Bit niet helemaal accepteren?!?!? Of is het iets anders..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QuirineH

Bit niet helemaal accepteren?!?!? Of is het iets anders..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:48

Hey!

Ik heb een 15 jarig paard. Vroeger Z gesprongen, nu rijd ik een beetje van alles met haar.

Ik heb een probleem want zodra ik de teugel aanpak en er lichte druk op het bit komt, verkrampt ze een beetje (als ik het zo kan noemen) ze houd haar hoofd heel erg omhoog en zoveel mogelijk naar achter zegmaar. Ze word er veeeel heetter van (ze is van zichzelf al heet maar goed) hoe hoger de druk hoe heter ze word...
Ik weet echt niet wat ik eraan moet doen... Iemand tips??

Groetjess

Anoniem

Re: Bit niet helemaal accepteren?!?!? Of is het iets anders..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:49

Het kan van alles zijn, de tanden, beschadiging in de mond, last van de nek, last van de rug. Ik zou voordat je weer gaat rijden eerst eens medisch gaan zoeken.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:51

Joolien schreef:
Het kan van alles zijn, de tanden, beschadiging in de mond, last van de nek, last van de rug. Ik zou voordat je weer gaat rijden eerst eens medisch gaan zoeken.

Ze gaat straks naar de tandarts maar het heeft daar als het goed is niks mee te maken.
Ze vind nageven moeilijk maar of dat een rede is hmm vraag is me af. Maar wat et is is zodra ik de teugels loslaat is het weer goed zegmaar, en ontspant ze weer

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:55

Lijkt me toch wel iets van pijn. In de mond of hals/nekwervels o.i.d.
Weet je haar achtergrond als springpaard en met wat voor optoming ze bijvoorbeeld is gereden?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:57

Waarom verwacht je niet dat het probleem bij de tanden ligt?
Hoe lang heeft ze hier al last van?

Verder ga ik ben de andere reacties mee, er kan van alles aan de hand zijn, dat is zo vanaf de computer lastig uit te leggen.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:57

Babootje schreef:
Lijkt me toch wel iets van pijn. In de mond of hals/nekwervels o.i.d.
Weet je haar achtergrond als springpaard en met wat voor optoming ze bijvoorbeeld is gereden?

Achtergrond weet ik niet zo goed, het enige is dat ze best veel baasjes heeft gehad, die echt wedstrijd gericht waren. En ze heeft in denemarken gesprongen. Maar wat ik op fotos heb gezien van vroeger is dat ze het daar ook al deed, dus pijn lijkt me dan sterk (ik sluit niks uit)
Optoming weet ik echt niet helaas

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:59

RianneH schreef:
Waarom verwacht je niet dat het probleem bij de tanden ligt?
Hoe lang heeft ze hier al last van?

Verder ga ik ben de andere reacties mee, er kan van alles aan de hand zijn, dat is zo vanaf de computer lastig uit te leggen.

Ze is een maand of 3 geleden gecontroleerd door een tandarts en ze gaat vandaag nog naar de tandarts, en ik heb haar nog niet heel erg lang, en ze is in het verleden volgens mij vaak gecontroleerd etc, maar ik sluit het niet uit, ik verwacht het alleen niet ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:02

Het lijkt er op dat wat jij "nageven" noemt in werkelijkheid in de krul zetten is, je paard heeft in zijn 15 jaar geleerd hoe hij daar mee om moet gaan.
In de krul zetten is fout en dat weet je paard ook al.
Nageven komt na aanleuning en aanleuning komt voort van uit vertrouwen, rust en ontspanning.
Vertrouwen en on de daaruit voortvloeiende ontspanning zullen dus je eerste doel moeten zijn.

Wanneer dat in orde is en dat duurt maanden dan zal je paard nageven op een zuchtje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:07

idd wat wil je met die druk bereiken??
Nageven doen ze niet op druk, dus neem eens een goeie instructrice die jou kan leren wat nageven is,
Je mag nooit druk in de mond geven , contact is prima, maar je kan zelfs contact hebben met een losse teugel , dus ja ik zou zolang jij niet weet wat nageven is het bit niet gebruiken , maar b.v eens meer op je zit gaan rijden, als het een z gereden paard is op de juiste manier dan , dan zou het dier dat moeten snappen, maar helaas worden veel paarden op z niveau in de krul getrokken,

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:09

QuirineH schreef:
Achtergrond weet ik niet zo goed, het enige is dat ze best veel baasjes heeft gehad, die echt wedstrijd gericht waren. En ze heeft in denemarken gesprongen. Maar wat ik op fotos heb gezien van vroeger is dat ze het daar ook al deed, dus pijn lijkt me dan sterk (ik sluit niks uit)

Waarom?

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:29

Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat wat jij "nageven" noemt in werkelijkheid in de krul zetten is, je paard heeft in zijn 15 jaar geleerd hoe hij daar mee om moet gaan.
In de krul zetten is fout en dat weet je paard ook al.
Nageven komt na aanleuning en aanleuning komt voort van uit vertrouwen, rust en ontspanning.
Vertrouwen en on de daaruit voortvloeiende ontspanning zullen dus je eerste doel moeten zijn.

Wanneer dat in orde is en dat duurt maanden dan zal je paard nageven op een zuchtje.

Dat denk ik niet en dat heb ik ook niet gezegt........

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:31

midgie schreef:
idd wat wil je met die druk bereiken??
Nageven doen ze niet op druk, dus neem eens een goeie instructrice die jou kan leren wat nageven is,
Je mag nooit druk in de mond geven , contact is prima, maar je kan zelfs contact hebben met een losse teugel , dus ja ik zou zolang jij niet weet wat nageven is het bit niet gebruiken , maar b.v eens meer op je zit gaan rijden, als het een z gereden paard is op de juiste manier dan , dan zou het dier dat moeten snappen, maar helaas worden veel paarden op z niveau in de krul getrokken,

Ik weet wat nageven is..... Ik weet niet waar je uit hebt gehaald dat ik dat niet weet maar oke..
Het is een moeilijk paard, heeft niet echt op zit geleerd dus das moeilijk..
Het gaat gewoon voor de teugels op contact dan begint het al

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:33

Maar ik rijd haar niet op Z dus ik heb daar niks mee te maken... Ik rijd ook geen wedstrijden met haar dus tja, ik trek haar niet in de krul, want daar bereik ik geen ene @@@ mee.. En dat weet ik ook

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:34

Jasmijn159 schreef:
QuirineH schreef:

Waarom?

Wat bedoel je met waarom?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:36

Losgelatenheid en aanleuning dus.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:38

aanleuning is een gevolg van een correcte LVO. Lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en een ondertredend achterbeen. Dit kan alleen als een paard geen ongemakken heeft die dit onmogelijk maken. Dus ik zou eerst het gebit goed laten onderzoeken (echte tandARTS en geen gebitsverzorger) en ook uitsluiten dat hals en atlas vast zitten.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:39

Simpelman schreef:
Losgelatenheid en aanleuning dus.

Maar als ik haar helemaal los laat dus teugel lang zegmaar, dan gaat ze onder me uit lopen. Hoe moet ik dat dan voor komen want op zit reageerd ze niet?

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:40

Caira schreef:
aanleuning is een gevolg van een correcte LVO. Lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en een ondertredend achterbeen. Dit kan alleen als een paard geen ongemakken heeft die dit onmogelijk maken. Dus ik zou eerst het gebit goed laten onderzoeken (echte tandARTS en geen gebitsverzorger) en ook uitsluiten dat hals en atlas vast zitten.

Straks komt de tandarts dus dat is al mooi. Vrijdag word ze gemasseerd dus dat is ook goed. Wat is Atlas?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:44

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:44

Loopt ze in stap dan al onder je uit?
Dat ze nu niet op zit reageert betekend dat niet dat dat niet kan... ik zou het proberen met zo'n klein mogelijke hulp. Heel erg veel rust erin dus veel stappen en daarin veel figuren.

(je schrijft dat ze als je de teugels aanneemt ook haar rug weg duwt dus met teugelcontact loopt ze ook onder je uit... dus het aan de teugel zitten lost probleem iig niet op)

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:46

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:49

[quote="Evelijn"]Loopt ze in stap dan al onder je uit?
Dat ze nu niet op zit reageert betekend dat niet dat dat niet kan... ik zou het proberen met zo'n klein mogelijke hulp. Heel erg veel rust erin dus veel stappen en daarin veel figuren.

(je schrijft dat ze als je de teugels aanneemt ook haar rug weg duwt dus met teugelcontact loopt ze ook onder je uit... dus het aan de teugel zitten lost probleem iig niet op)[/quote/]

Ja als ik stap met de teugels op maat dan wil ze al steeda harder en/of draven zodra ik de teugels helemaal lang doe dan is het goed, dus dan stapt ze gewoon (wel met een erg vlot tempo vooral als ze net gedraafd heeft)
Nee dat klopt, ik ben wat verschillende dingen aan het proberen zodat ze bij mij blijft zegmaar maar het is lastig

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:54

maar als ze met lange teugel wel gewoon bij je blijft en luistert... waarom train je daar dan niet de komende tijd verder mee... tot dat ze beter in balans is (en medisch is gecheckt) dan komt de aanleuning vanzelf...
Ik rijd er nu ook een die eerst teugelcontact nauwelijks accepteerde... maar ben er nu bijna 3 maand mee bezig... heel veel stappen, rust, vertrouwen en wendingen en overgangen rijden... neemt ze nu af en toe wat aanleuning.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:57

Evelijn schreef:
maar als ze met lange teugel wel gewoon bij je blijft en luistert... waarom train je daar dan niet de komende tijd verder mee... tot dat ze beter in balans is (en medisch is gecheckt) dan komt de aanleuning vanzelf...
Ik rijd er nu ook een die eerst teugelcontact nauwelijks accepteerde... maar ben er nu bijna 3 maand mee bezig... heel veel stappen, rust, vertrouwen en wendingen en overgangen rijden... neemt ze nu af en toe wat aanleuning.

Met lange teugel blijft ze in stap wel bij me maar in draf of galop niet, dan loopt ze ook onder me uit. Dus dat is heel erg moeilijk :(

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:00

Dan blijf je vooral stappen... maak je soms een overgang naar draf en na een lange zijde weer terug naar stap. Alleen maar zorgen dat je er rust in krijgt... en niks anders. Dus de rest gewoon even vergeten (aan de teugel, galop etc. allemaal niet interessant zolang paard niet gewoon bij je blijft)

Wat vind je instructrice ervan? Heeft die er al eens op gereden?