Doorzitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:12

Hoi,

ik rijd nu al 7 jaar paard waarvan bijna 2 jaar privéles.
Elke keer als ik ga doorzitten stuiter ik nog best erg. Het is al wat verbeterd, maar ik stuiter nog steeds wel. Ik rijd 1 keer per week en er is niet genoeg geld voor meer lessen (30 euro per les). Weet iemand hoe ik dan beter leer doorzitten?
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 03-07-25 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineR

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:14

Buikspieren aanspannen, je rug niet hol gaan trekken maar ontspannen en vooral niet naar beneden kijken.

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:16

Blijf ontspannen zitten, hoe dan ook! Ook nooit gaan klemmen met je benen. Probeer anders een zit les, dat je zonder beugels gaat rijden, dan verbetert je zit meestal wel!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:16

:wow: serieus 30 euro per les ?

heb je geen verzorgpaardje?
Ik zelf heb altijd veel zonder zadel/ beugels gereden en dat heeft mijn zit erg goed gedaan,

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:17

Iemand heeft mij wel eens net zo lang laten vallen tot ik fatsoenlijk kon doorzitten :+.
Kan je ook proberen, werkt wel, doet alleen een beetje pijn.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:19

zadel of beugels er inderdaad af en probeer wat naar achter te leunen met je hele rug en schouders denk aan je luie stoel thuis of bank uiteraard

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:22

Elinex304 schreef:
Iemand heeft mij wel eens net zo lang laten vallen tot ik fatsoenlijk kon doorzitten :+.

Vallen, huh? Hoe bedoel je dat haha!
Isaboy schreef:

Ik zelf heb altijd veel zonder zadel/ beugels gereden en dat heeft mijn zit erg goed gedaan,

Ja echt!
Nee ik heb niet zo'n geluk met verzorgpaardjes! Oke dat doe ik wel is, maar zal het wel vaker doen!!

De rest ook bedankt voor de tips!!!
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 03-07-25 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:26

Benen lang maken en op je achterste gaan zitten :+
Meestal als ik 'doorzit' dan zit ik wat meer achterop mn kont dan bij bijvoorbeeld in stap.
Verder ontspan je benen, maar niet zo erg dat ze gaan bungelen natuurlijk, je moet ze ontspannen maar wel op de juiste plaats onder controle houden.
En buikspieren helpen hier inderdaad ook goed :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:28

Bedankt voor de tip, maar hoelang zou het ongeveer duren om goed te leren doorzitten met deze tips, want ik rijd 7 jaar en nog steeds kan ik niet doorzitten.... Iedereen zegt: Je moet het gewoon leren, maar daar heb ik niks aan. Ik zit als ik doorzit dus best onstabiel en daardoor gaat Coen met zijn hoofd omhoog en word ik weer boos. Coen reageert daar natuurlijk op en zo gaat het maar weer elke les....!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:30

gabixcoen schreef:
Elinex304 schreef:

Vallen, huh? Hoe bedoel je dat haha!

Het ging zo ongeveer "Beugels uit en draven". *BOEM*. "Opstappen en nog een keer. *BOEM*. :')

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:31

gabixcoen schreef:
Bedankt voor de tip, maar hoelang zou het ongeveer duren om goed te leren doorzitten met deze tips, want ik rijd 7 jaar en nog steeds kan ik niet doorzitten.... Iedereen zegt: Je moet het gewoon leren, maar daar heb ik niks aan. Ik zit als ik doorzit dus best onstabiel en daardoor gaat Coen met zijn hoofd omhoog en word ik weer boos. Coen reageert daar natuurlijk op en zo gaat het maar weer elke les....!

Verschilt. Op mn eigen paard kon ik het in een paar weken omdat ik daar elke dag op reed. Op andere paarden kan ik het dus echt niet :=.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:31

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:32

Dus echt van het paard gevallen, hahaha!!! Nou dat gebeurt niet bij mij hoor. Het is al iets verbeterd, maar ik heb het idee dat het niet meer beter word. :n

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:32

Misschien eens spelen met de lengte van je beugels? Het kan helpen om ze wat langer te maken.
Waarom zit je onstabiel? Past je kont in je zadel?
Mijn zit werd een STUK stabieler toen ik met rijlaarzen ging rijden ipv met chaps..

Het is maar een idee maar heb je je weleens een beetje verdiept in de beweging van de pony?
Bij doorzitten probeer je natuurlijk zo goed mogelijk mee te gaan met de beweging van de pony, als je dat perfect doet zit je vrij stil door. Misschien helpt het om daar eens naar te kijken :) ?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:34

sadekeshia schreef:
Misschien eens spelen met de lengte van je beugels? Het kan helpen om ze wat langer te maken.
Waarom zit je onstabiel? Past je kont in je zadel?
Mijn zit werd een STUK stabieler toen ik met rijlaarzen ging rijden ipv met chaps..

Het is maar een idee maar heb je je weleens een beetje verdiept in de beweging van de pony?
Bij doorzitten probeer je natuurlijk zo goed mogelijk mee te gaan met de beweging van de pony, als je dat perfect doet zit je vrij stil door. Misschien helpt het om daar eens naar te kijken :) ?

Ik hobbel natuurlijk best erg, ik heb ook rijlaarzen hoor! Oke bedankt!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:35

Sommige paarden zitten ook niet lekker door. Vaak is er dan sprake van spanning in de rug waardoor je als het ware op een plank zit zonder schokdemping. Als mijn paard gespannen is kan ik ook niet lekker doorzitten. Als ze lekker los door dr lijf loopt en goed nageeflijk is dan zit ze heerlijk.

Is dit bij jou ook van toepassing?

EmmyJoycee

Isaboy schreef:

Ja echt! Ze heeft met Coen Z2 gereden, maar iemand anders op stal betaald 30 euro voor 3 kwartier van een bijna grand prix ruiter en ik voor 1 uur van een Z2 ruiter :Y)
Nee ik heb niet zo'n geluk met verzorgpaardjes! Oke dat doe ik wel is, maar zal het wel vaker doen!!

De rest ook bedankt voor de tips!!![/quote]
Ik heb les van een Z ruiter en betaal 15 euro per uur :')

Ik kan als m'n paard z'n hoofd omhoog houd ook niet normaal doorzitten. Ik denk ook dat het een kwestie ban oefenen is. Kan je instructice je daar niet mee helpen? En heb je rijlaarzen? Toen ik van chaps naar rijlaarzen ging merkte ik al veel verschil. En van veelzijdigheid zadel naar dressuurzadel, m'n zit was zo veel anders.

Anoniem

Vooral heel ontspannen blijven zitten en meegaan in de bewegingen. Vooral niet klemmen met je bovenbenen, dan hoop je spanning op 1 plek op en blijf je stuiteren. Rechtop blijven zitten en je handen en benen stil houden! :)

Handig is ook om zonder zadel te gaan rijden, dan blijf je niet zitten als je een beetje voorover zit (als dat nou net je probleem is).

Maar oefening baart kunst, gewoon heel vaak oefenen, maakt niet uit hoe vaak je eraf valt! Misschien zou je het ook kunnen leren op een andere pony die heel fijn in draf zit?

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:36

Ik vind tegenwoordig doorzitten fijner dan lichtrijden, dus ik ben mezelf weer aan het trainen op lichtrijden. Maar dat is een ander verhaal.

Wat mij veel hielp:
-steeds kleine stukje oefenen (begin met 3 passen, steeds iets langer)
-regelmatig oefenen
-paard ruimte geven (draven met een langere teugel, dat je niet bang hoeft te zijn het paard in de mond te trekken)
-Eerst stukjes aan het zadel vast pakken, om het gevoel een beetje te krijgen.

En natuurlijk, beugels uit, zonder zadel, met barebackpad.

Btw, het hangt natuurlijk ook heel erg af van het paard. Het ene paard gooit nou eenmaal hoger op dan het andere paard :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:39

Zonder zadel is makkelijker dan met zadel doorzitten. Zonder zadel gaat veel flexibeler. Met zadel zit je op zo'n hard ding dat alle kanten op gaat en het doet ook nog eens pijn aan je.... :P
Zonder zadel is ook slechter als je het te vaak doet, vooral als je alle kanten op vliegt moet het niet fijn zijn voor de rug :=.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:41

Alles wat hier boven is genoemd, en je heupen losgooien! Kantel je je heupen goed? Probeer dan met je heupen mee te gaan in de beweging van je paard, uiteindelijk zal dit een ontspannen gewoonte worden. Ook voor je gevoel heel erg achterover zitten helpt heel goed :j succes!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:56

Heel erg bedankt voor de tips, nu nog maar eens proberen! Ik heb maandag les dus dan kan ik meteen vragen of ik zonder beugels of zadel mag rijden! Ik hoop dat het een beetje gaat helpen.
Trouwens maaike162, als ik de teugels loslaat dan zit coen echt verrot in draf je gaat meer stuiteren hij gebruikt zijn rug heel anders enz. Dus als hij rond (nageeflijk) loopt gaat het doorzitten wel makkelijker. Maarja dan kan ik me idd wel meer focussen op mijn zit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:02

Zitles vragen aan je instructrice, dus Coen aan de longe, bijzetje eraan en gymnastieken maar!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:08

Hier had ik eerst toch zo moeite mee!
Maar 2 jaar terug reed ik 1 jaar lang alleen maar met een barebackpad waardoor je belans heel goed word en doorzitten makkelijker gaat.
Nu nogsteeds denk ik als ik met zadel rij en ik doorzit ik enorm stuiter maar dan vraag ik iemand om het te filmen en dan blijkt het heel erg mee te valen.
Mijn tips dus:
- rijd soms gewoon met bareback pad of zonder beugels (helemaal zonder zadel zou ik niet te vaak doen, is niet goed voor de rug van het paard)
- probeer achterover te zitten en je een beetje te ontspannen maar ook toch buikspieren aan spannen
- probeer eerst gewoon in een sloom drafje en bouw het steeds is op

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 23:13

faabfabienne schreef:
Hier had ik eerst toch zo moeite mee!
Maar 2 jaar terug reed ik 1 jaar lang alleen maar met een barebackpad waardoor je belans heel goed word en doorzitten makkelijker gaat.
Nu nogsteeds denk ik als ik met zadel rij en ik doorzit ik enorm stuiter maar dan vraag ik iemand om het te filmen en dan blijkt het heel erg mee te valen.
Mijn tips dus:
- rijd soms gewoon met bareback pad of zonder beugels (helemaal zonder zadel zou ik niet te vaak doen, is niet goed voor de rug van het paard)
- probeer achterover te zitten en je een beetje te ontspannen maar ook toch buikspieren aan spannen
- probeer eerst gewoon in een sloom drafje en bouw het steeds is op

zonder zadel gaat niet altijd even makkelijk, want het is natuurlijk niet mijn paard en ik moet ook nog andere dingen leren niet alleen doorzitten. Dus vaak kan ik het niet echt doen... :(