Vastlopende manegeruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritNero

Vastlopende manegeruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:14

hey Bokkers,

Ik rij op een manege en ik loop een beetje vast,
ik leer niks meer volgens mijn gevoel en daardoor word het saai.
Weten jullie misschien wat ik nog kan doen?
Ik ben ook druk op zoek naar een bijrijpaard zodat ik wat uitdaging heb.
Weten jullie misschien een leuke manege in de omgeving van Breda, dan wil ik dat graag weten!

Gr Marit

MarliesV

Re: Vastlopende manegeruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:15

Privé lessen een optie? Daar leer je veel meer van en dan heb je alle aandacht.

Sowieso zou ik het even aankaarten bij je instructeur dat je graag wat meer uitdaging wilt in het rijden en of dat mogelijk is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:16

Idd op zoek gaan naar een bijrijdpaard of iemand die privéles geeft.

MaritNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:56

priveles is inderdaad een optie, aangezien dat redelijk duur is dat niet op langer termijn mogelijk is. :(

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:58

In een andere les rijden? Rijden jullie op niveaus? Zodat je een niveau hoger kunt? Sowieso met je instructrie over hebben, dan kan hij/zij kijken hoe jij meer uitdaging kunt krijgen :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:59

heb ik ook gehad, heb een verzorgpony gevonden en ben daarmee privelessen gaan rijden.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:01

Ik snap je helemaal, je hobbelt gewoon een uurtje rond zonder ook maar echt al te veel te doen.
Zelfde verhaal als hierboven, verzorgpony gevonden en 1 keer in de 2 weken echt les en een eigenaresse die altijd bereid is om te helpen

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:06

Ik ben gewoon naar een andere manege overgestapt nu ik weer ben begonnen met rijden.
Ik wist dat ik op deze manege meer uitdaging zou krijgen dan op de manege waar ik vroeger reed.
*wat overigens ook een goede manege is hoor!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:10

Mss eens vragen aan de manège of je een pony kan leasen? Of eens de 'moeilijke pony' vragen als jullie die hebben op stal :)

MaritNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:18

Ik rijd al op de moeilijkte :P en leasen kan helaas niet.
@Lampjerulez op welke manege rijd u/je?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:28

MaritNero schreef:
Ik rijd al op de moeilijkte :P en leasen kan helaas niet.
@Lampjerulez op welke manege rijd u/je?

Te ver weg voor jou helaas,
Ik heb op manege de schimmelkroft gereden in Heemskerk, erg veel geleerd.
En nu rijd ik op Duinmanege van Poelenburgh in Schoorl, hier kwam ik vroeger altijd op zomerkamp en aangezien ik een autotje heb kon ik de keuze veroorloven om hier wekelijks te gaan rijden.

Hoe flexibel ben je qua vervoer?
want je kan wel ergens anders heen willen of meer uitdaging willen.
Maar wellicht handig om eerst objectief te kijken, verzorgpaarden zijn er wel maar wellicht ook verder dan wat voor jou mogelijk is? Kijk eerst wat realistisch is, dan weet je ook of je de oplossing eerst binnen je manege moet zoeken waar je nu rijd. Of dat je op zoek kan naar iets totaal anders. :)

edit: want auto rijden zit er helaas nog niet in zie ik :)

MaritNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:33

Nee auto rijden niet :P

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:24

er zijn genoeg mensen wat een verzorgster zoeken voor hun pony. miss kan je een advertentie zetten o marktplaats of nattuurlijk op bokt

menfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:11

Ik woon zelf niet in Breda, maar ben al wel een aantal keer manege Sintels tegengekomen (Horse event, Animal Event, wedstrijden) en heb eens op hun website gekeken. Is dat mss iets voor jou? Zo te zien krijg je daar een vast paard of pony en zijn er vele mogelijkheden. Ik zou zeggen gewoon een keer langsgaan. Of mss een rondje maneges doen bij jou in de omgeving en proeflessen nemen, is een optie.
Succes met zoeken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:17

Sintels geeft inderdaad best goed les en helpen hun ruiters vooruit. Wij hebben een meisje bij ons rijden die op stal Sintels rijdt.. Zij rijdt echt stukken beter dan de gemiddelde manegeruiter.
Je moet er ook zelf wel voor willen gaan uiteraard.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:19

Ik ga ook zeker voor Sintels, erg leuk daar

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:25

Ik vond manege Hoeve Galderzicht heel goed, maar 't is wel een eeuwigheid geleden dat ik daar reed, 18 jaar ;) Ik had daarvoor bij 2 andere maneges gereden maar daar was het niveau destijds duidelijk minder.

Maplewood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:55

Leuk verzorgpaardje zoeken en kijken of je daar les mee kan krijgen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:57

Ik weet niet waar in Breda je woont, maar ik zou stal Dirkzwager aanraden. Kleinschalige manege, maar dus lessen met weinig ruiters, en meer 1 op 1 contact. Nicole kan ook leuk en goed lesgeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:06

Poek schreef:
Ik snap je helemaal, je hobbelt gewoon een uurtje rond zonder ook maar echt al te veel te doen.
Zelfde verhaal als hierboven, verzorgpony gevonden en 1 keer in de 2 weken echt les en een eigenaresse die altijd bereid is om te helpen

Dat kan, maar waarom zou je een uur rond hobbelen zonder echt iets te doen.
Slingers ophangen in je leven doe je zelf, dus rijdt voltes, maak overgangen, rijdt tempowisselingen etc.
Als ik in een groepsles rijdt (eigen paarden) staat er niemand in de bak die zegt wat je moet gaan doen, je rijdt voor jezelf.
Sommige mensen presteren het om een uur lang alleen de hoefslag te volgen, anderen rijden zig zag appyementen. (even de uitersten)

Zolang je nog geen andere manege hebt gevonden, kleed zelf je les aan door actief te rijden.
En VRAAG dingen, dus vraag een eer aan de lesgever iets.
Denk aan.. hoe rijdt ik nou netjes een hoek door (lijkt zo simpel, is het niet)
Wat is nou correcte stelling en buiging?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard niet over de buitenschouder wegvalt?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard niet door mijn binnenbeen heen naar binnen valt?
Wat is het nut van een schouder voor/schouder binnenwaarts? (en dat is niet omdat je hem in proeven moet rijden, daar zitten andere gedachten achter) En hoe doe ik dat correct.
Zelfde voor travers en renvers (geen idee of jullie daar aan toe zijn)
Wat is het verschil tussen wijken en appyeren?
Hoe geef ik de goede hulpen voor achterwaarts en wat voor soort beweging is het, wat doen de benen?

En zo kan je hele waslijst verzinnen waarmee je je theoretische en praktische kennis verbeterd.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:06

beste tip is, verzorg/bijrijd paard zoeken, en daarmee gaan lessen op bijvoorbeeld op ponyclub!
daar leer je pas wat paardrijden is :)

spreek ik uit eigen ervaring :)

DS_Huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:16

Wat ook meer uitdaging kan geven is één keer in de maand of twee maanden een privé les volgen en met wat je in die les leert daarna verder oefenen en toepassen in de groepslessen op het liefst verschillende paarden of pony's.

Ik weet niet of jullie "verplicht" achter elkaar moeten rijden of dat je voor jezelf mag rijden (dat de instructeur alleen aan geeft in welke gang en op welke hand je moet rijden).

Als je voor jezelf mag rijden kan je heel goed zelf uitdaging gaan op zoeken, eventueel met hulp van een privé les eens in de maand/twee maanden. Dat je dan een soort huiswerk mee kan krijgen voor in de groeples. Als je dit goed aan geeft kan de instructeur je ook vast wel helpen met jouw gekregen "huiswerk", al is het alleen maar dat degene aangeeft wanneer t wel en wanneer t niet goed gaat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:39

Sjolvir schreef:
Poek schreef:

Dat kan, maar waarom zou je een uur rond hobbelen zonder echt iets te doen.
Slingers ophangen in je leven doe je zelf, dus rijdt voltes, maak overgangen, rijdt tempowisselingen etc.
Als ik in een groepsles rijdt (eigen paarden) staat er niemand in de bak die zegt wat je moet gaan doen, je rijdt voor jezelf.
Sommige mensen presteren het om een uur lang alleen de hoefslag te volgen, anderen rijden zig zag appyementen. (even de uitersten)

Zolang je nog geen andere manege hebt gevonden, kleed zelf je les aan door actief te rijden.
En VRAAG dingen, dus vraag een eer aan de lesgever iets.
Denk aan.. hoe rijdt ik nou netjes een hoek door (lijkt zo simpel, is het niet)
Wat is nou correcte stelling en buiging?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard niet over de buitenschouder wegvalt?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard niet door mijn binnenbeen heen naar binnen valt?
Wat is het nut van een schouder voor/schouder binnenwaarts? (en dat is niet omdat je hem in proeven moet rijden, daar zitten andere gedachten achter) En hoe doe ik dat correct.
Zelfde voor travers en renvers (geen idee of jullie daar aan toe zijn)
Wat is het verschil tussen wijken en appyeren?
Hoe geef ik de goede hulpen voor achterwaarts en wat voor soort beweging is het, wat doen de benen?

En zo kan je hele waslijst verzinnen waarmee je je theoretische en praktische kennis verbeterd.

Ben het helemaal met je eens maar de gemiddelde Orun2 instructeur kan het antwoord op die vragen helemaal niet geven. En toch heeft het gros les van mensen die niet verder zijn dan dat niveau.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:09

MaritNero je zou eens bij Hoeve Galderzicht kunnen vragen of je daar nog steeds een paard of pony zou kunnen leasen. Dat was vroeger niet duur en je kunt dan in overleg (je maakt duidelijke afspraken van te voren) een aantal malen per week rijden. De overig twee of drie dagen (naar gelang afspraak) gaat je paard dan in de manege les. Jij rijdt dan altijd op je eigen paard en je kunt dan zelfs wedstrijd rijden starten (dressuur of springen).
Ik ben te lang uit NL om te weten of dat nog steeds mogelijk is, maar mijn zoon heeft jaren een pony geleast en dat beestje hoorde echt bij de familie (en dat wist hij ook).

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:37

Misschien dat ze via Bokt een leuk bijrijpaard kan vinden? :D