Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MarliesV schreef:Iig die zweep aan de kant leggen en niet meer gebruiken. Zo te lezen is hij alleen onder de indruk van je zweep, die heb je niet mee in de proef dus die moet je ook in het oefenen niet gebruiken.
Hij is duidelijk niet aan het been in de baan, hoe is hij thuis? Aangezien je aangeeft daar de zweep er bij te hebben?
Als ik het zo lees is hij helemaal niet aan het been, heb je een zweep en een spoor nodig daarvoor.
Dan wordt het toch echt oefenen, oefenen, oefenen op hele lichte druk reactie te krijgen en je paard dus wel aan het been te zetten.
sneeuwpop schreef:Ik vraag me ook af met hoeveel druk je rijdt, want elke x 20 min nodig hebben voor hij aan je been is, is uitzonderlijk.
Uitzonderingen kunnen, maar ik zou er wel extra naar kijken of jij daarin ook nog jan verbeteren.
Verder moet je blijven schakelen in de proef. In de meeste gevallen is de ruiter de oorzaak van de spanning waar het paard op reageerd.
Helaas had ik dat zelf ook - paard relatief slecht aan het been in de proef en super buiten de proef...gewoon doordat ik meer aan het meeliften was en mijn paard daardoor in de war raakte.
Wel was mijn paard net zo aan mijn been, zoals ik hem had weggezet. (Na het spieren opwarmen met een lange teugel)
Uit jouw verhaal dus duidelijk niet) . Je moet consequent zijn met je been en met je hulpen (en ook met je zweep). Eerst been geven nogmaals been en dan pas de zweep. Het doel is dat hij op je been gaat reageren, zodat je die zweep niet nodig hebt. Je rijdt wrs teveel met je zweep als hulp, dus dat moet je afbouwen. Yvank_ schreef:Je paard is dus duidelijk aan de zweep en niet aan het been...
Zweep dus wegleggen en niet meer gebruiken, aan het been zetten.. Nog liever een keer iemand die vanaf de grond een keer bijtikt dan dat je weer een zweep pakt..
Heel consequent zijn en fanatiek gaan rijden zodat je paard voorwaarts gaat denken.
blue_sky schreef:Het is voor mij helaas ook een heel herkenbaar probleem. Ik ben nu aan het oefenen om hem thuis met heel veel impuls ter rijden met een klein spoortje zodat ik wat over heb als ik op wedstrijd ga. Ik pak in het begin mijn zweepje er even bij en leg dit halverwege de training weg (net als op wedstrijd) waarbij hij dan wel moet blijven doorlopen. Onze laatste wedstrijd ging al een stuk beter (alleen jammer dat de jury er niet net zo over dacht).
Sammie schreef:Die supplementen kun je wel weg laten, want daar ligt het niet aan (de vraag is of al t sowieso wel werktUit jouw verhaal dus duidelijk niet) . Je moet consequent zijn met je been en met je hulpen (en ook met je zweep). Eerst been geven nogmaals been en dan pas de zweep. Het doel is dat hij op je been gaat reageren, zodat je die zweep niet nodig hebt. Je rijdt wrs teveel met je zweep als hulp, dus dat moet je afbouwen.
legde keuring na een poosje een zweep weg en pony dacht zo! Tabee! Heeft een flinke optater gehad met de zweep die ik als verassing nog had toen laten vallen en ineens was die keurig aan het been zonder zweep
Yvank_ schreef:Hoe rij je verder? Als je bijvoorbeeld aandraaft dan zou het voldoende moeten zijn om been te geven en dan been er weer af. Je pony moet lopen blijven tot jij wat anders aangeeft. Als die inkakt na een tik met een zweep vanaf de grond dan zou ik daar nog stenger in zijn. Kom nou als jij wil dat die reageert heeft die dat te doen... Maar let daarin bij alles op dat je zelf niet elke pas been gaat geven.
Wat je zou kunnen overwegen als je hem wel aan de hulpen hebt maar hij ziet het als de zweep weggaat is eens rijden met twee zwepen in je hand... Dat heb ik eens gedaan bij een pony die bij alles en iedereen dacht als de zweep wegginglegde keuring na een poosje een zweep weg en pony dacht zo! Tabee! Heeft een flinke optater gehad met de zweep die ik als verassing nog had toen laten vallen en ineens was die keurig aan het been zonder zweep
AM01 schreef:ik lees dat iemand schrijft dat het verstandiger is dat iemand vanaf de kant een keer flink bij tikt met de zweep. Daar ben ik het mee eens. Jij moet zorgen dat hij aan het been komt zonder zweep en de kant kan daar af en toe bij helpen met zweep.
Maak je ook maar eens een keer flink boos. Automatisch ga jij dan duidelijker been, niet vaker, geven en gebruik je stem opdat moment eens fors. Als het goed is heeft hij dan door dat het menens is.