Na 4 maanden weer op een (stuiterende) roze wolk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Na 4 maanden weer op een (stuiterende) roze wolk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:34

Jaja, we're back in business!

Na 4 maanden sukkelen met verschillende beenblessures heb ik sinds twee weken weer groen licht om met mijn bijrijdpaard te gaan opbouwen (stap en twee rondjes draf op iedere kant per keer). Helaas heeft de eigenaresse nog niet kunnen rijden dus ben ik op dit moment de enige. Ik ben zo trots op die grote zenuwpees... Hij is heel lang erg snel in paniek geweest omdat er wisselingen waren qua weides. Nu is hij weer zijn oude vertrouwde zelf en hobbelt hij lekker rond. Even wat belangrijke info: Hij is 'al' 20 jaar oud en heeft artrose aan zijn voorbenen, en heeft zoals al eerder gezegd vier maanden stil gestaan. Daarnaast is hij altijd meer een buitenritten en endurance paard geweest en nooit heel veel in de bak gereden.

Helaas heb ik alleen maar een opname van het draven en een heeeel klein stukje stappen aan het begin.

Verbeterpunten:
-Ik moet niet zo naar binnen hangen in de bochten.
-Meer met benen rijden dan alleen maar met bovenlichaam.
-Ik ben me ervan bewust dat ik hem uit elkaar laat vallen op dit moment, maar ik wil hem eerst gewoon lekker lang en laag laten bewegen voor zover als dat me lukt.
-Ik moet mijn beugels beter aan mijn tenen houden.
-Ik heb nog moeite met mijn zit in draf, aangezien ik in de 4 maanden alleen op een fjord met vlakke gangen en westernzadel gereden heb, dus zit het voor mijn gevoel nog heel onstabiel met deze grote en hoger opgooiende draf (daarom ook de 'stuiterende' roze wolk).

Tips zijn meer dan welkom maar houd het een beetje aardig aub O:)

Laatst bijgewerkt door Nala op 24-10-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:46

Ik vind hem soms ook een beetje stijfjes lopen, alsof hij een heeeeel klein beetje kreupel is, klinkt raar... Moet ook zeggen dat het minder is als hij wat meer doorloopt, maar er is niet veel plaats voor ruime passen in de relatief kleine hal...

Nini1992

Re: Na 4 maanden weer op een (stuiterende) roze wolk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:06

Inderdaad nog niet helemaal soepel maar wat wil je met 20 jaar en verschillende klachten toch ;) en wat betreft het rijden er stond bij dat je je bewust was dat je je tenen nog wat beter in de beugels moest houden maar op dit filmpje lijkt het alsof je beugels super lang zijn. Net alsof je daar sowieso niet bij zou kunnen.

Hopelijk kan je snel weer helemaal lekker rijden!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 22:09

Ze zijn eigenlijk gewoon lang genoeg. Ik kan ze makkelijk aan houden in stap maar in draf span ik mijn bovenbenen aan om in het zadel te blijven, en maak zo mijn benen korter. Heel stom, maar dat zal wel los lopen als ik wat vaker op die stuiterbal draaf haha.

Lorinea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:11

Paard lijkt mij toch ergens last van te hebben. Kan inderdaad stijfheid zijn na het lange stilstaan, maar ik zou toch met een kritisch oog naar het rijden blijven kijken.
Ik zou wel proberen contact te houden zodat je het paard wat beter kan voorbereiden wanneer je een wending rijdt. Verder hebben jullie beiden weinig balans, maar dat kan ook opnieuw het 'wennen' zijn. Ik zou ook lichtrijden zodat het paard het wat makkelijker heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:12

Wat fijn dat jullie weer aan het rijden zijn. Toch vraag ik mij af; dat 'groene licht' om te rijden, komt dat van een dierenarts? Heeft die hem ook zien lopen?

Hij loopt het filmpje namelijk echt onregelmatig, en niet alleen 'een beetje stijfjes'.

Dat je hem lekker lang laat is alleen maar goed. Ik begrijp echter niet waarom je dan meteen begint met doorzitten, dat is juist extra belastend voor een paard en al helemaal voor hem. Je zit is al niet optimaal, als je dan ook nog eens gaat doorzitten bij het opbouwen in draf dan hinder je hem niet alleen, maar geef je hem ook onnodig extra ballast.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:12

MorganeR schreef:
Ze zijn eigenlijk gewoon lang genoeg. Ik kan ze makkelijk aan houden in stap maar in draf span ik mijn bovenbenen aan om in het zadel te blijven, en maak zo mijn benen korter. Heel stom, maar dat zal wel los lopen als ik wat vaker op die stuiterbal draaf haha.

Gewoon weer even wennen dus! Het leek namelijk wel zo op het filmpje maar dat komt dus vanzelf weer goed. :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:16

Nou dat paard nijgt eerder tegen kreupel aan dan tegen stijfjes :n
Misschien dit even naar de eigenaar sturen want dit is echt niet goed...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 22:17

Ik heb de staleigenaresse er al eens kort naar laten kijken, zij zei dat het waarschijnlijk ook gewoon stijfheid is maar ik blijf zeker op mijn hoede. Hij draaft en galoppeert wel gewoon zuiver op de wei dus als het ergens aan ligt is het óf ik die in de weg zit, óf het zadel, óf een combinatie daarvan.

Over het contact en de balans, dit zijn zeker ook verbeterpunten, en wordt aan gewerkt.

Dankjewel voor de tip JoyCiej007! Dat wist ik niet :o Ik zal het dan voorlopig bij lichtrijden houden.
Dit groene licht komt van de eigenaresse en van de staleigenaresse, of er een dierenarts bij is geweest weet ik niet.

Amiigo, dit filmpje is al naar de eigenaresse gestuurd, natuurlijk! Vooral omdat zij zelf niet rijdt en ik heel makkelijk onbewust iets fout zou kunnen doen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:18

Gaan lichtrijden is het eerste wat in mij opkomt als ik dit filmpje zie !
Pas aan doorzitten gaan denken als het paard weer lekker los kan bewegen.
Voor zover het paard dat natuurlijk kan.
Heel veel succes Y;(

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:18

fijn dat jullie weer kunnen rijden na 4 maanden rust!
Een wat ouder paard weer opnieuw in beweging krijgen na 4 maanden is best moeilijk. Rust roest bij paarden vanaf die leeftijd. Hij heeft ook artrose lees ik, dus daar kan de stijfheid vandaan komen. Wel zou ik er inderdaad heel erg voorzichtig mee zijn gezien de blessure.

Als je in deze rijhal blijft rijden (wat niet heel fijn is), zou ik de korte zijdes in stap nemen. Alleen de lange zijdes draven. De bochten zijn erg kort (10 meter?) en dat is voor een "eerste" draf sinds lange tijd met zwakke benen misschien niet zo handig.

De voorkant laat je compleet los. Misschien kan je in dit geval beter ondersteunen en je paard toch wat meer laag en rond blijven rijden in plaats van losgooien aan de voorkant (wat overigens wel heel lief bedoeld is).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:20

Ah goed bezig. Ik denk dat je beter rechte stukken kan gaan rijden, als je kijkt naar het filmpje zie je dat hij linksom vooral in de hoeken gaat "hinken" en dat komt omdat er meer gewicht komt op 1 been.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 22:21

Itsmi, het is inderdaad een vrij kleine rijhal. Helaas zijn de twee buitenbakken complete modderpoelen en durf ik het niet aan om met hem alleen naar buiten te gaan.

Rust roest inderdaad maar gelukkig staat hij 24/7 in de paddock/weide dus kan hij altijd lekker in beweging blijven.

Ik probeer hem ook zo goed als ik kan een beetje laag en rond te rijden, maar ik merk dat het bij hem op dit moment in draf óf voorwaarts óf laag en rond is, en dan kies ik liever voor voorwaarts. In stap loopt hij wel mooi laag, rond, en voorwaarts. Helaas heb ik hier geen opname van.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:32

Rust door middel van rust in training bedoelde ik ook, niet rust qua stalrust. Een aantal maanden niet trainen is voor een ouder paard niet bevorderlijk.

Als je dan in deze bak blijft rijden, rijd dan asjeblieft alleen de lange zijdes in draf en doe voorlopig de korte zijdes gewoon stap. Je ziet het aan het paard dat de bochten in draf niet fijn zijn.

Hoelang mag je draven? Laag en rond heb je toch de motor voor nodig, als de motor het niet doet, kan hij ook niet lang en laag lopen. Maar in een paar rondjes draf kun je niet gelijk een hele training plakken. Eerst maar weer terug in het ritme komen en hopen dat hij weer goed gaat lopen, want nu loopt hij nog stijf/onregelmatig.

Houd goed contact met eigenaar erover en laat haar ook meekijken!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 22:36

Op dit moment houdt ik het op ongeveer een half uurtje rijden. Tien minuten warmstappen met veel figuren, tien minuten vragen echt "netjes" te lopen als in stelling in bochten etc. met daarbij twee rondjes draf op iedere hand, en dan weer tien minuten uitstappen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:06

Dat lijkt mij enorm te veel in dit stadium, dat noem ik geen 'opbouwen'. Vragen 'netjes' in stelling in bochten te gaan is in mijn ogen ook nog lang niet aan de orde.

Paard loopt duidelijk niet lekker, opbouwen en dressuurmatig trainen tegelijkertijd doe je meestal ook niet.

Persoonlijk vraag ik me af of het wel zo verstandig is om dit paard op te bouwen, en op deze manier. Dat hij in de wei wel 'zuivere' gangen laat zien, wil niet zeggen dat als hij onder de man kreupel loopt, dit dan alleen kan komen door jou of het zadel of een combi, het kan ook zijn dat hij qua lichaam en/of blessures deze belasting nog niet aan kan.

Vrij en onbelast in de wei bewegen is iets heel anders dan als er van hem van alles gevraagd wordt (ook aan de hand), en het rijden onder het zadel vormt natuurlijk ook een belasting.

Ik hoop echt dat de eigenaresse van het paard er een goede DA bij heeft en dat dit advies van oppakken en opbouwen onder het zadel echt van een DA af komt. Het kan goed doen, maar verkeerd aangepakt of te vroeg begonnen kan ook heel veel kwaad doen na blessures. En dat zou zonde zijn.

Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, maar was dit mijn paard geweest die ik had mogen oppakken, dan had ik vandaag nog weer met de DA aan de lijn gehangen omdat ik het niet zou vertrouwen gezien hoe hij nu loopt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:11

Dat hoop ik ook natuurlijk, het laatste wat ik wil is hem pijn bezorgen... ik zal het er snel met de eigenaresse over hebben. Volgens whatsapp heeft ze het filmpje nog niet gezien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:21

Ziet er mij een fijn en braaf paardje uit, maar ik vrees dat ie mank is linksvoor. Je kan natuurlijk altijd es proberen of het betert als je gaat lichtrijden, maar zo'n kleine bak is idd ook niet ideaal.

Kan je niet eerst wat opbouwen door buiten te gaan stappen aan de hand?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:25

Dat zou ik wel kunnen doen ja, buiten aan de hand.

Hij heeft linksvoor eerst een dik been gehad en daarna een flinke hoefzweer, ik weet niet of dat er nog iets mee te maken kan hebben? Ik hoop het niet...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:27

Ja dat dikke been kan komen door de hoefzweer en dat doet ook aardig pijn! Kun je een beetje vergelijken alsof je met je voet in een spijkertje staat en je zo nog moet doorlopen..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:31

Het dikke been was 3,5 maand geleden en de hoefzweer zou nu helemaal weg moeten zijn.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:45

Als jouw bijrijdpaard een peesblessure heeft gehad, dan is die duidelijk nog niet klaar om weer aan het werk te gaan. Hij loopt echt niet lekker.

Mijn paard heeft helaas ook een peesblessure gehad. Na 5 maanden wandelen zijn we weer begonnen met opbouwen. Ik ben begonnen met 2x een lange zijde draven. Vooral de eerste maand nog geen bochten mee pakken. Wat je nu doet is echt funest, je maakt korte wendingen en dat is voor een pees/been niet fijn na een blessure. Dus figuren rijden zou ik ook zeker nog niet doen, van hand veranderen en een grote volte moet kunnen, maar daar blijft het dan ook bij.

Het liefste naar buiten en stukken rechtuit draven! Begin in de bak met 2x lange zijde 1 week en doe vervolgens het dubbele. Uiteindelijk begin je na een maand met bochten. Daarnaast veel op het harde stappen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 01:07

Ik vind dat je best netjes zit. Maar oei, dit paard is behoorlijk kreupel rechts voor! Zo kreupel, dat het zelfs op beide handen te zien is. En dan is zo'n kleine rijbak waar hij korte bochtjes moet maken wel een zware belasting. Dit is echt geen stijfheid. Ik kan me niet voorstellen dat een dierenarts dit paard weer vrijgeeft om aan het werk te gaan. Eigenlijk zou het paard eerst weer door de dierenarts gezien moeten worden voordat er iemand mee aan de slag gaat. Maar ja, dat is natuurlijk moeilijk door jou te bepalen als het niet jouw paard is. Ik zou je in ieder geval aanraden om er voorlopig niet meer op te gaan rijden, hoe jammer ook.

Trouwens: een kreupel paard "valt" op het gezonde been (links in dit geval).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 08:40

Okay dankjewel voor de tips allemaal! Ik zal voorlopig dan alleen maar buiten aan de hand stappen. Het is inderdaad jammer maar na 4 maanden wachten vind ik nog wat langer wachten ook niet erg. Het gaat tenslotte om het plezier van beide kanten, niet alleen mijn kant.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:23

'Heel veel figuren' rijden in zo'n kleine bak, is echt geen goed plan. Maar je hebt al besloten om voorlopig aan de hand te gaan stappen, dat is een beter idee!
Kan er niet iemand met je mee op de fiets naar buiten misschien? Als de vee-arts groen licht geeft voor opbouwen is deze bak, of een zwembadbak niet aan te raden.