Kan een pony grand prix niveau aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frosty117

Kan een pony grand prix niveau aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 16:09

Beste bokkers,

Interessante vraag die ik vandaag hoorde: kan een pony grand prix niveau aan?

Natuurlijk kan dit volgens de regels niet, maar wat vinden jullie? Als het kan, waarin verschilt een pony dan van een paard op dat niveau?

Ik ben wel benieuwd.
Laatst bijgewerkt door frosty117 op 04-09-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobiaspruim

Re: Kan een pony op grand prix niveau aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:10

waarom kan dat niet dan volgens de regels?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:11

dat kan tochgewoon volgens de regels idd. je mag gewoon met pony's starten .

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:12

Er was een duitse amazone die gewoon op zwolle international in de grand-prix reed op pony's.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:15

Volgens het FEI regelement (of KNHS?) moet je paard een bepaalde hoogte hebben om mee te doen (1.48 of groter dacht ik). Dus met een Nederlandse E pony zou het wel mogen, maar met de reguliere pony's mag je internationaal alleen tussen de pony's starten en heb je dus een leeftijdsgrens (en geen GP).
Dit geldt dus alleen voor niveau ZZ-licht en hoger ;) in lagere klasses mag je wel starten met een pony tussen de paarden.

Ik denk dat het ligt aan het kunnen en willen van de pony.
Ik geloof best dat er sportpony's zijn die in theorie het niveau aan zouden kunnen, pony's belanden echter niet of zelden bij mensen die het eruit kunnen en willen rijden. Want als je ambitie hebt voor GP koop je geen pony, want mag je niet starten.En ga je er niet 100% voor (naast het talent wat je moet hebben), kom je nooit op dat niveau.
Dus in theorie kan het, maar in praktijk zal je het niet zien.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:19

Pony's kunnen het zeker, mijn New Forest was GP getraind, al heeft hij het de laatste jaren niet gelopen omdat ik het niet kon maar het was zeker te merken dat het er in zat (:

Het was ook echt een luxe, leergierige pony die graag voor je wilde werken. Denk dat karakter ook wel een grote rol speelt

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 16:55

mooney schreef:
Volgens het FEI regelement (of KNHS?) moet je paard een bepaalde hoogte hebben om mee te doen (1.48 of groter dacht ik). Dus met een Nederlandse E pony zou het wel mogen, maar met de reguliere pony's mag je internationaal alleen tussen de pony's starten en heb je dus een leeftijdsgrens (en geen GP).
Dit geldt dus alleen voor niveau ZZ-licht en hoger ;) in lagere klasses mag je wel starten met een pony tussen de paarden.

Ik doelde inderdaad op die regels.
Ik denk verder dat je zeker gelijk hebt met de rest van je post, maar ik ben wel benieuwd: wat in het 'kunnen en willen' van een pony maakt het theoretisch een geschikte grand prix pony?

Jumpingnick

Re: Kan een pony grand prix niveau aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:08

Zolang de pony het aankan vind ik het kunnen! Alleen ze zijn er niet zo voor gemaakt maarja.

Mocht hij er plezier in hebben dan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:33

Ja hoor dat kan, kijk maar eens naar duitse rijpony's dat zijn hele andere (meer mini paarden) dan onze nederlandse fokkerij. Maar omdat het fei regels heeft is het dus helemaal niet interessant/geen "doel" in je fokkerij. En daarom zijn er relatief veel minder kwaliteitvolle pony's voor dat werk dan paarden.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:05

Ik zou niet in kunnen zien waarom een pony het niet aan zou kunnen? Omdat ze kleiner zijn?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:30

mooney schreef:

Ik geloof best dat er sportpony's zijn die in theorie het niveau aan zouden kunnen, pony's belanden echter niet of zelden bij mensen die het eruit kunnen en willen rijden. Want als je ambitie hebt voor GP koop je geen pony, want mag je niet starten.En ga je er niet 100% voor (naast het talent wat je moet hebben), kom je nooit op dat niveau.
Dus in theorie kan het, maar in praktijk zal je het niet zien.

Toch klopt die ook niet helemaal.
Je mag met je pony tussen de paarden starten tot en met het zzl. Na het zzl moet je dispensatie aam vragen. En dan mag je nationaal rijden. Ik heb wel eens een pony lichte tour zien rijden en een pony ( volgensmij) zzz. Internationaal mag je niet met een pony starten tussen de paarden.
Nou antwoord op de vraag van ts. Ja pony's kunnen gp lopen. En is een haflinger die alle gp dingen doet. Hier staat ook een filmpje van op YouTube

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:42

ik snap de hele vraag niet. Waarom zou dat niet kunnen? Lichamelijk maakt het geen fluit uit.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 18:01

Laat ik dan zo de vraag eens stellen: hebben pony's aanleg voor dressuur op zulk hoog niveau?
Er is immers wel verschil tussen de bouw van een pony en de bouw van een paard.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:03

frosty117 schreef:
Laat ik dan zo de vraag eens stellen: hebben pony's aanleg voor dressuur op zulk hoog niveau?
Er is immers wel verschil tussen de bouw van een pony en de bouw van een paard.

Wat is dat verschil dan volgens jou?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:22

Ben ik ook wel benieuwd naar :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:25

In Amerika mag wel worden gestart op GP met een pony. Dat wordt daar ook wel regelmatig gedaan dacht ik :)

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:19

als de pony correct gebouwd is en het karakter meeheeft zou dat Zeker kunnen. Maar Dan Moet de ruiter het ook kunnen natuurlijk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:23

Genoeg pony's die het kunnen, alleen weinig ruiters die op pony's passen en kunnen africhten t/m GP :D

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:02

Ken zat pony's die het kunnen, niet persoonlijk, maar op internet kom je er genoeg tegen die getraind worden op dit niveau.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:15

listiglistje schreef:
Genoeg pony's die het kunnen, alleen weinig ruiters die op pony's passen en kunnen africhten t/m GP :D

:') ik denk dat dat het grootste probleem is...of je moet een piepkleine volwassene hebben die kan rijden :j

InMu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:30

Leuke discussie, uiteraard kan lang niet iedere pony op GP niveau lopen maar de ruiter is eerder de beperkende factor.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:18

Zoals eerder gezegd is kan dat makkelijk. Waarom zou een pony er niet voor gebouwd zijn en een paard wel? :+
Overigens kan je volgens mij t/m het ZZ licht starten met een pony onder de 1,48m. Dat is sinds een tijdje een 'basis klasse' en daarna komt subtop vanaf ZZ zwaar. Maar bind me er niet op vast!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:21

faunty schreef:
dat kan tochgewoon volgens de regels idd. je mag gewoon met pony's starten .

alleen e pony's mogen mee starten omdat die in het buitenland paarden zijn.
ik vind dat het wel kan maar houd me wel een beetje tegen om wedstrijden te gaan rijden als ik toch niet ver kan doorgroeien...

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 10:35

Wat betreft het verschil tussen pony's en paarden: er zit vaak wel degelijk een verschil in bouw. Dit hangt wel weer af van het stamboek, maar ik neem aan dat iedereen hier wel ziet dat een Fjord niet dezelfde bouw heeft als een KWPN paard. Dat verschil zal een stuk minder zijn bij bijvoorbeeld een NRPS. De fokdoelen van veel ponystamboeken verschillen van bijvoorbeeld het KWPN stamboek. Vandaar dat er in mijn ogen toch wel verschillen zitten tussen een pony en een paard. Daarnaast: Grand Prix niveau is toch echt wel topsport, dus ik denk niet dat ieder paard dat aan kan.
De ruiter zal daar overigens zeker een bepalende rol in spelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:40

Heel simpel. Een sportpony kan dat waarschijnlijk wel, een recreatiepony (qua bouw) waarschijnlijk niet. Je vraagt het ook niet van een Belg of een Noriker. Waarom wel van een Shet of een Fjord? Neem dan een welsh A (of B), een luxe new forest of een nrps. Bij een eerlijk vergelijk verwacht ik geen verschil, behalve dan dat ze er niet op gefokt zijn tot dat niveau. Het zal dus waarschijnlijk iets minder makkelijk gaan.

En met kan het wel bedoel ik, min of meer vergelijkbare percentages van de dieren zijn er fysiek geschikt voor om het te bereiken.