wat te doen met talentvol maar lastig paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

wat te doen met talentvol maar lastig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 20:39

Ooooh ik heb geen idee meer wat te doen

situatie is ik heb een zelfgefokte ruin van 4,5 jaar
In april is hij ingereden, niet te vroeg want hij is best bloot gespierd en ook 1.74 groot.

Inrijden was een appel, eitje, geen enkel probleem, maar eind juni begon hij de bekende jonge paarden streken te krijgen zoals omdraaien enz.

Dit hebben we vrij snel onder controle gekregen maar meteen daarna begon hij de hoeken in de duiken, en daar een beetje te stuiteren met de voorbenen, als je hem dan voorwaarts wilde drijven ( of stampen wat we uiteraard ook geprobeerd hebben) steekt hij zijn hoofd helemaal omhoog ( en krijg je ook niet opzij getrokken) en steigert dan erg gemeen, conclusie toen was om het maar te negeren, laat hem maar even stuiteren en dan weer verder rijden.

helaas was dit niet de oplossing, want zo slim als hij is ging hij al na het opstappen staan te stuiteren, toen maar in de longeerbak met de zweep erachter, ja dat hielp wel maar in de grote bak weer dezelfde problemen ondertussen was het half juli en hebben we hem terug gebracht waar hij ingereden is, daar heeft hij het ook gedaan wel minder erg.

Na twee weken weer de oude amazone erop ( en geloof me ze is echt geen onkundige of bange ruiter) maar na twee dagen weer hetzelfde probleem. na 14 dagen tobben en 4 zadels geprobeerd, heb ik omdat de ruin erg afgevallen vond en er ook niet happy uitzien heb ik besloten om hem door dierenarts door te laten lichten.

Dit is nu twee weken geleden gebeurt uitslag was paard is op foto's incl rug helemaal in orde, geen gevoelige plekken op de rug, buigproeven oke alleen de totale conditie zowel in de spieren als in het gewicht was niet in orde.

Bloedonderzoek wees uit ernstige bloedarmoede waarschijnlijk door rode bloedworm ( en jawel ik ontworm 3 keer per jaar), volgend da voelde paard zich hierbij echt niet prettig maar hoeft niet perse aanleiding te geven op te steigeren, overigens zou het ontstaan kunnen zijn tijdens stress dus bijv net na het inrijden.

Al met al toch misschien een verklaring voor zijn gedrag.

Da was wel onder de indruk van de ruin met name in beweging dan, hij zei "dit is typisch een paard dat je echt over een jaar terug moet zien en dan een grote verrassing zal zijn.
Ook met de telefonisch uitslag vh bloed drukte hij me op het hart toch hem niet zomaar op te geven want het paard is echt de moeite waard.

maar nu hij knapt wel op, krijgt medicijnen en wordt 4 keer p.w. gelongeerd , moet ik toch over hem beslissen immers nu moeten we echt doorpakken op het probleem want lichamelijk zou er niets meer in de weg moeten zitten.

Ik heb namelijk geen geld om het bijv. een aantal maanden weg te brengen en het meisje dat hem reed durft er nu dus niet meer op., een gert vh hof of een gespeciliseerd iemand lijkt me wel iets alleen hoe dan verder naar die maand ofzo., liever iemand die voor langere tijd kan helpen.

Feitelijk is het paard niet geschikt voor onze situatie, maar ja als ik hem wil verkopen zal hij toch ook met beide voetjes aan de grond moeten blijven.

wat een verhaal maar wat een vervelende situatie , eindelijk hebben we een erg leuk paard ( was gefokt voor me dochter van nu 14 jaar) en kunnen we nog niet ervan genieten. ik baal er echt van.

Wie weet iemand die met dit soort gedrag om kan gaan omgeving den bosch en kan me tipes geven of verder helpen, waarschijnlijk word thij toch wel verkocht maar liever wel als goed gereden.

xSogno

Re: wat te doen met talentvol maar lastig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:42

Heb je les van een kundige instructrice?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 20:45

paard wordt niet door mij gereden maar door een lichte tour amazone, wel hulp gehad een paar keer maar niet echt les.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:49

misschien beginnen met grondwerklessen?

troi

In alle eerlijkheid zou ik met die 14-jarige amazone in het achterhoofd deze verkopen en een oudere makke voor terugkopen. Veiligheid staat voor alles in mijn perspectief!

RianneH

Als je hem wil verkopen zou je dat eventueel via een goede trainsingsstal kunnen doen. Jij stalt het paard daar en zij trainen hem en krijgen een percentage van de verkoopsprijs.
Het kan namelijk zijn dat het beestje niet de uitdaging kan vinden bij de huidige ruiter en naast de medische reden daarom in de staak gaat. Het kan ook zijn dat de manier van trainen (en houden) niet geschikt is voor hem.

Heeft ze er al weer opgezeten na de behandeling? En wat wil je zelf met dit paard?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:53

Ik denk dat hij aangeeft dat het voor nu te veel is.. Zorg dat ie wat aan komt en beter in zijn vel gaat zitten.. Hou het spelend.. en ik denk dat loswerken/grondwerken en evt langelijnen daarin een goeie variatie is. Ik ben daarin fan van de freestyle methode van Emiel Voest. Hij zal je ook kunnen helpen met het "gedoe" onder het zadel. Maar ik denk dat je met freestylen(grondwerk/loswerken) veel kan doen.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 20:54

Hij is amper getraind na een aantal weken begon het al, en wat we vroegen was alleen maar het jonge paarden werk, voorwaarts, neerwaarts en gehoorzaamheid. Dus de uitdaging ligt het niet aan we zijn ook op div. locaties geweest om hem te prikkelen maar baat niet.

Oveigens gaat grondwerk goed, longeren enz vind hij erg prettig. ook dubbele lijnen gaat super.

Lijkt wel of hij dat prettig vind, zit zelf te denken dat hij super maratonpaard zou zijn met zijn giga gallop en elastiek.

We laten hem nu nog een aantal weken opknappen en dan pas weer rijden en ja dan moet het wel goed gaan anders houdt het een beetje op denk ik.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 15-10-14 21:03, in het totaal 3 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:54

Gert heeft ook nog een hele kundige broer, Klaas en Klaas is heel behulpzaam!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:04

Mijne had vergelijkbaar verhaal, alleen zette hij het steeds op een rennen. Wat heeft geholpen is een stap terug doen, tijdje (lees: ongeveer een half jaar/jaar) alleen gelongeerd, gewandeld etc. En uiteindelijk er weer eens op.
Wat waarschijnlijk het grootste probleem was bij die van mij, was dat hij zo slap en slungelig was, dat hij niet wist waar hij met zijn grote lichaam heen moest, dus vluchtte hij maar. Ook mentaal had hij wat langer nodig om het allemaal te kunnen verwerken.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:22

als hij in april weg gebracht is voor het inrijden en in juni alweer bij jullie is dan is het zadelmak maken/inrijden misschien allemaal iets te snel geweest? waarschijnlijk heeft hij niet echt de tijd gekregen om alles te verwerken. gelukkig voor jou geeft hij het op tijd aan je kan nu nog opnieuw beginnen. altijd beter nu dan op latere leeftijd gevaarlijk gedrag vertonen. wij hebben paarden waarbij het heel voorspoedig gaat. en paarden die gewoon langer de tijd hebben. dit geven we ook altijd op tijd aan aan de eigenaren. ik denk dat hij het gewoon mentaal niet kan bij benen. ik zou hem ook niet voor een maandje weg brengen. elke keer een maandje heeft gewoon geen zin. je moet hem ergens naar toe brengen waar hij 3 maand tot een half jaar kan staan. waar ze rustig met hem aan het werk gaan maar hem ook voldoende rust dagen geven om na te denken en te verwerken. waar hij een week stil kan staan als hij het even niet bij kan benen. dit gedrag is heel normaal voor paarden die mentaal niet mee kunnen komen. al is hij 4,5 dat doet niet af voor het feit dat inrijden een hele grote indruk is met heel veel verschillende stappen en het paard moet in elk stapje mee gaan. dat hij misschien altijd stil bleef staan en goed voorwaarts was bij het inrijden wil niet zeggen dat hij het allemaal begrepen heeft.

vooral het in een hoek staan steigeren en stuiteren geeft hij mee aan dat hij het niet meer weet en doet dit waarschijnlijk uit paniek. de een rent er op zon moment kei hard van door. de ander sluit zichzelf wat meer op en dan heb je er ook nog wat die de hele bak door kunnen bokken. ik denk persoonlijk ook als je hem ergens een half jaar in training stalt je daarna nog wel eens terug kon komen op het idee om hem te verkopen als hij verder echt zo top is. want dit "probleem" is niet onoplosbaar

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:12

Als je in Den Bosch woont zou ik hem een maand naar Fried van Stiphout brengen!
Als je het geld tenminste kan missen, maar dan krijg je hem wel top terug.

Mijn paard was er ook zo een, professioneel niet zadelmak te krijgen, dus naar Fried gebracht,
Daar 2 maanden gestaan (is lang voor daar :o), daar heb ik 3 x het paard gereden voor ik hem mee terug nam.
Eenmaal thuis stond hij de dag erop weer in de hoeken te staken en iedere x met de voorbenen over de keerwand.
Dus weer Fried gebeld en toen kwam hij 3 weken lang, 2 x per week bij mij thuis helpen/les geven.
Moest wel op Fridiaanse wijze :o paard had duidelijk leiding nodig en zeer consequent rijden + overbluffen.
Sindsdien kan ik er mee lezen en schrijven, we zijn nu ZZ-L startgerechtigd *D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:19

De naam die mij te binnen schiet van iemand je wellicht kan helpen en die goed naar het paard kijkt en de tijd neemt is Suelza hier op Bokt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:30

Ik denk dat je best hard van stapel bent gelopen met een paard van 4. Uiterlijk zegt niets over de fysieke innerlijke groei en het mentale gedeelte. Tel daarbij het medische probleem op, het paard wat al langer wat aangaf maar niet gehoord werd... Logisch dat het staken steeds erger werd.

Ik zou de winterperiode gebruiken om hem meer rust te geven en een paar keer in de week te grondwerken, zodat je wel zijn spieren onderhoudt.
In de lente dan weer stap voor stap beginnen met er op gaan.

Ben altijd verbaasd hoe ongeduldig mensen met paarden zijn.. ze hebben ook gewoon de tijd nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:33

Tja, je roept dat je geen geld hebt om hem weg te brengen naar iemand die hem door kan rijden. Maar iemand erop laten die niet durft gaat dit probleem alleen verder verergeren. Grondwerk is een ding maar moet gedaan worden door iemand die weet waar hij mee bezig is. Gewoon wegbrengen naar iemand die niet van dit soort fratsen staat te kijken. Zero tolerance beleid. Succes met je paard.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:33

Ik denk, net als een paar anderen hier, dat je te hard van stapel loopt met dit paard. Zou zeggen gooi hem een paar maanden op land (als dat nog kan). En als dat niet kan, zou ik hem gewoon even niet meer onder het zadel doen. Laat hem verwerken wat hij nu al allemaal heeft geleerd.
Als het echt zo'n talentvol paard is. Moet je hem tegen zichzelf in bescherming nemen. Dus gewoon lekker met rust laten de komende weken/maanden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:38

Het zal de combinatie zijn van zich niet lekker voelen met het de stress van het inrijden die dit gedrag heeft veroorzaakt. Soms helpt het om hem gewoon weer even "weg te zetten" en het volgend voorjaar opnieuw te proberen met een kundige en vooral niet bange ruiter. Wie weet toont hij dan wel heel ander gedrag.

Zodra je een beetje kunt sturen en stoppen is het voor paarden met dit soort staak gedrag ook fijn om naar buiten te gaan. (buitenrit) Gewoon achter een ervaren, braaf paard aan en kilometers maken.

Dus het is een beetje de vraag of je hem de tijd wil geven? Of wil je hem liever nu wegbrengen en verkopen?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:12

Heb zelf jaren geleden zo'n paard gehad. Voor weinig geld verkocht en nieuwe eigenaar is er al jarenlang reuzeblij mee. Zeker als dit paard voor een 14-jarige bedoeld is, zou ik vandaag nog een advertentie zetten. Ik zou geen risico willen lopen. Er zijn zoveel paarden en het leven is te kort om met een niet klikkende, of zelfs gevaarlijke, combinatie door te gaan. Als je zorgvuldig screent bij verkoop en niet voor de hoofdprijs gaat, is er echt een passende koper te vinden.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:25

Een beetje raar vind ik het verhaal wel....me dochter van 14 en volgens je profiel ben je 25?
En dat in combinatie van pas net op bokt?
Mss allemaal alleen wat onhandig geweest, dat kan.......

Maar ik vermoed, als een aantal anderen, dat dit dier tijd en goede begeleiding nodig heeft. Als dat niet is wat jullie hem kunnen geven is het wss wel verstandig om een andere eigenaar te zoeken.
Sucses met het nemen van je beslissing.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:30

Air schreef:
Ik denk dat je best hard van stapel bent gelopen met een paard van 4. Uiterlijk zegt niets over de fysieke innerlijke groei en het mentale gedeelte. Tel daarbij het medische probleem op, het paard wat al langer wat aangaf maar niet gehoord werd... Logisch dat het staken steeds erger werd.

Ik zou de winterperiode gebruiken om hem meer rust te geven en een paar keer in de week te grondwerken, zodat je wel zijn spieren onderhoudt.

Ben altijd verbaasd hoe ongeduldig mensen met paarden zijn.. ze hebben ook gewoon de tijd nodig.

Nou ik denk niet dat we hard van stapel zijn gelopen als je na een 6 weken niet eens gewoon braaf rond kunt sturen dus alleen maar erop en voorwaarts rijden is je focus er toch wel op gericht om dit als eerste te kunnen voordat je ook maar aan daadwerkelijk africhten begint, wel hebben we idd geprobeerd om idd toch wel duidelijk te maken dat we die richting heen wilden ( dmv de longeercirkel en de zweep om voorwaarts te houden ( wat echt nie tzonder ging) om iig hem weer me tbeide benen aan de grond te houden.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:32

PardoesJessi schreef:
Een beetje raar vind ik het verhaal wel....me dochter van 14 en volgens je profiel ben je 25?
En dat in combinatie van pas net op bokt?
Mss allemaal alleen wat onhandig geweest, dat kan.......

Maar ik vermoed, als een aantal anderen, dat dit dier tijd en goede begeleiding nodig heeft. Als dat niet is wat jullie hem kunnen geven is het wss wel verstandig om een andere eigenaar te zoeken.
Sucses met het nemen van je beslissing.

typefout

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:51

florentine1 schreef:
Air schreef:

Nou ik denk niet dat we hard van stapel zijn gelopen als je na een 6 weken niet eens gewoon braaf rond kunt sturen dus alleen maar erop en voorwaarts rijden is je focus er toch wel op gericht om dit als eerste te kunnen voordat je ook maar aan daadwerkelijk africhten begint, wel hebben we idd geprobeerd om idd toch wel duidelijk te maken dat we die richting heen wilden ( dmv de longeercirkel en de zweep om voorwaarts te houden ( wat echt nie tzonder ging) om iig hem weer me tbeide benen aan de grond te houden.

dus jij gaat op een paard zitten waar je nog geen reactie krijgt op links en rechts sturen. dus op een paard dat nog geen druk kent op links en rechts? wat dacht je van aan de lange longeerlijn eerst eens de druk en het sturen "uit te leggen". wat denk jij precies van zadelmak maken of inrijden van een paard? zadeltje er op bit in en we gaan er maar gewoon op zitten?

jonge paarden of überhaupt paarden zadelmak maken, inrijden en doorrijden is niet voor iedereen weg gelegd je moet erg goed kunnen luisteren, herkennen en voelen. soms kan het een half jaar duren voordat er op rondjes kan stappen en dat is een kwestie van het gevoel van je paard accepteren. mentaal moet je paard ook mee kunnen komen en daar zijn ze niet allemaal even snel in hoe "talent vol" hij dan ook mag zijn.

ik vol even stil verder want ik denk dat dit weer een schaduwprofiel is. ben benieuwd hoe het verder loopt. als dit niet zo blijkt te zijn dan alvast mijn excuses.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:00

Rust, zeker met zo'n groot dier. Groeien kost energie. En dan, als.ie het aankan, aan de lange lijnen. Kompleet gehoorzaam sturen en remmen en halthouden. En veel voorwaarts. Niet vastzetten met die lijnen, hooguit de binnenlijn via ring van kaptoom naar de singel om wat stelling te vragen. En rust in de training. Durf je met hem naar buiten aan de lijnen? Mooi rechtuit en ontspannen. Ervaring opdoen. Je kan er altijd nog op gaan zitten, maar daar is ie nog niet klaar voor.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 05:40

Juist die echte goede paarden zijn niet makkelijk Snel verveelt slim en SNEL :D mag ik vragen wat de afstammeling is ??

Ik vind het een beetje dubbel ook met de bloedarmoede en het invallen van je paard Goed dat je er al mee naar de kliniek bent gegaan en er verder niet echt iets was op de foto s Zou toch eens een ostheopaat laten komen Weet niet waar je woont maar hoor hele goede dingen over Ellen kral visdonk Roosendaal Deze kijkt naar het gehele paard misschien heeft deze wel een blokkade zou dat zeker uit willen sluiten

Hoe vaak doe je per week iets met je paard en hoe lang ? Een groot paard heeft idd we langer nodig om door te groeien Misschien wat minder lang trainen en hem bezig gaan houden met wendingen beginnen met wat overgangen ( klinkt ook alsof deze niet op het been is )

Het probleem is echter wel Dat deze het trucje al kent dus gaat echt wel langer dan een mnd duren voor die er mee stopt Maar leer dat steigeren AUB af Duidelijk been en wegsturen Al voor dat die ook echt al in de stop gaat je moet hem voor zijn En heel consequent

Misschien is er in het voer nog iets aan te passen Wat voer je nu en hoeveel ? Het zou een idee kunnen zijn wat meer maisvokken of andere dikmaker zonder dat die nog meer energie krijgt Veel hooi en dan wat minder krachtvoer Maar overleg dit met je DA ivm bloedarmoede

http://www.yvabiasporthorses.nl/693-over-ons.html

weet nogmaals niet waar je woont Maar je kan hem inruilen En ze kunnen hem geloof ik ook trainen en verkopen voor een percentage van de verkoop

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:41

Klinkt als een heel bekend verhaal. Het is alsof ik het verhaal van mijn merrie lees.. Opkeek heel slim en leergierig paard, maar ook slim genoeg om tegen je in te gaan zodra je ook maar de kleinste vorm van twijfel laat merken.

Zoek het topic "Bijoux in training" eens op. Paard was niet meer handelbaar. Paard heeft uiteindelijk ruim 4 maanden na het zadeldak maken geen ruiter op zich gehad, ondanks dat ze wel heeft moeten werken aan de hand. Werken aan de hand ging in het begin ook dramatisch, ze voelde op een gegeven moment zelfs aan. Maar na 4 maanden en een hersteld leiderschap was heg opstappen en wegrijden, ook kleine kinderen kunnen er nu op gezet worden zolang ik er naast loop, dus je dochter van 14 moet kunnen.

Geef je paard niet direct op, lees heg topic en ik hoop dat je wat inspiratie vind.