Hoeveel u per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Hoeveel u per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:50

Ik heb een manege pony gekocht die twee jaar daar heeft meegelopen in de lessen. Hij moest 11u per week werken. Wij zijn sinds ik hem gekocht heb dit geleidelijk aan aan het afbouwen, want dit lijkt me te veel om gezond te zijn. Mijn vraag is nu : hoeveel uur kan een paard per week best gereden worden?
Ik wil hem zeker niet overbelasten, maar ik zou ook niet willen dat hij blessures krijgt door te lang stil te staan. Hij staat namelijk een ganse dag op stal, wanneer ik daar ben (5 dagen per week) laat ik hem wel altijd een uur tot twee uur naar buiten gaan.

Gitana

Re: Hoeveel u per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:52

Kan hij niet op de wei dan?
Ik weet niet wat normaal is.. ik rij mijn merrie gemiddeld 4x per week een half uur tot 3 kwartier per keer.. dat is dus 2 tot 3 uur per week.. voor de rest van de tijd staat ze op de wei..

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:55

sadekeshia schreef:
Kan hij niet op de wei dan?
Ik weet niet wat normaal is.. ik rij mijn merrie gemiddeld 4x per week een half uur tot 3 kwartier per keer.. dat is dus 2 tot 3 uur per week.. voor de rest van de tijd staat ze op de wei..

Er is geen weide enkel een zandbak of een "weide" waar alleen her en der onkruid groeit tussen het zand, die het vertrappelen overleeft hebben. Ik moet 17 km rijden dus ik ben wel een tijdje onderweg en de tijd die hij op weide staat, draai ik met mijn vingers (ok, wel even de stal schoonmaken, maar dat duurt geen 2u :) ) wij moeten ze zelf buiten zetten en zowieso is het twee dagen gesloten, waarop ze hun stal niet uit komen...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:55

Waarom kan het paard niet naarbuiten? Paard heeft beweging nodig. Dit is een van zijn eerste levensbehoeftes. Als je hem niet naar buiten kan laten wordt dat dier doodongelukkig...

Ik rij mijn paard bijna elke dag wel 1 a 2 uur. Ligt gewoon aan de conditie die het paard heeft en hoe oud hij is. :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:57

ik denk idd dat het beter is dat hij wat meer naar buiten gaat..
ook gezien de beweging die hij eerst kreeg en je dit wilt afbouwen..

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:58

Maureen95 schreef:
Waarom kan het paard niet naarbuiten? Paard heeft beweging nodig. Dit is een van zijn eerste levensbehoeftes. Als je hem niet naar buiten kan laten wordt dat dier doodongelukkig...

Ik rij mijn paard bijna elke dag wel 1 a 2 uur. Ligt gewoon aan de conditie die het paard heeft en hoe oud hij is. :)

Hij is nu 6 jaar. Ze kunnen niet naar buiten omdat er geen plaats is. Ik moet dikwijls al uren wachten tot er een plaatsje vrij komt in de zandbak.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:58

Ik zou als ik jou was snel een andere stal zoeken waar je pony wat meer naar buiten komt.
Weidegang is niet persé noodzakelijk maar hij moet op zijn minst toch minimaal 4-6 uur per dag op een (grote) paddock kunnen lopen.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:59

sadekeshia schreef:
ik denk idd dat het beter is dat hij wat meer naar buiten gaat..
ook gezien de beweging die hij eerst kreeg en je dit wilt afbouwen..

Goh, ik wil zelf niet echt afbouwen want ik zou het liefst een hele dag rijden hoor. Maar het lijkt me gewoon veel voor hem? De meeste eigenaars halen hun paard 3x/week uit de stal voor een uurtje te rijden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:59

kan niet voor iemand anders beslissen maar in zon situatie zou ik ook op zoek gaan naar een plekje waar je paardje meer buiten kan zijn :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:01

Vind dit erg sneu voor je pony. Snap dat je het goed bedoelt maar een paard heeft toch echt beweging nodig.
Je kan het vergelijken met jezelf. Als je de hele dag in bed blijft liggen ga je je vervelen, wordt je chagerijnig en wil je het liefste eruit.

Een paard heeft gewoon minstens 4 uur per dag ( liefst meer) nodig om te kunnen bewegen. Zo kan zijn lichaam normaal functioneren en loopt hij minder snel kwaaltjes en ziektes op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:04

Ik zou een andere stal gaan zoeken waar ze ten minste overdag buiten komen. Dit is echt heel slecht, of je nou 11 uur of 1 uur in de week zou rijden, door het stil staan in een box belast de pony zich zowel geestelijk als lichamelijk sowieso verkeerd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:05

2 uur rijden per dag is prima. Krijgt het beestje helemaal niets van. Maar 2 dagen stilstaan daarentegen, is uiterst slecht voor een paard. Ik raad je dus aan een andere stalling te zoeken.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:06

Maureen95 schreef:
Vind dit erg sneu voor je pony. Snap dat je het goed bedoelt maar een paard heeft toch echt beweging nodig.
Je kan het vergelijken met jezelf. Als je de hele dag in bed blijft liggen ga je je vervelen, wordt je chagerijnig en wil je het liefste eruit.

Een paard heeft gewoon minstens 4 uur per dag ( liefst meer) nodig om te kunnen bewegen. Zo kan zijn lichaam normaal functioneren en loopt hij minder snel kwaaltjes en ziektes op.

Ja dat begrijp ik, maar ik heb hem nu een paar maanden en ik ga na het werk door om hem eerst te borstelen, rijden, dan 2u op wei te zetten. Ik ben daar tot het sluit. Sommige dagen kan ik zelfs zoveel niet doen omdat ze dan dicht zijn om 20u30.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:07

Ik verbaas me echt dat mensen serieus denken dat een paard 23 uur per da op stal kan staan en dan gelukkig is.
Je zorgen moeten niet zijn of je paard teveel uren moet werken. Je grootste zorg moet nu zijn dat je zo snel mogelijk een ander stal moet vinden voor je pony

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:09

kippetje2007 schreef:
Goh, ik wil zelf niet echt afbouwen want ik zou het liefst een hele dag rijden hoor. Maar het lijkt me gewoon veel voor hem? De meeste eigenaars halen hun paard 3x/week uit de stal voor een uurtje te rijden.

11 uur rijden per week lijkt me voor jezelf ook te veel (ik zou tenminste niet weten waar IK de tijd vandaag zou moeten halen)?!

Pony hele dag op stal is echt TE zielig en erg slecht voor m. Idd, zo snel mogelijk verhuizen met je pony!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:11

Niet in de wei/paddock kan ik nog wel mee leven, maar twee dagen op stal omdat de stal gesloten is zou voor mij een reden zijn om een andere stal te zoeken...

Als je het werk gevarieerd houdt en goed opbouwt kan een pony rustig 6 keer in de week aan het werk.
11 uur vind ik trouwens ook niet teveel, zeker niet voor een manegepony, maar dan wel als ze volgroeit zijn en er rustig in hebben kunnen groeien.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:12

Ik ga mee met de rest :j

Je geeft aan dat je 17km moet reizen om naar je pony te gaan. Kan je geen stal dichterbij zoeken waar hij wel naar buiten kan? Eventueel 24/7 buiten, zo hoef je ook niet binnen/buiten te zetten. Buiten lopen en contact met soortgenoten zijn twee van de absolute basisbehoeftes van een paard :-)

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 22:12

Gillbo schreef:
Ik verbaas me echt dat mensen serieus denken dat een paard 23 uur per da op stal kan staan en dan gelukkig is.
Je zorgen moeten niet zijn of je paard teveel uren moet werken. Je grootste zorg moet nu zijn dat je zo snel mogelijk een ander stal moet vinden voor je pony

Ik heb hem nog niet zo lang. Je moet je pony toch ook al kennen voor je die uit z'n vertrouwde omgeving haalt?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:13

Is een andere stal zoeken echt geen optie? Denk niet dat het paard hier gelukkig kan worden. Ben benieuwd wat voor stal deze regels hanteert ...

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:13

Een goed "trainingsschema" is volgens mij: 2 dagen inspanning en dan 1 dag (actieve) rust. Dus die 2 dagen intensiever rijden of longeren en op de actieve rustdag even kort longeren of stappen aan de hand o.i.d. (i.g.v. hele dag weidegang kan je ook een echte rustdag houden).
Een paard heeft elke dag beweging nodig. Moet elke dag zijn benen kunnen strekken. Ik zou bovenstaand schema plus minimaal 4 uur buiten (wei of paddock evt met hooi) aanhouden.
Probeer anders een buitenzet schema met stalgenoten af te spreken. Dan zet de een buiten en haalt de ander de paarden een paar uur later binnen. Als je dit met een grotere groep doet hoef je niet eens elke dag apart te gaan alleen voor het buitenzetten/binnenhalen.

Edit: 2 dagen binnen gaat inderdaad echt niet!
Laatst bijgewerkt door HarmonieC op 06-10-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:14

kippetje2007 schreef:
Gillbo schreef:

Ik heb hem nog niet zo lang. Je moet je pony toch ook al kennen voor je die uit z'n vertrouwde omgeving haalt?

dat valt wel mee.. veel mensen kopen een paard en verhuizen die dezelfde dag nog

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:15

Je pony kan je ook leren kennen op een nieuwe stal. Pony krijgt er niks van.
Een paard denkt niet 'goh, je kent me pas 2 maanden en je haalt me nu al weg'
Ze hebben geen tijdsbesef.

En inderdaad zoals hierboven gezegd, 99% van de mensen koopt een paard en verhuist die naar de stal dichtbij de eigenaar. Dan hebben ze nog niks met het paard gedaan.
Laatst bijgewerkt door Selina op 06-10-14 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:15

ik ga met de rest mee, zoek een fijne stal waar ze wel oog hebben voor dierwelzijn. Want een dier wat 24/7 in zijn box staat te wachten tot jij eraan komt heeft geen fijn leven. En dan kun je rijden zo veel of zo weinig als je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:25

[/quote]

Ik heb hem nog niet zo lang. Je moet je pony toch ook al kennen voor je die uit z'n vertrouwde omgeving haalt?[/quote]

En hoe had je dat dan gedaan als je de pony aan de andere kant van het land had gekocht? Dan had je hem toch ook verhuisd zonder dat jullie aan elkaar waren gewend? Hoe lang denk je dit zelf vol te houden? Nu is het nog leuk maar als het straks winter is en je moet in de kou twee uur wachten voor je iets kan doen is de lol er gauw af en komt de pony helemaal niet meer buiten. Of als je ziek wordt of zo? Ik zo heel snel een andere stal zoeken, dit is echt niet goed voor je pony.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:29

kippetje2007 schreef:
Gillbo schreef:
Ik verbaas me echt dat mensen serieus denken dat een paard 23 uur per dag op stal kan staan en dan gelukkig is.

Nee dat hoeft echt niet. Je paard wordt veel gelukkiger als die zich echt paard mag voelen, in de wei in contact met andere paarden.

Bijna iedereen die een paard koopt neemt dat na 1 of 2 proefritjes toch ook mee.