Pony bokt in galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Pony bokt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:16

Hai iedereen!

Sinds een jaartje rijd ik een 4 jarige D pony. Ze heeft een heel irritant karakter dus zijn we ook van ver met haar moeten komen... Elke keer is er namelijk weer een probleem, waar ze echt in blijft volharden. Het is haar dan ook steeds erg moeilijk af te leren... Nou zijn wij ongeveer al 3 maanden met de galop aan het stuntelen. Ze springt aan, maar als we de bocht in moeten gaan bokt ze en komt ze terug. Aan de longeerlijn (ook als ik er op zit) doet ze dit niet. Het is ook niet altijd, maar wel vaak. (IK HEB TROUWENS LES!) Weet iemand hoe dit komt? Oja, het zadel ligt goed, verder nergens problemen mee.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Han21 op 02-02-22 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Pony bokt in galop,,, hellup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:17

Hoe weet je dat het zadel goed ligt? En wat denkt je instructeur ervan. Is de pony al lang onder het zadel? En snapt ze wel wat er van haar verwacht wordt?

Galop is best zwaar voor een jong paard. Heeft ze al voldoende kracht en balans om netjes te galoperen?

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:20

ja, het zadel ligt goed volgens de zadelmaker, de instructeur zegt er niet veel over, meer dat we gewoon moeten afwachten en oefenen. Verder heeft ze de galop altijd goed gedaan (ongeveer 1,5 jaar onder zadel). Maar ze heeft wel meer streken, daarom :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:29

OPG -> RT-V

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:33

Andere instructeur nemen Hoezo zegt deze er niks van daar wordt deze voor betaald om jou met problemen te helpen

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:34

dresjoepie schreef:
Andere instructeur nemen Hoezo zegt deze er niks van daar wordt deze voor betaald om jou met problemen te helpen

Ik zei dat ze zei dat we meer moeten oefenen :)

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:34

Hannah_Kika schreef:
dresjoepie schreef:

Ik zei dat ze zei dat we meer moeten oefenen, maar we komen er niet verder mee, snappie? :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:36

Maar als ze e niet verteld hoe je het moet oefenen/oplossen heb je er niks aan toch ??

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:40

Klopt, maar we hebben al erg veel geprobeerd, ook met stemcomando's enzo, maar niets helpt, ze wijgerd de bocht door te gaan. We weten er ondertussen ook niet zo veel meer op, daarom vraag ik het hier. :o

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:41

Mijn haflinger vond in het begin de galop ook erg moeilijk. Ze moeten vaak nog het balans vinden. Ze is nog maar 4 jaar en moet nog veel leren. Met oefening komt het wel goed.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:42

savanna04 schreef:
Mijn haflinger vond in het begin de galop ook erg moeilijk. Ze moeten vaak nog het balans vinden. Ze is nog maar 4 jaar en moet nog veel leren. Met oefening komt het wel goed.

Okay, bedankt! _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:44

Ik zou voorlopig korte stukken doen. Liever een lange zijde die goed gaat en haar dan voor de bocht zelf terug nemen dan dat ze er zelf uitvalt. Als dit wel goed gaat kun je steeds proberen iets langer door te galoperen. Wellicht kun je haar wat vaker aan de longeerlijn trainen zodat ze kracht en balans kan opbouwen. Dat is zonder ruiter toch makkelijker dan met ruiter. En daarnaast zorgen dat haar achterhand sterker wordt.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:45

capopjekop schreef:
Ik zou voorlopig korte stukken doen. Liever een lange zijde die goed gaat en haar dan voor de bocht zelf terug nemen dan dat ze er zelf uitvalt. Als dit wel goed gaat kun je steeds proberen iets langer door te galoperen. Wellicht kun je haar wat vaker aan de longeerlijn trainen zodat ze kracht en balans kan opbouwen. Dat is zonder ruiter toch makkelijker dan met ruiter. En daarnaast zorgen dat haar achterhand sterker wordt.
Okey, bedankt! :9

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:46

Volgens mij heeft dit paard gewoon de kracht niet om een bocht te maken in galop. Je zegt dat ze dit aan de longeerlijn niet doet? Lijk me dan dat het paard het moeilijk vind om van rechtdoor naar de bocht te gaan. Wat doet ze als je op een volte aanspringt en op die volte blijft?

Het kan iets zijn wat haar blokkeert, in haar rug bijvoorbeeld, achterbenen, voorbenen,... Heb je dit al eens voorgelegd aan je veearts? Die dan ook jou rijdend bekijkt en aan de longe,... Dit lijkt me eerder een medisch probleem dan een paard met een 'irritant karakter'. Want dat bestaat in mijn ogen niet, je paard kan wel irritant doen omdat de ruiter bijvoorbeeld spanning doorgeeft waar het paard vanaf wil door een truckendoos boven te halen. Of een paard wat pijn heeft en door dingen anders te doen hoopt die pijn te ontwijken.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:50

Leen schreef:
Volgens mij heeft dit paard gewoon de kracht niet om een bocht te maken in galop. Je zegt dat ze dit aan de longeerlijn niet doet? Lijk me dan dat het paard het moeilijk vind om van rechtdoor naar de bocht te gaan. Wat doet ze als je op een volte aanspringt en op die volte blijft?

Het kan iets zijn wat haar blokkeert, in haar rug bijvoorbeeld, achterbenen, voorbenen,... Heb je dit al eens voorgelegd aan je veearts? Die dan ook jou rijdend bekijkt en aan de longe,... Dit lijkt me eerder een medisch probleem dan een paard met een 'irritant karakter'. Want dat bestaat in mijn ogen niet, je paard kan wel irritant doen omdat de ruiter bijvoorbeeld spanning doorgeeft waar het paard vanaf wil door een truckendoos boven te halen. Of een paard wat pijn heeft en door dingen anders te doen hoopt die pijn te ontwijken.

Klopt, in de meeste gevallen is dit ook, maar ze heeft altijd goed gelopen. De ene dag is het wel, de andere niet. Als we op de volte aanspringen gaat het ook goed, ze kan er dan ook goed inblijven. Aan de longeerlijn zonder mij erop gaat het goed, met mij erop gaat het ook goed. Het is echt als we van een rechte lijn de bocht in gaan. Meestal wil ze dan ook ineenkeer naarbinnen vallen, terwijl met haar buiging enzo niks mis is, en ze goed op het binnenbeen en de buitenteugel loopt. Helaas hebben we al meer van dit soort dingen met haar gehad, het is een erg dominante en eigenwijze pony. Daarom verwacht ik ook niet dat dit medisch is. :=

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:04

Dit kan wel medisch zijn hoor. Ik rij momenteel een paard die last heeft van zijn knieen. De ene dag kan hij de wereld aan en zou hij nog 1.20 uit zijn eigen springen, de andere dag heeft hij zelfs moeite met stappen.
Er is een reden waarom de pony 'eigenwijs' is. Dominant kan wel, maar dat heeft volgens mij niets met dit probleem te maken. Eigenwijs is een interpretatie die je geeft aan een paard wat iets wil duidelijk maken. Aan jou om uit te zoeken wat ze wil duidelijk maken. Een storende ruiter, pijn door harnachement (bijvoorbeeld hoofdstel, bit, zadel,...), pijn in haar eigen lijf (ik dan denk ik vooral aan de rug/bekken),...

En anders is dit een kwestie van balans die ze mist. Probeer op de volte te blijven en er meer een vierkantje van te maken door 1 of 2 passen rechtuit te stellen. Probeer dit zo kort en correct mogelijk te houden. Daarna uitbreiden zodat je meer naar een rechthoek gaat. Het moment dat het moeilijk gaat moet je voorzijn. Ook aan de longe kan je dit trainen zonder gewicht door zelf een stukje mee rechtuit te lopen.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:10

Zo heb ik ook met mijn paard van 4 problemen met de galop.
Eerst sprong ze altijd linksom super aan in galop en de laatste tijd springt ze verkeerd aan.. en maakt ze zich helemaal druk.. Alles is goed.. zadel is goed, ze is helemaal los, geen blokkades of iets.. en wanneer ze dan uiteindelijk goed aanspringt is er ook niks meer aan de hand.. galoppeert ze gewoon lekker door, dit doe je dan zo'n 5 keer achter elkaar aan en dat gaat goed, ga je daarna 5 min draven en probeer je het opnieuw dan gaat het weer mis.. Aan de longe springt ze goed aan.. Het zijn gewoon jonge beesten die nog heel veel moeten leren, en door het gewoon veel af te wisselen en vaak te oefenen moet het steeds beter gaan

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:13

Wat doe je aan grondwerk?
Vaak wil het nog wel eens helpen om meer grondwerk te doen, zodat ze jou meer accepteert (vanuit vertrouwen). Je kunt dan i.p.v. hulpmiddelen te gebruiken juist met lichtere druk gaan rijden, misschien dat ze dat meer van je accepteert?
Wel heeeeel veel tijd en geduld, maar resultaat mag er vaak zijn.
Ik kijk vaak op youtube naar filmpjes van Parelli bijvoorbeeld..

Succes

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:27

Je zegt dat ze op de volte goed loopt, maar zodra ze van rechte stuk de bocht om moet (halve volte bij wijze van) valt ze terug.

Als je nou probeert om je volte steeds groter te maken? Eerst dus gewoon een cirkel en dan steeds een meter of 2 verder en meer richting de ovaal gaan. Probeer de grens van je pony te zoeken en haar hiermee te helpen.

Ik rij zelf ook een D pony en dat was ook een ramp in de galop. Ik ging dus van volte, steeds een paar meter verder tot ik nu volledig buitenom kan.
Wordt niet overmoedig en probeer elke dag een klein beetje, ik heb er ook een half jaar over gedaan.
Als je niet snapt wat ik bedoel kan ik het wel uittekenen, stuur dan maar even PB.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:53

Een instructie is er net speciaal, om echt aan de problemen te werken, dus niet om jou een uurtje bezig te houden met dingen die wel makkelijk gaan.
Jouw instructie zou dus specifiek aan dit probleem moeten werken, dus naar mijn mening is dit geen instructie maar gewoon een beetje aanvullende inspiratie , soort bezigheidstherapie.
Zoek idd goede instructie, en werk dan specifiek aal elk afzonderlijk probleem.
Uiteraard zal je zelf meer moeten oefenen, maar die specifieke oefeningen moeten door de instructie aan jou aangeboden worden, daar betaal je voor.

Hannah_Kika schreef:
dresjoepie schreef:

Ik zei dat ze zei dat we meer moeten oefenen :)

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:56

hoe reageert het paard als ie bokt, aan gezien hij/zij zo jong is kan het ook gewoon moeilijk zijn voor hem of haar ik rij er een die krijgt een aanval en begint te rennen en gemeen te bokken want hij snapt het niet

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:58

in jouw profiel zie ik nu ook dat je pas 13j oud bent, en dan met een paard dat dus opgeleid moet worden, het is pas 4j nu zeg je.
Tjaaaa dat is eigenlijk vragen om moeilijkheden, een 13jarige kan zoiets niet oplossen.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:06

aeolusnr1 schreef:
in jouw profiel zie ik nu ook dat je pas 13j oud bent, en dan met een paard dat dus opgeleid moet worden, het is pas 4j nu zeg je.
Tjaaaa dat is eigenlijk vragen om moeilijkheden, een 13jarige kan zoiets niet oplossen.

Klopt, ik ben pas 13. Oja, bedankt iedereen voor de tips!
Laatst bijgewerkt door Han21 op 02-02-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:08

Hannah_Kika schreef:
aeolusnr1 schreef:

Klopt, ik ben pas 13, maar de enige die haar kan rijden :o vooroordelen bijhouden a.u.b. Leeftijd zegt namelijk niets. Oja, bedankt iedereen voor de tips! Het had inderdaad met dr evenwicht en dr spieren te maken. We hebben veel geoefend en t gaat kei goed!

als je een paard correct kan rijden dan maakt leefttijd niet uit lijkt mij

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:12

Heb je wel eens gesprongen? Een laag in -uitje zorgt er voor dat een paard op moet letten, het zorgt voor meer balans en kracht opbouw.
Verder kun je met een buitenrit stukken rechtuit galopperen. Dan krijgt ze ook meer balans en vertrouwen. Je pony is nog jong geef haar wat tijd.