Guilty By Gucci!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijnthju

Guilty By Gucci!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:36

Hoi iedereen,
Sinds dik twee maanden is Gucci weer terug van de opfok en ben ik hem rustig aan wat gaan rijden.
Voordat hij naar de opfok is gegaan hebben we hem zadelmak gemaakt en mocht hij daarna lekker zijn hoofd leeg maken en gaan groeien.
Op het moment is hij twee maanden onder het zadel en hij pakt het super goed op vandaar dat ik een topic aan wilde maken.
We rijden twee keer in de week ongeveer 20 minuten en voor de rest staat hij lekker in het weiland bij zijn vriendjes soms maken we nog een wandelingetje door het bos maar daar blijft het ook bij.

Guilty By Gucci
3 jaar
1.65 hoog
ruin
V Belissimo M

Afbeelding

Waar ik zelf om moet denken:
- hakken laag houden
- handen laag ( ik probeer hem op de een of andere manier soms op te tillen alleen wil dat nog niet helemaal slagen :') )
- rechtop zitten
- niet piano spelen

September:
( fotos staan niet op volgorde. Uiteraard doen we het rustig aan en stappen we veel tussendoor.)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Zo begon het met galopperen... Ik zet het er toch bij om het verschil te laten zien.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. stukje binnenhoefslag
Afbeelding

Oktober:
Helaas werd het wat donker en zijn de fotos niet helemaal scherp maar zo hebben jullie wel een beeld hoe het nu, een maand later, gaat.

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Het verschil in de galop... *\o/*
Afbeelding

10. Weer een stukje rechtuit.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Bedankt voor het kijken!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:44

Oef, ik vind hem echt nog te veel puppy. Ik had hem nog een jaar in de opfok gegooid.
Hoelang heeft hij in de opfok gestaan?

Je zit verder wel netjes hoor. :j

nijnthju

Re: Guilty By Gucci!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:47

Dankje!
Hij heeft tot Februarie in de opfok gestaan, daarna een maand bij mij geweest en is hij weer terug het weiland in gegaan.
Hij is idd heel erg puppy vandaar dat ik ook nog maar heeel weinig met hem doe en hij lekker veel vrij heeft om alles te verwerken en te groeien.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:49

Gewoon puur benieuwd hoor. Het is niet bedoeld om je aan te vallen of te zeuren of wat dan ook..
Waarom dan nu er al mee beginnen/doorgaan? Als je hem nu nog even de tijd geeft om wat door te groeien en puppy te zijn, dan is ie er over een half jaar wellicht meer klaar voor. Zie het als een investering in de toekomst. Als je hem net wat extra tijd gunt om puppy te zijn heb je er straks veel meer aan.

Ik vind het wel een knap paard en ben vooral erg benieuwd hoe hij eruit ziet als ie straks wat meer volwassen is. :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:52

Ik ga helemaal mee met Roosch :-) ik zou dit dier ook nog even de opfok ingooien totdat je weet dat hij zowel mentaal als fysiek er 100% klaar voor is. Better safe than sorry en ik denk dat dit dier er veel baat bij kan hebben. Hij is inderdaad nog erg puppy!

Verder een enorm leuk paardje en je hebt een ontzettend nette houding :j

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:01

kom op he.. Paardje is wat schraal in bespiering en body, maar ik zie er totaal geen kwaad in om nu al lekker aan de gang te gaan. Paard is mooi in verhouding en zwaar kun je 2x in de week 20 minuutjes toch niet noemen.. Worden ze echt niet slechter van en worden ze mentaal ook al een beetje uitgedaagd.

Het is een prachtig paardje!

Ik zou hem wat mais bijvoeren, daar krijgen ze wat meer body van :).

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:02

Bedankt voor jullie reactie!
Hij is terug gekomen omdat er inde winter hier geen opfok is op de stal waar hij stond. Ik begrijp zeker wat jullie bedoelen en ik zorg er ook voor dat hij veel tijd krijgt.
Ik rij hem absoluut NIET met de bedoeling om hem van het winter te gaan starten maar meer spelenderwijs mak worden. Soms pakken we de galop er niet bij en soms stappen we alleen lekker een stuk over de weg. Wij gaan liever nu heel rustig aan met hem bezig dan dat hij nog een jaar in de opfok staat en we dus een zeer sterk paard hebben om te trainen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:07

Zalig toch?
Zo heb ik die van mij ook overal naartoe genomen op 3 jarige leeftijd, lekker het bos in, de weg over, door de boomgaarden stapritjes maken en soms wat aanklooien en spelen in de bak. Heb nu een heel koel paard, met benen zo hard als staal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:09

Ik zie vooral veel spanning in je armen en rug, alsof je het paard beet moet pakken, en dat kan niet de bedoeling zijn? Het is in galop veel meer als in de draf, maar bij beide zie ik geen "losse" ruiter.

Persoonlijk zou ik graag zien hoe je de training aanpakt, want zo is niet te zien hoe je paard loopt tijdens het losrijden, en daar zou gezien de leeftijd van het paard toch zo'n 15 minuten van je training uit moeten bestaan (losrijden en uitstappen).

Bij foto 7 zie je dat het paard echt heel erg op de voorhand valt (niet gek gezien de leeftijd), maar waarom vraag je het paard dan toch rond aan de voorkant? Is het niet fijner om het paard eerst goed op 4 benen te laten lopen, het eigen evenwicht (links rechts, maar ook voor achter) te laten vinden, en dan pas op te pakken (met de neus voor de loodlijn ipv er net achter)?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:11

Dat is natuurlijk heel wat anders! Ik las enkel in de OP dat je tweemaal 20 minuten rijdt, maar de invulling was onduidelijk en gezien je foto's kreeg ik het idee dat je hem al flink aan het werk had (galop ed). Fijn dat jullie het heel rustig aan doen in dat geval :j

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:32

Sorry voor die verwarring :o
Nog bedankt voor je reactie!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:16

Vervelend kind, heb al getemd.

Ik zie inderdaad ook veel spanning in je armen. Ook lijkt het paard zijn hoofd wat te kantelen.
Ontspan!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:36

Ziet er een fijn paardje uit. Zelf ben ik geen voorstander van inrijden op 3 jaar, dus daar zal ik hier niet op ingaan.

Maar ik ben het wel eens met Angela: ik heb de indruk dat je hem al in een houding wilt krijgen, en hij daardoor op je handen gaat hangen. Een wijs ruiter zei ooit: "Everything you're feeling in the hands, the horse is not doing in the back". Dus ik zou eerder het neusje eruit rijden en het paard op eigen benen leren lopen.

Die tweede galopfoto vind ik er trouwens best goed uit zien, het achterbeen treedt toch mooi onder.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:22

Bedankt voor jullie reacties :)
Het klopt idd dat ik vaak met spanning in mijn schouders rijdt. Dit is al veel beter geworden door zo nu en dan het paard te belonen met een klopje op de binnenkant van zijn hals. Dus het even los te laten om het zo te zeggen

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:18

Hee Nynke,

Wat een lekker dier is het geworden zeg :)

Pak hem lekker rustig op en doe voorzichtig met de voorkant :)

Dan wordt het net zo'n topper als Silke

Groetjes! Lisa

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:31

Ruimte ruimte ruimte, dat is het eerste wat in mij opkomt als ik de foto's zie.

Lang en laag, dat is wat je eigenlijk mag doen met een jong paard.
Zorg dat die rug sterk word ipv van nu: een valse knik en op de voorhand lopen en stuwen.
Lijkt misschien mooi, maar gezond is het niet!

Leuk paard en hopelijk geef je het dier letterlijk de ruimte om te ontwikkelen.
Als je dat doet, dan zal hij jou dat dubbel en dwars terugbetalen!

Bedankt voor het delen met ons.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:21

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:32

Sonador schreef:

Zo niet mee eens. Een paard dat al op de voorhand loopt (en dat doen jonkies) lang en laag rijden, daar krijg je alleen maar duikboten van (met de bijbehorende slijtage aan de voorbenen!) en die laat je in mijn ogen juist in de steek.
Ondersteunen in het vinden van zijn horizontale balans is niet hetzelfde als teveel met de voorkant bezig zijn. Teugels op maat is belangrijk bij jonkies. Vind de draf foto's er gewoon vriendelijk en correct voor een paard van dit niveau en leeftijd uitzien. Ondersteunen zijn balans te vinden. Lang en laag voegt pas iets aan een training toe op het moment dat het horizontale evenwicht en balans beter is. Een jong paard én in horizontaal evenwicht én lang en laag vragen, is juist oneerlijk en overvragen. Lekker doorgaan zoals je bezig bent TS. Werken aan je eigen losheid in de schouders. Veel naar achteren rollen met de schouders tijdens het rijden is een goede manier om de armen los vanaf de schouder te maken. Gewoon af en toe doen en dan de handen op de plek houden. Veel plezier met je leuke pup ;-)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 23:36

oji schreef:
Sonador schreef:

Zo niet mee eens. Een paard dat al op de voorhand loopt (en dat doen jonkies) lang en laag rijden, daar krijg je alleen maar duikboten van (met de bijbehorende slijtage aan de voorbenen!) en die laat je in mijn ogen juist in de steek.
Ondersteunen in het vinden van zijn horizontale balans is niet hetzelfde als teveel met de voorkant bezig zijn. Teugels op maat is belangrijk bij jonkies. Vind de draf foto's er gewoon vriendelijk en correct voor een paard van dit niveau en leeftijd uitzien. Ondersteunen zijn balans te vinden. Lang en laag voegt pas iets aan een training toe op het moment dat het horizontale evenwicht en balans beter is. Een jong paard én in horizontaal evenwicht én lang en laag vragen, is juist oneerlijk en overvragen. Lekker doorgaan zoals je bezig bent TS. Werken aan je eigen losheid in de schouders. Veel naar achteren rollen met de schouders tijdens het rijden is een goede manier om de armen los vanaf de schouder te maken. Gewoon af en toe doen en dan de handen op de plek houden. Veel plezier met je leuke pup ;-)

Bedankt voor je reactie! Wat jij omschrijft is precies onze manier van trainen. Vandaag weer gereden en merkte ik dat ik veel losser kon zijn in mijn schouders!
Met kleine stapjes komen we er wel

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:38

Je bent lekker bezig met hem, laat hem iets meer op eigen benen lopen .... Ik ben van mening dat een paard niet sterker wordt van in het land staan, wat jij van hem vraagt 2 x in de week wordt hij echt niet slechter van , de 1 ziet er nou eenmaal meer " volwassen" uit dan de ander, en het is niet dat hij 175 is en daardoor slap oogt ;) lekker doorgaan met hem

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:23

oji schreef:
Sonador schreef:

Zoals zij hem nu rijd, heeft hij een valse knik een holle rug en stuwt hij.
Op elke foto is dat nu al zo helaas, dus absoluut niet zoals het hoor imho!

Je moet met een jong paard de ruimte geven om zijn rug op te bollen en op de achterhand te komen.
Iets wat ze beschrijven in de klassieke dressuur! En zo leid ik ook alle paarden op die ik inrij en doorrij!
Ik zeg ook niet dat je ze compleet los moet laten, maar je begint daar wel mee!

Zoals je nu bezig bent ga je later flinke problemen krijgen en zal hij zich niet ontwikkelen.
Dingen zoals kissing spines krijg je daarvan, teveel gezien helaas ....
-O-

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:15

En op elke foto loopt hij nu al flink op de voorhand, naast de valse knik de holle rug en het stuwen!
Ik vind het doodzonde jammer van zo'n leuk paard en ruiter die zo op het oog goed bij elkaar passen!

Doe wat je wilt doen met mijn tips, ik wens jou oprecht veel plezier en succes in jullie reis samen.
Dit wou ik er nog even bijzetten, anders kom ik zo zuur over.

:o

Groetjes +:)+

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:57

ze is dat paardje aan het inrijden. Als hij nu een jaar verder was geweest dan hebben jullie inderdaad gelijk. Het dier is nog helemaal uit balans. dat moet eerst verbeteren!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:36

bliver schreef:
ze is dat paardje aan het inrijden. Als hij nu een jaar verder was geweest dan hebben jullie inderdaad gelijk. Het dier is nog helemaal uit balans. dat moet eerst verbeteren!

Ja dat is zo, maar waarom hem nu al in aanleuning vragen dan?
Je trekt hem nu al op de voorhand, flinke valse knik, holle rug, stuwende achterhand.
Je leert hem nu niks, je maakt hem ook niet sterker.

Zodra je ruimte geeft, krijgt hij juist letterlijk de ruimte om sterker te worden op de juiste manier.
En als er sprake is van "helemaal uit balans" dan moet je eerst gaan longeren en daar aan gaan werken.
Voordat je erop gaat zitten!

Wees eerlijk en kijk goed naar de foto's, doe je huiswerk, en ga dan aan je trainingsmethode werken.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:42

ik zie zeker een team op de foto's. echter ben ik het eens met de lang laag methode. het filmpje laat het heel duidelijk zien. ik snap ook niet (want dit zie ik heel vaak) waarom mensen bij het inrijden al gaan vragen en vasthouden. lang laag met inrijden ben ik wel voor ligt contact zonder druk ipv helemaal los. maar laat het paard naar je hand komen en niet je hand naar het paard. het is echt niet nodig om nu al volledig aan de teugel te lopen. het komt de rug niet ten goede en de kwaliteit ook niet want er word inderdaad een valse knik ontwikkeld. voor het evenwicht is het echt geen ondersteuning daarbij moeten ze evenwicht zelf vinden. een valse knik er uit rijden is erg moeilijk dit kan je dus beter voorkomen. ook kan het voor problemen zorgen zowel in de nek als de rug op latere leeftijd.

persoonlijk vind ik het wel mee vallen hoe "puppy" je paard is. gedrag weet ik niet maar in zijn uiterlijk is hij echt wel klaar voor een beetje werk. onbespierd beginnen ze immers meestal allemaal onder het zadel. en je manier van trainen vind ik ook echt heel goed. eindelijk eens iemand die niet vind dat ze met een half jaar een B proef moet rijden. goed dat je je paard ook zo veel rust gunt tussendoor en ook andere dingen doet zoals wandelen.