Allereerste wedstrijd met palomino King

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Allereerste wedstrijd met palomino King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:03

Hallo allemaal!

Gister (19-10-2014) hadden King en ik onze allereerste onderlinge wedstrijd.
Op de manege waar hij gestald staat houden ze de Zadelshop Competitie. Dit is voor springen en dressuur en ik doe mee met de dressuur. In totaal zijn het 4 wedstrijden en dit was de eerste. Voor King en mij was het ook de eerste keer dat we meededen aan een wedstrijd. We gingen starten in de B. De rest van de ruiters die meededen reden F-proefjes dus vandaar dat ik bij 1 F9 en 2 F10 proefjes meegerekend werd.
Ik had een mooie hengstenvlecht bij hem gemaakt, maar helaas schudde die 10 minuten later met zijn hoofd en toen was heel die vlecht er weer uit. Ik had helaas geen tijd om het weer opnieuw te doen dus dan maar met losse manen gereden. We hadden alsnog een 7 voor onze verzorging dus gelukkig maakte het niet uit. Maar voor de volgende keer wil ik wel dat die erin zit.

Ik rij King nu 6 maanden. In die 6 maanden tijd zijn we al onwijs veel vooruit gegaan. We zijn er echter bij lange na nog niet. Zo zijn we heel erg bezig om meer die achterhand eronder te krijgen. King is overbouwd en heeft een vrij korte rug waardoor dit een erg lastig puntje is. Verder moet ik er nog steeds teveel bij blijven met mijn been, dit is ook zometeen te zien in het filmpje. Hij loopt niet uit zichzelf zo vlot. Het is echter al veel beter dan het was dus daar ben ik al blij mee.
King is nog steeds iets te dik, daar zijn we al druk mee bezig. Mede hierdoor heeft hij nog steeds niet een goede conditie. Aan het eind van de training krijg ik hem echt nog met moeite vooruit. We zijn dus steeds een beetje aan het uitbreiden. Het zadel ligt ook alweer net niet helemaal lekker. De zadelmaker is al een keer geweest maar hij begint nu weer naar voren te schuiven. Hier zijn we dus ook bewust van.

Nou genoeg gepraat. De foto's zijn van het inrijden en de eerste proef. Het filmpje is van de tweede proef. Meneer was toen al erg moe en dit is helaas dus ook te zien.
Oh en jullie zijn natuurlijk benieuwd naar mijn punten. Ik had 2x een 1e plaats met 192 (64%) en 196 (65,30%) punten! Niet verkeerd voor een eerste keer dus. De volgende wedstrijd is 28 december dus we hebben weer even goed de tijd om te trainen.

Hakken laag.... ;(
Afbeelding

Foto is net een halve seconde te vroeg genomen, hij zette dat laatste been ook nog bij en stond dus mooi vierkant.
Afbeelding

In de proef, gebroken lijn 5 meter
Afbeelding

Poging tot middendraf,erg moeilijk puntje voor ons beide
Afbeelding

Andere kant gebroken lijn 5 meter
Afbeelding

Grote volte geloof ik
Afbeelding

Rechtergalop. Galop is toch echt wel zijn beste gang!
Afbeelding

Grote volte doorzitten
Afbeelding

Linkergalop
Afbeelding

Middenstap
Afbeelding

Draf
Afbeelding

B afwenden en arbeidstap
Afbeelding

Middendraf
Afbeelding

Halthouden en groeten. Scheef....ook een werkpuntje!
Afbeelding

En dan nu nog het filmpje van de tweede proef.

Bedankt voor het kijken!

Liefs Linda

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:13

Wat een leuk paard :) De foto's van je eerste proef vind ik er leuk uit zien.

Je geeft zelf al aan dat je veel drijft, en in het filmpje vind ik het ook wel erg storend, je hebt namelijk ook nog sporen aan die je erin prikt. Waarom rij je met sporen?

Rij je wel eens met hem buiten? Misschien is dit leuk voor de afwisseling en een leuke manier voor hem om conditie op te bouwen en hier gaat hij waarschijnlijk ook zelf wat voorwaartser lopen. Als de trainingen echt te zwaar zijn voor hem (want hij gaat niet meer vooruit) zou ik ze korter maken.

Met het constant drijven zorg je er alleen maar voor dat hij nog minder voor het been wordt en minder voorwaarts. Wees consequent met je hulpen.

Veel rijplezier gewenst verder!

_Linn_

Re: Allereerste wedstrijd met palomino King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:18

Ik heb ook eventjes zonder sporen gereden maar op aanraden van mijn instructrice ze weer omgedaan. In principe reageert hij hier namelijk goed op en kan ik mijn been eraf houden. Maar zodra hij wat moe wordt kakt hij in. Ik train ook echt niet lang, meestal maar een half uur. Maar ik probeer dit langzaamaan uit te breiden. Mijn lessen duren namelijk 45 min en dit houdt hij soms net niet helemaal vol, gaat wel al beter.

Ik wil heel graag met hem naar buiten gaan maar dit heb ik nog niet met hem gedaan en ik wil eerst dat er iemand mee gaat. Ik weet namelijk niet zo goed waar ik heen kan, er zijn niet echt heel veel plekken, we hebben niet echt een bos ofzo.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:24

Jammer dat je niet zo makkelijk naar buiten kan.. Denk je dat hij echt moe is aan het einde van de training of gewoon lui/verveeld?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:28

Nee hij is echt moe, tilt met moeite zijn benen dan nog op. Hij kan ook buien hebben dat die echt lui is, dat verschil merk ik overduidelijk.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:16

Hoe bouw je je training op? Misschien een tip om wat meer conditie op te bouwen is om korte stukken (te beginnen met 5 min) goed door te werken. Elke 5 passen een overgang (tempowisseling geldt ook als overgang) en dan even pauze. Zo op bouwen tot dit makkelijk 20 min kan volhouden. Eventueel ook nog verder, maar best wel even een korte stappauze tussendoor.
Net zoals wij moeten paarden ook conditie opbouwen. Ik denk ook altijd dat ik makkelijk een half uur kan lopen, ik kan nog geen 5 min lopen (aan mijn conditie wordt ook gewerkt hoor :+ ).

Nog een tip is om minder been te geven. Hoe meer been je geeft, hoe meer je paard dit gaat negeren. Op het einde van je filmpje zie je ook dat hij zelfs je spoor gaat negeren. Het is een beetje te vergelijken met een zeurend kind. Eerst reageer je er op door hem aandacht te geven. Maar hij wil nog, oke nog eens dan. Hij blijft vragen, dus je gaat hem stilaan negeren en maar af en toe eens geven wat hij wil. Dan gaat hij beginnen met je te duwen als hij wat wil, vragen en duwen tegelijk. Eerst zal je weer reageren, maar na een tijdje wordt je dat ook moe en ga je ook stoppen met reageren. Snap je mijn vergelijking? Het vragen is je gewone been, duwen is de spoor. En de aandacht dat de persoon geeft is de reactie die je paard zou moeten geven.
Door dit te doen maak je hem dus lui voor het been. Je kan beter 2 of 3 keer gewoon met je kuiten drukken. Geen reactie? 1 keer heel duidelijk met je been zijn, kan met stemhulp erbij. Luistert hij nog niet, eventueel zweepje erbij en een tikje. Op een gegeven moment gaat hij weer gewoon luisteren naar de druk van je kuiten. Wat ten eerste een mooier beeld geeft, en ten tweede leert hij daardoor op zijn eigen benen te lopen en niet zo afhankelijk te zijn van jou. Daarnaast gaat hij als je het blijft doen zoals je het nu doet, straks dat ook allemaal negeren en dan ga je een scherper spoortje nemen. Eventueel nog meer druk geven met je benen, welke hij dan ook weer gaat negeren tot het gewoon pijn doet en hij in verzet gaat.
Probeer ook wanneer je een spoortje aan hebt, om eerst met je kuiten te drukken en wanneer je geen reactie krijgt pas het spoortje te gebruiken. Niet constant enkel spoor, zelfde verhaal als het negeren van druk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Erg mooi paard trouwens!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:17

_Linn_ schreef:
Ik heb ook eventjes zonder sporen gereden maar op aanraden van mijn instructrice ze weer omgedaan. In principe reageert hij hier namelijk goed op en kan ik mijn been eraf houden. Maar zodra hij wat moe wordt kakt hij in. Ik train ook echt niet lang, meestal maar een half uur. Maar ik probeer dit langzaamaan uit te breiden. Mijn lessen duren namelijk 45 min en dit houdt hij soms net niet helemaal vol, gaat wel al beter.

Ik wil heel graag met hem naar buiten gaan maar dit heb ik nog niet met hem gedaan en ik wil eerst dat er iemand mee gaat. Ik weet namelijk niet zo goed waar ik heen kan, er zijn niet echt heel veel plekken, we hebben niet echt een bos ofzo.

Vind jullie een hele mooie combinatie. Maar vind ook dat je hem beter aan je been hoort te hebben. En nee, daar zijn sporen niet voor bedoelt. Bovendien hoor je je been er niet af te houden. Maar er aan te houden. Wat mij ook opviel aan het filmpje is dat jij hem van voren met een behoorlijk vaste hand rijd. Kan natuurlijk ook door de spanning zijn dat je dit nu deed. Maar is wel een puntje om op te letten.

Hoe oud is je paard, want ik vind het wel wat vreemd. Dat hij een 3 kwartier les niet vol kan houden. Klinkt mij niet echt gezond in de oren. Een normaal paard wat regelmatig getraind wordt hoort dit makkelijk vol te kunnen houden.
Al kan het op een wedstrijd nog wel zijn dat hij eerder moe is door alle indrukken die hij op doet.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:28

Jullie zijn echt al super vooruit gegaan Lin! Hij is veel rustiger in de aanleuning en hij loopt al wat beter door dan op de vorige foto's/filmpjes te zien was. Hij lijkt ook wat losser door zijn lijf, er was een osteopaat langs geweest toch?
Wel is hij, zoals al gezegd en zoals je al weet, echt nog ontzettend traag aan het been, je drijft hem bij elke pas aan maar ik zie op het filmpje niet dat hij daar ook duidelijk op reageert. Heb je al eens met een zweepje erbij gereden? Is er niet iets waar je hem enthousiast mee kan maken zoals springen of balkjes draven? Buiten rijden is in die buurt inderdaad erg lastig, maar er zal vast wel een stukje zijn zodat je een klein blokje om kan. Ik zag altijd wel mensen buiten rijden, maar waar ze heen gaan weet ik eigenlijk ook niet :=

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:35

King is 10 jaar. Hij heeft voordat ik hem ging rijden in april 2 jaar bijna niks gedaan vanwege een peesblessure. De eigenaresse is ook eerder geopereerd aan haar handen en heeft er dus ook niet lekker aan kunnen rijden. Doordat die dus 2 jaar amper wat heeft gedaan is die ook zo dik geworden. Ik train hem nu dus sinds april en dan 3x in de week. Verder loopt die op maandag om voor de kar. De eigenaresse rijd er ook wat mee maar kan er niet helemaal lekker aan rijden door dr handen. Vandaar dat de training dus wel langzaam omhoog gaat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:36

Dan nog zou je paard voldoende conditie moeten hebben om zolang te rijden.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:37

EllaBellaah schreef:
Jullie zijn echt al super vooruit gegaan Lin! Hij is veel rustiger in de aanleuning en hij loopt al wat beter door dan op de vorige foto's/filmpjes te zien was. Hij lijkt ook wat losser door zijn lijf, er was een osteopaat langs geweest toch?
Wel is hij, zoals al gezegd en zoals je al weet, echt nog ontzettend traag aan het been, je drijft hem bij elke pas aan maar ik zie op het filmpje niet dat hij daar ook duidelijk op reageert. Heb je al eens met een zweepje erbij gereden? Is er niet iets waar je hem enthousiast mee kan maken zoals springen of balkjes draven? Buiten rijden is in die buurt inderdaad erg lastig, maar er zal vast wel een stukje zijn zodat je een klein blokje om kan. Ik zag altijd wel mensen buiten rijden, maar waar ze heen gaan weet ik eigenlijk ook niet :=

osteopaat moet eind november weer komen, ik ben zeer benieuwd wat ze dan gaat zeggen.
Ik rij hem ook met zweep. Echter boeit ook die zweep hem niet zozeer.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:38

FriesWytske schreef:
Dan nog zou je paard voldoende conditie moeten hebben om zolang te rijden.

Nouja schijnbaar dus niet.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:22

Ik zie een ontzettend onrustige ruiter en het paard heeft er schijt aan wat je allemaal doet. Je hebt een zweep bij je, waarom gebruik je die niet? Ik zie je nergens een tik geven als die niet op je been reageert. Ookal rijd je een proef, je kunt best af en toe eens achter je been een tikje geven. hij loopt wel fijn in de aanleuning.

Ik vraag mij af of je zadel lekker ligt. Misschien door z'n dikke buik, maar die is echt totaal naar voren geschoven. Dit kan ook meespelen in zijn tempo, wellicht wordt hij ergens belemmerd. (teveel over de schouder bijvoorbeeld)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:11

Ik geef hem wel degelijk een tik maar op een klein tikje reageert die amper en kan hem moeilijk een keiharde ram geven in de proef, daar moet ik dus een tussenweg in vinden.
Wat betreft het zadel, dat staat ook in de openingspost. Dat klopt en daar zijn we mee bezig.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:18

Mijn vorig paard heb ik 1x een flinke zweeptik verkocht tijdens de proef. Vanaf we de hekjes binnengingen wistie dat ik 'minder' kon of ging doen... daarna dit probleem veel minder gehad.

Hij moet inderdaad veel meer aan je been zijn, en jij moet minder gaan doen. Moeilijk maar consequent zijn, dan lukt dit wel! Been = vooruit. En niet heel de tijd duwen... daar stomp je ze enkel op af. Na je eerste galop vind ik hem heel even een stukje beter. Actiever! Maar ik weet dat het niet makkelijk is ;) succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 23:10

Klopt, hij heeft stukken dat die het echt ook wel kan, maar we moeten er gewoon echt heel consequent mee bezig zijn. En het is al echt onwijs veel beter dan 6 maanden geleden, dus we nemen gewoon kleine stapjes vooruit.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:16

_Linn_ schreef:
Ik geef hem wel degelijk een tik maar op een klein tikje reageert die amper en kan hem moeilijk een keiharde ram geven in de proef, daar moet ik dus een tussenweg in vinden.
Wat betreft het zadel, dat staat ook in de openingspost. Dat klopt en daar zijn we mee bezig.

In een proef niet nee, daar hoort die namelijk al goed te reageren. In de training is een andere zaak, je geeft 3 keer een hulp. 3 keer exact dezelfde manier, niet stilletjes meer druk gewoon dezelfde druk. Geen reactie dan zou ik hem persoonlijk wel een 'keiharde ram' geven of een tik met de zweep. Hij moet gewoon simpelweg luisteren en anders moet je een fiets kopen om op te rijden. Uiteindelijk ben je daar beter mee af dan dat je een uur aan een stuk zit te prikken met je spoor. Of stel nu nog enkel het laatste half uur. Als je een slim paard hebt moet je maar een 3 keer die tik of extra been bijgeven en dan heeft die het wel gesnopen. Volgende keer gaat het weer even weggezakt zijn dus herhalen en uiteindelijk weet die het wel.
En als je het liever ruitertje wil spelen, wat ik best begrijp, vele mensen denken dat ze hun paard daardoor 'pijn' doen. Je doet hem hier minder pijn mee dan constant spoor erin. En je paard gaat het je dankbaar zijn. Na een week reageert bij perfect op been zonder spoor als je dit constant toepast. Ik ga niet zeggen dat hij onmiddellijk voor de minste kuitdruk reageert, maar sowieso wel voor been zonder spoor. Het is maar een kwestie van er even in door te zetten en vooral erg duidelijk zijn wat je van hem verwacht.

Ik denk dat jij meer moe bent dan je paard, je paard heeft benen gekregen om op te lopen. Laat hem die gebruiken. Het is geen fiets die je elke pas moet bijtrappen om vooruit te houden. 1 keer gang aangeven en hij blijft in die gang tot jij anders bepaald. Zo niet, tik of extra been. Gewoon heel consequent zijn. Bij alle paarden die ik gereden heb die slecht voor het been waren was dit opgelost in 1 week, met gemiddeld zo een 4 keer per week rijden. En ik rij altijd korte sessies van max 45min. Dus pakweg in 3u rijden kunnen de meeste dit al.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 23:20

Ik doe me best, we zijn zo goed mogelijk aan het trainen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:56

Nou @leen gefeliciteerd dat dat jou in een week gelukt is. Maar ik denk dat dit per paard verschillend is. Ik ben er bij mijn oude bijrijdpaard een jaar mee bezig geweest en daar zat nauwelijks verbetering in. En ik heb echt toegepast been, geen reactie is tik maar dat heeft niet gewerkt. Dus we zijn niet allemaal zulke natuurtalenten als jij! :) Ik zie dat Linda al flink vooruit gegaan is dus dan doet ze toch iets goed.

Linda! Ik zie echt al een enorme verbetering met een paar maanden terug! Ik vind dat jullie supergoed bezig zijn! Hij is veel rustiger in de aanleuning en voor mijn idee begint hij ook wat ruimer te lopen! Je bent op de goede weg, ga zo door!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:46

Ik zeg ook alle paarden die ik gereden heb. Zullen vast wel bij zijn die het niet zo snel snappen. Maar een jaar vind ik wel erg lang om een beetje aan het been te krijgen.
Stijve gewrichten, spieren, ed. kunnen ook meebepalen hoe snel de reactie komt, zou dus ook daaraan kunnen liggen waarom het bij jou zo lang duurde.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:06

Een week lijkt me ook wel erg snel! Bij mijn vorig paard heb ik daar jaren aan gewerkt, en het bleef altijd een aandachtspunt. Hij was erg flegmatiek, liever lui dan moe. Hij was uiteindelijk wel aan het been, maar viel toch altijd snel terug in tempo/activiteit, waardoor je in de verleiding kwam om te 'blijven' drijven... Consequent zijn, zelf minder gaan doen,... hebben het wel veel beter gemaakt!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 10:31

Het gaat bij dit paard gewoon allemaal niet zo snel. Hij heeft best een geschiedenis dus ik ben al lang blij dat het nu zo gaat. Ik moet er gewoon consequent mee door blijven gaan die 3x in de week dat ik hem rij en dan nemen we elke keer kleine stapjes vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:37

Britt_Sisi schreef:
Nou @leen gefeliciteerd dat dat jou in een week gelukt is. Maar ik denk dat dit per paard verschillend is. Ik ben er bij mijn oude bijrijdpaard een jaar mee bezig geweest en daar zat nauwelijks verbetering in. En ik heb echt toegepast been, geen reactie is tik maar dat heeft niet gewerkt. Dus we zijn niet allemaal zulke natuurtalenten als jij! :) Ik zie dat Linda al flink vooruit gegaan is dus dan doet ze toch iets goed.

Linda! Ik zie echt al een enorme verbetering met een paar maanden terug! Ik vind dat jullie supergoed bezig zijn! Hij is veel rustiger in de aanleuning en voor mijn idee begint hij ook wat ruimer te lopen! Je bent op de goede weg, ga zo door!

Jeutje, verkeerde been uit bed gestapt? Volgens mij noemt Leen zichzelf geen natuurtalentje hoor, maar geeft ze gewoon aan dat de meeste paarden niet achterlijk zijn en na 3x consequent trainen het er meestal wel uit is.

Wat ik persoonlijk niet snap, is dat je dus met een paard wat niet aan de hulpen is, een wedstrijd start en vervolgens roept dat je hem moeilijk midden in de proef die ram kunt geven. Zoals Leen dus ook al aangeeft; in de proef hoort ie al correct aan de hulpen te zijn. Even uitademen, terug naar de basis, spoortjes af en even doorpakken nu door even vanaf nul te beginnen en kritisch naar je eigen kunnen en dat van je paard te kijken. Daar is niks mis mee en dat is absoluut geen schande hoor.

Dat het bij dit paard niet zo snel gaat door een verleden et cetera; kan ik best inkomen als ie zwaar mishandeld is, maar als je met zweep en sporen moet rijden om 'm voorwaarts te houden en daar al een jaar over doet, vraag ik me af of t paard wel lekker in z'n vel zit of dat ie niet ergens last van heeft. Je hoeft niet binnen een week het snelste en beste dressuurpaard van stal te hebben, dat hoor je namelijk ook niemand zeggen; maar een paard dat gezond is, hoeft ook echt niet een jaar erover te doen om voorwaarts te worden.

Dat gezegd hebbende vind ik het wel een knap paard.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 10:50

Ik rij hem 6 maanden, geen jaar, plus ook nog periodes even er tussen uit geweest.
Dit was geen officiële wedstrijd maar een onderlinge wat op de manege waar hij staat georganiseerd wordt. Ik doe hieraan mee gewoon omdat ik erg nieuwsgierig was hoe hij rond zou komen en wat het commentaar van de jury zou zijn. Het commentaar wat zij gaven was ik het mee eens en dan waren ze nog vrij soepel vond ik want ik was ook niet heel tevreden met de proeven. Maar toch 2x een 1e plaats dus zo slecht ziet het er heel niet uit.
Ik zal morgen eens zonder sporen beginnen, zal eens kijken hoe dat gaat.

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:25

Geen idee of dit al is genoemd. maar je mag ongeveer tot 3 je kuiten aandrukken, geen reactie? "schopje" geven nog altijd geen reactie zweep erbij (net zo hard als nodig). zo leert je paard dat het veel fijner is om op het aandrukken van je kuiten te reageren dan die "ram" van je zweep en dit kan heel snel gaan maar ook heel langzaam.

verder omdat je zegt dat ie soms niet vooruit te branden is: rijden jullie altijd alleen maar? en dan alleen maar dressuur? of ook een sprongetje?
misschien vindt hij het gewoon hartsikke saai. longeer hem eens, laat hem eens los in de bak en laat hem lekker rennen (als hier mogelijkheid voor is). ga een een blokje om, of gewoon wandelen aan de hand. Oftewel motiveer hem gewoon om te werken.

wat ook leuk is: is om met hem te gaan voetballen met zo'n grote horsebal, eerst aan de hand en dan als je erop zit. spelenderwijs kom je soms nog wel verder dan alleen maar serieuze traningen (die horen er natuurlijk ook bij maar dat hoeft niet elke dag)

succes er mee!
en je zit er trouwens niet verkeerd op! en je pony heeft al een mooie aanleuning