Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aleeneh schreef:Dat gaat ook vanzelf. Als je verder gewoon netjes rijdt en niet kneepjes in de teugel geeft.
Zou jij kunnen ontspannen als iemand elke twee seconden een kneepje in je arm geeft? Ik niet in elk geval, en ik gok dat dat voor je paard ook geldt. Elke paar seconden een 'rukje' in de mond is niet lekker. Dan kan het best zijn dat hij z'n hoofd laat zakken om voor die rukjes weg te vluchten, maar dat is geen ontspanning.
Beste wat je kunt doen is zelf fatsoenlijk leren zitten en je niet bekommeren om dat hoofd. Dan gaat het op een dag inderdaad vanzelf.
MarlindeRooz schreef:Dat ze nageeft doordat jij kneepjes geeft is omdat ze die kneepjes niet fijn vind en dan maar haar hoofd omlaag doet. Achterlijk dat je instructrice jou dat leert.
Nagevelijkheid KRIJG je van je paard. Doordat hij zijn tempo, tact en balans goed heeft zitten en vanuit de achterhand gereden wordt.
Je kan beter figuren rijden, schouder binnenwaarts, buitenwaarts, wijken, tempowisselingen etc.
eldie schreef:Aan de teugel lopen komt altijd van achteren: Het paard naar voren rijden en de voorwaartse beweging opvangen met je hand (de weerstand biedende hand). Dan geeft je paard na en ontspan je zelf ook als beloning (de druk eraf). Voorwaarde is dat het paard dus voorwaarts is. Als hij niet goed op je been reageert kun je ook niets opvangen aan de voorkant. Daarom zeggen ze altijd: van achter naar voor rijden. Focus je daar eerst op: overgangen en goed voor het been rijden. Daarna kijken of je het paard kunt opvangen (dat is wat anders als tegenhouden), zorg dat de voorwaartse drang erin blijft. Jammer dat je instructrice je niet even persoonlijk helpt. Zou een priveles op dat paard een optie zijn?
OneAndOnlyx schreef:Ik vind het heel erg confronterend omdat iedereen bij mij in de les met gebogen hoofd loopt, ik ben de enige 'sterrenkijker'. En ik geloof niet dat die mensen allemaal op de juiste manier rijden als ze vanaf het eerste moment dat ze lopen al die kop naar beneden hebben.
Wat jij zegt snap ik dan ook wel weer, misschien is dat niet de juiste oplossing. Maar ik heb gezien dat ze het kán, dus wil ik het graag verder uitbreiden.
MarlindeRooz schreef:Ze kan het ja, elk paard kan het. Als je er maar een zwaar bit in hangt en je goed genoeg "knijpt". En boeiend dat jouw paard niet in een krulletje loopt.
Jouw paard hoeft niet te dupe te zijn van dat jij er bij wil horen, ik zou juist trots zijn als mijn paard door CORRECT rijden nageeft en niet door dwang en pijn ontduiken.
Century schreef:OneAndOnlyx schreef:Ik vind het heel erg confronterend omdat iedereen bij mij in de les met gebogen hoofd loopt, ik ben de enige 'sterrenkijker'. En ik geloof niet dat die mensen allemaal op de juiste manier rijden als ze vanaf het eerste moment dat ze lopen al die kop naar beneden hebben.
Wat jij zegt snap ik dan ook wel weer, misschien is dat niet de juiste oplossing. Maar ik heb gezien dat ze het kán, dus wil ik het graag verder uitbreiden.
Heb je liever dat het paard maar met zijn hoofd naar beneden loopt ook al is dat een valse knik en puur alleen zodat het lijkt alsof het heel goed is? Of heb je liever dat je je paard juist rijdt, ontspannen en van achteren, en dat hij uiteindelijk - al zal dat niet meteen zijn - zijn hoofd naar beneden brengt omdat hij nageeflijk en ontspannen is en zijn rug op de juiste manier gebruikt? Ik zou het wel weten.
Het gaat om het juist rijden, niet om het plaatje. Plaatje komt vanzelf wel. Houd je bezig met je eigen rijden en kijk niet teveel naar anderen
OneAndOnlyx schreef:MarlindeRooz schreef:Ze kan het ja, elk paard kan het. Als je er maar een zwaar bit in hangt en je goed genoeg "knijpt". En boeiend dat jouw paard niet in een krulletje loopt.
Jouw paard hoeft niet te dupe te zijn van dat jij er bij wil horen, ik zou juist trots zijn als mijn paard door CORRECT rijden nageeft en niet door dwang en pijn ontduiken.
Ben ik ook, alleen ja 't heeft wel effect snap je.. Van mij hoeft het ook niet persé.
Anoniem schreef:Ik zou dit topic eens doorlezen in ieder geval [RT-V] [centraal] Aan de teugel
Het hele topic zou te veel gevraagd zijn, maar heel veel van de vragen komen meerdere keren terug.
Century schreef:Fijn dat je luistert naar de tips!![]()
Ik snap je wel hoor, ik keek/kijk ook vaak om me heen naar anderen, je wilt het zelf ook zo graag... Maar die keren dat mijn paard daadwerkelijk nageeflijk liep, op de juiste manier, dat vond ik zo'n gaaf gevoel. Dat zul je niet hebben als je paard alleen een valse knik heeft, plus dat het rijtechisch gezien geen nut heeft voor je paard om met zijn hoofd naar beneden te lopen als hij zijn rug daarbij niet goed gebruikt. Dus dan maar iets langer wachten en zelf kundiger worden tot je het op de juiste manier bereikt!
.