Houding: gespannen schouders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Houding: gespannen schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 22:01

Ik ben momenteel erg bezig met mijn houding en zit. Het is een kwestie van rijden en oefenen natuurlijk. Ik heb heel erg de neiging mijn bovenlijf vast te zetten vanuit mijn schouders, een verkramping als het ware. Het is altijd weer confronterend dat terug te zien op foto's of filmpjes en ik wil zo graag een fijne houding creëren.
Ik heb les en daarin zijn we er ook hard mee aan de slag, maar ik ben ook benieuwd naar jullie oplossingen en tips om aan een betere houding te werken en dan specifiek op het ontspannen van de schouders. Ik vind het ook heel leuk en leerzaam om filmpjes/foto's te zien van het goede voorbeeld!

0091

Re: Houding: gespannen schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:08

Niet focussen op de schouders werkt vaak het best. Dus niet schouders naar achteren maar borst vooruit. Focus op de borst, niet op de schouders.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:11

Wat bij mij werkt is als ik op mijn armen Let, dat ik deze ontspannen maast mijn lijf hou. Als ik soms mijn armen vast zet, pianohandjes opspelen e.d. Merk ik dat ik gelijk ook in mn schouders meer spanning opbouw. Wellicht dat het bij jou ook daar vandaan komt?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:15

Ik heb zelf ook heel erg last van gespannen schouders, met name tijdens het rijden.
Bij mij komt het doordat ik hypermobiel ben, en daardoor probeer ik mijn schouders stil te houden, door ze vast te zetten.

Goede oefeningen bij mij zijn om met mijn schouders tussen door een keer "rond" te draaien. Dus dus schouders omhoog, naar achteren, naar beneden, naar voren en weer op de plek.
Zelf doe ik dit NA elke overgang die ik rij en ervaar ik daarbij ook echt een momentje van ontspanning.
Verder wil ik ook nog weleens de teugels "verkeerd" vastpakken. (teugels andersom door je handen laten lopen) Hierdoor moet je op een andere manier rijden, en lukt het mij meestal om mij schouder te kunnen ontspannen.
Tot slot moet je je niet teveel op je schouders zelf focussen. Vaak helpt dit totaal niet. Probeer bijvoorbeeld om vooral te bewegen vanuit de ellebogen, je merkt dan dat je schouders vanzelf al wel enigzinds mee zullen doen :)

Edit; het "vastzetten" van mijn schouders veroorzaakt ook pijnklachten. Daardoor ervaar ik het "loslaten" van mijn schouders ook als een echt ontspan-momentje :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 22:20

Mijn paard loopt nog wat instabiel en rommelt regelmatig met zijn hoofd, ik merk dat dit het extra lastig voor mij maakt om mijn handen en armen stil te houden en dus ontspannen te zitten. Ik let er wel echt meer op en denk ook dat er wat vooruitgang is inmiddels, maar denderend is het niet. :(

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:21

Ik ben ook laatste tijd aan mijn houding bezig, ook tijdens het rijden. Dit omdat ik sinds dit jaar oefentherapie cesar studeer, en daar heb je natuurlijk een goede houding voor nodig als voorbeeld voor je cliënten.

Ik probeer zo nu en dan een momentje even met je schouders ronddraaien zodat ze ontspannen zijn en daarna omlaag en naar binnen (richting je bh bandje) of leuker gezegd schouders proberen in je broekzakken te stoppen :P dit is de goede houding, als je dit zo nu en dan even doet (halve minuut oid?) dan hoef je het niet gelijk gespannen te doen maar kan je het zo wel opbouwen denk ik..

Het is in ieder geval de goede houding van je schouders tijdens het staan, en daarbij ook tijdens het rijden neem ik aan? gewoon goed rechtop toch?

correct me if i'm wrong, ben pas 6 weken aan de studie :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:27

Wat ik krijg te horen is ff losdraaien die schouders. Desnoods bij elke letter controleren.
Daarnaast ontspan je armen... Let erop dat je die los kunt laten bungelen als je dat wilt. Niet letterlijk, maar je moet ze onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 22:30

Ja die oefening met schouders draaien en ontspannen is altijd wel goed, zou ik meer moeten doen, ga ik op letten!
Zal proberen een filmpje te plaatsen, doe het niet graag eigenlijk en zal het straks ook verwijderen, maar ben toch wel benieuwd naar feedback.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 22:38

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:58

Ik ben heel benieuwd naar andere reacties. Want ik zie inderdaad dat je je schouders vastzet. Maar aan de andere kant houd je je handen heel netjes stil. Ik vind het er eigenlijk heel goed uitzien. Misschien kan je wat meer uitademen, dat het meer swung krijgt. Maar je armen en handen, volgens mij is dat juist goed. Maar omdat ik twijfel (ben zelf bezig met hetzelfde thema) ben erg benieuwd naar andere reacties.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:01

Dank je voor je reactie Evelien. Ik ben ook benieuwd en kan hierin echt commentaar gebruiken.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:05

er mag iets meer knik in je ellebogen en ik zie ook je schouders die vastzitten ja ook wat evelienkiss zegt je houdt je handen wel heel mooi stil misschien je gedachte bij je schouders proberen weg te halen focus je bijvoorbeeld op zijn passen of iets anders
bij mij werkt afleiding heel goed

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:08

Ja, die knik vind ik ook zo moeilijk! Komt ook omdat bij mijn jonge paard de buiging niet echt constant is nog, waardoor ik blijf klooien met lengte van teugels enzo. Altijd honderd dingen om tegelijkertijd op te letten voor mijn gevoel. :( Maar goed, oefening baart kunst, toch? :)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:09

Same problem! Heb er vorige week in mijn les aandacht aan besteed, het hielp voor mij heel erg om mijn ellebogen echt te laten hangen, en ze als het ware aan te laten voelen alsof er gewichten aan hangen. De spanning in mijn schouders trok door naar mijn armen, en door die te laten ontspannen ging mijn rug vrij makkelijk mee.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:11

ja daarom t is ook echt niet erg hoor!!

en dat komt echt wel goed met jou !! :D

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:16

Goed dat je er ook mee bezig bent Djodjodjo! Ik ga je tip uitvoeren, ik denk zelf dat ik het lastig vind het te ontspannen, omdat ik voor mijn gevoel mijn balans daaruit haal. Dat slaat natuurlijk nergens op, want die moet ik uit mijn onderlijf halen. Verkeerd om dus. Ik krijg er ook pijn in schouders van trouwens. Dus echt de hoogste tijd om dit volledig aan te pakken!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:20

Ik zie een kettingreactie. Je zet je schouders vast en daardoor je elleboog, pols en hand ook. Doordat je dit vast zet, blijf je aan het bit "hangen" waardoor zoals je in de post hierboven zegt de buiging van je paard niet constant is. Je teugels zijn ook te lang waardoor je op je bovenbeen gaat werken. In de volte staat je binnenhand ook te ver naar achteren.
Zet je handen maar eens wat hoger en verder naar voren en je schouders iets naar achteren rollen als het ware. Lengte maken in je armen, je spieren moeten daar langer worden. En dat kost even tijd en gruwelijk consequent zijn van jezelf.
En niet te veel bezig zijn met die voorkant, vond dat ze op sommige punten te diep loopt, zeker met de friesjes die neus eruit willen rijden.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:23

Dank je voor je reactie Mala! Ik heb het gevoel dat ik mijn schouders al behoorlijk naar achteren heb, hoe zou ik dat moeten veranderen nog? Vaak als ik mijn handen verder naar voren zet, dan verlies ik de knik in mijn ellebogen ook. Paard loopt zeker vaak te diep, ik probeer het dan mede met mijn been op te lossen. Maar zoals eerder gezegd: hard werken en best vermoeiend op zoveel dingen te letten , haha!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:35

Lelies schreef:
Dank je voor je reactie Mala! Ik heb het gevoel dat ik mijn schouders al behoorlijk naar achteren heb, hoe zou ik dat moeten veranderen nog? Vaak als ik mijn handen verder naar voren zet, dan verlies ik de knik in mijn ellebogen ook. Paard loopt zeker vaak te diep, ik probeer het dan mede met mijn been op te lossen. Maar zoals eerder gezegd: hard werken en best vermoeiend op zoveel dingen te letten , haha!

Wat dat betreft kunnen we beter gaan schaken, hebben we een houten paard die iig luistert :D :D
Maar wat je handen betreft als je je knik in je elleboog verliest met je hand naar voren zetten, zet je hand dan nog maar wat hoger voor te wennen. Je hand moet echt voor het zadel blijven anders werk je te veel terug waardoor je paard nog makkelijker achter de teugel kruipt. Dat je het voorwaarts oplost is super! Maar ook dus je hand naar voor, liever dat ze dan met de neus er even uit loopt dan te diep.
En met je schouders naar achteren, het is moeilijk om te zien op dit filmpje met jas aan maar het is het ontspannen van je schouderbladen ook. Als je instapt of voordat je erop stapt, warm jezelf ook op, dus draai met je schouders naar voren en naar achteren, rol je hoofd van links naar recht en voor naar achteren. Trek je schouders iets op en laat ze dan weer vallen. En Op het moment dat je aan het rijden bent en je voelt zelf weer de spanning, ga stappen en geef je paard een lange teugel en doe weer wat oefeningen, al moet je dat 100 keer doen. En misschien een idee om voor jezelf de fysio te bezoeken?
Want grote kans dat je in het normale leven ook met spanning in je schouders zit...
En ja het is hard werken en vermoeiend al die dingen maar maakt het voor jezelf makkelijk en breek het op in kleine stukjes. Niet verwachten dat je alles meteen vol gaat houden (afleren is moeilijker dan aanleren) maar ga eerst voor een half rondje in draf en dan weer even stappen controleer alles weer en draaf dan opnieuw aan, en dan breid je dat uit naar 1 rondje draf en dan 2 en ga zo verder. En dat hoeft niet in 1 dag!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:40

Ja, grappig, want dat is precies wat ik nu doe: dat schakelen steeds, om zelf ook weer even op adem te komen en mijn lijf te herstellen. Spanning in mijn schouders en schouderbladen is een bekend probleem bij mij: ook in het niet-paardenleven. Lastig op te lossen, maar de oefeningen die je noemt om bijv. voorafgaand aan het rijden te doen is wel een goed idee, dat doe ik eigenlijk niet en ik moet me daar echt bewuster van worden.
Super bedankt voor je uitgebreide beschrijving in elk geval. Ik vind het eerlijk gezegd al eng genoeg om een filmpje te plaatsen, heb soms weleens het idee dat ik gewoon niet kan rijden namelijk.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:54

Graag gedaan en ik hoop dat het werkt. En zoals ik al zei een keer langs de fysio...
Snap dat je dat spannend vindt maar er is niks om je voor te schamen ofzo hoor. Iedereen heeft punten waar die aan moet werken, ik ook alleen liggen mijn punten weer ergens anders. En ik heb veel lesklanten gehad met hetzelfde probleem en het is echt op te lossen hoor. Maar lekker gaan oefenen en ondertussen genieten van je knappe paard. En dan gaat het helemaal goed komen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:28

Van mijn juf had ik al heel wat keren gehoord handen naar voren. Probeer de eerst komende tijd eens echt alleen met jezelf bezig te zijn. Teugels liever wat langer, dan je ook minder zo vast zetten in je eigen lijf. Als jezelf ontspant kan je paard dat ook veel sneller als heb je de teugel op uitstaplengte bij wijze van spreken.

Waar ik benieuwd naar ben, wat doet jou instructrice eraan in de les?

Een aantal lessen aan de longe zou ook geen slecht idee zijn. Geen teugels voor en alleen maar focussen op houding en zit. Lastig maar effectief :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:40

Van je beschrijving uit had ik verwacht dat het vele malen erger zou zijn, ik denk dat je onbewust toch al aan het verbeteren bent.

Je schrijft dat het ook in het dagelijks leven een probleem is, dan zou je kunnen overwegen om bij klachten toch eens langs de fysio te gaan. Verder, probeer (in het dagelijks leven en te paard) bewust momenten te creeeren waarop je je schouders ontspant. Ga af en toe in gedachten even naar je schouders en laat ze weer hangen. Wat voor je balans nog wel eens kan werken is om dit actieve ontspannen te laten volgen door heel bewust naar je navel toe in te ademen en vervolgens weer van je navel af uit te ademen. Op die manier zoek je je zwaartepunt weer op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:55

Wat doe je voor beroep TS?

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 07:59

Klopt, mijn instructie hamert erop dat ik mijn handen naast elkaar moet zetten en ze iets naar voren moet brengen. Dat ik mijn teugels vaak te lang heb zorgt wel degelijk voor problemen denk ik, want daardoor heb ik ook meer kans mijn schouders vast te zetten. Met mijn houding (armen, schouders, handen), zijn we dan ook constant bezig in de les.

Ineke, als je erop doelt te vragen of ik veel zit: ik zit redelijk veel, met name de laatste periode, misschien dat dat mijn stijfheid ook in de hand werkt.