Paard trekt teugels uit handen en ontspant zelden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RHCP18

Paard trekt teugels uit handen en ontspant zelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 20:58

Hallo iedereen,
Ik heb sinds 1juni mijn eigen paardje gekocht van de manege waar ik reed, eigenlijk was het niet de bedoeling dat ik een paarde ging kopen daar maar anders moest mijn lieverd weg wegens onhandelbaar ( in mijn ogen was ze gewoonweg niet geschikt voor beginners) ik heb hier onlangs een topic geplaatst over haar dat ze steeds wegliep in draf en uit de cirkel viel.... Dit is ondertussen opgelost. Nu heeft ze steeds al gehad dat ze de teugels uit de handen trekt in stap en tijdens het draven ze haar hoofdje zeer hoog houd, dit doet ze wss omdat ze het bit wil ontwijken omdat ze lang door verschillende ruiters gereden is geweest ( ze is nml 19 en heeft veel maneges gezien) ik rijd haar altijd met een zo een rustig mogelijke hand en als ze haar hoofd omhoog steekt houd ik mijn handen stil zodat ik niet onnodig in haar mond zit. En rijd haar gewoon door tot ze het bit zelf terug opzoekt. Dot doet ze pas na lang losrijden. Ikzelf stuur haar met mijn benen en met mijn stem en enkel als ze niet luisterd stuur ik lichtjes bij met de teugels ook vertragen en halthouden doe ik voornamelijk met de stem en zit en soms.. Met een halve ophouding maar dan we heel voorzichtig. Nu was mijn vraag hoe ik haar gewoon rustig kan laten ontspannen zonder sprake te hebben van aan de teugel lopen gewoon lekker hoofdje laag in stap en draf om mee te beginnen... Ergens deze week of volgende week komt de tandarts en haar volledige check up is juist geweest en ze had geen problemen met haar rug e.d... Ook de teugels steeds uit de handen trekken zou ik haar graag willen mee doen ophouden omdat dit best ook wel pijn doet aan mijn handen, ik rijd haar zo zacht mogelijk en met een dubbelgebroken bitje ook met enkel een halster doet ze dit(hoofdje omhoog in draf en teugels uit handen trekken ) hopelijk weten jullie meer :)
Groetjes Demi

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:03

Probeer eens bitloos? :)

Bambolina

Re: Paard trekt teugels uit handen en ontspant zelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:06

Wat doet ze met longeren? Zadel al is na laten kijken?

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:08

Bitloos doe ik soms maar daar doet ze kuist hetzelfde en heb juist een nieuw zadel past perfect.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:08

Met het longeren doet ze hetzelfde als wanneer ik erop zit

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:08

Op welke manier trekt ze de teugels uit je handen? Duwt ze haar neus dan naar voren?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:10

Je zou inderdaad kunnen proberen bitloos te gaan rijden. Ik zie in je OP staan dat ze het ook met enkel een halstertje doet, maar je weet nooit wat er gebeurd als je het eens wat langer volhoud.

Andere mogelijkheid is een tijdje consequent met een lange teugel rijden, wanneer ze inderdaad echt goed op been-zit-stem te rijden is heb je die teugel in principe toch niet echt nodig voor het controleren van richting en tempo. Je zou de teugel zo lang kunnen nemen dat er net een boogje in zit, zodat ze kan trekken zonder dat er weerstand komt. Kans is aanwezig dat ze dan ook de behoefte niet meer voelt om zo aan die teugel te trekken.

Mooi dat je 19 jarig manege paardje gekocht hebt zodat ze een vaste ruiter en nieuwe kans krijgt! Echt goed!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:19

Ik geloof niet zo in bitloos of 'lange teugel' geven, als dit paard al jaren op deze manier met druk omgaat is dit denk ik een gewoonte geworden en zal haar hoofdhouding nu dus automatisch hoog zijn. Naar mijn idee leert zo'n paard dus: bij druk trek ik mijn hoofd omhoog en verdwijnt de druk. Op die manier beloont het paard zichzelf door het kwijt raken van de druk op het verkeerde moment. Ze moeten eigenlijk leren dat de druk niet verdwijnt als het hoofd hoog is, maar verdwijnt als het hoofd laag is.

Ik zou dus gaan longeren met een hulpteugel, waarbij ze dus druk krijgt op het bit als ze haar hoofd omhoog doet( en rug wegdrukt neem ik dan maar even aan? ) , en ze geen druk meer op haar bit krijgt op het moment dat ze ontspant.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:25

Ik heb gemerkt dat het paard dat ik nu rijd mij de teugel uit handen trekt als ie nog niet warm genoeg is om aan de teugel te lopen. Hij kan dan zijn rug niet lekker gebruiken en de achterkant hobbelt er maar wat achteraan. Ik kan hem dan wel met wat ophoudingen en druk met mijn benen in de houding "aan de teugel" krijgen, maar de rug gebruikt ie niet en trekt soms zo heftig dat ik zelf naar voren val. Na soms een paar en soms vele ronden lange teugel draven zoekt ie het zelf op en dan kan ik meer gaan vragen en dan trekt ie ook niet meer.

Het zou zeker gezien de leeftijd en achtergrond van jouw paard kunnen dat zolang ie aan het trekken is dat ie nog niet warm genoeg is. Probeer eens een paar ronden te draven met lange teugel en hopelijk met wat druk op je benen en ietsjes spelen (dus 1/10e van een normale ophouding en geen zagen) gaat ie vanzelf meer terug naar je hand lopen en minder trekken.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:28

Air schreef:
Op welke manier trekt ze de teugels uit je handen? Duwt ze haar neus dan naar voren?

Ze trekt ze eerst naar voor en dan met haar neus naar de grond.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:31

_black_rose_ schreef:
Je zou inderdaad kunnen proberen bitloos te gaan rijden. Ik zie in je OP staan dat ze het ook met enkel een halstertje doet, maar je weet nooit wat er gebeurd als je het eens wat langer volhoud.

Andere mogelijkheid is een tijdje consequent met een lange teugel rijden, wanneer ze inderdaad echt goed op been-zit-stem te rijden is heb je die teugel in principe toch niet echt nodig voor het controleren van richting en tempo. Je zou de teugel zo lang kunnen nemen dat er net een boogje in zit, zodat ze kan trekken zonder dat er weerstand komt. Kans is aanwezig dat ze dan ook de behoefte niet meer voelt om zo aan die teugel te trekken.

Mooi dat je 19 jarig manege paardje gekocht hebt zodat ze een vaste ruiter en nieuwe kans krijgt! Echt goed!!

Heb al veel negatieve commentaren gekregen omdat ze een manegepaard was en dan nog een dat al wat ouder is... Maar trek me er niets van aan pit zit er genoeg in en springen is haar leven :) dus kijken wat ze doet als ik haar echt volledig lange teugel geef?

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:32

ruitje schreef:
Ik geloof niet zo in bitloos of 'lange teugel' geven, als dit paard al jaren op deze manier met druk omgaat is dit denk ik een gewoonte geworden en zal haar hoofdhouding nu dus automatisch hoog zijn. Naar mijn idee leert zo'n paard dus: bij druk trek ik mijn hoofd omhoog en verdwijnt de druk. Op die manier beloont het paard zichzelf door het kwijt raken van de druk op het verkeerde moment. Ze moeten eigenlijk leren dat de druk niet verdwijnt als het hoofd hoog is, maar verdwijnt als het hoofd laag is.

Ik zou dus gaan longeren met een hulpteugel, waarbij ze dus druk krijgt op het bit als ze haar hoofd omhoog doet( en rug wegdrukt neem ik dan maar even aan? ) , en ze geen druk meer op haar bit krijgt op het moment dat ze ontspant.

Welke hulpteugel zou ik dan moeten gebruiken ik heb een rekker maar die hebruik ik enkel op het langst.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:02

Heb je een instructrice?

Ik zou in ieder geval zeker niet de eerste beste hulpteugel er in hangen, kan namelijk ook helemaal averechts werken. Ik zou dan samen met iemand die er veel verstand van heeft verschillende dingetjes uit proberen en kijken waar het paardje het best op reageert.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:05

Een rekker ( neem aan dat je een elastiek bedoeld? ) gebruik je dus al? Hoe reageerd ze daar op?

Ik werk alleen met hulpteugels aan de longe trouwens :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:15

RHCP18 schreef:
Air schreef:

Ze trekt ze eerst naar voor en dan met haar neus naar de grond.

En blijft ze daar dan?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:24

Idd je hand er aan houden En wanneer je paard de teugels uit je handen trekt geef je een p[or met je been en een ophouding (kort rukje) op de teugel Zodat het paard op jou moet letten Verder veel bezig houden slangevoltes gebroken lijn s van handveranderen En druk houden op de teugel zodra ze wat begint te zakken ontspan je iets maar NIET LOSGOOIEN

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 06:06

rechtrichten!!!!!!!! Zoek een goeie instructeur die je wegwijs kan maken met de beginselen van het rechtrichten, je kun sites bezoeken van o.a Marijke de Jong of van bijvoorbeeld Monique de Rijk.. er gaat een wereld voor je open voor zowel paard als ruiter. Ook vind je op deze sites veel voorkomende problemen. 10.000% de moeite waard! Suc6!!!!!

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 08:27

ruitje schreef:
Een rekker ( neem aan dat je een elastiek bedoeld? ) gebruik je dus al? Hoe reageerd ze daar op?

Ik werk alleen met hulpteugels aan de longe trouwens :)

Ik ook enkel aan de longe, in stap doet ze het super goed maar in draf doet ze haar hoofd ook hoog maar minder hoog.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 08:30

biscaya schreef:
rechtrichten!!!!!!!! Zoek een goeie instructeur die je wegwijs kan maken met de beginselen van het rechtrichten, je kun sites bezoeken van o.a Marijke de Jong of van bijvoorbeeld Monique de Rijk.. er gaat een wereld voor je open voor zowel paard als ruiter. Ook vind je op deze sites veel voorkomende problemen. 10.000% de moeite waard! Suc6!!!!!

Daar heb ik al een instructeur voor want in het begin deed ze haar hoofd ook zo hoog in stap :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:34

Ja, ik zou inderdaad gewoon direct vanaf het begin eens met een lange teugel rijden, ik bedoel daarmee dus niet om de teugels los te gooien/ langer te nemen wanneer ze trekt maar echt gelijk vanaf het begin met een zo lang mogelijke teugel te rijden. Dan zie je of ze nog steeds de neiging heeft aan de teugels te trekken wanneer er geen druk is. Wanneer dat goed gaat, en ze dus niet probeert te trekken kun je stapje voor stapje de teugel wat aannemen. steeds een halve cm korter totdat je uiteindelijk die gewenste lengte en positie hebt.

Ik denk ook dat de tip: zorg dat de spieren warm zijn waardevol is. Als ik 's ochtends wakker word kan ik ook met mijn handen mijn tenen niet aanraken met gestrekte benen, vraag je me dat echter als ik een paar uur wakker ben en gelopen heb, dan kan ik het wel. Werkt imo voor een paard net zo.

Goed dat je al aan de slag gaat met een instructeur en succes verder:)!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:33

Precies wat Black-rose zegt; eerst lang (en hopelijk laag) opwarmen en daarna pas wat gaan vragen. Dat werkt goed voor paarden die al wat ouder zijn of een rugprobleem hebben.

Heb je ondertussen al weer een keer gereden? Ik ben nieuwsgierig wat het paardebeessie doet als je zo begint met losrijden.

RHCP18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:04

Taucha schreef:
Precies wat Black-rose zegt; eerst lang (en hopelijk laag) opwarmen en daarna pas wat gaan vragen. Dat werkt goed voor paarden die al wat ouder zijn of een rugprobleem hebben.

Heb je ondertussen al weer een keer gereden? Ik ben nieuwsgierig wat het paardebeessie doet als je zo begint met losrijden.

Heb vandaag dus met een langere teugel gereden en in het begin liep ze met haar hoofdje omhoog maar vanaf dat ze het begon door te krijgen deed ze der hoof stukje voor stukje naar beneden :) wel nog niet volledig laag maar toch je voelde ze echt denken van Huhh moet ik mijn hoofd laag houden en dan probeerde ze het en omdat ik haar beloonde deed ze der hoofd soms omlaag een paar pasjes :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:49

Hee wat fijn om te lezen dat ze mee gaat denken en vanzelf wat omlaag komt! Hopelijk heb je haar over een tijdje weer lekker aan het lopen en als het goed is wordt de opwarm periode dan ook wat korter.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:54

Top van jou en je paardje!! echt leuk om te lezen dat ze het nu al zo aardig oppakt:)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:03

Wat voor mis gaat moet je aan de achterkant op lossen.
Je paard je niet actief genoeg in de achterhand. Vervelend is dat hij in het verleden blijkbaar geleerd heeft dat hij er voordeel bij heeft als hij de teugels it de hand trekt. Een paard wat achter niet actief genoeg is wordt zwaar op de hand en zal zijn eigen hals en hoofd niet dragen. Als hij achter actiever wordt veranderd zijn houding en gaat hij meer "bergopwaards" tussen aanhalingstekens want dit is zo minimaal dat je het meestal niet ziet. Dan pas kan hij zijn eigen hals gaan dragen pas als je dat bereikt hebt kun je gaan denken aan de aanleuning. Ik ben bang dat het probleem een erfenis uit zijn manegetijd is. Maar er valt nog wel wat aan te doen, al zou ik niet verwachten dat je het pullen er helemaal uit krijgt. Het activeren van de achterhand doe je door heel veel tempowisselingen te rijden en daar naast ook veel overgangen te maken. Als je aan de longe wilt werken laag en lang kan je helpen.
Terug pullen en hulpteugels en zo hebben geen enkele zin. Dit probleem moet je rijtechnisch oplossen. Succes