan is het over. Pony doet het niet op buitenrit etc., is nog net zo vrolijk als altijd en laat met andere dingen geen 'pijnreacties' zien, niet alle paarden zijn engeltjes, sommige moeten even doorgepakt worden en dan is het klaar.

Edit: Ik zeg niet dat het onmogelijk is natuurlijk dat hij pijn heeft, maar dit is wat ik erover denk.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:22

Paardjuuh01 schreef:
Mijn pony deed ook iets in deze trant. Na een paar keer aanpakken was het over, hij doet het nu bij iedereen die er voor het eerst op gaat ook, totdat deze hem ook aangepakt hebben dan is het over. Pony doet het niet op buitenrit etc., is nog net zo vrolijk als altijd en laat met andere dingen geen 'pijnreacties' zien, niet alle paarden zijn engeltjes, sommige moeten even doorgepakt worden en dan is het klaar.

Edit: Ik zeg niet dat het onmogelijk is natuurlijk dat hij pijn heeft, maar dit is wat ik erover denk.

Wat deed jou pony als ik vragen mag?

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:27

venivedivici schreef:
Paardjuuh01 schreef:

Wat deed jou pony als ik vragen mag?

Hij deed het alleen in het weiland, niet in de rijbak en ook niet op buitenrit. De eerste keer vanuit stap, galoppeerde hij plotseling keihard weg. Na die eerste keer alleen nog met het aangalopperen, je zette hem in gallop en hij zette aan een paar passen, als je hem dan meteen op de volte stuurde ofzo was het goed, als je hem liet gaan maakte hij vaart. Dit duurde een klein stukje tot ie weer rustig was, daarna was ie prima te rijden, alleen met het aangallopperen deed ie het de eerste tijd steeds. Hij deed het niet bij de vorige eigenaren, die konden er alles mee. Alleen met een nieuwe ruiter deed ie het wél. Hij heeft bij de vorige eigenaren een verkeerd zadel gehad, hier kreeg ie last van en hierdoor vertoonde hij ander gedrag.