alleen zadelmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

alleen zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:56

Zijn er hier ook mensen die in hun eentje zadelmak maken? Ik vraag dat omdat ik vroeger als kind in de wei gewoon op een paard ging zitten en er eigenlijk nooit iets gebeurde, later ben ik serieus gaan dressuren en toen werd je paard ineens vastgehouden in een kleinere ruimte enz enz, heb dit ookwel gedaan, maar eigenlijk creeer je dan toch juist spanning, die ponies die ik als kind zadelmak maakte waren heel kalm en vol vertrouwen en verstapten misschien een beetje als je er voor het eerst op zat, maar meer gebeurde er eigenlijk niet, terwijl je tegenwoordig als je een paard met hulp zadelmak maakt, slof om als noodrem, longeerlijn eraan met iemand die absoluut niet loslaat en eigenlijk zou je nog een broek met klitteband naast je bodyprotector om moeten doen en dan gaan ze nog stuiteren, zijn er hier mensen die het alleen doen en hoe pak je het aan? Ik sta nu op een zeer rustige stal, dus zit er serieus aan te denken om dit om mn gemak in mn eentje te doen.

Guess_NH

Re: alleen zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:58

Ik zou altijd zorgen voor hulp, mocht het fout gaan en je op de grond liggen, dan ben je niet alleen.
Vroeger was ik ook zo nuchter maar na mijn ongeluk, 2 gebroken ruggenwervels en dat ik geen gevoel meer had in mijn onderlichaam enkele uuuuuuren lang, ga ik nooit meer zelf aanklooien met alle gevolgen van dien. Je hoeft maar 1 x goed te vallen en je bent de rest van je leven genezen. En nee zelfs Anky of Dubbeldam raad ik het af alleen te doen.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:59

Ik wil als ik een eigen paard krijg niet met allerlei hulp mijn paard inrijden...
Ik wil dit dan alleen doen ( er mag natuurlijk wel iemand bij staan voor als er wat mocht gebeuren) en dit pas doen als mijn paard mij vertrouwd !
Vind het onzin met al die hulpjes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:00

Gewoon zorgen dat er iemand de eerste paar keer toch even erbij is. Vroeger hadden we ook niet de bloedbeesten die je nu vaak hebt en inderdaad, je ging gewoon zitten op de pony en zag wel waar het schip wel of niet strandde , geweldige tijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:10

Ja zal wel vragen aan iemand die rustig is of die in de buurt wil blijven, maar wil er zonder al dat gedoe op gaan stappen op een rustig moment.

zeker bigone, had het er vanmiddag op stal over dat we nu allemaal zo krampachtig doen en dat haalt nu juist het leuke eraf :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:13

Laura12 schreef:
Vind het onzin met al die hulpjes
Gelukkig ben je nog maar 13.

Ik vind het niet anders dan fijn als iemand mijn paard vast houdt als ik er de eerste keer op ga zitten. Wel fijn dat iemand vanaf de grond controle heeft mocht het paard paniek krijgen als ik er op zit en dan natuurlijk niet meer naar mij luisterd. Daarbij vind ik een longeerbak ook wel fijn, dan is de kans op stoppen in een hoek vanuit galop oid wat kleiner. :+ Hangt natuurlijk wel allemaal af van hoe je band is met je paard, wat voor paard je hebt en wat het allemaal al gewend is.

Als jij een mak koudbloed hebt al heel lang (koudbloed even om het idee "een paard wat koeler in de kop is"), kan je dat prima proberen.

Ik heb altijd KWPN'ers etc ingereden voor klanten, dus dan kan je niet eerst rustig grondwerk gaan doen, band opbouwen etc etc etc. Wel met genoeg rust gedaan, maar niet extra tijd nemen. En vaak krijg je de paarden die niet de braafste zijn, want als ze dat wel zijn doen de mensen het wel zelf.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 17-10-14 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:15

Veel paarden die zadelmak gemaakt worden hebben de drie jaar daarvoor ook amper een mens gezien. Ze komen uit het niets in een vreemde situatie (stal, mensen, rijbanen enz) waar wij ineens allemaal dingen van ze willen. Dat is op zich natuurlijk al vragen om problemen.

Daarnaast zijn de paarden inderdaad veel bloederiger als vroeger, en ook als veel pony's (die worden er in veel gevallen in ieder geval op gefokt braaf te zijn).

Wel denk ik: vroeger ging ik als kind ook met een slee van een besneeuwde berg af, als ik dat nu doe breek ik gegarandeerd mijn nek. Een kind is gewoon flexibeler, en omdat je geen gevaar ziet, gaat het ook vaker goed.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:39

dat scheelt paard heb ik al vanf zn 7de maand en is geen Jazz en veel in handen dus het in paniek raken om van alles en nogwat zal niet zo gauw gebeuren

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:50

Interessant dit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:59

Ik heb over het algemeen enkel hulp bij het eerste opstijgen.
Je verdwijnt daar namelijk uit zicht. Sommige paarden voelen zich dan ontzettend alleen gelaten en zoeken dan steun bij de vasthouder.
De gemiddelde nuchtere goedzak heeft daar niet zo'n last van, maar als je er wel per ongeluk zo een hebt dan kunnen er hele enge dingen gebeuren. Better safe than sorry (ook voor het paard).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:48

Ik rij veel paarden in, en heb de eerste keer dat ik er op ga zitten idd iemand erbij.
Ben nog niet levensmoe, en ziekenhuis is ook niet goedkoop.

Maar... Ik heb weinig hulpmiddelen erbij.
Ik longeer de paarden waar ik op stap altijd zelf, net zolang tot ze naar mij idee er aan toe zijn dat er iemand op gaat (dus niet 1 x, kan soms wel een paar weekjes duren) ik wil toch een bepaalde band met een paard hebben.
Als het paard er aan toe is vraag ik iemand om deze als ik opstap hem vast houden. (hier zitten nog wel een paar stapjes tussen, voor ik er echt op zit)
De persoon naast het paard heeft deze vast aan een longeerlijn, en moet van mij echt rustig zijn.
Iemand die stress heeft heb je weinig aan, krijgt het paard ook alleen maar stress van.
Vaak heb ik er 2 of 3 keer iemand bij, en rij ik daarna zelf al rond.
Dit is wel afhankelijk van het paard.

Zelf heb ik altijd een BP aan en een helm op, verder geen zwepen, sporen of hulpteugels.
Ook longeer ik zonder hulpteugels.
Een paard moet op eigen benen leren lopen en zich niet ergens aan vast moeten houden.

Nou zijn er paarden waarbij dit echt niet werkt.
Ik heb er 1 gehad afgelopen jaar, en daar ben ik niet op gaan zitten.
Deze is uiteindelijk naar iemand anders toe gegaan, en daar zijn ze er een aantal keer af gevallen.

Dus het is heel erg afhankelijk van een paard wat je gebruikt.

Ik ken mensen die ze verdoven / kalmering geven.
Zelf ben ik hier niet van, en als het op de normale manier mij niet lukt geef ik dit ook aan, en ga ik er niet mee door.
Als ik een paard niet kan (in)rijden op de manier waar ik achter sta, dan doe ik het niet.
Wat de klant ook wil, als ik het er niet mee eens ben, dan gebeurd het niet.
Het is mijn lijf wat op dat paard moet, en het is mijn lijf waar ik mee werken moet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:57

Ja hoor, ik heb twee jonge paarden gehad en bij beide gewoon opgestapt in de wei. Vanuit het (natural) horsemanship leer je ook hoe je zelf een paard start. Uiteraard is het wel zo veilig dat er mensen om je heen zijn die een oogje in het zeil houden, zodat je hulp kan krijgen indien nodig. (zodat je niet met een gebroken been uren lang in de wei ligt)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:02

Ik heb ook altijd iemand bij me de eerste keren dat ik op een jong paard stap. En dan iemand die ziet als er evt. ingegrepen moet worden. En daar dan naar handelt. Ik leer ze aan de longe de commando's stap en draf. En laat ze dan aan het zadel wennen. Zodra ze dan niet meer gek doen, stap ik er op. De eerste keren zal dit misschien maar een paar minuutjes zijn. Maar al vrij snel is dat langer. Ga in het begin ook nooit langer met ze bezig dan een 15 tot 20 minuten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:03

Ik doe het altijd alleen, maar zorg wél dat als ik de eerste paar keren erop ga dat er iemand in de buurt is.
Kwestie van een goeie voorbereiding.. dan is het opstappen doorgaans geen probleem meer..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:06

Jonkie hier ook alleen gedaan, maar daar die was al 3 jaar in handen en had al wat van de wereld gezien. Hulp is of iemand waar je 100% op kan leunen of iemand die niks anders hoeft dan bij nood 112 bellen. Alles er tussen in moet je niet aan beginnen, komen juist ongelukken van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:08

Ja half :) eerste keer ik vasthouden even met opstappen, vriendin erop en na paar passen meteen los. Volgende keer zelfde en daarna ben ik alleen gaan rijden. Niets aan de hand :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:09

maak alles alleen zadelmak, maar wel als iemand op het terrein aanwezig is. mocht ik eraf vallen en verkeerd terecht komen dat ie gene altijd 112 kan bellen. gebruik verder geen slofteugel of andere rotzooi. alleen een voortuig zodat het zadel niet naar achter kan schuiven bij paarden die geen ronde buik hebben.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:14

Ik heb mijn shetlander (ja een shetlander maar gedraagt zich er niet naar, het is een behoorlijk pittig ding) zelf beleerd. Op bokt toen ik om wat tips vroeg werd er door iedereen afgeraden om het zelf te doen. Ik was daar zo gezegd door hun niet kundig genoeg voor omdat ik het nog nooit gedaan had. Eens moet je eerste keer zijn en ik met mijn eigenwijze kop heb het gewoon gedaan :Y). De pony is beleerd onder het zadel en voor de sulky (beide zelf gedaan). Inmiddels rijd mijn buurmeisje op de pony :D

Natuurlijk ben ik niet op de shet gaan zitten := zou een beetje sneu zijn. Ik heb toen ook mijn buurmeisje er op gezet en mijn nichtje. Maar zadel oefenen, bit, longeren enz. kan je makkelijk zelf doen :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:21

Ik ben ook zo iemand die eropstapt en kijkt wat er gebeurd.
Zo heb ik eens een pony die voor de koets stond opgezadeld, en stapte erop en reed ermee weg.
Gewoon meteen los gestapt en gedraafd.
Toen ik met de eigenaar ging terugtellen kwamen we erachter dat hij hem al vanaf 2 jarige had, en dat hij dus nog nooit onder het zadel was geweest.
Dat was dus de 1e keer dat er iemand op zat :=
Maar ik ben er op die manier ook al vaker vies vanaf gevallen.
Zelf zorg ik dat er altijd iemand bij is, maar niemand mij helpt als het even kan.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:23

Ik heb wel bijna alles alleen gedaan, maar bij de eerste 2 of 3x erop had ik wel hulp. Niet eens zozeer voor de veiligheid want ik had alles heeeeel rustig opgebouwd, pony is rustig van aard en toonde in voorgaande stadia ook geen spanning, dus ik verwachtte niks geks.. maar omdat het gewoon handig was, pony gaat namelijk stil staan bij onzekerheid en het was wel fijn er iemand naast te hebben die haar aan de hand mee kon nemen terwijl ik erop zat :)
Ik heb dan als helper wel iemand gevraagd die ik vertrouwde en waarvan ik wist dat ze ook heel rustig is met paarden.
Enige hulpmiddel was een opstapkrukje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:40

Maar ik mag toch hopen dat krampachtig, angstig gedoe met een slof en toestanden niet de standaard manier is om een paard te beleren?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:54

Beleer mijn eigen beesten altijd zelf en sinds dit jaar ook een paard van een ander ingereden. Wat mij betreft ligt het helemaal aan de behoefte van het dier. Soms is iemand er naast erg handig omdat het dier daarom vraagt. Maar heb enkele jaren geleden onze hengst ingereden en dat heb ik wel helemaal zelf gedaan. Die was zo niet onder de indruk dat hij die steun ook niet nodig had.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:00

ik heb mn ene paard ook alleen ingereden. had op een dag wel hulp om vast te houden maar toen accepteerde het paard het niet. dag later ben ik zo opgestapt en weggereden zonder dat er iemand in de buurt was. en zo ook de keren erna. maar hier was al wel maanden van voorbereiding aan vooraf gegaan.

andere paard had ik wel hulp bij maar achteraf gezien had ik het ook liever zoals bij mn eerste paard gedaan. het gaat dan gewoon puur op vertrouwen en je paard aanvoelen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:03

Ik heb het zelf gedaan. Alleen. Mijn grondwerk en alle voorbereidingen ook. Maar na 3 jaar positive reinforcen van mijn paard wist ik en zij precies waar we bij elkaar aan toe waren. ;) Moet zeggen dat ik ook helemaal niet van die dwangmethodes hou, dus ik moest het wel zelf doen: want waar zijn de clicker trainers die een paard voor je willen (en kunnen) inrijden? Ik ken ze niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:05

Het kan prima voor de meeste paarden. De meeste ruiters raad ik het af.
Mijn pony is ingereden alleen in het bos..no problem.
Je moet als ruiter echter een bepaald type zijn en dan vallen de meeste al af. JIJ moet dan de leiding kunne geven en dat is best een kunstje en bovendien het rijden niet als het begin van je carriere zien maar als het einde.