welke longeerhulp denken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoellaLoves

welke longeerhulp denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 11:33

hallo bokkers ,

ik heb een verzorgfjordje die ik meer aan de longeerlijn moet gaan zetten omdat ik helaas wegens medische reden niet meer zovaak en zolang kan rijden als eerst. nu heeft hij geen longeer spullen en vind ik het niet zo erg om dit aanteschaffen als ik er geld voor heb.

nu vraag ik mijn af wat raden jullie aan om mee te werken? waarmee je ook goed stelling en buiging traint.

en als jullie kunnen ook de uitleg waarom jij het fijn vind om daar mee te werken.

bedankt voor de moeite en ik hoor het graag. :D

Jasmijn159

Re: welke longeerhulp denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:38

Dubbele longe is ideaal. Moet je wel een paar lessen mee nemen, maar daarna kun je er bijna net zo veel mee als onder het zadel.

Anders een pessoa, maar dat vind ik voor de galop niet ideaal.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:38

voor mijn bijrijdpaard gebruik ik een longeerhulp:
Afbeelding

goedkoop is aanschaf en met veel resultaat!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:44

Dat vind ik het lastigst met longeren het vragen van stelling en buiging. Het lukt mij het best met een kaptoom. zo'n touw als hierboven of een pessoa zet ze vast in een (scheve) houding. Mijn paard blijft zich opkrullen dan en van voorwaarts neerwaarts is dan echt geen sprake.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:52

salamaleque schreef:
Dat vind ik het lastigst met longeren het vragen van stelling en buiging. Het lukt mij het best met een kaptoom. zo'n touw als hierboven of een pessoa zet ze vast in een (scheve) houding. Mijn paard blijft zich opkrullen dan en van voorwaarts neerwaarts is dan echt geen sprake.

Voordeel aan longeerhulp in tegenstelling tot een Pessoa is dat ze er niet in kunnen hangen en geen houding gedwongen worden. Opkrullen lukt ook niet bij een paard dat normaal op de teugelhulpen is.
Lang laag vraagt hij. Stelling vraag je met je eigen lichaam ( spiegelen)

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:55

Ik heb die van het plaatje hierboven maandag gekocht!! van Harry horse 25,95 werkt goed hoor, buiging iets minder maar hij laat zijn rug heerlijk los!!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:00

Wat heb je zelf aan ervaring qua longeren? En is je verzorgpony ook bekend met longeren?
Ik zou dit overleggen met de eigenaar wat hij/zij denkt dat het beste is en vooral ook waar de eigenaar achter staat. Het zou zonde zijn dat je zelf iets aanschaft waarvan de eigenaar er zelf niet achter staat.

Wat is je doel van het longeren? Is het puur beweging geven en lekker laten lopen of heb je echt een trainingsdoel? Want als het puur beweging is zou je gewoon kunnen longeren met enkel een longeerlijn en een hoofdstel of halster.

Maar als je echt een duidelijk trainingsdoel hebt kun je eens verder kijken. Heb je de mogelijkheid om les te nemen? Want een dubbele longe vind ik zelf ideaal om mee te longeren. Maar zoals eerder gezegd moet je daar zonder ervaring wel eerst wat lessen in nemen om te weten hoe je deze correct gebruikt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:05

dream_lot schreef:
voor mijn bijrijdpaard gebruik ik een longeerhulp:
[ Afbeelding ]

goedkoop is aanschaf en met veel resultaat!

kun je ook maken met 2 halstertouwen, scheelt een hoop in de kosten

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 12:08

als ik die pessoa longeerhulp al zie zit ik al in de knoop :? maar daar is wel mee te werken natuurlijk. maar is dit niet teveel tieralantijn om zich heen? of werkt dit nou echt goed door al die touwtjes alle kanten op :o

plaatje hierboven (weet niet hoe deze hulpteugel heet)
heb ik vaker voorbij zien komen en ziet er inderdaad simpel uit. is wel goed dat hij zijn rug lekker los laat maar zoek eigenlijk wel iets voor de stelling en buiging aangezien hij daar vaak moeite mee heeft en dat dan een goed trainings punt zou kunnen zijn.

voorderest heb ik ook wat gehoord over de elastische hulpteugel weet iemand hier ook wat over ?

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:12

ik gebruik bij mijn paard een longeersingel met touwtjes(deze heb ik zelf gemaakt, gewoon touw met karbijnhaak)..
ik longeer van onderuit. dus tussen de voorbenen door het bit heen en aan de longeersingel.
mijn paard mag meer ruggebruik hebben tijdens het rijden en losser lopen. sinds ik longeer van onderuit doet ze dat ook .
ik denk dat je ook even moet kijken wat het beste bij jouw rijstijl en pony past..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:16

Ik zou sowieso met een kaptoom werken. Dat is zowel voor dubbele lijnen als voor enkele lijn erg prettig. Dubbele lijnen kunnen ook goed door het bit en dan tussen de benen door. Dan krijg je meer een neerwaartse beweging. Kaptoom is goed in combinatie te gebruiken met een bit waar dan hulpteugels aan worden gemaakt. Verder met touwtjes kom je een heel eind en uiteraard een longeersingel.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:16

wat dream-lot zegt, of de pessoa.

je kan misschien ook met dubbele lijnen gaan werken

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:18

ik vind de pessoa een super ding! het neemt ook de achterhand mee (en dat gebeurd bij andere hulpmiddelen niet).
Ik heb echt nog nooit gehad dat mijn paard er in ging hangen. Als ze er in gaan hangen trekken ze ook aan het deel dat achter hun billen zit.
Denk er wel aan dat het voor een paard die dit niet gewend is, heel zwaar is dus bouw dat goed op!
Mocht het in begin voor de galop nog te zwaar zijn, kan je de pessoa voor de galop ook even af doen, of de galop nog even niet meepakken.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 12:18

Delphi schreef:
Wat heb je zelf aan ervaring qua longeren? En is je verzorgpony ook bekend met longeren?
Ik zou dit overleggen met de eigenaar wat hij/zij denkt dat het beste is en vooral ook waar de eigenaar achter staat. Het zou zonde zijn dat je zelf iets aanschaft waarvan de eigenaar er zelf niet achter staat.

Wat is je doel van het longeren? Is het puur beweging geven en lekker laten lopen of heb je echt een trainingsdoel? Want als het puur beweging is zou je gewoon kunnen longeren met enkel een longeerlijn en een hoofdstel of halster.

Maar als je echt een duidelijk trainingsdoel hebt kun je eens verder kijken. Heb je de mogelijkheid om les te nemen? Want een dubbele longe vind ik zelf ideaal om mee te longeren. Maar zoals eerder gezegd moet je daar zonder ervaring wel eerst wat lessen in nemen om te weten hoe je deze correct gebruikt.

de eigenaarsse heb ik hier overgesproken en zei leek het ook wat alleen zit ze krap in geld om dat aanteschaffen. (daarom vind k het niet erg om het aanteschaffen) en toen kwam de vraag in ons op welke longeerhulp hier het beste voor. ik wil graag echt voor het trainen hij is al aan de zware kant dus iets doen kan zeker geen kwaad. ik zelf was altijd de bijzetten gewent maar vond dit maar niks altijd ( vond het er niet fijn uitzien) voorderest zoiets als pessoa heb ik nooit meer gewerkt dus zal hier uiteraard hulp mee moeten hebben (valt te regelen). dubbelen lijnen heb ik nog nooit over nagedacht nu je dit zegt lijkt me dit ook wel wat. ik weet niet of hier les in word gegeven in mijn buurt maar ga hier eventjes voor kijken :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:25

Ik zou gaan voor de dubbele lijnen, vind dit altijd erg fijn werken!
Wel inderdaad eerst even hulp zoeken, het is een handigheidje.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 12:29

wat zou ik eventueel moet aanschaffen voor dubbele lijnen ?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:44

Ik vind die van het plaatje echt vreselijk. Fijn om de basis: voorwaarts, neerwaarts en over de rug te bevestigen. Maar meer niet! Je wilt uiteindelijk dat je paard van achter gaan dragen en dat de schoft dus omhoog komt en het paard van de voorhand af komt. Deze hulp geeft precies druk op de plek waar je wilt dat het paard 'omhoog' gaat komen. Ik heb hem nog nooit gebruikt, maar staat me vanaf t plaatje al tegen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:18

JoellaLoves schreef:
wat zou ik eventueel moet aanschaffen voor dubbele lijnen ?

Gewoon je longeerzweep, een longeersingel met ringen en een dubbele longeerlijn. Die laatste zijn twee losse lijnen waarvan de uiteindes (die je aan je paard bevestigd) van koord zijn. Dus niet twee gewone longeerlijnen, want dit is niet zo handig.

Zelf doe ik de binnenste lijn van mijn hand, door de ring van de longeersingel naar de binnenste bitring. De buitenste lijn loopt van mijn hand, achter de billen van de pony, door de ring van de longeersingel naar de buitenste bitring.
Of die manier kun je ze ook door een S van hand laten veranderen.
Door de lijn door een lagere of hogere ring te laten lopen kun je je pony anders instellen (wat hoger of juist laag).
Maar dit is echt iets waar je eerst wat instructie bij nodig hebt!

Elastische longeerhulp, zullen waarschijnlijk of een elastiek zijn of elastische bijzetteugels. Daarbij zou ik heel erg uitkijken dat de pony niet vol in de stieken gaat hangen.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 10:12

Oke dankjewel voor de uitleg. Dan heb ik een beetje een idee hoe dit werkt en ga ik iemand zoeken die hier mee werkt :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:45

Ik heb geen officiele dubbele lijnen, maar ik gebruik altijd touwtjes waar ik mijn longeerlijnen dan weer aanklik. Dan heb je hetzelfde principe. Maar als je goede dubbele lijnen hebt, dan zitten er vaak ook een paar katrolletjes aan, misschien dat dat prettig werkt. Succes in ieder geval!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:48

Jasmijn159 schreef:
Dubbele longe is ideaal. Moet je wel een paar lessen mee nemen, maar daarna kun je er bijna net zo veel mee als onder het zadel.

Anders een pessoa, maar dat vind ik voor de galop niet ideaal.

Galop mag je ook pas doen als het paard volledig in balans is in stap en draf en in alle posities behalve de dressuurhouding. Dan pas mag je de galop proberen, als het paard niet volledig in balans is is het inderdaad niet ideaal. ;)

Edit: Iets te snel op enter geduwd. Ik zou dubbel longes doen, dat werkt heel goed en fijn. Pessoa ook, maar zoals hier beschreven moet je daar de nodige kennis van hebben. Wellicht kun je wat lessen nemen? Heel fijn en je kunt er veel mee. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:13

Een longeerhulp is nog altijd een longeerHULP. Jij moet hem trainen, de stelling en buiging vragen. En dat kan prima met zo'n simpele longeerhulp! Moet je wel weten hoe en wat, dus ik zou les nemen als ik jou was :)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:43

Ik heb zelf goede ervaringen met pessoa, longeerhulp en dubbele lijnen. De dubbele lijnen vergt wel even wat oefenen om het in de vingers te krijgen. Niet handig als je paard snel schrikt, maar destijds stonden mijn verzorgFriezen vaak even dankbaar stil omdat ik dan een foutje maakte en/of met de touwen stond te hannessen. :+
Inmiddels vind ik het wel een fijne manier, je kan er heel goed mee inspelen op het paard, valkuil hierbij is dat je waarschijnlijk zelf ook gaat mee lopen en het ook gaat zien als 'rijden', juist omdat je er zoveel invloed mee kan uitoefenen.

Elastiek heb ik geen goede ervaringen mee, omdat ze daar inderdaad al snel op gaan hangen. Het activeert verder niks aan de achter kant dus als je paard niet vanzelf al door wil lopen; zet je er eigenlijk gewoon nog meer een rem op.
Longeerhulp is fijn en ongedwongen, een goed ingestelde pessoa is nog een stukje fijner omdat je daarmee het hele paard mee neemt en fijn kunt laten bewegen op een manier die bevorderend is voor zijn lijf.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:47

Een elastishe longeerhulp , laat ze zodra ze laag lopen op eigen benen lopen. Verder een longeerlijn en longeerzweep . Je kan gewoon longeren met een hoofdstel als je de teugels opknoopt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:52

Ik longeer eigenlijk altijd met slofteugel.. Beginpunt boven de schoft, zijkanten, door het bit en dan onder de singel.