Paard wil de hoeken niet door.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Paard wil de hoeken niet door.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 18:39

Mijn paard heeft de laatste tijd moeite met over de hoefslag lopen, zowel fysio en instructeur zeggen dat het paard niet scheef is. ( ik dacht dat het hier aan lag want heb hem nog niet zo lang ) Maar waarom heeft hij dan moeite met over de hoefslag lopen? Doe ik iets verkeerd? Niet echt veel informatie maar hebben jullie enig idee ? komt dit jullie bekend voor. enige verdere informatie wat ik gekregen heb is dat hij het moeilijk vind om mee te buigen.. verder niets

Sammie

Re: Paard wil de hoeken niet door.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:58

In je titel staat hoeken, in je tekst staat dat ie met moeite over de hoefslag loopt. Dus wat is precies het probleem?

Elk paard is scheef, want elk paard heeft een voorkeurskant. Dus ook jouw paard zal op een hand meer moeite hebben met stelling en buiging.

Maar is precies het probleem, valt ie in de hoeken naar binnen, naar buiten valt ie door je been heen?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 19:06

Dat klopt, maar hij is niet zo scheef zeg maar dat hij daarom zo loopt..
Hij loopt zowel linksom als rechtsom niet door de hoeken, Hij heeft moeite om in de binnenbak over de hoefslag te lopen, rechte stukken valt nog wel mee, maar de hoeken krijg ik hem echt niet door

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:09

Heb je je zadel na laten kijken?
Mijn paard ging als een krant door de bochten, zadel paste niet meer, paard is wat kg aangekomen in de loop der tijd.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 19:10

mijn zadel is 2 a hooguit 3 maand terug nog gecheckt , en is een nieuwe boom in gezet. Paste prima,

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:12

om te trainen, helpt bij mij super.
doen alsof je op de hoefslag door de omheining rijd.
die tip kreeg ik en het helpt erg goed.
mijn verzorgje was eerst ook met geen mogelijkheid de hoek in te drijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:12

En hoelang doet je paard dit al??

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:22

Hoe oud is je paard en wat is zijn graad van africhting? Kan hij bv in het bos wel in balans rechtuit lopen?

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:27

Ik rijd een jonge pony die hetzelfde probleem had. Alles was 'spannend', maar na 3 trainingen dezelfde grapjes was ik er zat van. Ik heb mijn instructrice om raad gevraagd en die kwam met het volgende:

Pony met stelling naar binnen laten lopen, niet zo overdreven als schouderbinnenwaarts (bij wijze van spreken, ik snap ook wel dat je met alleen stelling niet aan deze oefening komt, het is om het verhaal uit te leggen), maar gewoon alleen een lichte buiging naar binnen. Zo is het voor de pony al moeilijker om van de hoefslag af te gaan. Houd constant je binnenbeen eraan, zodat je pony snapt dat hij/zij er OP moet lopen.
Luistert je pony hier niet naar, zet hem/haar dan stil OP de hoefslag bij elk teken waarbij jij voelt dat ze er bewust vanaf loopt en jouw hulpen negeert. Dit houd je 1 training constant vol, maar natuurlijk ga je niet een half uur/uur alleen rondjes op de hoefslag lopen. Rijd je normale training, en pak die stukken hoefslag mee.

Zo werk je ook naar de hoeken toe. Maar zorg eerst dat de rechte stukken moeiteloos gaan, dan gaan de hoeken steeds makkelijker.

Wordt niet boos op je pony, want dat heeft totaal geen zin. Waarschijnlijk snapt ie het gewoon niet en daarom moet je het hem/haar duidelijk maken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Mijn postvak staat altijd open.

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:30

Je kan proberen pionnen in de hoeken te zetten waar je omheen moet rijden. Ik doe dit ook wel is en het helpt erg goed!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 19:42

Bedankt voor de tip, DominiqueW. ik ga dit eens proberen, en anders ga ik misschien toch voor de zekerheid mn zadel laten nakijken

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:54

Ik zou heel bewust gaan oefenen op perfect ronde grote voltes rijden. Drie over de gehele bak.
In stap, later pas in draf. Rijd heel bewust figuren of juist rechte lijnen en sta niet toe dat je paard naar binnen of buiten valt met behulp van je zit en been, eventueel buitenteugel.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 19:55

Oke, kan het proberen maar kan niet te korte voltes maken ivbm artrose.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:33

Perryx schreef:

Dus je paard heeft artrose en wil de hoeken niet door.. Ga buiten rijden, rechte stukken en niet elke keer bochten draaien. Waarschijnlijk probeert je paard echt de pijn te vermijden en heb je dat nog niet door, probeer gewoon lekker buiten te rijden als je kunt, voor je paard waarschijnlijk fijner.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:39

Perryx schreef:

Ja dat maakt het toch een heel ander verhaal. Paard kan het niet door een beperking waar hij pijn van heeft. Stoppen er mee en dingen doen die hij wel nog pijnloos kan.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:08

Dit heeft hij niet altijd, en komt niet door zijn atrose.. vind dit erg kort door de bocht.
Maar goed ik zoek mn informatie wel ergens anders

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:19

Nu toon je wel erg lange tenen ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:26

Ik heb ook een oudje van 22 ... en die rijd ik niet meer in de bak alleen buiten rechtuit. Aantal weken geleden toch even in de bak (ik was herstellende van een blessure en wou niet meteen op buitenrit) en hoeken waren knap lastig die bochten zijn echt funest ... zeker als je ze dan ook nog dieper in wil rijden.. rond ze dus een beetje af... dat het meer kwart cirkels zijn.
Die van mij hoeft niet meer in de bak te werken... daar belast ik zijn benen veel meer mee dan lekker rechtuit op het zandpad.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:33

Mn paard is pas 13, en in de winter word buitenrit hem niet. Hij zal dan uitglijden met zijn ijzers

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:36

Je kunt geen korte voltes maken door artrose maar niet door de hoeken kunnen komt zeker niet door de artrose? Komt op hetzelfde neer toch?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:39

Perryx schreef:
Dit heeft hij niet altijd, en komt niet door zijn atrose.. vind dit erg kort door de bocht.
Maar goed ik zoek mn informatie wel ergens anders

idd sadekeshai.......hoeken zijn ook kleine kwart voltes toch?

Ik probeer alleen te zeggen dat je rekening moet houden met de beperkingen van je paard. Als hij het niet kan door bv. pijn aan de artrose dan kan je het beter vermijden lijkt mij

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:39

Toch even laten nakijken

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:42

Het eerste wat in mij opkomt is waarom jouw instructeur je hier niet mee kan helpen? 9 van de 10 keer moet dit rijtechnisch opgelost worden.
Elk paard is 'scheef' overigens :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:47

Perryx schreef:
Mn paard is pas 13, en in de winter word buitenrit hem niet. Hij zal dan uitglijden met zijn ijzers

In principe alleen als het vriest, hoor. :) (en dan moet er eigenlijk een laagje water liggen wat bevriest). In de berm kun je rond 0 echt wel rijden. :)

Als je voor de artrose geen korte/kleine/krappe voltes mag rijden, dan kan dát echt de reden zijn dat je paard niet graag door de bocht wil. Immers komen er dan op bepaalde benen het gewicht van het paard te terecht. Een paard dat dat niet fijn vindt, zal dit proberen te vermijden. Bij een gezond paard kun je hem nog leren om dat gewicht juist te verdelen. Een paard dat pijn heeft pest je eigenlijk alleen maar. Als je die pijn niet meer weg kunt nemen dan denk ik dat je dan serieus moet gaan overwegen om zoveel mogelijk rechtuit te gaan rijden.

Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk wat je precies bedoeld met hij wil niet door de hoeken. Valt ie naar binnen, hoe groot zijn je hoeken?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:14

als hij daar daadwerkelijk last van had, zou hij dit alleen in de hoeken hebben lijkt mij, maar recht over de hoefslag dan? hier heeft hij ook moeite mee, dus zal rijtechnisch zijn