Bokken/steigeren tijdens opzadelen/opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCeltic

Bokken/steigeren tijdens opzadelen/opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:48

Hallo iedereen!

Dit is mijn eerste keer op Bokt en ik kom hier naar toe omdat ik op zoek ben naar ervaringen gelijkaardig aan de mijne.

Ik heb recentelijk een nieuw paardje gekocht. Een fantastisch lief paardje in de omgang en zeer eerlijk! Een ruintje en hij is 7jaar oud.

Nu begin ik even mijn verhaal:
Ik heb hem nog maar recentelijk gekocht en ben hem toch een viertal keer gaan uitproberen bij de vorige eigenaars. Tweemaal heb ik mensen meegenomen die toch wat meer kennis hebben dan mezelf. Ik was onmiddellijk volledig verkocht! Super lief paard en een echte klik tijdens het rijden, volledig wat ik zocht. Bij de vorige eigenaars was hij ook zeer braaf tijdens het rijden.

Nu is hij sinds een grote week bij ons en heb ik al een viertal keer met hem gereden hier bij ons thuis. Hier merk ik dat hij, vanaf dat ik begin met het opzadelen, zeer geirriteerd word. Vanaf dat ik het zadel er op leg, begint hij uit te halen met de achterbenen. Wanneer ik begin aan te singelen, gebeurt het ook dat hij steigert terwijl hij vast staat aan de muur (2 keer van de 4). Nu ben ik er deze avond op gekropen en is hij, vanaf dat ik mijn been over het zadel had gegooid, beginnen bokken. Na 3x lag ik er af, maar dan heeft hij toch nog even de halve piste doorgebokt, voor hij dan uiteindelijk nog even later stil stond. Ik heb me redelijk pijn gedaan en heb hem dan 20 minuutjes gelongeerd nog. Eerste 5 minuutjes deed hij nog wat gespannen en wat gebok, maar vanaf dan super braaf en ontspannen.

Dit was echter enkel deze avond, de eerste keer dat ik er hier thuis ben opgekropen, heeft hij lichtjes gestijgerd (misschien een half metertje van de grond), daarna super braaf als anders. Tweede keer was hij alleen enkele rondjes heel voorwaarts, daarna ook perfect ontspannen. De tweede keer hebben we ook een pas-sessie gedaan voor een nieuw zadel (na 20min te hebben ingereden met een ander zadel), waarbij hij 6x is opgezadeld en ik 6x heb opgestegen, iedere keer super braaf en gewillig.

Ik wou jullie graag even vragen als iemand hier ervaringen mee heeft. Een pas probleem met het zadel lijkt me niet mogelijk. Ik ben het zadel deze ochtend gaan halen en alles is aangepast aan zijn maten, zodat alles goed zou passen. Bij de vorige eigenaars was er geen enkel probleem met opstijgen en was hij altijd super braaf! Ik heb nog contact met de vorige eigenaars, dus het lijkt me ook niet dat ik ben voorgelogen of dat hij verdoofd is geweest of dergelijke... Ook nog even ter info: vorige eigenaar reed met springzadel en springsingel, ik rijd met dressuurzadel en dressuursingel. Het is echt alsof hij in het begin geen gewicht of druk kan verdragen.

Caira

Re: Bokken/steigeren tijdens opzadelen/opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:50

Heb je het zadel laten checken door een zadelpasser, en het paard door een osteopaat?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:53

Is nadat het zadel is opgevuld het zadel nogmaals gekeken of het wel goed op het paard lag?
Een foutje maken is menselijk namelijk.
Het zou me niet verbazen als het toch aan het zadel lag, lijkt mij de meest logische verklaring.
Is het misschien toch een tikkie te krap? Doet erg zeer, en dan zou hij zo maar eens over de rooie kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:53

Heb je het paard laten keuren?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:54

Ik vind je verhaal een beetje onduidelijk.
Je hebt vanavond met je nieuwe zadel gereden en ook gevallen?
Is het paard gekeurd bij aankoop?
Het gedoe bij het opzadelen, is dat al de hele week of alleen met het nieuwe zadel?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:56

Mmm kan vanalles zijn. Hij geeft in ieder geval ongemak aan, kan komen door slecht passend zadel slecht passende singel ( extern) of intern iets bij hem in de spieren pezen weke delen of botten gewrichten bij hem. Hij is je niet aan t testen hij laat alleen heel duidelijk zien dat hij ergens last van heeft, kan zelfs zijn darmen zijn die zeer doen door verandering van voeding omdat je hem nog niet zo lang hebt. Eerst goed na laten kijken door holistisch arts die verder kijkt dan zn neus lang is!! Succes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:57

Ook mijn vraag, paard gekeurd? Heb jij het paard zelf opgezadeld of stond hij al klaar wanneer je kwam? Niet gekeurd dan waarschijnlijk toch verkeerd zadel/ te strak aangesingeld of bij de vorige eigenaren iets gehad om rustig te blijven.

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 19:05

manonutjuh schreef:
Ik vind je verhaal een beetje onduidelijk.
Je hebt vanavond met je nieuwe zadel gereden en ook gevallen?
Is het paard gekeurd bij aankoop?
Het gedoe bij het opzadelen, is dat al de hele week of alleen met het nieuwe zadel?

bigone schreef:
Ook mijn vraag, paard gekeurd? Heb jij het paard zelf opgezadeld of stond hij al klaar wanneer je kwam? Niet gekeurd dan waarschijnlijk toch verkeerd zadel/ te strak aangesingeld of bij de vorige eigenaren iets gehad om rustig te blijven.

Even ter verduidelijking en wat extra info:

Ik heb mijn vorige paardje recentelijk verkocht, met zadel en tuig etc inbegrepen.

Nu heb ik recentelijk een nieuw paard gekocht, dat ik 4x ben gaan uitproberen bij de vorige eigenaars. Daar heb ik hem iedere keer volledig zelf opgezadeld. Paard is volledig röntologisch en klinisch gekeurd geweest op zijn 3 jaar en nogmaals een klein jaar geleden. Hij is maandag (deze week) gearriveerd.

Dinsdag: gereden met een zadel van een vriendin, lichtjes geïrriteerd bij aansingelen, lichtjes gestijgerd bij opstijgen, daarna zeer braaf.

Donderdag: 20 min warm gereden met zadel van een vriendin, hier ook geïrriteerd bij aansingelen en licht voorwaarts voor enkele rondjes.
Daarna 6 verschillende modellen zadels gepast, daar ik een nieuw zadel nodig had. Gebeurd samen met een professional. Mijn gekozen model is volledig aangepast/besteld geweest volgens de maten van mijn paard.

Vandaag: nieuw zadel gaan halen en dit heb ik vandaag willen uitproberen. Ook hier tijdens het aansingelen geïrriteerd en stijgerde hij aan de muur. Toen ik wilde opstijgen (zeer rustig en met krukje) is hij beginnen bokken. Ik heb hem daarna nog 20 min gelongeerd (wegens toch redelijk wat pijn in de nek). 5minuutjes nog wat gespannen en gebok, daarna terug kalm.

Telkens zeer rustig aangesingeld, gaatje per gaatje, met tussenpozen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:11

Ik geloof dat het zadel van je vriendin niet veel goed gedaan heeft voor de rug (en daarmee het vertrouwen) voor dit paard.
Denk dat hij door het ongemak verkeerd is gaan lopen en daardoor last van zijn rug heeft.
Een osteopaat langs laten komen lijkt mij geen verkeerde actie.

Met blaren op je voeten door te kleine of juist te grote schoenen loop je zelf ook niet lekker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:13

Het lijkt mij toch dat je paard je wat probeert te vertellen en dus ergens last van heeft. Ik zou zowel het paard als het zadel na laten kijken. En ik zou zelf niet doorrijden als hij zo reageert. Heb je inzage gehad in de keuringsrapporten? Heb je de foto's gekregen? Er kan natuurlijk in een jaar tijd ook van alles gebeurt zijn, dus ik had hem nog wel opnieuw laten keuren voor aankoop.

Probeer anders zijn oude zadel bij de vorige eigenaar te lenen om te kijken hoe hij dan reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:14

Ik vinbd het toch erg toevallig dat het paard bij de vorige eigenaar niet dat gedrag vertoonde. Het enige wat je kunt doen is met de vorige eigenaren overleggen om nog eens hun zadel te proberen.

Klinisch gekeurd is een momentopname. Het kan best zijn dat ie alsnog wat mankeert.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:15

Heeft hij niet inmiddels last van zijn rug ?
Dan kan er nu wel een goed passend zadel ip liggen maar als hij beurs is, doet het hem toch zeer. Zoals je in je op zegt, hij is eerlijk.... Dus hij verteld dat hij ergens last van heeft. Aan jou de taak om uit te vinden waarvan.... Ik zou hem sws een week helemaal geen zadel op doen, maar longeren en even tot rust laten komen. Daarna zijn passende zadel er weer op en dan opnieuw kijken...
De mijne deed onlangs ook lelijk met het vastmaken van de singel (niet eens zozeer met aansingelen), bontje weer om de singel gedaan omdat hij met het verharen van het voorjaar een hele kale plek kreeg.... En ineens was hij met rijden boos, bokken en rennen.... Zadel lag voor het oog heel iets achterover, wijder kopijzer erin gezet en nu reageert hij totaal niet meer op de singel... Lag gewoon te krap aan de voorkant, blijkbaar was hij iets breder geworden....

Succes !

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:20

Ik heb op mijn paard ook een zadel gehad wat op t oog prima lag volgens de zadelmaakster, maar waar mijn paard kreupel onder liep.
Ik zou beginnen met je zadel laten controleren, of verschillende zadels proberen om te zien of zijn reactie veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:20

Hoop voor je dat de eigenaren je niet voorgelogen hebben. Een jaar geleden röntgen in orde geeft geen enkele zekerheid. In een jaar kan veel gebeuren. .

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:30

Wat vervelend ElineCeltic, ik heb het vorig jaar ook gehad (is toevallig toch geen zwarte tinker he ;) )

Ik zou ook inderdaad zijn rug en zadel goed na laten kijken.

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 19:39

KarinLF schreef:
Wat vervelend ElineCeltic, ik heb het vorig jaar ook gehad (is toevallig toch geen zwarte tinker he ;) )

Ik zou ook inderdaad zijn rug en zadel goed na laten kijken.

Hihi, geen tinker :) bruine KWPN'er! En misschien dat ik toch een DA laat komen om zijn rug te bekijken. De vorige eigenaar komt volgende maandag ook sowieso nog even kijken om te zien waar het probleem kan liggen :)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:43

Vraag meteen of de oude eigenaar ook het zadel mee wil nemen, waar je bij hun op hebt gereden. Misschien kun je een zelfde model kopen als dat wel fijn ligt voor het paard.

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 20:04

emil01 schreef:
Vraag meteen of de oude eigenaar ook het zadel mee wil nemen, waar je bij hun op hebt gereden. Misschien kun je een zelfde model kopen als dat wel fijn ligt voor het paard.

Is een springzadel bij de vorige eigenaar, terwijl ik toch wel echt hem dressuurmatig wil rijden en nu net een dressuurzadel heb gekocht :)!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:10

Ik vind het trouwens ook al best snel dat je erop gaat maar dat is mijn mening ik zou hem even laten wennen aan de nieuwe omgeving hij is ook nog jong kan ik erop uit maken ( mijn paard was de eerste 2 weken een draak wilde haar al bijna weer terug brengen maar ze had even tijd nodig)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:56

Jamiejoyce schreef:
Ik vind het trouwens ook al best snel dat je erop gaat maar dat is mijn mening ik zou hem even laten wennen aan de nieuwe omgeving hij is ook nog jong kan ik erop uit maken ( mijn paard was de eerste 2 weken een draak wilde haar al bijna weer terug brengen maar ze had even tijd nodig)

sorry hoor maar dit is echt onzin!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:03

mirgino schreef:
Jamiejoyce schreef:

Niet echt een nette reactie..

Heb je het paard zelf ook laten keuren? Ik ga toch echt uit van een lichamelijk ongemak. Een bezoekje door da lijkt me raadzaam.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:59

mirgino schreef:
Jamiejoyce schreef:

Waarom is het onzin dan?

TrekpaardC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:00

Ik heb zelf nog een heel lief en rustig paard maar heb hem nu ook een paar maanden gereden met een te klein zadel zelf ben ik 13 jaar en had er totaal geen verstand van maar zaterdag toen ik weer ging rijden begon ze echt te bokken en te racen daarna heb ik gekeken naar het zadel en haar rug en ik schrok me kapot haar rug was een beetje opgezwollen en had twee drukplekken waar de haren wit waren gekleurd ik natuurlijk meteen op internet zoeken wat dit betekent en er kwam uit dat het een hele licht kneuzing was dus heb ik het zadel meteen op zolder gegooid en ben ik al meteen naar zadels gaan kijken (zijn moeilijk te vinden dressuurzadels voor een smal belgisch trekpaard ;)) weet iemand wat ik kan doen om de pijn te verachten ook als ik een ander zadel heb want die zal ook wel op die plek een beetje druk geven ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:08

Jamiejoyce schreef:
Waarom is het onzin dan?

Ondanks dat het niet mijn post is want ik zou het anders hebben geformuleerd :o ben ik het wel eens dat niets te vroeg of te snel is gegaan bij TS, waardoor deze problemen zouden zijn veroorzaakt.

Waarom vind ik dat?

Altijd als wij nieuwe paarden hebben gekocht mogen ze bij aankomst bijkomen dus paar uurtjes op de wei en lekker buiten en gaan we vanaf de andere dag juist gelijk naar buiten. DIt heel bewust, omdat ze dan nog een beetje moe zijn, wat onder de indruk van alle nieuwe ervaringen. Bij mijn twee paarden heeft dat heel goed gewerkt. Als we dan drie dagen naar buiten zijn geweest (met een ander paard erbij) of bij onze tweede aankoop met de oudste erbij en de nieuwe aankoop gelijk voorop, en nog in de bak hebben gereden dag vier, dan geven we ze paar dagen rust om bij te komen van alle nieuwe veranderingen en de laatste keer van de lange reis uit Zuid Frankrijk (12 uur in de vrachtwagen).

Ik ben dus niet te flauw met onze paarden en begin zeker niet met ze als ze goed door voed zijn en helemaal uitgerust c.q gewend. Dat vnid ik nu vragen om problemen ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:12

Geef het paard even een week of twee vrij. Het zadel van je vriendin heeft hem weinig goed gedaan denk ik. Nu moet die pijn in zijn rug even weg zakken voor hij weer vertrouwen kan krijgen in het opzadelen en opstappen.