Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joolien schreef:Het kan van alles zijn, de tanden, beschadiging in de mond, last van de nek, last van de rug. Ik zou voordat je weer gaat rijden eerst eens medisch gaan zoeken.
Babootje schreef:Lijkt me toch wel iets van pijn. In de mond of hals/nekwervels o.i.d.
Weet je haar achtergrond als springpaard en met wat voor optoming ze bijvoorbeeld is gereden?
RianneH schreef:Waarom verwacht je niet dat het probleem bij de tanden ligt?
Hoe lang heeft ze hier al last van?
Verder ga ik ben de andere reacties mee, er kan van alles aan de hand zijn, dat is zo vanaf de computer lastig uit te leggen.
QuirineH schreef:Achtergrond weet ik niet zo goed, het enige is dat ze best veel baasjes heeft gehad, die echt wedstrijd gericht waren. En ze heeft in denemarken gesprongen. Maar wat ik op fotos heb gezien van vroeger is dat ze het daar ook al deed, dus pijn lijkt me dan sterk (ik sluit niks uit)
Optoming weet ik echt niet helaas
Simpelman schreef:Het lijkt er op dat wat jij "nageven" noemt in werkelijkheid in de krul zetten is, je paard heeft in zijn 15 jaar geleerd hoe hij daar mee om moet gaan.
In de krul zetten is fout en dat weet je paard ook al.
Nageven komt na aanleuning en aanleuning komt voort van uit vertrouwen, rust en ontspanning.
Vertrouwen en on de daaruit voortvloeiende ontspanning zullen dus je eerste doel moeten zijn.
Wanneer dat in orde is en dat duurt maanden dan zal je paard nageven op een zuchtje.
midgie schreef:idd wat wil je met die druk bereiken??
Nageven doen ze niet op druk, dus neem eens een goeie instructrice die jou kan leren wat nageven is,
Je mag nooit druk in de mond geven , contact is prima, maar je kan zelfs contact hebben met een losse teugel , dus ja ik zou zolang jij niet weet wat nageven is het bit niet gebruiken , maar b.v eens meer op je zit gaan rijden, als het een z gereden paard is op de juiste manier dan , dan zou het dier dat moeten snappen, maar helaas worden veel paarden op z niveau in de krul getrokken,
Jasmijn159 schreef:QuirineH schreef:Achtergrond weet ik niet zo goed, het enige is dat ze best veel baasjes heeft gehad, die echt wedstrijd gericht waren. En ze heeft in denemarken gesprongen. Maar wat ik op fotos heb gezien van vroeger is dat ze het daar ook al deed, dus pijn lijkt me dan sterk (ik sluit niks uit)
Optoming weet ik echt niet helaas
Waarom?
Caira schreef:aanleuning is een gevolg van een correcte LVO. Lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en een ondertredend achterbeen. Dit kan alleen als een paard geen ongemakken heeft die dit onmogelijk maken. Dus ik zou eerst het gebit goed laten onderzoeken (echte tandARTS en geen gebitsverzorger) en ook uitsluiten dat hals en atlas vast zitten.
Evelijn schreef:maar als ze met lange teugel wel gewoon bij je blijft en luistert... waarom train je daar dan niet de komende tijd verder mee... tot dat ze beter in balans is (en medisch is gecheckt) dan komt de aanleuning vanzelf...
Ik rijd er nu ook een die eerst teugelcontact nauwelijks accepteerde... maar ben er nu bijna 3 maand mee bezig... heel veel stappen, rust, vertrouwen en wendingen en overgangen rijden... neemt ze nu af en toe wat aanleuning.