Paard aan de teugel krijgen/vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard aan de teugel krijgen/vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:38

Hoihoi!

Ik rij al een flink tijdje(lees: 9 jaar) op een manege waarbij ik al flink wat paarden heb 'versleten'. Ik rij daar nu in een vaste dressuurles elke donderdagavond op hetzelfde paard. Nu ben ik nog niet zo ervaren wat betreft het nageeflijke, en ik wil dat er toch in krijgen op een of andere manier. Ik heb ook al gevraagd aan mijn les-instructrice hoe ik dit paard het beste aan de teugel kan krijgen, maar ik kreeg nu niet echt tips waar ik iets mee kon. Wat is het beste? Ik heb haar de afgelopen les een beetje nageeflijk gekregen door elke 2 sec in de teugels zachte kneepjes te geven, maar dit werkte niet in draf en ook niet in de galop. In stap en bij stilstand kreeg ik haar wel keurig aan de teugel. Wat is volgens jullie de beste manier?

Marjo89

Re: Paard aan de teugel krijgen/vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:52

Ontspanning. En van achter naar voren rijden. Overgangen.
Wel vreemd dat je instructeur je niet wil helpen. Waarvoor heb je anders les.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:54

Marjo89 schreef:
Ontspanning. En van achter naar voren rijden. Overgangen.
Wel vreemd dat je instructeur je niet wil helpen. Waarvoor heb je anders les.

Wat is dat tweede precies? En ze heeft me wel tips gegeven maar niet iets waarmee ik iets kan. Ze had het over 'dat gaat vanzelf' ofzo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:55

Aan de teugel hoort vanzelf te gaan. Het is als het ware het cadeau wat het paard je geeft als hij/zij op de juiste manier gereden wordt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:57

Dat gaat ook vanzelf. Als je verder gewoon netjes rijdt en niet kneepjes in de teugel geeft.

Zou jij kunnen ontspannen als iemand elke twee seconden een kneepje in je arm geeft? Ik niet in elk geval, en ik gok dat dat voor je paard ook geldt. Elke paar seconden een 'rukje' in de mond is niet lekker. Dan kan het best zijn dat hij z'n hoofd laat zakken om voor die rukjes weg te vluchten, maar dat is geen ontspanning.

Beste wat je kunt doen is zelf fatsoenlijk leren zitten en je niet bekommeren om dat hoofd. Dan gaat het op een dag inderdaad vanzelf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:58

Dat ze nageeft doordat jij kneepjes geeft is omdat ze die kneepjes niet fijn vind en dan maar haar hoofd omlaag doet. Achterlijk dat je instructrice jou dat leert.

Nagevelijkheid KRIJG je van je paard. Doordat hij zijn tempo, tact en balans goed heeft zitten en vanuit de achterhand gereden wordt.
Je kan beter figuren rijden, schouder binnenwaarts, buitenwaarts, wijken, tempowisselingen etc.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:00

Aleeneh schreef:
Dat gaat ook vanzelf. Als je verder gewoon netjes rijdt en niet kneepjes in de teugel geeft.

Zou jij kunnen ontspannen als iemand elke twee seconden een kneepje in je arm geeft? Ik niet in elk geval, en ik gok dat dat voor je paard ook geldt. Elke paar seconden een 'rukje' in de mond is niet lekker. Dan kan het best zijn dat hij z'n hoofd laat zakken om voor die rukjes weg te vluchten, maar dat is geen ontspanning.

Beste wat je kunt doen is zelf fatsoenlijk leren zitten en je niet bekommeren om dat hoofd. Dan gaat het op een dag inderdaad vanzelf.

Ik vind het heel erg confronterend omdat iedereen bij mij in de les met gebogen hoofd loopt, ik ben de enige 'sterrenkijker'. En ik geloof niet dat die mensen allemaal op de juiste manier rijden als ze vanaf het eerste moment dat ze lopen al die kop naar beneden hebben.

Wat jij zegt snap ik dan ook wel weer, misschien is dat niet de juiste oplossing. Maar ik heb gezien dat ze het kán, dus wil ik het graag verder uitbreiden.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:01

Aan de teugel lopen komt altijd van achteren: Het paard naar voren rijden en de voorwaartse beweging opvangen met je hand (de weerstand biedende hand). Dan geeft je paard na en ontspan je zelf ook als beloning (de druk eraf). Voorwaarde is dat het paard dus voorwaarts is. Als hij niet goed op je been reageert kun je ook niets opvangen aan de voorkant. Daarom zeggen ze altijd: van achter naar voor rijden. Focus je daar eerst op: overgangen en goed voor het been rijden. Daarna kijken of je het paard kunt opvangen (dat is wat anders als tegenhouden), zorg dat de voorwaartse drang erin blijft. Jammer dat je instructrice je niet even persoonlijk helpt. Zou een priveles op dat paard een optie zijn?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:02

MarlindeRooz schreef:
Dat ze nageeft doordat jij kneepjes geeft is omdat ze die kneepjes niet fijn vind en dan maar haar hoofd omlaag doet. Achterlijk dat je instructrice jou dat leert.

Nagevelijkheid KRIJG je van je paard. Doordat hij zijn tempo, tact en balans goed heeft zitten en vanuit de achterhand gereden wordt.
Je kan beter figuren rijden, schouder binnenwaarts, buitenwaarts, wijken, tempowisselingen etc.

Ho ho, ik heb nooit gezegd dat zij me dat zo leert. Toevallig rijd ik mijn eigen paard altijd zo en loopt die zelfs meer dan graag aan de teugel. Zij leert mij juist dat het vanzelf gaat. Ik doe die kneepjes zelf, omdat ik tot nu toe dacht dat dat de goede manier was.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:03

eldie schreef:
Aan de teugel lopen komt altijd van achteren: Het paard naar voren rijden en de voorwaartse beweging opvangen met je hand (de weerstand biedende hand). Dan geeft je paard na en ontspan je zelf ook als beloning (de druk eraf). Voorwaarde is dat het paard dus voorwaarts is. Als hij niet goed op je been reageert kun je ook niets opvangen aan de voorkant. Daarom zeggen ze altijd: van achter naar voor rijden. Focus je daar eerst op: overgangen en goed voor het been rijden. Daarna kijken of je het paard kunt opvangen (dat is wat anders als tegenhouden), zorg dat de voorwaartse drang erin blijft. Jammer dat je instructrice je niet even persoonlijk helpt. Zou een priveles op dat paard een optie zijn?

Oké bedankt voor je tip + uitleg! Ja ik vind het ook jammer, maar nee privéles is geen optie. Dat word alleen gegeven op eigen paarden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:03

Ze kan het ja, elk paard kan het. Als je er maar een zwaar bit in hangt en je goed genoeg "knijpt". En boeiend dat jouw paard niet in een krulletje loopt.
Jouw paard hoeft niet te dupe te zijn van dat jij er bij wil horen, ik zou juist trots zijn als mijn paard door CORRECT rijden nageeft en niet door dwang en pijn ontduiken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:05

OneAndOnlyx schreef:
Ik vind het heel erg confronterend omdat iedereen bij mij in de les met gebogen hoofd loopt, ik ben de enige 'sterrenkijker'. En ik geloof niet dat die mensen allemaal op de juiste manier rijden als ze vanaf het eerste moment dat ze lopen al die kop naar beneden hebben.

Wat jij zegt snap ik dan ook wel weer, misschien is dat niet de juiste oplossing. Maar ik heb gezien dat ze het kán, dus wil ik het graag verder uitbreiden.

Heb je liever dat het paard maar met zijn hoofd naar beneden loopt ook al is dat een valse knik en puur alleen zodat het lijkt alsof het heel goed is? Of heb je liever dat je je paard juist rijdt, ontspannen en van achteren, en dat hij uiteindelijk - al zal dat niet meteen zijn - zijn hoofd naar beneden brengt omdat hij nageeflijk en ontspannen is en zijn rug op de juiste manier gebruikt? Ik zou het wel weten.
Het gaat om het juist rijden, niet om het plaatje. Plaatje komt vanzelf wel. Houd je bezig met je eigen rijden en kijk niet teveel naar anderen ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:07

MarlindeRooz schreef:
Ze kan het ja, elk paard kan het. Als je er maar een zwaar bit in hangt en je goed genoeg "knijpt". En boeiend dat jouw paard niet in een krulletje loopt.
Jouw paard hoeft niet te dupe te zijn van dat jij er bij wil horen, ik zou juist trots zijn als mijn paard door CORRECT rijden nageeft en niet door dwang en pijn ontduiken.

Ben ik ook, alleen ja 't heeft wel effect snap je.. Van mij hoeft het ook niet persé.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:08

Century schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Heb je liever dat het paard maar met zijn hoofd naar beneden loopt ook al is dat een valse knik en puur alleen zodat het lijkt alsof het heel goed is? Of heb je liever dat je je paard juist rijdt, ontspannen en van achteren, en dat hij uiteindelijk - al zal dat niet meteen zijn - zijn hoofd naar beneden brengt omdat hij nageeflijk en ontspannen is en zijn rug op de juiste manier gebruikt? Ik zou het wel weten.
Het gaat om het juist rijden, niet om het plaatje. Plaatje komt vanzelf wel. Houd je bezig met je eigen rijden en kijk niet teveel naar anderen ;)

Bedankt voor je tip, ik ga me hier zeker aan houden. Het is inderdaad niet belangrijk hoe anderen rijden, ik moet op mezelf letten en de juiste manier is gewoon dat het vanzelf gaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:13

OneAndOnlyx schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ben ik ook, alleen ja 't heeft wel effect snap je.. Van mij hoeft het ook niet persé.

Als ik wil dat jij je arm buigt, kan ik het aardig vragen en je arm gewoon botweg ombuigen. Beide manieren heeft effect. Maar wat is de goede manier?

En het heeft eigenlijk geen effect, je paard loop in een VALSE knik. Dus niet lekker over de rug. Dat is waar nageven om gaat en het verschil tussen " in een krul lopen" en "nagefelijk zijn" zit in hoe je paard in zijn geheel loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:14

Ik zou dit topic eens doorlezen in ieder geval [RT-V] [centraal] Aan de teugel

Het hele topic zou te veel gevraagd zijn, maar heel veel van de vragen komen meerdere keren terug.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:15

Anoniem schreef:
Ik zou dit topic eens doorlezen in ieder geval [RT-V] [centraal] Aan de teugel

Het hele topic zou te veel gevraagd zijn, maar heel veel van de vragen komen meerdere keren terug.

Bedankt!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:24

Fijn dat je luistert naar de tips! +:)+
Ik snap je wel hoor, ik keek/kijk ook vaak om me heen naar anderen, je wilt het zelf ook zo graag... Maar die keren dat mijn paard daadwerkelijk nageeflijk liep, op de juiste manier, dat vond ik zo'n gaaf gevoel. Dat zul je niet hebben als je paard alleen een valse knik heeft, plus dat het rijtechisch gezien geen nut heeft voor je paard om met zijn hoofd naar beneden te lopen als hij zijn rug daarbij niet goed gebruikt. Dus dan maar iets langer wachten en zelf kundiger worden tot je het op de juiste manier bereikt! :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:31

Century schreef:
Fijn dat je luistert naar de tips! +:)+
Ik snap je wel hoor, ik keek/kijk ook vaak om me heen naar anderen, je wilt het zelf ook zo graag... Maar die keren dat mijn paard daadwerkelijk nageeflijk liep, op de juiste manier, dat vond ik zo'n gaaf gevoel. Dat zul je niet hebben als je paard alleen een valse knik heeft, plus dat het rijtechisch gezien geen nut heeft voor je paard om met zijn hoofd naar beneden te lopen als hij zijn rug daarbij niet goed gebruikt. Dus dan maar iets langer wachten en zelf kundiger worden tot je het op de juiste manier bereikt! :)

Ik ga alleen binnenkort wel van paard wisselen(Mijn echte eigen paard staat te koop, daar komt een ander voor in de plaats en daarmee ga ik ook op de manege naar les.). Ik hoop wel dat ik het 'nog red' zeg maar :P.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:54

Tsja, weet je, je moet het zo zien.
Aan de teugel, daar is geen trucje voor. Dus als andere mensen dat wel kunnen en jij niet, dan is dat jammer. Daarvoor zit je op les toch, om bij te leren? :)
Er is maar een ding dat voorkomt dat je vooruit gaat, en dat is wanneer je een shortcut gebruikt die (uiterlijk gezien) wel het gewenste resultaat lijkt te hebben, maar dat eigenlijk het tegenovergestelde effect geeft.

Op de korte termijn lijkt het misschien heel wat als je paard een knik in zijn hals geeft op het moment dat je kneepjes geeft. Geeft uiteraard sneller effect en lijkt beter te helpen op de korte termijn.
Maar als je nou gaat werken aan zelf een goede houding hebben, het paard niet in de weg zitten, en zorgen dat je goed van achteren naar voren leert rijden, dan kost dat wellicht wat meer tijd - maar je krijgt er héél veel voor terug. Jij wordt er een goede ruiter van die goed leert voelen, en je paard wordt er een stuk gelukkiger van. En dan geeft hij jou een cadeautje terug; dan durft hij te ontspannen en doet hij zijn hoofd uit zichzelf naar beneden. Zonder dat jij er ook maar iets voor hoeft te doen!

Dat Aan de Teugel topic is een aanrader :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:35

Zoek een verzorg pony waar je prive les mee mag nemen, op een manege leer je niet rijden, de meeste instructrices snappen zelf de techniek niet hoe kunnen ze het dan doorgeven, misschien beledig ik nu mensen maar het is soms walgelijk hoe die dieren bereden worden in maneges.

Ga eens meer leren over de theorie b,v daar leer je in elk geval van hoe het niet moet en hoe het anders kan, een paard die door kneepjes/zagen aan de teugel word gedwongen loopt nooit nageeflijk, gebruikt zijn rug niet en kan dus nooit van achter naar voren worden gereden.
Leer de theorie zodat je snapt als je iets doet waarom en waarvoor je het doet, maar op een maneges is dat erg lastig

IK zie dat je een eigen paard hebt , waarom dan lessen in een manege?????

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:55

Ik heb vroeger ook de kneepjes techniek geleerd om je paard zijn hoofd naar benden te krijgen.

Toen ik overstapte op eigen paard, is mijn héél snel geleerd dat het zeer fout is.

Je kan er echt je paard mee verknallen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:20

Idd met die kneepjes bereik je alleen druk op alleen de onderkaak , het paard gaat uiteindelijk zeker knikken op die kneepjes, maar dat doet hij niet omdat hij lekker door zijn lijf loopt, maar door de pijn die die kneepjes veroorzaken, als je hem al op het bit wil laten nageven dan kun je dat doen, door b.v een hand wat op te tillen en een mondhoek mee masseren, zelfde als je zou z=doen als je je vinger in zijn mondhoek doet, probeer dat eens , dat zelfde kun ej vanaf de rug met het bit doen, dat is ook het enigste wat je met je bit mag doen, nooit druk geven, alles wat je voelt in je handen gaat mis van achter ,
Je kan geen heel paard na laten geven op alleen druk op de onderkaak/lagen/tong, juist als je dat doet dan bereik je het averechtse , de tong is namelijk ook een spier en als die vast gezet word word oo de rest van het lijf vast gezet

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:23

je moet een beetje aan voelen, het ene paard reageert op ontspannende teugels, de ander van echt, naar voren rijden en weer een ander doet het echt met kneepjes maar doe het niet alleen met kneepjes, ook met been etc. (maar met kneepjes kan een paard kan knikken.) :-)
vraagje: waar zit je op de manege?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:58

Was het maar zo simpel shandylover. :=