Ruiters overgevoelig of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Ruiters overgevoelig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 13:04

Wil nu eindelijk eens weten waarom niemand vriendelijk gebracht commentaar meer kan verdragen.
Zie je een topic met foto's van een mooi paard dat een nette proef loopt, maar wel de hele tijd zijn mond open heeft, doe je een suggestie om dit op te lossen, heb je teveel je mening gegeven.Hallooohooow, iets wat iedereen kan zien is geen mening, dat is een feit.
En dan nog, okee, minder fijn dat dit nog een onopgelost probleem is, wat is het probleem dan dat iemand je erop wijst? ik vind het erger als iemand zegt: oh, wat mooi! en bij zichzelf denkt, jezus, doe je handen eens naar voren en zie je niet hoe die met zijn staart zwiept? ik leer graag en altijd van wat mensen mij vertellen over wat ze zien, ben ik nu zo raar, of heb ik gewoon gelijk en wil iedereen alleen maar oh en ah zo mooi! horen? zal vast al een paar keer een topic over geopend zijn, maar ik ben iig een deel van mijn irritatie kwijt :)

elenaMM77

Re: Ruiters overgevoelig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:13

sommigen willen met hun topic echt wat leren over hun rijstijl en proef..

sommigen noemen het 'mijn proef/pony/les wat vinden jullie/jullie mening'
maar bedoelen eigenlijk dat ze een schouderklopje en applaus willen.

je zult ze altijd tegenkomen en helaas de tweede groep minstens net zovaak als de eerste.
Daarnaast zijn er ook velen die het moeilijk vinden om opbouwende kritiek te geven, of met zinnen die ze elders hebben gelezen binnen komen zeilen.. sommige mensen zie je opvallend vaak als oplossing 'medische laten nakijken' als het paard gewoon een keer protesteert.

er zijn mensen van allerlei pluimage.. persoonlijk heb ik weinig op met de mensen die applaus zoeken terwijl ze hulp of mening vragen (dan moet je eerlijk zijn in je openingspost en niet een hulpvraag neerzetten). Meestal herken je ze al binnen enkele posts.. Die draadjes laat ik gewoon links liggen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:14

Vergeet niet degenen die geen kritiek verdragen vallen meer op. Die protesteren luidkeels.
Degenen die hun voordeel doen met gegronde opbouwende kritiek belanden niet in ruzietopics.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:14

Tja, je hebt mensen die bij een topic heel iets anders verwachten. Zo blij zijn ze om eindelijk een topic te openen met foto's waarop zij vinden dat het paard netjes loopt. Waarop blijkt uit commentaar van een ander dat dat niet zo is. Dat is als topic opener natuurlijk een hele grote domper, en sommige kunnen daar geïrriteerd van raken. Is natuurlijk geen excuus, maar zo zie ik het. Niet iedereen is het zelfde dat ze het commentaar goed opvangen.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:15

En wat is het doel van dit topic..? De één heeft nou eenmaal meer commentaar dan de ander. En als je als ruiter zijnde een lijst aan commentaar krijgt in jouw topic, misschien, misschien hè, moet je dan eens gaan bedenken dat je waarschijnlijk echt iets fout doet. Of dat er echt iets met het paard aan de hand is.

De meesten hier hebben een kort lontje en kunnen niets hebben. Het is een sport waarin je een dier in feite dwingt, wat je ook doet, het dier heeft niet echt een keuze. Als het dier flipt en aan geeft dat het hem/haar niet zint, word je als ruiter zijnde boos omdat het dier 'niet luistert'. Als ruiter zijnde hoor je dan te denken: wat is er aan de hand, ipv meteen de teugels 20 cm in te korten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:53

Ik weet over welk topic je het hebt. En vind dat je het daar niet juist hebt.
Ook zijn de meeste ruiters echt niet overgevoelig voor commentaar. Het is maar net hoe dat gebracht wordt. En als daar steeds op door gezeurd wordt, zoals jij in dat topic deed. Ja, dan krijgt de criticus dus commentaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:49

sannerocky schreef:
Het is een sport waarin je een dier in feite dwingt, wat je ook doet, het dier heeft niet echt een keuze. Als het dier flipt en aan geeft dat het hem/haar niet zint, word je als ruiter zijnde boos omdat het dier 'niet luistert'. Als ruiter zijnde hoor je dan te denken: wat is er aan de hand, ipv meteen de teugels 20 cm in te korten.

Een paard is een kuddedier.
Een kuddedier hoeft niet gedwongen te worden om met zijn kudde mee te lopen, te gaan eten, door een rivier te waden, te gaan liggen, enz..
Als de anderen in galop gaan naar links, dan gaat het in galop naar links mee.
Het doet dit allemaal vanzelf, net als de anderen, het volgt.

Hier is de kern van de omgang met paarden, dit is woorom bij de ene ruiter alles vanzelf gaat en de andere steeds druk moet uitoefenen.
De ruiter moet een koppel vormen met zijn paard en dat is niet "vriendjes" zijn.

Het eerste dat de ruiter moet bevestigen dat is zijn hogere rangorde in de groep.
Het tweede dat de ruiter moet bevestigen is de koppelvorming met zijn eigen paard.
Hij kent zijn paard het recht toe een koppel met hem, de hogere, sterkere, te vormen.
De ruiter is niet emotioneel afhankelijk van zijn paard maar zijn paard van hem.
Het paard ervaart dit als een voorrecht, het geeft veiligheid, het gaat zijn sterke koppelgenoot volgen, het gaat deelnemen aan, vooruit denken, alles gaat dan als vanzelf.

Zo gauw er dwang uitgeoefend wordt gaat de koppelvorming verloren, dwang is het gedrag van de hengst, de hengst drijft en dwingt, zijn dominantie verwijderd.

Het is interessant om je in dit onderwerp te verdiepen, het veranderd de wereld van het paardrijden voor je.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:13

Wat is er mis mee, dat als je trots op je paard bent, blij bent met de vorderingen die je maakt, dat je die gewoon op social media wil zetten zonder een emmer stront over je heen te krijgen. Want dat is toch wat bokt is. Social media, een platform om je hobby te delen. Om je trotse bezit te delen met liefhebbers. Als je iets plaatst bij HAW, wil je hulp, als je iets plaats bij ITP, wil je gewoon laten zien waar jij blij mee bent. Ik snap best waarom sommige topic starters erg geïrriteerd raken. De reden waarom ik ook echt nooit iets op bokt zal plaatsen. Niet omdat ik alleen maar oh en ah wil horen, maar ik heb met mijn instructeurs een pad uitgestippeld. Heel duidelijk, welke problemen je op welk moment aanpakt. Ik krijg hun ongezouten commentaar en wil geen oh en ah. Mijn instructeurs hebben onderling contact. Ben nog lang niet op mijn einddoel, dus er is voldoende commentaar op aan te merken. Totaal zinloos om dan met alle zogenaamd goed bedoelde tips van anonieme bokkers aan de slag te gaan, want daar ben je niet mee bezig. Wil niet zeggen dat ze geen gelijk hebben dat dat punt verbetering verdiend, maar is voor jou niet voor dat moment het belangrijkste om aan te werken. Als iemand dan plaatst dat ie geen tips hoeft, omdat ie goede begeleiding heeft, ben je meteen arrogant, wil je niets leren, zul je nergens komen...terwijl volgens mij de mensen die hun pad en methode blijven volgen en niet met elke bokt wind meewaaien, juist degene zijn die ergens komen. Heb je geen begeleiding, ben je onzeker over je begeleiding en hoe je verder moet, dan plaats je het lekker bij HAW want dan wil je tips.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:15

oji schreef:
Wat is er mis mee, dat als je trots op je paard bent, blij bent met de vorderingen die je maakt, dat je die gewoon op social media wil zetten zonder een emmer stront over je heen te krijgen. Want dat is toch wat bokt is. Social media, een platform om je hobby te delen. Om je trotse bezit te delen met liefhebbers. Als je iets plaatst bij HAW, wil je hulp, als je iets plaats bij ITP, wil je gewoon laten zien waar jij blij mee bent. Ik snap best waarom sommige topic starters erg geïrriteerd raken. De reden waarom ik ook echt nooit iets op bokt zal plaatsen. Niet omdat ik alleen maar oh en ah wil horen, maar ik heb met mijn instructeurs een pad uitgestippeld. Heel duidelijk, welke problemen je op welk moment aanpakt. Ik krijg hun ongezouten commentaar en wil geen oh en ah. Mijn instructeurs hebben onderling contact. Ben nog lang niet op mijn einddoel, dus er is voldoende commentaar op aan te merken. Totaal zinloos om dan met alle zogenaamd goed bedoelde tips van anonieme bokkers aan de slag te gaan, want daar ben je niet mee bezig. Wil niet zeggen dat ze geen gelijk hebben dat dat punt verbetering verdiend, maar is voor jou niet voor dat moment het belangrijkste om aan te werken. Als iemand dan plaatst dat ie geen tips hoeft, omdat ie goede begeleiding heeft, ben je meteen arrogant, wil je niets leren, zul je nergens komen...terwijl volgens mij de mensen die hun pad en methode blijven volgen en niet met elke bokt wind meewaaien, juist degene zijn die ergens komen. Heb je geen begeleiding, ben je onzeker over je begeleiding en hoe je verder moet, dan plaats je het lekker bij HAW want dan wil je tips.

Goed gezegd. Kan het hier alleen maar mee eens zijn. :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:09

Zelf post ik steeds minder vaak dingen op bokt, niet omdat ik niet tegen commentaar kan, maar eerder om de manier waarop het vaak gebracht word. Dit is in mijn ogen vaak (niet altijd dus!) veel te fel/onrespectvol.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:19

xBerber schreef:
Tja, je hebt mensen die bij een topic heel iets anders verwachten. Zo blij zijn ze om eindelijk een topic te openen met foto's waarop zij vinden dat het paard netjes loopt. Waarop blijkt uit commentaar van een ander dat dat niet zo is. Dat is als topic opener natuurlijk een hele grote domper, en sommige kunnen daar geïrriteerd van raken. Is natuurlijk geen excuus, maar zo zie ik het. Niet iedereen is het zelfde dat ze het commentaar goed opvangen.

Dat en daarbij gecombineerd met enige schaamte zullen ze blijven vastklemmen dat het wel meevalt en iedereen die negatief commentaar uit gek is, want ja, als je zelf toegeeft later dat het inderdaad zo is,..val je helemaal door de mand.

Iets met zelfvertrouwen :D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:12

Denk je niet dat het probleem vaak aan beiden kanten ligt?

Veel Bokkers trekken al snel een oordeel van een simpele foto, en hameren hier op door zonder ook maar één keer naar iemand anders te luisteren. Vaak zijn dit er meerderen. Vaak zit hier waarschijnlijk wel een kern van waarheid in, maar ik vind de toon waarop veel Bokkers het brengen meestal niet heel vriendelijk over komen.

Dan lijkt het vaak ook alsof sommige Bokkers gewoon naar topics zoeken waar ze kritiek kwijt kunnen, want er zijn een paar die ik werkelijk in ieder topic waarbij het rijden nog verre van perfect is zie discussiëren.

Dan moet je er ook rekening mee houden dat niet iedereen kritiek even goed neemt. Vandaar dat ik dus ook denk dat je ten alle tijden beter maar gewoon op een hele vriendelijke manier de TS kan benaderen mocht je (opbouwende kritiek) hebben.

Ik ben het wel met je eens dat sommige mensen wel eens heel snel in de aanval gaan als het op een vriendelijke manier gebracht wordt, maar ja, moeten we hier nu werkelijk elke keer op terug reageren? In zo'n geval kun je de persoon het beste gewoon negeren in mijn ogen.

Het enige wat ik soms jammer vind is dat in sommige topics hele nuttige tips worden gegeven en de TS hier in de aanval op gaat en alles ontkent terwijl ze het ook gewoon aan zou kunnen nemen en hier iets mee doen.

Maar ik snap heel goed dat sommige hier niet van gediend zijn. Er is niks mis mee met gewoon je paard en een hele goede prestatie laten zien. Moet er nu altijd commentaar geleverd worden? Dit is 1 van de redenen waarom ik niet graag een topic open op Bokt. Ik ben hartstikke blij met tips, maar vaak wordt het op zo'n manier gebracht, dat ik er al snel klaar mee zou zijn.

Ruiters zijn over het algemeen niet overgevoelig, dat is nog altijd iets dat bij een individueel hoort, niet bij een "titel" ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:17

sannerocky schreef:
En wat is het doel van dit topic..? De één heeft nou eenmaal meer commentaar dan de ander. En als je als ruiter zijnde een lijst aan commentaar krijgt in jouw topic, misschien, misschien hè, moet je dan eens gaan bedenken dat je waarschijnlijk echt iets fout doet. Of dat er echt iets met het paard aan de hand is.

De meesten hier hebben een kort lontje en kunnen niets hebben. Het is een sport waarin je een dier in feite dwingt, wat je ook doet, het dier heeft niet echt een keuze. Als het dier flipt en aan geeft dat het hem/haar niet zint, word je als ruiter zijnde boos omdat het dier 'niet luistert'. Als ruiter zijnde hoor je dan te denken: wat is er aan de hand, ipv meteen de teugels 20 cm in te korten.

Ik vind dit soort opmerkingen altijd een beetje eng. :o Als je van mening bent dat het paard niet echt een keuze heeft, dan geeft dat aan dat die van jou dus ook geen keuze heeft. En dat hoort niet..

Ik vind advies altijd 'fijn'! In de omgang met dieren MOET je daar imo altijd voor open staan. Je moet het beste voor je dier willen. En ookal ben je ervan overtuigd dat je sommige dingen goed doet, moet je alsnog open staan voor iets anders omdat dat misschien nog wel iets beter is voor het paard. En imo moet je het beste voor je dier willen hebben.

LaLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:21

Bij sommige kritiek kan je er ook niet goed uit opmaken of het goed bedoeld is of niet, als mensen het dan verkeerd oppakken kan ik me wel voorstellen dat diegene dat niet zo leuk vind..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:02

FriesWytske schreef:
Ik weet over welk topic je het hebt. En vind dat je het daar niet juist hebt.
Ook zijn de meeste ruiters echt niet overgevoelig voor commentaar. Het is maar net hoe dat gebracht wordt. En als daar steeds op door gezeurd wordt, zoals jij in dat topic deed. Ja, dan krijgt de criticus dus commentaar.

Dit bedoel ik dus, ik was opbouwend, en meende ook echt wat ik zei he, mooi paard, nette proef, maar zou nog mooier zijn als de mond vh paard niet steeds open was, echt op iedere foto, beetje jury moet daar ook een opmerking over maken lijkt mij, waarom zou ik, de 'criticus' dan zeuren? dit is toch logica? zelfs in alle wedstrijdboekjes etc staat dat het paard geen tekenen van ongemak mag laten zien, een geopende mond lijkt mij ongemak.dus wat jij zeuren vindt, is gewono een objectieve waarneming, een open of gesloten mond kan iedereen toch herkennen? ik vond verder echt dat het een mooi paard is, en een nette proef....dus hoeveel complimenten moet je uitdelen vorodat je voorzichtig een te verbeteren punt mag noemen?

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:45

Ik weet ook waar je het over hebt.
Sorry, maar ik vond ook dat je erg dwingend overkwam, ipv rustig een suggestie aan te kaarten. Ik zou hetzelfde, of nog feller gereageerd hebben. De eigenaar zal het paard ongetwijfeld beter kennen, en wie weet heeft ze er ook experts naar laten kijken?

Verder on-topic. Ik vind het wel meevallen op bokt, uiteraard heb je soms van die mensen die uit hun dromen geholpen moeten worden, maar over het algemeen vatten mensen dingen goed op of gaan er over in discussie.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:52

tsja. ik snap het wel dat mensen in de verdediging schieten als ze commentaar krijgen. Het commentaar van bokt is immers niet mals. En veel zogenaamd 'goedbedoelde adviezen' zijn vaak meer een kans om gewoon op iemand anders te kunnen zeiken en even te laten merken hoe slim je bent. Ook wanneer een ruiter in zijn topic zelf al aangeeft dat er bepaalde verbeterpunten zijn, worden die verbeterpunten nog eens 100 x herhaald. En de 'goedbedoelde' adviezen worden meteen als een wet opgelegd. Topicstarter móet er naar luisteren en móet er wat mee doen, want als hij/zij er een andere mening over heeft dan krijgt hij/zij heel bokt over zich heen. Natuurlijk moet je, als je je als ruiter wil verbeteren, openstaan voor suggesties en tips. Maar het is nog altijd aan de ruiter om zelf de training uit te stippelen en te bepalen waar de focuspunten liggen en dat vergeet bokt nog wel eens. Bovendien hebben de meeste ruiters toch regelmatig les, waar aan verbeterpunten wordt gewerkt, maar ook dat lijkt bij bokt niet altijd helemaal door te dringen. Goed, ik heb mn punt gemaakt denk ik. De schuld ligt dus lang niet altijd bij de ruiter/topicstarter als die een keer wat feller reageert op kritiek :)

edit: ik snap de mentaliteit overigens ook niet zo goed, waarom er nooit eens een topic kan zijn waar alleen maar enthousiast gereageerd wordt. Het is toch niet altijd nodig om per se commentaar te leveren? Denk dat de sfeer van bokt een stuk prettiger wordt als we met zijn allen gewoon eens wat vriendelijker en minder wijsneuzeriger (is dat een woord?) op een topic reageren :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:02

Aangezien dit over mijn topic gaat reageer ik toch ook even.

Ik vind DIT TOPIC toch erg aanvallend overkomen.
Jij hebt ij mijn topic een opmerking geplaatst NERGENS heb ik daar gepikeerd of weet ik het wat op gereageerd. Ik heb enkel geantwoord dat zijn neusriem prima zit. Op jouw reactie zijn ANDERE mensen ingegaan, ik echter niet.

Precies om de reden die oji/frieswietkse aanhalen. Ik zet het topic neer bij ITP, dat wil niet zeggen dat er niets gezegd mag worden maar ik ben niet verplicht een heel relaas als reactie op iets te geven.

Ik les bij een heel eeg kundige instructrice waar ik het volle vertrouwen in heb.

Maar ik vind het wel een beetje bijzonder om t zo te noemen dat er een heel topic over geopend wordt terwijl ik nergens op een rare manier geantwoord heb.

Ik hoef geen verantwoording op bokt af te leggen. Dat ik wel foto's op itp plaats wil niet zeggen dat je overal op in hoeft te gaan zeker niet als ik het er zelf niet mee eens ben.

Bo kauwt standaard enorm veel op zijn bit, met neusriem vast, los, onder t zadel, aan de longe, altijd. Dat doet hij al vanaf dag 1 volgens zijn fokker/eigenaresse. Op de dag vd foto's heeft hij met bit in en neusriem vast een stuk appel gegeten, lijkt me niet dat sat gaat als hij ingesnoerd is. Hij heeft regelmatig een check up, ook van zijn tanden.

Verder wil ik het hier eigenlijk bij laten, maar als er op zo'n manier een topic gemaakt wordt terwijl ik NERGENS aanvallend of wat dan ook gereageerd heb steekt me dat toch wel.

En jullie mogen rustig in mijn topic kijken en aangeven waar ik aanvallend reageer of weet ik het wat.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:09

Overgigens was onderstaand jouw eerste reactie. Waarbij je afsluit met in mijn ogen een "tip" die meer als een eis overkomt.

freeride schreef:
Nette proef hoor, ik vind wel dat het zeer storend is dat hij continu zijn mond open heeft, pas zijn bit en hoofdstel aan, riemen losser en train hen thuis af en toe zonder neusriemen, ziet eruit alsof hij niet voldoende lucht krijgt, sperriem en neusriem dus een heel stuk losser.

En mijn, in mijn ogen keurige reactie waar ik, lijkt mij het recht op heb, bedank en het daarbij laat. En volgens mij verre van overgevoelig.

Michelle77 schreef:
Dank je wel allemaal!
@Sansho, hij is groot (1.80) en ik klein (1.62) :D

@freeride, Bo zijn neusriem zit prima ;) Bedankt voor de tip
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 30-08-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:10

100 bokkers, 100 verschillende meningen.
Het bewuste topic is een ITP en geen HAW, dus rijtechnisch commentaar gaat het de ts niet om. Ik ben ook van mening dat je wat dwingend een tip probeert te geven. Ts zegt nog, bedankt voor de tip, imo geen overgevoelige reactie.
Wellicht zou je de volgende keer iets meer kunnen schrijven in de 'mijn mening is' sfeer ipv in de 'het is een feit' sfeer.

Zo zijn er ook een hoop mensen die best kritiek willen maar het moeilijk vinden hiermee om te gaan. En het minpunt van internet is dat je de non verbale communicatie weleens mist. Zo had ik 'vroeger' met msn en icq ook veel moeite om over te brengen wat ik precies bedoelde. Dat kwam ook vaak niet goed aan :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:36

Zo maar even aan de zijkant....
Bij paarden die erg onrustig zijn in de mond of overmatig speeksel ontwikkelen dan zou een Myler level 2 bit dit rustiger kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-08-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ravenna18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:38

Ligt ook wel aan de manier waarom het gezegd word!
Maar is inderdaad steeds vaker dat mensen willen horen dat ze perfect rijden en dan geen tips van anderen verwachten

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:41

Het valt mij juist op na twee keer een topic met rij foto's geopend te hebben dat er eigenlijk geen rij technische commentaar wordt gegeven en dat was in het verleden wel zo. Ik vind dat erg jammer

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:55

Ravenna18 schreef:
Maar is inderdaad steeds vaker dat mensen willen horen dat ze perfect rijden en dan geen tips van anderen verwachten

Vaak is het net zo goed andersom, iemand ziet iets wat niet helemaal klopt ruiter legt uit waarom of geeft aan eraan te werken en anderen vinden die uitleg dat weer niet voldoende en blijft daar op een irritante manier over doorzeuren of lezen niet wat de TS uitleg en beginnen weer opnieuw te zeuren. Vaak ook van die mensen die een super simpele overduidelijke tip geven die een aap nog zou bedenken en je dus allang hebt geprobeerd maar wat niet lukte, als je dan zegt dat je dat (natuurlijk) al geprobeerd hebt heb je weer "overal een excuus voor" en "sta je niet open voor tips".

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:55

Michelle 77, ik blijf erbij: nette proef, mooi paard en je rijdt ook mooi, en het zou echt nog veel mooier zijn als ie 'kalmer' in zijn mond wordt, de tip over een myler2 zal denk ik ook niet kunnen, daar mag je niet mee rijden in veel disciplines. het was hoe dan ook niet aanvallend bedoelt, of eiserig, ik vind het gewoon echt zonde dat dit basisprobleempje het volledige beeld net iets minder mooi maakt, je rijdt echt netjes/mooi, en je paard loopt ook echt lekker verder.