Groot paard lastiger rijden dan pony/paardje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ik zit liever op een paard

Groot paard
43 (16%)
Gewoon paard (rond 1.65/1.70)
83 (31%)
Klein paardje
75 (28%)
Doe mij maar gewoon een pony
59 (22%)

Totaal aantal stemmen: 260

lx3

Groot paard lastiger rijden dan pony/paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:24

Hoor veel ; vanaf de pony's naar de paarden is een grote stap.
Nu is dit vooral wedstrijdgerelateerd, maar wat voelen jullie voor verschil in grootte.
Paardje van 1.50/1.60 in vergelijking met paard 1.80

Elk paard is verschillend, natuurlijk! Maar waar komen dan al die algemene opmerkingen/ervaringen vandaan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:27

lx3 schreef:
Hoor veel ; vanaf de pony's naar de paarden is een grote stap.
Nu is dit vooral wedstrijdgerelateerd, maar wat voelen jullie voor verschil in grootte.
Paardje van 1.50/1.60 in vergelijking met paard 1.80

Elk paard is verschillend, natuurlijk! Maar waar komen dan al die algemene opmerkingen/ervaringen vandaan?

wat bedoel je met algemene opmerkingen?

en de titel 'lastiger'

komt niet overeen met de poll
waar rijd je het liefste op..

wat wat is lastig?
karakter? of om bijelkaar te rijden? of over een sprong van 1.50m te krijgen?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:28

Paarden hebben ruimere bewegingen. Ik ben zelf pas op late leeftijd [14] begonnen met rijden, en ik ben niet de kleinste dus moest gelijk op de grote paarden [1.75]. Op vakantie waren er geen paarden, alleen maar ponys, niet groter dan een E en dan merk je een groot verschil in beweging, het was voor mij echt wennen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:30

Ik zit het liefste op dieren tussen de 145 en de 155. In Nederland zijn dat nog pony's, in het buitenland is dat het overgangsgebied. Dit zijn dieren waar ik overheen kan kijken. Ik ben zelf namelijk maar 1.63.

Het scheelt, ik heb een paard van 1.80 en dus pak ik er maar een keukentrapje bij om erop te komen. Werkt ook prima, maar het is niet ideaal. Wat wel fijn is, dat ik bij buitenritten veel overzicht heb. Ik twijfel dus nog hoe groot mijn volgende paard wordt (deze is officieel van mijn moeder en zij gaat er de komende jaren steeds meer zelf mee doen). Maar groter dan 1.65 wil ik in principe niet meer, behalve eventueel als ik hem voor iets heel specifieks koop, daarvoor zou zelfs mijn huidige nog wel een slagje groter mogen, dus dan kom je uit op 1.85-1.90.

Ik denk dat het voornamelijk passend bij je lengte moet zijn.

lx3

Re: Groot paard lastiger rijden dan pony/paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 15:36

Ik merk zelf dat ik het 'lastiger' vind op een groot paard de grote bewegingen uit te zitten.

Met algemene opmerkingen bedoel ik als je van de pony's naar paarden gaat in de wedstrijden.. Vaak hoor je dat het bij de paarden heel andere koek is . Moeilijker etc. Terwijl het hetzelfde niveau kan zijn.

Pony's / kleine paardenvind ik over het algemeen makkelijker te rijden, alleen geveb vaak wat minder atletisch gevoel vind ik.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:40

Ik ben zelf vrij lang en heb ook lange benen, op een groot paard kan ik mijn benen beter kwijt/aanleggen en dus duidelijkere hulpen geven en rijd dit voor mij ook het prettigste.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 06:17

Ik ben zelf klein en heb met hele grote paarden meer problemen om ze gesloten te krijgen. Voor mijn gevoel heb ik ook in de hulpgeving met mijn benen weinig achter de hand omdat ik er niet omheen kan.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:13

Ikzelf rij een e-pony (152 cm) en een paard van 175. 2 uiterste bijna en beide even fijn te rijden. Mijn grote vind ik net wat moeilijker bij elkaar te rijden dan mijn pony, deze is ook heel wat wendbaarder en soepeler maar het paard, eens dat loopt is dat wel dubbel en dik genieten!lijkt ook wat atletischer. Loopt idd precies wat meer van zichzelf. ( maar kan ook aan hem liggen.) over het doorzitten. Vind dat hoofdzakelijk afhankelijk van het achterbeengebruik en ruggebruik van het paard. Eens dat dat goed is, lukt doorzitten bij even vlot!

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:04

Een groot paard is inderdaad vaak wat moeilijker bij elkaar te rijden...
ik houd zelf van een lekker compact paardje, zo rond de 165/1.68.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:06

heb zelf een paard van 1.68 ongeveer.. maar heb een tijd op een stal gereden waar ze paarden 1.75 tot 1.83 waren.. geef mij er maar een van boven de 1.75.. heerlijk die ruime gangen..

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:37

Is net wat je gewend bent

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:42

Heb zelf een groot paard van 1.85m.
Ruime gangen en maakt het doorzitten lastig.
Ook in proeven is het wat meer behelpen, zo ben je met uitgestrekte galop sneller aan de overkant..
en voltes 10 meter in galop of zelfs 8 meter zijn pittig.
Ik zal zelf denk ik niet snel weer voor zo'n groot paard gaan, toch maar iets kleiner :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:52

Voorheen vond ik alleen pony's fijn rijden,paarden niet.Maar sinds ik een KWPNer heb,vind ik op een paard rijden veel fijner.De ruime passen zijn fijn.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:01

Ik rijd zelf dagelijks op een paard van 1,80. Nu heeft m'n vriendin een pony van hooguit 1,45 waar ik wel is op rijd (samen met haar) Ik voel me dan echt super klein en kan die kleine snelle pasjes moeilijk bijhouden, terwijl ik op Beau (t paard) gewoon alle passen kan volgen. Vind het een stuk prettiger rijden op grote paarden!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:09

Ik heb voor het eerst een grote (1.82), maar nog nooit zo makkelijk door alle klasses gegaan! We mogen inmiddels ZZ-L *D

Ik ben nu bezig met de halve pirouttes ook die draait hij klein en verzamelen is bij hem geen enkel probleem.
Hij kan groot lopen, maar ook heel klein.

Voordeel van groot: er komt wel wat in de baan! Vaak werkt dat wel in mijn voordeel, zo'n grote is toch impossant, zeker in een 20 x 60 baan!

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:10

Ik mis de optie 'maakt me niet uit' :D
Ik heb een IJslander en trekpaard, wat bewegingen betreft een wereld van verschil maar zitten allebei als een huis (als ze normaal doen :D )

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:08

ik heb 4 jaar op een ruin gereden van 1,75 m schofthoogte.
daarnaast reed ik een merrie van 1,65 m.
Dat verschil was wel duidelijk te voelen en ook de lengte van de bewegingen.
Nu is dat niet helemaal eerlijk qua vergelijken van de ruin was een geldersche en de merrie een klassiek warmbloedje.
mooi tenger gebouwt, de ruin was echt een werker, plus hij was enorm gespannen en schrikkerig dus dat was ook al een groot verschil. Ik moet zeggen dat ik in sommige gevallen liever op de ruin zat dan op de merrie. Hij was niet moeilijker te rijden oid in de bak etc, ik kon hem ook met 2 vingers rijden bij wijze van, maar hij schrok erg snel en daarom moest je meer op je hoede izjn.

Neall_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:20

Ik heb heel lang op een grote e-pony gereden (ongeveer 1.57) en ik rij nu op een paard (ongeveer 1.63).
Het zijn maar een paar centimeter verschil, maar ik merk ze wel degelijk! Het paard is een stuk sterker en daarom lastiger te rijden. Ik kan er dan ook niet tegen als mensen een paard kopen dat te klein voor ze is, dat maakt het veel makkelijker...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:22

Ik heb een D pony en een Draver van 1.60
Ik merk het heel erg.
Paard maakt ruimere passen, en zweeft meer.
Als ik eerst paard heb gereden en dan pony, heb ik weer even het gevoel dat ik op een Shetlander zit. En dat terwijl pony ook best ruim loopt!

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:24

Ik zit het liefste op de kleinere paardjes (1.50-1.65). Ben zelf ook niet zo groot (1.61m) en vind dit net een lekker maatje voor me zo.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:26

Ik rijd het liefst op pony's. Misschien een beetje stom, maar daar voel ik me ook veiliger op omdat je dan minder hoog valt. :7 Maar een groter paard rijd wel lekkerder vind ik. Hobbelt minder.

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:27

zelf rij ik het liefst op pony's rond de 1.45 a 1.50 maar ik ben ook maar 1.58 ofzo maar ik ben nog maar 11 :Y) maar ik heb laatst op een fries gereden nou dat was wel even wennen hoor :j waar ik ree hadden ze zelfs een opstap peron voor kleine mensen :') maar ik merk in de gangen best veel verschil

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:29

Ik ben niet heel groot ( 1,65 ) en heb een paardje van 1,60 en een pony van 1,45. Heb altijd pony's gereden maar vind mijn paard veel rustiger en steviger qua gangen ed. Rijd beide heel graag, maar paard heeft qua ''comfort'' mijn voorkeur :P Moet er wel bij zeggen dat het een grover paardje ( barock pinto ) en dat het kleintje wel veel wendbaarder is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:37

Pony/klein paard.... Grote paarden zijn moeilijker bij elkaar te rijden....

Alhoewel het ook is wat je gewend bent denk ik.... Toen ik nog op paarden en pony's reed (nu heb ik een e-pony :') maar toen van 1,65 naar 1,40 etc :')) merkte je wel echt verschil... Vooral als ik op mijn ene verzorgpaard (1,75+) gereden had en dan op een pony stapte... In het begin kon ik op allebei niets... Het is dan echt even wennen en het ritme oppakken :) Maar echt een voorkeur... Nee...

(Verschilt ook heel erg per paard/zadel :')) Ik vind de mijne zelfs met een ander zadel anders rijden omdat ik anders zit. En mijn verzorgpaard was qua gangen ruimer, maar die draafde heel vlak, waardoor ik mijn pony weer veel relaxer vindt. De galop (waar mijn pony moeite mee heeft) was voor mijn verzorgpaard (altijd springpaard geweest) dan weer een eitje en zo veel relaxer :p Terwijl ik op het andere springpaard (de hele grote) de galop weer vreselijk vond :') (Tot ik hem meer ging rijden, toen vond ik het best fijn :p)

Dus het is ook grootendeels "gewenning".

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:46

ik ben van shetlander naar paard gegaan (1.64) en na een maandje ben je wel gewend!