Ik heb iets nieuws geleerd; ik zag op YouTube iemand die een pas ging staan in de beugels in plaats van zitten in het zadel (bij het wisselen van been in de draf). Is dit iets nieuws?
ElineR
Geplaatst: 27-10-14 20:26
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Zitten is gewoon het makkelijkst omdat je dan je evenwicht beter kan bewaren lijkt me. Vooral voor beginners is dit handig aangezien die nog niet stabiel zitten. Dan hoeft dat later niet te veranderen . En ik denk dat het ook netter staat aangezien je staand altijd wat meer schommelt.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 27-10-14 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
In principe zou het niet moeten uitmaken. Je moet zorgen dat je een pas overslaat om op het andere been te komen.
Ik denk net als Elinex304 dat iedereen zit, omdat dit makkelijker gaat.
ponycrosserr
Geplaatst: 27-10-14 20:29
Het is niet iets nieuws, het is gewoon goed om te doen omdat je zo ook aan je balans kan werken, je kan ook proberen langere tijd in je beugels te staan, eerst in stap en dan in draf, zo leer je balans te bewaren en goed te zitten. Op een proefje zou ik gewoon een pas zitten dat is ook makkelijker.
Het is ook een goede oefening om telkens twee keer staan- 1 keer zit. Heel goed voor je balans..
Wordt veel gebruikt in Centered Riding, daar leer je idd zo aan je balans en onafhankelijke manier van rijden werken door bijv. 3x staan - 1x zit, dan weer gewoon, dan weer 2x staan, 2x zit enz... Is moeilijker dan het lijkt.
Zelf ga ik ook regelmatig es staan om van been te veranderen, om de rug van het paard te ontlasten (heeft gevoelige rug, dus doorzitten doe ik weinig of niet)
Je komt op hetzelfde uit, je wisselt van been. Het is een mooie balans oefening die mijn instructrice me ooit heeft laten uitvoeren. Eerst 2 passen zitten, dan 2 passen staan op een rechte lijn. Dat valt nog vies tegen in het begin.
Monte_Cristo
Geplaatst: 27-10-14 20:34
Nog nooit van gehoord. Ik zie altijd iedereen een pas doorzitten, maar in principe zou het niet uitmoeten maken. Als je maar een pas overslaat.
Ik doe dit vooral op paarden die lastig zijn door te zitten... Ik rij nu bijvoorbeeld op een paard die een onwijs grote draf heeft en ik kan haar lastig doorzitten. Maar twee passen staan gaat prima, dus doe ik dat maar Ook op andere paarden doe ik dit, ligt net aan waar ik zin in heb. Ik wissel het een beetje af.
Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, behalve bij springen. Als een controle of een oefening van de balans. In wat voor filmpje heb je het gezien, dressuurproef/springwedstrijd?
bliver
Geplaatst: 28-10-14 19:40
LauraEline schreef:
Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, behalve bij springen. Als een controle of een oefening van de balans. In wat voor filmpje heb je het gezien, dressuurproef/springwedstrijd?
Toevallig! Ik leer mijn leskinderen dus ook om twee passen door te zitten. Toen vroeg één van de kinderen mij: maar eigenlijk kun je dus ook gewoon twee passen staan? Dat vond zij veel makkelijker.
Wordt ook vaal gebruikt bij jonge paarden/ paarden die nog een slechte eigen balans hebben. Dan stoor je ze niet in hun balans met het doorzitten.
hyppolyte
Geplaatst: 28-10-14 19:57
Doe ik ook met regelmaat, is eigenlijk makkelijker en fijner voor de rug, maar ik spring ook graag, dus misschien is het meer een springdingetje. Is indd ook een goede balansoefening, net als een tijdlang in de beugels staan tijdens het draven. Gebruiken we ook vaak om een paard wat moeilijk loslaat in de rug te stimuleren om dat wel te doen.
Jolliegirl
Geplaatst: 28-10-14 19:57
Ik doe het ook. Ik vind het makkelijker want ik blijf ontspannen. Als ik ga zitten span ik mn rugspieren aan op een verkeerde manier.
Uberpony
Geplaatst: 28-10-14 19:58
Heel normaal hoor. Ik doe het zelf heel vaak. Dat is eigenlijk gekomen na mijn spring lessen. Ik vond het namelijk altijd zo vervelend om met mijn korte springbeugels 2x te zitten, dus ben ik maar 2x gaan staan. Tegenwoordig doe ik dit bijna alleen maar, ook in mijn dressuur proeven. Mijn pony blijft er ook stabieler door, geen storing van mij door 2x te zitten. Voor mij dus een ideale oplossing.
Doe het vaak als ik wat meer uit de rug wil blijven in het lichtrijden. Bijvoorbeeld als het paard nog net niet helemaal lekker aan elkaar is.
Gerritt
Geplaatst: 29-10-14 17:18
Mijn paard gooit hoog op en als ze nog niet lekker los is dan is het net een plank waar ik op stuiter. Daarom sta ik altijd 2 x en ga weer verder lichtrijden, uiteindelijk een aangewend truucje. Maar als ze lekker los is en lekker zit dan gewoon zitten
Ir111
Geplaatst: 29-10-14 17:22
NoekAa_ schreef:
Doe het vaak als ik wat meer uit de rug wil blijven in het lichtrijden. Bijvoorbeeld als het paard nog net niet helemaal lekker aan elkaar is.
Ik heb ooit een rijles in Spanje gehad waar ik de hele les deze oefening heb moeten doen, 2 passen staan 2 passen zitten, dan weer meer passen staan en 1 pas zitten puur om zelf balans te krijgen. Paard had een touwtje om zodat ik geen balans zou zoeken aan de teugels, en ondanks een flinke dosis rij ervaring vond ik het belachelijk moeilijk. Na die les oefen ik het zelf ook af en toe nog en na 6 jaar gaat het eindelijk wat vooruit
Licor
Geplaatst: 29-10-14 17:28
Ik doe ook bijna altijd 2x staan ipv 2x zitten.. vroeger deed ik altijd zitten.. maar met centrered riding heb ik vaker moeten blijven staan en nu is dat eigenlijk bij mij automatisme geworden
brengt me trouwens wel op het idee om de 2x staan 1x zit oefening weer eens te gaan doen Is overigens niet alleen voor je eigen balans een goede oefening.. maar ook voor je paard