Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvvvWedg

Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:25

Hallo iedereen,

Bij deze heb ik een enorm probleem. Gister is dit weer gebeurd en weet niet meer wat ik moet doen, dus hoop dat jullie ideeen hebben.
Gister ben ik voor het eerst met mijn pony in het M1 gestart, alleen mijn pony is er nog wel eens 1tje.
Hij is een enorme diesel met opstarten en ik moet hem eerst echt 20 min goed losrijden, voordat hij voor mn been is en los is met rijden. Dit is trouwens al onwijs meer vooruit gegaan en gaat al steeds sneller.

Gister was het dus weer zo ver. Met losrijden liep hij eigenlijk al vanaf het begin af aan super fijn en voorwaarts en kon ik er echt aan rijden. Af en toe mijn zweep er even bij gepakt om even te laten weten dat hij echt moest doorlopen en dat wist hij ook. Ook mijn instructrice was mee en die vond hem ook super lopen met het losrijden!
Toen moesten we de baan in en het moment dat ik mijn zweep weg deed in de baan liep hij gewoon niet meer. Echt 0,0 reactie op mijn been en is onderhand achteruit mijn proef door gegaan. Je kan er dan niet meer aan rijden en hij sluit zich echt helemaal af met rijden. Waardoor hij gewoon niet naar voren gaat.

Ook rijd ik thuis met een heel klein miniscuul spoortje en met losrijden op wedstrijd ook. Pas 5 min voor mijn proef begint doe ik langere sporen om waardoor ik er meer aan kan rijden. Zelfs dit heeft nu geen effect meer want het lijkt wel of hij in mijn proef alleen maar tegen mijn been in gaat lopen.
Thuis doet hij dit ook zodra ik mijn zweep weg leg met rijden, alleen op wedstrijd is het nog erger.
Nu weet ik niet hoe ik dit op moet gaan lossen.
Thuis gaat hij gewoon stil staan en achterwaarts lopen terwijl ik hem dan echt een paar keer een *schop* verkoop...

Dit probleem is dus alleen als ik mijn zweep weg leg, maar ik weet dus niet hoe ik dit op moet lossen. Zodra ik het met mijn zweep oplos doet hij het wel weer, maar ik wil het juist met mijn been en zit oplossen. (Dit probleem ligt niet alleen bij mij, ook als mijn instructrice erop zit of een vriendin van me die op internationaal niveau rijdt)
Hij krijgt thuis qua voer ook al Triple P van Pavo en een sublement van cavalor: Pow'red performance. Ook krijgt hij op wedstrijd een pasta van cavalor: energyboost. We hebben echt al van alles geprobeerd maar ik weet het gewoon niet meer...

Heeft iemand ideeen? Ik voel me namelijk echt wanhopig !

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:32

Nóg meer oefenen op rijden zonder zweep. Het gaat een lang en zwaar traject worden, maar het werkt echt. Ik had ook zo'n uitgekookte knol, maar heb het toch voor elkaar gekregen.
Wees consequent in alles met het rijden (ook voor jezelf) Begin zonder zweep en pak hem er steeds wat later bij.
Heel veel succes!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:35

Oefenen, oefenen en oefenen.
Dit klinkt simpel, maar je zou echt consequent moeten zijn.
Misschien aan je instructrice overleggen hoe je het aan kan pakken?
Wedstrijden even laten voor wat het is, als hij goed luistert kan je weer op concours.

Succes!

MarliesV

Iig die zweep aan de kant leggen en niet meer gebruiken. Zo te lezen is hij alleen onder de indruk van je zweep, die heb je niet mee in de proef dus die moet je ook in het oefenen niet gebruiken.

Hij is duidelijk niet aan het been in de baan, hoe is hij thuis? Aangezien je aangeeft daar de zweep er bij te hebben?

Als ik het zo lees is hij helemaal niet aan het been, heb je een zweep en een spoor nodig daarvoor.
Dan wordt het toch echt oefenen, oefenen, oefenen op hele lichte druk reactie te krijgen en je paard dus wel aan het been te zetten.

nnniekje

Hier zelfde probleem, ik volg even..

YvvvWedg

Re: Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:42

Ja dat is ons probleem. Ik ben nu een jaar bezig met deze instructrice en vrijdag in m'n les was die weer zo dramatisch zonder zweep... Ze was er helemaal klaar mee en is er toen zelf opgestapt (ze is heel klein en licht en rijd op ZZ-Zwaar niveau).
Ze had de zweep ook niet gebruikt en na 10 rondjes echt alleen maar been geven en hij gewoon nergens op reageerden heeft ze de zweep gepakt en echt 3 x een r*t klap gegeven en toen was het over ( vind het zo zielig om te zeggen)...
Maar ik doe inderdaad echt heel veel nu zonder zweep al rijden, maar omdat het ook nog 1tje is die echt moet opstarten heb je vaak aan het begin je zweep vooral nodig.
En dat consequent rijden doe ik echt heel erg. Heel veel belonen en geen reactie is gelijk een keer flink been enzo en dan belonen, al dat soort dingen..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:48

Ik vraag me ook af met hoeveel druk je rijdt, want elke x 20 min nodig hebben voor hij aan je been is, is uitzonderlijk.
Uitzonderingen kunnen, maar ik zou er wel extra naar kijken of jij daarin ook nog jan verbeteren.

Verder moet je blijven schakelen in de proef. In de meeste gevallen is de ruiter de oorzaak van de spanning waar het paard op reageerd.
Helaas had ik dat zelf ook - paard relatief slecht aan het been in de proef en super buiten de proef...gewoon doordat ik meer aan het meeliften was en mijn paard daardoor in de war raakte.
Wel was mijn paard net zo aan mijn been, zoals ik hem had weggezet. (Na het spieren opwarmen met een lange teugel)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:49

Is hij met spoor gereden?
Kan ook zijn dat ie dood is aan je been.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:49

MarliesV schreef:
Iig die zweep aan de kant leggen en niet meer gebruiken. Zo te lezen is hij alleen onder de indruk van je zweep, die heb je niet mee in de proef dus die moet je ook in het oefenen niet gebruiken.

Hij is duidelijk niet aan het been in de baan, hoe is hij thuis? Aangezien je aangeeft daar de zweep er bij te hebben?

Als ik het zo lees is hij helemaal niet aan het been, heb je een zweep en een spoor nodig daarvoor.
Dan wordt het toch echt oefenen, oefenen, oefenen op hele lichte druk reactie te krijgen en je paard dus wel aan het been te zetten.

Thuis begint hij eigenlijk al voorwaartser dan wat hij was want het was echt een heel drama wat ik met hem heb gehad (lang verhaal). Inderdaad bedankt voor de tip. Ik ga de zweep gewoon op de bakrand leggen en alleen even bij pakken indien het echt nodig is.

Qua wedstrijden wil ik niet stoppen want als ik dat doe dan heeft hij dat gewoon door en word het nog erger. Zit ook in mijn laatste jaar van de pony's dus wil gewoon nog eruit halen wat er in zit. Wel blijf ik volgend jaar bij de paarden nog met hem starten, aangezien ik toch niet zo lang ben is dat geen probleem. Het is van zichzelf ook echt een hele getalenteerde sportpony en doet de oefeningen ook zonder probleem. Alleen het naar voren rijden is het grote probleem. En ik weet dat het erin zit, weet alleen niet meer hoe ik het er uit moet gaan rijden haha

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:50

Ess_Ramona schreef:
Is hij met spoor gereden?
Kan ook zijn dat ie dood is aan je been.

Ik rij met een heel klein spoortje voor mn oefeningen, maar ik rij hem gerust min 2 x per week zonder spoor, zodat hij inderdaad niet door word voor mijn been..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:52

Je paard is dus duidelijk aan de zweep en niet aan het been...

Zweep dus wegleggen en niet meer gebruiken, aan het been zetten.. Nog liever een keer iemand die vanaf de grond een keer bijtikt dan dat je weer een zweep pakt..

Heel consequent zijn en fanatiek gaan rijden zodat je paard voorwaarts gaat denken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:53

Ah oké.
Had misschien gekund dat hij bij oude eigenaren ofzo veel met spoor is gereden.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:54

sneeuwpop schreef:
Ik vraag me ook af met hoeveel druk je rijdt, want elke x 20 min nodig hebben voor hij aan je been is, is uitzonderlijk.
Uitzonderingen kunnen, maar ik zou er wel extra naar kijken of jij daarin ook nog jan verbeteren.

Verder moet je blijven schakelen in de proef. In de meeste gevallen is de ruiter de oorzaak van de spanning waar het paard op reageerd.
Helaas had ik dat zelf ook - paard relatief slecht aan het been in de proef en super buiten de proef...gewoon doordat ik meer aan het meeliften was en mijn paard daardoor in de war raakte.
Wel was mijn paard net zo aan mijn been, zoals ik hem had weggezet. (Na het spieren opwarmen met een lange teugel)

Ik rijd met een normale druk, dus niet trekken en plukken ofso.
Zoals je misschien kan lezen is het een diesel. Hij heeft heel veel moeite in het begin en vanaf dat moment ben ik ook al consequent. Heel veel overgangen rijden in het begin en alles. Hij is al vanaf dat ik hem heb een diesel en het duurt gewoon even voordat hij is opgestart (20 min is met stappen erbij en ik stap 10 tot 15 min los en dan draaf ik lang en laag en daarna is hij wel weer redelijk aan mijn been).
Ook doe ik inderdaad schakelen in de proef en is het echt niet zo dat ik mee rijd met hem. Ik blijf er letterlijk de hele proef aan rijden, daarom weet ik ook niet waarom die dit (grotendeels) alleen tijdens mijn proef doet. Ook rijden we veel proefgericht thuis...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:54

Die supplementen kun je wel weg laten, want daar ligt het niet aan (de vraag is of al t sowieso wel werkt :+ Uit jouw verhaal dus duidelijk niet) . Je moet consequent zijn met je been en met je hulpen (en ook met je zweep). Eerst been geven nogmaals been en dan pas de zweep. Het doel is dat hij op je been gaat reageren, zodat je die zweep niet nodig hebt. Je rijdt wrs teveel met je zweep als hulp, dus dat moet je afbouwen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:54

Het is voor mij helaas ook een heel herkenbaar probleem. Ik ben nu aan het oefenen om hem thuis met heel veel impuls ter rijden met een klein spoortje zodat ik wat over heb als ik op wedstrijd ga. Ik pak in het begin mijn zweepje er even bij en leg dit halverwege de training weg (net als op wedstrijd) waarbij hij dan wel moet blijven doorlopen. Onze laatste wedstrijd ging al een stuk beter (alleen jammer dat de jury er niet net zo over dacht).

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:54

Ess_Ramona schreef:
Ah oké.
Had misschien gekund dat hij bij oude eigenaren ofzo veel met spoor is gereden.

Nee hij was net onder het zadel en alleen beetje basis toen ik hem kocht (heb hem al 4 jaar)

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:55

Yvank_ schreef:
Je paard is dus duidelijk aan de zweep en niet aan het been...

Zweep dus wegleggen en niet meer gebruiken, aan het been zetten.. Nog liever een keer iemand die vanaf de grond een keer bijtikt dan dat je weer een zweep pakt..

Heel consequent zijn en fanatiek gaan rijden zodat je paard voorwaarts gaat denken.

Dankje voor de tip! Vanaf de grond met een longeerzweep ook al geprobeerd, ook geen effect... Alleen het moment zelf daarna niet meer..

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:55

blue_sky schreef:
Het is voor mij helaas ook een heel herkenbaar probleem. Ik ben nu aan het oefenen om hem thuis met heel veel impuls ter rijden met een klein spoortje zodat ik wat over heb als ik op wedstrijd ga. Ik pak in het begin mijn zweepje er even bij en leg dit halverwege de training weg (net als op wedstrijd) waarbij hij dan wel moet blijven doorlopen. Onze laatste wedstrijd ging al een stuk beter (alleen jammer dat de jury er niet net zo over dacht).

Ja ik doe precies het zelfde!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:56

Sammie schreef:
Die supplementen kun je wel weg laten, want daar ligt het niet aan (de vraag is of al t sowieso wel werkt :+ Uit jouw verhaal dus duidelijk niet) . Je moet consequent zijn met je been en met je hulpen (en ook met je zweep). Eerst been geven nogmaals been en dan pas de zweep. Het doel is dat hij op je been gaat reageren, zodat je die zweep niet nodig hebt. Je rijdt wrs teveel met je zweep als hulp, dus dat moet je afbouwen.

Super bedankt voor de tip! Gaan we gelijk proberen vanavond in de les. Dit probeerde ik eigenlijk al, alleen inderdaad zoals je zegt gebruikte ik de zweep te snel als hulp ipv been. Alleen moet ik zeggen dat die pasta van cavalor energyboost, eigenlijk wel altijd helpte want merkte wel verschil (toen ik nog L2 reed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:00

Hoe rij je verder? Als je bijvoorbeeld aandraaft dan zou het voldoende moeten zijn om been te geven en dan been er weer af. Je pony moet lopen blijven tot jij wat anders aangeeft. Als die inkakt na een tik met een zweep vanaf de grond dan zou ik daar nog stenger in zijn. Kom nou als jij wil dat die reageert heeft die dat te doen... Maar let daarin bij alles op dat je zelf niet elke pas been gaat geven.

Wat je zou kunnen overwegen als je hem wel aan de hulpen hebt maar hij ziet het als de zweep weggaat is eens rijden met twee zwepen in je hand... Dat heb ik eens gedaan bij een pony die bij alles en iedereen dacht als de zweep wegging :evaw: legde keuring na een poosje een zweep weg en pony dacht zo! Tabee! Heeft een flinke optater gehad met de zweep die ik als verassing nog had toen laten vallen en ineens was die keurig aan het been zonder zweep :=

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:01

ik lees dat iemand schrijft dat het verstandiger is dat iemand vanaf de kant een keer flink bij tikt met de zweep. Daar ben ik het mee eens. Jij moet zorgen dat hij aan het been komt zonder zweep en de kant kan daar af en toe bij helpen met zweep.

Maak je ook maar eens een keer flink boos. Automatisch ga jij dan duidelijker been, niet vaker, geven en gebruik je stem opdat moment eens fors. Als het goed is heeft hij dan door dat het menens is.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:21

Yvank_ schreef:
Hoe rij je verder? Als je bijvoorbeeld aandraaft dan zou het voldoende moeten zijn om been te geven en dan been er weer af. Je pony moet lopen blijven tot jij wat anders aangeeft. Als die inkakt na een tik met een zweep vanaf de grond dan zou ik daar nog stenger in zijn. Kom nou als jij wil dat die reageert heeft die dat te doen... Maar let daarin bij alles op dat je zelf niet elke pas been gaat geven.

Wat je zou kunnen overwegen als je hem wel aan de hulpen hebt maar hij ziet het als de zweep weggaat is eens rijden met twee zwepen in je hand... Dat heb ik eens gedaan bij een pony die bij alles en iedereen dacht als de zweep wegging :evaw: legde keuring na een poosje een zweep weg en pony dacht zo! Tabee! Heeft een flinke optater gehad met de zweep die ik als verassing nog had toen laten vallen en ineens was die keurig aan het been zonder zweep :=

Bedankt voor de tip ga ik zeker proberen! Ik probeer inderdaad mijn been stil te houden als ik hem een keer been heb gegeven, maar dat is ook nogal lastig omdat het een onstabiele pony is haha. Ik ben hier al heel erg in voor uit gegaan, maar hier ligt nog heel veel verbetering!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:22

AM01 schreef:
ik lees dat iemand schrijft dat het verstandiger is dat iemand vanaf de kant een keer flink bij tikt met de zweep. Daar ben ik het mee eens. Jij moet zorgen dat hij aan het been komt zonder zweep en de kant kan daar af en toe bij helpen met zweep.

Maak je ook maar eens een keer flink boos. Automatisch ga jij dan duidelijker been, niet vaker, geven en gebruik je stem opdat moment eens fors. Als het goed is heeft hij dan door dat het menens is.

Haha dat boos worden heb weinig zin. Reageert nergens op zelfs niet als ik mn stem goed verhef... En ga zeker vaker gebruik maken van een zweep vanaf de grond!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:23

Iedereen super bedankt voor alle tips! Hier heb ik onwijs veel aan! Meer tips zijn altijd welkom!!!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:32

Sorry, maar ben ik nu de enige die hier van mening is dat sporen daar helemaal niet voor zijn gemaakt?
Doe je sporen af. Die zijn niet om je paard voorwaarts te schoppen, in geen enkele situatie.