Veel struikelen, tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Veel struikelen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:19

Hallo bokkers,

Graag zou ik wat tips ontvangen voor de training van een paard dat zeer veel struikelt.
Is uiteraard geheel gecheckt en binnenste buiten gekeerd door een DA, zadelmaker en osteopaat en is medisch in orde.

Het is echt een kwestie van zijn voeten niet optillen.

Hebben jullie wellicht tips die ik door kan geven om mee te pakken in de training?

Alvast bedankt.

Rumpleteaser

Re: Veel struikelen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:19

Hoe oud is het paard en wat is zijn achtergrond qua training?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:30

15 jaar, geen echte opleiding gehad en niet of nauwelijks echt getraind (is recreatie paard geweest waar voornamelijk toeristen buitenritjes op hem maakte)
Hierdoor weinig tot niet dressuurmatig gereden, maar meer lang teugeltje sloffend door het bos of over het strand.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:32

Ik heb ook zo'n struikelaar.............totdat ze echt aan de bak moet, achterbenen moet gaan gebruiken en dus meer van voor omhoog moet komen.

Kop naar beneden, hangen op de teugels? Gas! Dat is kwestie van aanleren en wennen. Dat houden ze niet meteen heel erg lang vol. Dat moet je opbouwen.

Merrie struikelt nu nog maar zelden. ;)

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:49

ah bekend verhaal! voorwaarts houden, balken stappen/draven..
bij onze merrie speelde de hoeven ook mee, de hoefsmid die we toen hadden keek niet naar onze merrie tijdens het lopen en hoe ze haar benen neerzet.. daarna een andere smid laten komen waar we echt heel blij mee zijn, sindsdien loopt ze stukken beter en struikelt ze ook niet meer. *\o/*

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:51

misschien de bodem van de bak? bij ons op de club hadden ze de vermenging van de bodem niet goed voordoor meerdere paarden last kregen van struikelen vanwege stroefheid? tis maar een idee?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 12:04

Er wordt momenteel inderdaad geprobeerd verbetering te krijgen d.m.v. balkjes werk aan de longe.

Aan de bodem ligt het niet, paard heeft het op alle soorten ondergrond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:17

Silence schreef:
15 jaar, geen echte opleiding gehad en niet of nauwelijks echt getraind (is recreatie paard geweest waar voornamelijk toeristen buitenritjes op hem maakte)
Hierdoor weinig tot niet dressuurmatig gereden, maar meer lang teugeltje sloffend door het bos of over het strand.

Heel simpel: basisdressuur! Achterhandgebruik (= niet op de voorhand lopen) en het probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon. Voorwaarde is wel dat je een goede instructeur hebt die voor correct lopen gaat en niet voor het in-de-krul-plaatje......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:25

zijn er foto's gemaakt van de kogels?Ik heb altijd een beetje mijn twijfels bij het niet willen optillen van de benen....of iemand moet echt vreselijk slecht rijden maar dat doet TS niet.
Bij struikelen denk ik altijd aan artrose of te lange hoeven/(niet goed afrollen)

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:09

Ik zou het eens aan je hoefsmid voorleggen. Misschien kan hij haar anders bekappen of beslaan, zodat ze makkelijker afrolt.

Ik heb niet een paard dat veel struikelt, maar hij beweegt wel heel groot en komt gewoon niet lekker weg als zijn teen te lang is. Hij staat op Equilibrium ijzers en wow wat maakt het juiste beslag en manier van bekappen verschil in het lopen zeg!

De hoefsmid zal waarschijnlijk een verschil kunnen maken!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:14

Mijn 1ste paard struikelde zo erg dat hij op straat zelfs een x op zijn knieën is gevallen.
Dat bleek gewoon door de smid te komen,die liet de teen te lang en beest kon niet afwikkelen.
Naar van Nassau gegaan en nooit meer last gehad van struikelen.
Heeft wel een dik jaar geduurd voordat hij die puinhoop weer tot een gezonde voet heeft kunnen maken.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:15

Is het paard wellicht ook te dik? Die van mij struikelde zo erg dat we dachten dat hij ataxie had.
Die bleek uiteindelijk insuline resistent en het is nu een stuk meer onder controle.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:19

Paarden met hoefkraakbeenverbening hebben hier vaak last van.
Zoals de smid mij vertelde, komt er een zekere mate van gevoelloosheid door de verbening.
Dit is met goed bekappen (rond over de teen, en goed rekening houden met de beenstand van het paard) te verbeteren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:25

Hoe staat het paard op zijn hoeven?
En hoe wordt het gereden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:04

BailyKarlos schreef:
Ik zou het eens aan je hoefsmid voorleggen. Misschien kan hij haar anders bekappen of beslaan, zodat ze makkelijker afrolt.

Ik heb niet een paard dat veel struikelt, maar hij beweegt wel heel groot en komt gewoon niet lekker weg als zijn teen te lang is. Hij staat op Equilibrium ijzers en wow wat maakt het juiste beslag en manier van bekappen verschil in het lopen zeg!

De hoefsmid zal waarschijnlijk een verschil kunnen maken!

Dat zegt meer over de kwaliteit van de smid dan over de ijzers die je nu gebruikt.....

Aangezien TS in een omgeving woont waar de meeste smeden/hoefverzorgers hun vak verstaan, is die optie in mijn optiek minder relevant........

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:17

Ik weet niet precies over welke optie je het hebt.
Ik ben inderdaad zeer tevreden over mijn smid.

En ik noem mijn verhaal om het kracht bij te zetten hoe zeer een smid invloed heeft op het lopen van een paard. Mijn smid vond deze ijzers geschikt voor mijn paard en hij had echt gelijk.

Het is zo belangrijk om de paard goed op de hoeven te hebben staan aangezien die 500/600 kg moeten dragen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:50

Equilibrium of niet kan wel degelijk een heel groot verschil maken in de afrolling :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:41

Mijn merrie struikelde voorheen ook erg veel. Die is op ander beslag gezet (break over) en struikelt helemaal niet meer. Ik zou daarom zeker het eens overleggen met je hoefsmid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:43

Jasmijn159 schreef:
Equilibrium of niet kan wel degelijk een heel groot verschil maken in de afrolling :)

Nee, het zegt iets over de onkunde van de smid.........

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:44

ikke schreef:
Jasmijn159 schreef:

Helaas lopen er erg veel onkundige smeden rond... Vind het triest en je vertrouwen daalt ontzettend :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:48

xMercury schreef:
ikke schreef:

Helaas lopen er erg veel onkundige smeden rond... Vind het triest en je vertrouwen daalt ontzettend :n

Dat ben ik absoluut met je eens.

Punt is dat equilibium en break-over ijzers alleen maar nut hebben bij onkundige smeden. Een goede smid die weet hoe ie een goede opzet moet smeden op een ijzer dat onder een correct bekapte voet gaat, die heeft al die "moderne ontwikkelingen" helemaal niet nodig.

Iets met symptoombestrijding, oorzaken en gevolgen en zo........

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:02

Hmmm...volgens mij is break-over beslag ontwikkeld door de gebroeders van Nassau...zou ik persoonlijk geen onkundige smeden durven noemen...

Mijn vorige paard had door zware ataxie veel moeite met afrollen, en had wel baat bij break over beslag....en ik had een zeer kundige hoefsmid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:10

Ik heb er eentje gekent die veel struikelde als een gevolg van een herseninfarct.
Hij had een licht infarct gehad en is nooit meer helemaal de oude geworden, met name het struikelen bleef. Ook had hij moeite met de tact in het uitstrekken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:52

Een breakover heeft zeker nut,het afwikkelpunt ligt een stuk verder terug waardoor het paard sneller afwikkelt.
Een gewone goede opzet zorgt ervoor dat het paard af kan wikkelen op de 'gewone' manier.
Zoals het van nature zou moeten doen dus.
Bij een gezond paard is een breakover onnodig.
Ik zit zelf al dik 20 jaar bij van Nassau en heb altijd normale ijzers gehad,behalve bij de 1ste.Die had een balk omdat de verzenen compleet verziekt waren.
Mijn schimmel met artrose heeft het laatste jaar op een breakover gestaan.
Ik heb nooit meer een struikelaar gehad.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:57

gaat het om struikelen op de voorbenen? gaat het om overkoot gaan? Zwikt hij door de achterhand? Alle drie deze vormen van struikelen hebben een andere oorzaak. Is het spiergebruik juist zodat de benen überhaupt opgetild kunnen worden? Gaat hij overkoot, heb je kans op slechte strekpezen. Zwikken door de achterhand is een probleem van slappe kniebanden.