'Diep' in het zadel blijven zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

'Diep' in het zadel blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:06

Met name in draf en galop lukt het mij niet goed om op mijn billen diep in het zadel te blijven zitten, en zit ik als het ware op eieren. Om dit te verbeteren probeer ik zonder beugels te rijden, mijn navel naar het zadel te drukken en een denkbeeldige staart tussen mijn benen door omhoog te trekken ( :+ ), maar tot dusver is dit zonder succes. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit is aangeleerd. Heeft iemand tips hoe je je zit op dit punt kunt verbeteren?

Grapjasjes12

Re: 'Diep' in het zadel blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:09

Meegaan met de bewegingen, dus de boel kopiëren met heupen en buikspieren. Jezelf zwaar maken om te blijven zitten is onzin.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:11

Hoe je het omschrijft klinkt het ingewikkeld?!

Gewoon lekker gaan zitten en meegaan, gewoon ontspannen dus :) (Ok, moet toegeven dat mijn pony heel makkelijk doorzit, dus het enige wat ik doe is lekker gaan zitten en dan gaat het automatisch :p Heb ook wel ooit op een stuiter gezeten waar ik niet normaal op kon doorzitten :S)

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:11

jaa lastig..
wat ik doe is rechtop zitten en mijn benen een beetje uitdrukken zodat ik daardoor rechter op ga zitten
ook zorg ik er voor dat mijn schouders recht boven mijn lichaam zitten waardoor ik beter zit.
succes! :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:13

Het staat of valt met je eigen stabiliteit en sterkte van de spieren in je eigen lichaam. Hoe sterk zijn jouw buikspieren en rugspieren? Als je met je zelf aan de slag zou gaan, zal je merken dat ook tijdens het rijden je beter kan blijven zitten!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:28

Ik dacht ook dat het simpel was, maar daar kom ik ondertussen wel op terug :')

Bedankt allemaal voor de reacties! Mijn buik- en rugspieren zijn niet bepaald sterk, ik kantel mijn bekken ook vanuit de binnenkant van mijn bovenbenen. Zou je dat kunnen verbeteren door simpele spieroefeningen (sit ups e.d.)? Dan kan ik hopelijk ook makkelijker meegaan met de bewegingen.
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 15-09-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:29

Ik zeg altijd tegen mezelf.... op je ster zitten en trots zijn _/-\o_

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:32

Druk op je beugels houden (bal van je voet), lang maken, rechtzitten, vooruit en om je heen kijken en ontspannen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:33

Ik heb geleerd, zitten zoals je staat. Dus juist niet te ingewikkeld doen. Op je paard gaan zitten en denken hou houd ik mijn bovenlijf als ik sta. Gewoon heel ontspannen. Mij heeft het enorm veel geholpen! Verder knieën los.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:37

Mijn instructrice zei altijd "Doos naar voren!!" :') Ook schouders meer naar achteren heeft bij mij erg goed geholpen om beter te zitten, aangezien ik vaak 'onbewust' naar voren ging zitten.
En misschien beugels iets korter? Lijkt bij mij altijd te helpen. :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:41

Is je paard goed voorwaarts? klinkt gek maar sommige paarden gaan zo houterig lopen als ze langzamer gaan en dat zit niet lekker :+

Ik "loop" altijd mee met m'n paard. En met doorzitten loop ik mee alleen laat ik m'n benen gewoon uitstaan :+ Tsja.. ik lees nu dat dit eigenlijk heel onduidelijk is maar het werkt voor mij :+

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:59

Lynnepinny schreef:
Mijn instructrice zei altijd "Doos naar voren!!" :') Ook schouders meer naar achteren heeft bij mij erg goed geholpen om beter te zitten, aangezien ik vaak 'onbewust' naar voren ging zitten.
En misschien beugels iets korter? Lijkt bij mij altijd te helpen. :)

Hihi doos naar voren en op je ster _/-\o_

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:03

Als aanvulling kan ik nog iets zeer belangrijks noemen; vang de "schok" op in je enkels. Veer als het ware mee (vanuit je enkels dus) en laat de energie naar beneden stromen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:18

Sunneva schreef:
Als aanvulling kan ik nog iets zeer belangrijks noemen; vang de "schok" op in je enkels. Veer als het ware mee (vanuit je enkels dus) en laat de energie naar beneden stromen.

Deze heb ik nog nooit gehoord, thanks!

Verder zitten er een paar goede tips tussen, super fijn! Heb nu al zin om ze uit te proberen :D

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:25

Ook een hele belangrijke, niet knijpen met je bovenbeen! En voor een rustig onderbeen is het belangrijk je knieën los te houden. Wanneer het paard z'n heup laat zakken aan die kant je knie wat laten zakken. Dit eerst in stap oefenen en dan later in draf.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:36

Niet alle paarden zijn al zover om je te laten zitten. Het is een samenwerking. Mijn zit is verbeterd door flexchair trainingen. Die maken je bewust wat je aanspant en ontspant. En zo kan jij je paard weer verder helpen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:39

Ik vind de beste manier om kort te beginnen en dat uit te bouwen. Dus 1 stap doorzitten, dan weer lichtrijden, daarna 2 passen doorzitten. Pas het aantal passen verhogen als het goed gaat.

Wanneerje het gaat forceren ga je juist aanspannen en dat is niet de bedoeling.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 18:53

Flexchair trainingen heb ik van gehoord! Maar als manege ruiter vind ik dat iets te duur... Het meebewegen met mijn knieën ga ik ook eens proberen :) nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:32

xIrlijn schreef:
Flexchair trainingen heb ik van gehoord! Maar als manege ruiter vind ik dat iets te duur... Het meebewegen met mijn knieën ga ik ook eens proberen :) nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken!

Dat je het te duur vind, kan ik begrijpen, echter snap ik niet wat " manegeruiter" daarmee te maken heeft.
Juist een manegeruiter heeft niet zoveel vlieguren en zou je juist een sprong in je ervaring kunnen geven...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:37

Dat klopt sneeuwpop. Misschien kan je vragen of de manege eens en clinic organiseert. Met groepering of ipv een reguliere les kan het financieel schelen. Ik heb ook moeten wachten tot en mooie aanbieding mijn kant op kwam. En.. Dan maar geen nieuwe hippe jas of schoenen haha. Lang leve marktplaats!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:28

sneeuwpop schreef:
xIrlijn schreef:

Dat je het te duur vind, kan ik begrijpen, echter snap ik niet wat " manegeruiter" daarmee te maken heeft.
Juist een manegeruiter heeft niet zoveel vlieguren en zou je juist een sprong in je ervaring kunnen geven...

Oh, ik bekeek het juist met het idee dat je het met 1x rijden per week waarschijnlijk minder goed bijhoudt, en het daarom veel 'rendabeler' is om zoiets te doen als je regelmatig rijdt. Maar ik snap jouw redenatie ook :)

In de les wordt er sowieso al meer aandacht aan besteed, dus ik zal eens kijken of daar nog iets extra's mogelijk is!
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 15-09-14 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:33

Veel zonder zadel rijden werkt super goed!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:00

specialmoon schreef:
Veel zonder zadel rijden werkt super goed!

Ja om een stoelzit te krijgen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:03

Maar goed, als manegeruiter zit je Wsl op paarden die niet lekker nageven. Dat maakt het doorzitten wel lastig, zeker ook voor het paard.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:10

Bekken kantelen!!! En dit doen zonder bilspieren en beenspieren aan te spannen. Dit KUN je oefenen door met je rug tegen de muur te gaan staan. Kantel je bekken en je voelt je onderrug tegen de muur komen. En nu de rest proberen te ontspannen. Buikspieren overigens wel aanspannen. Als jij op je paard zit en je kantelt je bekken, schouders, ellebogen en oren zitten op één lijn, zit je kaarsrecht en 'diep' in het zadel