Mijn paard gaat er vandoor.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarilynX

Mijn paard gaat er vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:41

Hooi,

Ik heb een zwarte Tinker, nog niet zo heel lang ik heb haar nu rond de 3 of 4 maanden.
Toen ik haar ging bekijken en berijden was ze best langzaam en braaf maar toen ze bij me thuis werd zo op eens heel druk, later bleekt dit te komen door bix. (dit geven we haar ook niet meer)
Toen ze door kreeg dat ik haar altijd bereed ging ze me uit proberen zoals steigeren als ik wou opstappen keihard gaan rennen, andere kant op gaan enz. Dit heb ik afgeleerd en het ging super goed, ze leerde naar me luisteren.
Sinds gisteren veranderde ze op eens, ik ging op haar rijden en ging draven maar schiet over in een keiharde ren galop in de bak.. ze luisterde niet meer naar me teugelhulpen en ging met een rot gang richting het hek, ze stopte vlak voor het hek, zodat ik er BIJNA afvloog, ik nog een keer draven, dit keer ging ze weer keihard galopperen en ging ze weer op het hek afrennen en dan er keihard langs rennen op het laatste moment zodat me been er tussen bijna tussen kwam, gelukkig trok ik me been omhoog en dit bleef zo door gaan..
Vandaag ging ik haar vrij laten springen, eerst ging het super goed maar op eens gaat ze stil staan voor het hek en springt ze uit stilstand, over het hek, bleef haken met haar achter benen en klapte zijwaarts op de stenen, ik schrok me rot!
Maar nu vraag ik me af, waarom doet ze zo?!
Iemand rij tips, om te voor komen dat ze weer op het hek afrent?

Oh, ze is trouwens 5 jaar, en ik ben 14 jaar en rij al sinds me 9e ongeveer.
Heb eerst 2 jaar op de mustang gereden, maar zit nu een jaar op de Flemming.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:41

Een paard wat zo braaf was bij aanloop en thuis zo druk is klopt niet echt.

Past je zadel wel goed.
Kan ook heel goed zijn dat je een heel groen paard hebt gekocht die ze toen je daar ging rijden van te voren hebben af gemat of iets hebben gegeven.
Is het dier wel echt 5 ??

waar heb je het dier gekocht?
Heb je van te voren je verdiept in wat een tinker voor dier is en wat zijn behoeftes zijn?
Je hebt grote kans dat je een groen paard hebt, je kunt dan 2 dingen doen, het terug brengen en je geld terug vragen of les gaan nemen en echt bij het begin beginnen, niet rijden maar eerst eens een band op bouwen, werken aan longeren en dubbelen lijnen,

MarilynX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 12:46

Nee, het kan geen groen paard zijn want we gingen eigenlijk voor een fellpony maar die bleek niet zo leuk te zijn.
Toen zagen we dat hij ook nog een tinker had en we vroegen of ik haar nog mocht berijden dus dat kwam voor die man onverwachts.
Het dier is echt vijf, we hebben een paspoort en ze komt uit engeland.
Eerst was ze druk bij ons maar dat bleek te komen door het bix. Later ging het super goed ze was super braaf maar sinds 2 dagen is ze oppeens verandert

Getup

Re: Mijn paard gaat er vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:49

Staat ie veel buiten, of juist niet? Hoe was dit bij de vorige eigenaar?
Heb je les, of iemand in de buurt, die je wat kan helpen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:50

Waarom kan het dan geen groen paard zijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:50

Een 5-jarige is nog een vrij jong en groen paard. Ben bang dat dit een paard is waar je heel veel hulp (lees les) bij nodig hebt. Paard heeft nu al een aantal keren duidelijk gemaakt, dat ze jouw niet snapt. En dat jij niet genoeg ervaring voor zo'n jong paard hebt.

Dus de tip die hier heel vaak wordt gemeld. Neem goede begeleiding.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:59

Wij hebben wel een shetlander die ook zulke leuke geintjes uithaalt als hij een ruiter gaat uitproberen. Opeens vanuit stap of draf keihard in galop ervandoor gaan, je expres met je been tegen/langs het hek duwen, etc. Bij een tinker is dat helaas wat minder grappig... Bij onze shet is het echt een kwestie van aanpakken en duidelijk laten zien dat jij de baas bent.
Het hoeft overigens ook niet raar te zijn dat het paard eerst braaf was en dat hij je nu gaat uitproberen. Mijn Fjord was 3 toen ik hem kreeg, eerste jaar/half jaar geen enkel probleem mee gehad, superbraaf beestje. Totdat hij opeens doorkreeg dat er zoiets bestond als bokken en rennen, en toen vond hij het ook leuk om dat tijdens het rijden te gaan doen. Ik vond dat wat minder leuk :P
Gelukkig heeft hij dat ook allemaal weer afgeleerd. Zoals anderen in dit topic ook zeggen; neem goede begeleiding of les zodat diegene je verder kan helpen. Het is voor ons heel lastig om jou vanaf hier tips te geven terwijl we niet zien wat er precies gebeurt.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:00

jeetje was vervelend! ik zou inderdaad weer van voor af aan beginnen met behulp van een goede begeleider....misschien moet ze nog wennen aan jou en jij aan haar. dit heeft tijd nodig! blijf geduldig met dit jonge paard en neem les. komt vast helemaal goed! niet te snel opgeven. mijn paard en ik hadden pas na een jaar een goede band met elkaar, soms heeft dat tijd nodig +:)+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:04

Wat vervelend :S ik denk dat je paard je echt aan het uitproberen is.. en ik weet niet hoe jij reageert op je paardje, maar misschien heeft je paardje het idee dat het allemaal maar oke is.
Toen ik mijn merrie net had dacht ze ook dat ze dominant over mij kon zijn en heeft zelfs een paar keer naar me gesteigerd..
Ik heb toen hulp gehad van een stalgenoot en toen had ze op een gegeven moment wel door dat het niet kon wat zij deed.
Misschien dat dat een idee is?

Bij haar vorige huis was ze natuurlijk gewend aan de omgeving en de mensen.
Bedenk je dat je paard een leider moet hebben, paarden zijn volgzaam, en jij moet die leider zijn

MarilynX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 19:44

Bedankt voor de rr :)
Ik heb les maar niet met haar..
Ze staat elke dag in de wei samen met 6 andere waar ze goed bevriend mee is. Snachts staat ze in de stal.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:45

Dan zou ik er voor gaan zorgen dat je hele goede begeleiding voor haar krijgt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:05

FriesWytske schreef:
Dan zou ik er voor gaan zorgen dat je hele goede begeleiding voor haar krijgt.

Ja want je bent jong en je paard vertoond LEVENSGEVAARLIJK!! gedrag, Is niet normaal en gaat veel te ver. Dus gauw deskundige bij halen en alles laten checken en jezelf laten begeleiden. Spaarpot omkeren en eventjes alleen gaan rijden onder begeleiding. Heb ik ook gedaan toen ik mijn paard net had en paard de bak uit probeerde te rennen 5 jaar geleden. Is dus geen schande, maar gelijk stoppen met alleen aan prullen. Als je geen les hebt laat paard dan gewoon op de wei zonder iets mee te doen totdat je begeleider zegt, dat je weer met hem mag gaan werken als je alleen bent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:07

Hmm een jonge tinker uit engeland, toevallig aangeschaft bij mcloud uit langedijke?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:13

Misschien proberen wat respect te krijgen via grondwerk? :)

MarilynX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 20:29

Ik heb wel les, alleen niet met haar.
Nee niet bij mcloud..
Ben nu bezig met grondwerk.
Me oom begeleid me met haar, ik ga maandag weer naar haar toe en me oom gaat me helpen.

demivharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:37

Het kan ook zijn dat ze gewoon nog een beetje van slag is van het verhuizen.
Ze is natuurlijk weggehaald uit haar 'vertrouwde omgeving' en kent jou waarschijnlijk nog niet zo goed.. Ik denk dat dit nog moet groeien en dat ze je inderdaad ook uitprobeer.. Mijn welsh heeft dik een jaar moeten wennen voordat het goed ging. Hou er inderdaad wel hulp bij!

ps: Kom je toevallig uit de Hoeksche waard?

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:55

Mijn bijrijdpony raced ook door de bak heen, ik laat hem gewoon gaan, en dan is het zo over, blijven trekken heeft bij hem totaal geen zin, alle druk weg en dan is t klaar, maar dat zal bij jouw paard wel weer anders kunnen werken..

MarilynX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:38

Ja, ik kom uit de hoeksche waard
Nou, dat werkt bij mij paard niet want ze gaat dan op het hek afrennen

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:17

In dat geval dat zsm goeie begeleiding vinden, want zo is het gevaarlijk

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:21

Misschien is ze niet goed ingereden? Ik heb wel eens gehoord dat bij sommige handelaren de paarden uit Engeland komen, er een zadel opgaat en een paar keer iemand op zit en ze dan verkocht worden terwijl er amper iets mee gedaan is. Hoeft niet het geval te zijn natuurlijk maar als dat zo zou zijn, is het misschien allemaal wat te veel geworden voor je paard... Kan zijn dat ze eerst overdonderd was door al het nieuwe en later pas in opstand ging komen.
Hoe vaak en hoe lang rijd je per week ongeveer en wat voor dingen doe je dan met haar?

Misschien met rijden enkel echte basisdingen vragen voorlopig, het rijden (heel) kort houden en afsluiten zo lang het goed gaat.. zodat je het weer langzaam positief op kan bouwen. Probeer te voelen wanneer je paard spanning op begint te bouwen, dat kan heel subtiel zijn, dat het hoofd wat omhoog komt of de oren die gaan draaien, staart zwaaien, dat soort dingen. Dan kan je op dat moment even stoppen en rust inbouwen of helemaal stoppen, zodat het niet uit de hand loopt.

MarilynX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 05:57

Ik rij ongv 2 x in de week op haar.
Maar het aparte is dat als ik buiten gaat rijsen samen met me oom, mij oom op zijn fries en ik op me tinker dat ze dan super braaf is..
In de bak doe ik gewoon wat figuren met haar rijden over draf balkjes heen draven, enz. Soms spring ik ook met haar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:36

marilyn1999 schreef:
Nee, het kan geen groen paard zijn want we gingen eigenlijk voor een fellpony maar die bleek niet zo leuk te zijn.
Toen zagen we dat hij ook nog een tinker had en we vroegen of ik haar nog mocht berijden dus dat kwam voor die man onverwachts.
Het dier is echt vijf, we hebben een paspoort en ze komt uit engeland.
Eerst was ze druk bij ons maar dat bleek te komen door het bix. Later ging het super goed ze was super braaf maar sinds 2 dagen is ze oppeens verandert

Ik denk toch dat het een groen dier is, ze komt uit Engeland en vaak is de leeftijd dan ok niet duidelijk, heeft de tandarts of DA naar het gebit gekeken,

Ik geloof niet in uitproberen, zeker bij zo,n jong groen paard, neem idd les en doe het stap voor stap, verwacht niet te veel in een keer , neem eens een jaar de tijd en laat het dier nog groeien zowel lichamelijk en mentaal, want het is echt nog een jong dier ook met 5 zijn ze nog niet af

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:44

Tinkers zijn vrij laat volwassen.

Weet niet hoeveel ervaring je oom met paarden heeft, maar zou toch echt naar iemand kijken die je kan helpen met een jong paard.

Voor de rest ben ik het met midgie eens.

Springen zou ik met 5 jaar voor een tinker nog niet doen, ze zijn dan nog niet uitgegroeid.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:01

marilyn1999 schreef:
Ik rij ongv 2 x in de week op haar.
Maar het aparte is dat als ik buiten gaat rijsen samen met me oom, mij oom op zijn fries en ik op me tinker dat ze dan super braaf is..
In de bak doe ik gewoon wat figuren met haar rijden over draf balkjes heen draven, enz. Soms spring ik ook met haar.

Dan vertrouwt ze op het paard van je oom. Ik zou echt goede begeleiding nemen. Want dit is heel duidelijk een paard wat nog weinig snapt.

MarilynX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:24

Hoiii,
Het is weer helemaal goed
Ze is superbraaf en loopt zelfs aan de teugel!