geen goed gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienkemabel

geen goed gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:24

Hoii,

Ik vind het moeilijk om dit ee op te zetten maar toch doe ik het.
Als ik mijn verzorg paard aan de teugel ga rijden zet ik haar totaal op slot normaal heb ik hier nooit last van bij andere paarden ook als ik mijn teugels losser heb ik snap ee echt niks van. Ik heb pas een les over 2 weken staan dus vandaar dat ik het hier nu even vraag! Ik rij haar nu niet aan de teugel want als t niet lekker gaat doe ik het ook niet. Op de foto die ik hier zometeen neer zet rij ik haar eenmalig zo dus daar hoef ik verder ook geen commentaar op :) . want ik weet zelf ook super goed dat het niet goed zit ik hoop echt heel erg dat jullie tips hebben ik heb zelf geen filmpje alleen een foto.

Afbeelding

En nogmaals tijdens deze foto was het een malig zo dat ik er zelf ook meer mee kon om te zien hoe het vanaf een andere kant te zien wat andere mensen ook zien ik hoop echt dat jullie rips hebben en dat het binnekort ook naar de les die ik heb staan beter gaat!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:33

Je foto is wel erg wazig.... daar is weinig over te zeggen zo, maar volgens mij zie ik ook een strakke slofteugel, te strak voor de hoofd-halshouding op dat moment? Of is het een hekje op de achtergrond?

Je rijdt een paard niet aan de teugel, maar rijdt hem van achter naar voren, zodat hij nageeflijk in je handen wordt, het bit aanneemt. Het 'aan de teugel rijden' zoals men dat weleens noemt (meer manegetaal) is dus in feite geen actie van jou, maar het gevolg van een paard correct rijden, van achter naar voor. Achterin zit de motor, en als je paard voor het been is vloeit de energie door naar voren, en die vang je op in je handen.

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:35

stefje schreef:
Je foto is wel erg wazig.... daar is weinig over te zeggen zo, maar volgens mij zie ik ook een strakke slofteugel, te strak voor de hoofd-halshouding op dat moment? Of is het een hekje op de achtergrond?

Je rijdt een paard niet aan de teugel, maar rijdt hem van achter naar voren, zodat hij nageeflijk in je handen wordt, het bit aanneemt. Het 'aan de teugel rijden' zoals men dat weleens noemt (meer manegetaal) is dus in feite geen actie van jou, maar het gevolg van een paard correct rijden, van achter naar voor. Achterin zit de motor, en als je paard voor het been is vloeit de energie door naar voren, en die vang je op in je handen.

Dat is een hekje

stefje

Re: geen goed gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:35

Oh ok :-)

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:37

stefje schreef:
Oh ok :-)

Ik heb ook ooit een keer met een slof teugel gereden en dat was zo fout echt zelf mijn eigenschuld helemaal verkeerd mee gereden en sindsdien heeft ze ook deze houding

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:39

Laatst bijgewerkt door stefje op 26-09-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:39

Zit ze dan in haar spieren niet ergens vast? Is ze al een keer nagekeken door een osteo oid? En rij je voorwaarts-neerwaarts in plaats van meteen aan de voorkant te gaan plukken? Als ze niet actief loopt om mee te beginnen kom je sowieso niet vooruit. Hangt ze ook echt op het bit of maakt ze zich alleen licht en gespannen?
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 26-09-14 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:41

stefje schreef:
Da's wel apart, want in dit topic:
nienkemabel @ [RT-HAW] met de dag gaat het beter
zie ik volgens mij dezelfde foto, of uit dezelfde serie (je hebt hetzelfde aan) en daar wordt wel je slof besproken. Dan denk ik huh?

Dat is echt toeval dit is wel echt een van mijn standaard rij kleren zullen we zeggen slof is er meteen afgegaan en dit was van ongeveer een week geleden

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:41

Ik geloof dat je daar wel een slof om hebt...

Geeft niet, we maken allemaal fouten. Maar praat er niet omheen en leer ervan. Dat je gevoel niet goed is klopt, want je paard loopt ontzettend gespannen en strak. Dat is totaal niet wat je wilt dus je zal moeten toegeven wat er mis zou kunnen zijn en daar wat aan veranderen.
Klopt je zadel en je paard zijn lijf? Dan goed les nemen en leren rijden vanuit ontspanning en zonder constant die krul in je hoofd.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:43

Probeer haar sowieso eens wat langer te laten. Geef haar zelf de kans om je hand en het bit op te zoeken en te verkennen. Zorg eerst dat ze voorwaarts en ontspannen loopt, de rest komt later wel. Als je haar dan uiteindelijk op gaat pakken, probeer haar dan sowieso wat lager in te stellen. Geef haar ruimte van voor, dan kropt ze zich ook niet zo op. Dit is gewoon een gespannen paard en jij geeft haar geen ruimte, dus begin daar eerst eens mee. Geduld is de sleutel. En een zachte hand. En vooral geen hulpteugel eraan hangen.

Wel goed dat je ziet dat het fout zit en er ook iets aan wil doen. En inderdaad zoals hierboven gezegd wordt, je fouten toegeven is geen schande :)

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:45

NeverGiveUp schreef:
Ik geloof dat je daar wel een slof om hebt...

Geeft niet, we maken allemaal fouten. Maar praat er niet omheen en leer ervan. Dat je gevoel niet goed is klopt, want je paard loopt ontzettend gespannen en strak. Dat is totaal niet wat je wilt dus je zal moeten toegeven wat er mis zou kunnen zijn en daar wat aan veranderen.
Klopt je zadel en je paard zijn lijf? Dan goed les nemen en leren rijden vanuit ontspanning en zonder constant die krul in je hoofd.

Zadel ligt goed dat is pas nog na gekeken maar die slof is echt gelijk achter de kast in gegooit geloof me

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:48

xPabloBokt schreef:
Zit ze dan in haar spieren niet ergens vast? Is ze al een keer nagekeken door een osteo oid? En rij je voorwaarts-neerwaarts in plaats van meteen aan de voorkant te gaan plukken? Als ze niet actief loopt om mee te beginnen kom je sowieso niet vooruit. Hangt ze ook echt op het bit of maakt ze zich alleen licht en gespannen?

Het zou ook goed kunnen dat ze vast zit want ze heeft ong 2 weken stil gestaan een mand geleden en ze is idd heel erg gespannen

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:51

Oh ik zie nu net dat ik de verkeerde foto erop heb gezet... Die andere is wel ong het zelfde dit was idd die met de slof die achter in de kast ligt maar het is wel te vergelijken met deze! Sorry mijn fout haha

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:51

Probeer haar eens lekker laag en lang te houden en vanuit daar op te pakken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:51

Hmm die 2 weken zou normaal geen grote ramp moeten zijn, maar misschien is het goed om haar nog eens na te laten kijken door een osteo. Maar probeer eerst de tips die ik je net gaf. Laat haar wat langer in de hals en laat haar op haar eigen benen lopen. Dit houdt niet in teugels losgooien, maar hou gewoon contact. Laat haar voelen dat je er bent maar laat haar wat meer zoeken. Ik zie nu een paard wat heel verkrampt loopt omdat ze gewoon niet weet hoe ze haar hoofd moet houden. Eigenlijk is ze heel braaf want ze luistert naar wat jij wil, maar dat kun je niet van haar verwachten. Laat haar wat meer los :)

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:53

xPabloBokt schreef:
Hmm die 2 weken zou normaal geen grote ramp moeten zijn, maar misschien is het goed om haar nog eens na te laten kijken door een osteo. Maar probeer eerst de tips die ik je net gaf. Laat haar wat langer in de hals en laat haar op haar eigen benen lopen. Dit houdt niet in teugels losgooien, maar hou gewoon contact. Laat haar voelen dat je er bent maar laat haar wat meer zoeken. Ik zie nu een paard wat heel verkrampt loopt omdat ze gewoon niet weet hoe ze haar hoofd moet houden. Eigenlijk is ze heel braaf want ze luistert naar wat jij wil, maar dat kun je niet van haar verwachten. Laat haar wat meer los :)

Ja dat is helemaal waar ik ben het met je eens! Nu gwn lekker rustig aan doen veel tijd en geduld en dan komt het ook naar een paar lessen vast goed! Bedankt

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:54

Maar ze is sws zelf best wel gespannen ja maar idd vooral de laatste rijd echt super braaf !

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:55

Geen probleem hoor! Ik help graag mensen :)

En daarom juist! Omdat je al aangeeft dat ze zelf al vrij gespannen is moet je haar een beetje de kans geven die spanning los te laten. Is niet alleen voor haar veel fijner maar voor jou waarschijnlijk ook.

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:57

xPabloBokt schreef:
Geen probleem hoor! Ik help graag mensen :)

En daarom juist! Omdat je al aangeeft dat ze zelf al vrij gespannen is moet je haar een beetje de kans geven die spanning los te laten. Is niet alleen voor haar veel fijner maar voor jou waarschijnlijk ook.

Ja dat zeker :)

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:58

Ik ben ook heel blij dat jullie zo reageren omdat ze hier nogal vaak snel rot opmerkingen geven en best snel mensen aanvallen ...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:00

Hoe later op de avond hoe schoner aardiger volk :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:00

Ik ben altijd lief hoor. Ook overdag O:)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:01

stefje schreef:
zie ik volgens mij een foto uit dezelfde serie en daar wordt wel je slof besproken. Dan denk ik huh?

Oei ja dat van die slof is niet handig

Maar volgens mij ben je gwn een meisje wat graag haar pony mooi wil laten lopen En ziet andere ermee rijden en denkt ga ik ook doen dan loopt die "mooi" De term handen op slot heb je op gepikt uit je vorige topic ben ik blij mee Je wil er in ieder geval van leren

Er zijn verschillende topics voor aan de teugel en op internet is er ook veel over te lezen Maar het heeft ook met gevoel te maken

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:03

Klopt. Aan de teugel/nageeflijk is voor ieder paard anders. Maar het ding dat voor elk paard hetzelfde is is, dat een paard dat niet ontspannen is en voorwaarts is, simpelweg niet nageeflijk kan zijn of lopen. Er is een verschil tussen een valse knik en daadwerkelijk contact hebben met de paardenmond en elkaar aanvoelen. Dat geldt wel voor ieder paard waar je dit mee wil doen. Ontspanning is de sleutel, bij alles.

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 23:05

dresjoepie schreef:
stefje schreef:
zie ik volgens mij een foto uit dezelfde serie en daar wordt wel je slof besproken. Dan denk ik huh?

Oei ja dat van die slof is niet handig

Maar volgens mij ben je gwn een meisje wat graag haar pony mooi wil laten lopen En ziet andere ermee rijden en denkt ga ik ook doen dan loopt die "mooi" De term handen op slot heb je op gepikt uit je vorige topic ben ik blij mee Je wil er in ieder geval van leren

Er zijn verschillende topics voor aan de teugel en op internet is er ook veel over te lezen Maar het heeft ook met gevoel te maken

Ik wou eigenlijk met haar wedstrijden gaan rijden rond de volende zomer en jaa idd die slof helemaal verkeerd maar het is idd ook met gevoel daarom heb ik ook lessen geplant