rechtergalop lukt niet ....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hhensens

rechtergalop lukt niet ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 12:01

hoi!

ik heb een probleem met het aanspringen in de rechtergalop.. linkergalop is geen probleem dat is hulp geven en gaan, maar rechts....

rechtsom is voor ons beide de moeilijke kant (mijn pony en ik). nou is het zo dat hij op de rechterhand moeite heeft om naar binnen te kijken en het lukt mij niet goed om hem daarin te corrigeren. op de een of andere manier hou ik mijn linkerhand zo dat hij niet naar binnen kan kijken....wat leidt tot het aanspringen in de verkeerde galop...nogmaals linksom is geen enkel probleem het is puur rechts..

iemand tips?

dresjoepie

Re: rechtergalop lukt niet ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:37

Kan het paard aan bv een longeerlijn wel in de r galop ? Of dan ook makkelijk verkeerde galop ? Dan zou ik namelijk denken dat er lichaamelijk iets in de weg zit zou ik er een ostheopaat naar laten kijken Als dit is uitgesloten

Het paard moet buigen om je binnen been niet op je binnenhand Ga rechtsom veel voltes openen sluiten Met open zorgen dat die goed op zij gaat voor je rechterbeen richting hoefslag Als dit goed gaat is aan galopperen veel makkelijker Dan ga je dus vanuit het openen van de volte aan galoperen Als het goed is heb je dan al de buiging rechts je binnen been aan de singel Hoef je alleen nog maar buiten been naar achter te doen Mocht het niet lukken weer draven BLIJF OP DE VOLTE en herhaal openen sluiten weer paar x En je galopeert weer eens aan Duurt wel een poos maar de aanhouder wint :) Succes

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:40

Wat zegt je instructrice? heb je les? Anders zou dat de eerste stap zijn :-)

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:43

bedankt! daar kan ik wel wat mee...les heb ik niet zijn we wel mee bezig :j

wolfopdetop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:34

Mijn pony en ik hadden het zelfde probleem, wilde ook nooit stelling of buiging geven en vloog als het ware uit de bocht als ze wel goed zat. Bleek dat ze rechtsachter helemaal vast zat!

Ik weet niet of er een osteo of masseur bij is geweest?

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:05

osteo is er niet heel lang gelden bij geweest...is het dus ook niet..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:47

Ik leg bij jonge paarden vaak een balkje net voorbij de hoek en spring daar aan. Negen van de 10x plaatst het paard dan de buitenschouder niet compleet buiten de massa en springt ie goed aan!

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:50

amaryllis: hmm dat klinkt logisch! ga ik uit proberen! ik zal het resultaat hier plaatsen :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:56

Stelling en lengtebuiging moeten goed zijn, ( correcte wendingen en voltes) paard moet goed aan je binnen been staan.. Pak eerst wat wijken mee zodat hij reageert op je kuit. En dan aangalloperen op een volte. Dat is makkelijker. Maar denk eraan, niet stelling en lengte buiging en wijken door te trekken aan je binnenhand!
Plus. Neem alsjeblieft les!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:22

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:51

Ik had/heb hetzelfde met mijn paard. Sinds ik les genomen heb gaat het al stukken beter. Ik raad je ook echt aan om les te nemen :)

Regelmatig longeren helpt goed, maar ook wat Evelyn zegt. Ik 'trok' haar ook vooral met mijn hand in de stelling maar dan heeft ze niet de ruimte om in de goede galop te springen. Belangrijk om op te letten dus!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:52

Naar de wolken kijken :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:24

Weet je zeker dat het zadel goed ligt? Mijn (toen verzorg) pony, was compleet vast gereden en kon niet rechts buigen, en ook geen rechtergalop. Na het eerst rijtechnisch proberen op te lossen, mocht ik eindelijk het zadel laten nakijken. Dit bleek dus veel te ruim te zijn, en toen die passend was gemaakt, gingen we echt met sprongen vooruit!

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:47

Marocje: nee, zadel ligt niet goed.... wordt aan gewerkt! het gaat al een stuk beter! alle tips gebruikt! en les wordt aan gewerkt ..

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:52

Probeer een kleine volte, dan heeft je paard al meer stelling. Als je op hoefslag bent, aanspringen.
Mijn paard kon/kan ook niet goed aan springen, maar dit heeft mij heel erg geholpen.
Hoop dat je er wat aan hebt!

peetje190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:54

ik lees mee...mijn paard heeft ook moeite met de rechtergalop..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:09

hhensens schreef:
Marocje: nee, zadel ligt niet goed.... wordt aan gewerkt! het gaat al een stuk beter! alle tips gebruikt! en les wordt aan gewerkt ..

Dan hoop ik dat je zadel snel goed past, want dat zal echt een groot verschil maken!

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:44

hij heeft een ontzettend moeilijke rug....geen schoft en breed, al van alles geprobeerd ook boomloos maar tot nu toe niks passend gevonden. |o iemand suggesties?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:07

Heb je al een zadelmaker langs laten komen?

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 12:23

nog niet...we gaan kijken of we hem op kunnen vullen

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:33

Ik heb ook paardje met korte brede rug zonder schoft. Zadel paste ook van geen meter, ook laten aanpassen maar nog niet. tijdje terug zadelmaker laten komen en nu een perfect zadel :j

jamievanb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:22

Hee,
Ik heb zelf jammer genoeg geen eigen paard maar wel een manege paard waar ik heel vaak op rij. Dit paard kan amper in de goede galop aanspringen. Ik ben een van de weinige die het na heel lang proberen en opnieuw en opnieuw proberen is gelukt. Nog steeds gaat het moeilijk. Met wedstrijden spring i altijd verkeerd aan want daar heb je de tijd niet om hem op een goede kleine volte te zetten. Dit paar d is erg jong en ik geloof er in dat hij naar heel veel oefenen in de goede galop aanspringt. Ze heeft een afwijking aan de rechter kant denk ik want de recter galop lukt niet bij haar. Ondertussen weet ik nu precies hoe het moet en ikga proberen het uit te leggen ;)
Je zet je paard op een kleine volte met je binnenhand tegen de hals van je paard. Niet erover heen want dan ga je trekken. Contact houden met de mond maar absoluut niet trekken. Hierdoor gaat hij juist tegen leunen omdat dit zijn moeilijke kant is. Dan hou je hem op de kleine volte en drijf je aan tot hij in galop zit. Dan zat hij eerst in de verkeerde galop maar daarna als je blijft doorgaloperen op die volte en veel gas geeft springt hij goed aan. Soms gaat dit fout dan heeft hij niet genoeg stelling of je trekt te veel (daar betrap ik me zelf oms ook op) maar je moet vooral niet opgeven! Gewoon weer opnieuw proberen. Ik heb nog een tip maar die werkt bij mij minder goed maar die zal ik toch vertellen ;). Je went in stap af en je moet hem helemal recht stellen. Als dit niet het geval is dan werkt het niet. Dan laat je hem eerst naar links kijken en dan in een keer naar rechts em dan spring je tegelijke tijd aan. Dit vind ik een erg moeilijke manier maar misschien werkt het bjj jullie wel. Vergeet niet dat de 1e manier bij mij werkt en dat elk paard anders is. Succes met proberen!
Groetjes jamie

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 22:10

bedankt! ik ga het proberen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:03

Goede instructeur zoeken! Die kan je vast goed helpen.
Misschien kan je beter vanaf de grond beginnen en het dan weer opbouwen naar onder het zadel.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:14

Ga maandag eerst eens een goede zadelmaker bellen en zorg dat je een goed zadel krijgt.
Je krijgt hierdoor op langere termijn alleen maar meer problemen.
Je kan wel van alles proberen maar als je zadel niet eens goed is. ...

En ga bellen voor les voor goede instructie.
Diegene ziet jou rijden en kan zien waar het probleem zit.
Wij kennen jou en je paard niet.
Of laat jezelf eens filmen en kijk het terug of plaats het hier.