met de dag gaat het beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienkemabel

met de dag gaat het beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 09:50

Hoii!

Ik had ongeveer 2 weken gelden iets geplaatst over dat mijn verzorg paard haar benen niet goed optrekte. Na een aantal goede tips ben ik hier mee aan de slag gegaan, de fysiotherapeut is een aantal keer langs geweest hebben haar hoeven na laten kijken en hebben een nieuw zadel laten maken. Na 2 weken super harf hebben gewerkt trekst ze haar benen al een stuk meer op!

Dit was vorige week

Afbeelding

Het is echt al een grote verbetering met wat het eerst was :D
We moesten ook eens een sprongetje gaan maken zijden ze, ze had zelf nog nooit gesprongen maar daar leek het niet op

Ondertussen hebben we nu 3x gesprongen en het gaat echt heel goed

Afbeelding

ik ben echt super trots op mijn topper. Tips zijn altijd welkom alleen ben wel een beetje lief :)

Caira

Re: met de dag gaat het beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:53

Ik raad je aan om het boek; hoe beweegt uw paard te lezen. Want wat jij nu van je paard wilt en vraagt is fysiek onmogelijk. S6

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:55

Oei, die eerste foto := Daar gaat commentaar op komen.
Wat heb je eraan hangen? Een elastiek of slofteugel?
In ieder geval zet je je paard zo behoorlijk op slot.

De tweede foto ziet er een stuk beter uit :)

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:56

Ik zie maar twee foto's klopt dat?

Caira, het is toch niet fysiek onmogelijk om een paard wat actiever te laten lopen of bedoel je wat anders?

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 09:57

Caira schreef:
Ik raad je aan om het boek; hoe beweegt uw paard te lezen. Want wat jij nu van je paard wilt en vraagt is fysiek onmogelijk. S6

Zou je mij een beetje uitleg kunnen geven misschien ?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:58

Hoi, waarom rij je met verkeerd slof gebruik als ik vragen mag?
je bent op de eerste foto ook erg streng met je handen, je hebt ze bijna op je schoot.
handen hoger en dichter bij elkaar brengen.

2e foto, niet meer corrigeren tijdens de spong, het belangrijkste van de sprong is het aanrijden ;)
Meer verlichte zit en meegegeven

Wel een leuk paardje, ze ziet er mooi uit.

tip voor hogere bene, drafbalkjes lopen, en veel overgangen rijden

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:01

Punt schreef:
Ik zie maar twee foto's klopt dat?

Caira, het is toch niet fysiek onmogelijk om een paard wat actiever te laten lopen of bedoel je wat anders?

Ja het zijn maar 2 foto's

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:03

Ik heb even getemd, je topic voldoet niet aan de eisen van HAW.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:04

Meer ruimte geven aan de voorkant. Ze kan (nog) niet opgericht lopen. Als je haar zo hoog 'vast zet' met de slof kan ze niet ondertreden met de achterhand. Eerst lekker lang en laag rijden. Voor een sterkere achterhand kan je balkjes lopen en overgangen rijden.

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:05

Afbeelding ondertussen loopt ze meer zo dus de eerste foto was echt puur van dag een

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:09

Snooki schreef:
je bent op de eerste foto ook erg streng met je handen, je hebt ze bijna op je schoot.

2e foto, niet meer corrigeren tijdens de spong, het belangrijkste van de sprong is het aanrijden ;)

ik had zelf nog nooit gereden met een slof teugel had er zelf ook geen liggen deze is van een vriendin. En bedankt voor de tips!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:10

Op de foto hierboven loopt ze helemaal met de neus op de borst en ik zie nog steeds een hulpteugel die loeistrak staat.
Meid, dat kan echt niet zo. Laat dat ding aub af.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:15

Gooi lekker de teugels los (gewoon contact houden met de mond) en laat je paard zelf de hand op zoeken door tempo wisselingen etc. Dit is echt niet leuk voor het paard.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:17

Waarom een slofteugel eraan? Ga eens rijden zonder en ga eerst eens proberen haar lang en laag te rijden voor een beter ruggebruik.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:18

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het met die foto beter maakt qua reacties :o Daarop is overduidelijk te zien dat je haar mbv de slof in de krul trekt, nog veel duidelijker dan op de eerste foto.

Ik zie een heel erg stijf paard, wat verder vastgereden wordt door een ruiter die niet helemaal weet waar ze mee bezig is. Zeker niet hoe een slof gebruikt dient te worden, maar ook niet wat nou de beginselen van een paard correct en gymnastiserend rijden zijn. Je rijdt zo te zien puur op je hand en vergeet dat de motor van achter zit. De positie van het hoofd heeft weinig te maken met hoe hij loopt! Omdat jij haar zo vast zet en ze zo stijf is, kán ze haar benen gewoon niet verder optillen. Vandaar het vluchtgedrag door onder je uit te willen lopen.
Je bedoelingen zijn goed, het ontbreekt je alleen nog wat aan kennis en handigheid.

Als paard en zadel 100% in orde zijn en passen: slof er allereerst vanaf! Het lijkt alsof je je benen afsteekt: stap 1 is dus je benen aan gaan sluiten. Ongeacht of ze vlot is, jouw been dient er bij te zijn. Ga vanuit je been en zit rijden, teugels alleen op ontspannen contact. Pas wanneer ze dat accepteert, kun je verder. Hand ontspannen met teugels op licht contact, en overgangen gaan rijden. Daarnaast langzaamaan ook steeds meer buigingen meepakken (dus niet meteen snoet naar de singel trekken, nee kleine beetje stelling en buiging en dat over weken -!!!- steeds verder uitbouwen).

En ook nog maar een extra keer ( ;) ): neem goede les. Ze ziet eruit als een leuk paard, en dit is je kans om te gaan leren hoe je een leuk meewerkend paard echt correct aan de sjouw krijgt en fijn loswerkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:20

Ga je paard eens rijden op je benen en niet op je hand. Van voren de ruimte geven, hoofd mag alle kanten op en gewoon een heel licht contact houden. De reden dat je paard zo loopt komt doordat je haar van voren compleet op slot zet. Geeft niet maar ga het wel anders doen want alle maatregelen die er genomen zijn hebben geen lange werking als jij op deze manier blijft rijden.
Als je haar goed van achter naar voren rijd zal ze vanzelf je hand op zoeken, neem desnoods eens een paar keer goed les zodat je weet wat je moet doen.

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:22

Vientje schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het met die foto beter maakt qua reacties :o Daarop is overduidelijk te zien dat je haar mbv de slof in de krul trekt, nog veel duidelijker dan op de eerste foto.

Ik zie een heel erg stijf paard, wat verder vastgereden wordt door een ruiter die niet helemaal weet waar ze mee bezig is. Zeker niet hoe een slof gebruikt dient te worden, maar ook niet wat nou de beginselen van een paard correct en gymnastiserend rijden zijn. Je rijdt zo te zien puur op je hand en vergeet dat de motor van achter zit. De positie van het hoofd heeft weinig te maken met hoe hij loopt! Omdat jij haar zo vast zet en ze zo stijf is, kán ze haar benen gewoon niet verder optillen. Vandaar het vluchtgedrag door onder je uit te willen lopen.
Je bedoelingen zijn goed, het ontbreekt je alleen nog wat aan kennis en handigheid.

Als paard en zadel 100% in orde zijn en passen: slof er allereerst vanaf! Het lijkt alsof je je benen afsteekt: stap 1 is dus je benen aan gaan sluiten. Ongeacht of ze vlot is, jouw been dient er bij te zijn. Ga vanuit je been en zit rijden, teugels alleen op ontspannen contact. Pas wanneer ze dat accepteert, kun je verder. Hand ontspannen met teugels op licht contact, en overgangen gaan rijden. Daarnaast langzaamaan ook steeds meer buigingen meepakken (dus niet meteen snoet naar de singel trekken, nee kleine beetje stelling en buiging en dat over weken -!!!- steeds verder uitbouwen).

En ook nog maar een extra keer ( ;) ): neem goede les. Ze ziet eruit als een leuk paard, en dit is je kans om te gaan leren hoe je een leuk meewerkend paard echt correct aan de sjouw krijgt en fijn loswerkt.

Dankjewel voor de reactie slof gaat er zometeen gelijk af! Ik wist zelf eigelijk niks van de slof maar dacht ja kan het altijd proberen en ze wil heel leren dus kan hier zeker veel mee.

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:23

bigone schreef:
Ga je paard eens rijden op je benen en niet op je hand. Van voren de ruimte geven, hoofd mag alle kanten op en gewoon een heel licht contact houden. De reden dat je paard zo loopt komt doordat je haar van voren compleet op slot zet. Geeft niet maar ga het wel anders doen want alle maatregelen die er genomen zijn hebben geen lange werking als jij op deze manier blijft rijden.
Als je haar goed van achter naar voren rijd zal ze vanzelf je hand op zoeken, neem desnoods eens een paar keer goed les zodat je weet wat je moet doen.

dankjewel !

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:24

Is dit een grap? Je paard helemaal op slot zetten en dan verwachten dat alles wel goed komt?

Mag ik vragen waarom je de slofteugel erom hebt gehangen? Ik ben oprecht benieuwd.

Heb je les? Want ik zou eerst het paard goed van achter naar voren gaan rijden zonder hulpteugels. Nu staat je paard als het ware op de handrem en verwacht jij volgas om het even te omschrijven. Je houding is opzich wel fijn maar draai je hakken naar buiten en draag je handen voor je lijf met je duimen omhoog.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:26

Mocht geen goede rijbak hebben dan kan de bodem te glad zijn. In combi met je slof is dit wachten op blessures.

Jij hebt best veel ondernomen in 2 weken, mag je wel rijden nu hij in behandeling is? Zou hem persoonlijk meer rust en ruimte gunnen. Die slof mag af.

Succes.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:29

nienkemabel schreef:
Snooki schreef:

ik had zelf nog nooit gereden met een slof teugel had er zelf ook geen liggen deze is van een vriendin. En bedankt voor de tips!

Graag gedaan, nog 1 tip dan :)
leer eerst hoe je de slof moet gebruiken want jij gebruikt hem op de verkeerde manier

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:30

Arm dier...
Neem alsjeblieft les en ga niet met gevaarlijke middelen als een slofteugel aan de slag zonder dat je er maar een klein beetje verstand van hebt. Je bent nu andermans paard aan het slopen...
Aan je eigen houding valt een hoop te verbeteren (je werkt nu bijvoorbeeld enorm terug met je handen ipv je verzorgpaard de ruimte te geven) en dan zal het paard automatisch beter gaan lopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:30

Hulpteugels weglaten en werken aan het ontwikkelen van de bovenlijn van je paard. Dat stukje achter het zadel, net voor het kruis zit bij jou paard een deuk. Daar hoort gevuld te zijn met spier. Ik zou dus eerst die rugspieren gaan ontwikkelen Daarna kan je pas aan oprichting denken. Nu zet je je hele paard op slot, zet hij zijn rug vast en ga je geheid lichamelijke problemen krijgen. Als hij dat al niet heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:33

ik had zelf nog nooit gereden met een slof teugel had er zelf ook geen liggen deze is van een vriendin. En bedankt voor de tips![/quote]

Graag gedaan, nog 1 tip dan :)
leer eerst hoe je de slof moet gebruiken want jij gebruikt hem op de verkeerde manier[/quote]

zal ik doen !

nienkemabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:35

damian23 schreef:
Hulpteugels weglaten en werken aan het ontwikkelen van de bovenlijn van je paard. Dat stukje achter het zadel, net voor het kruis zit bij jou paard een deuk. Daar hoort gevuld te zijn met spier. Ik zou dus eerst die rugspieren gaan ontwikkelen Daarna kan je pas aan oprichting denken. Nu zet je je hele paard op slot, zet hij zijn rug vast en ga je geheid lichamelijke problemen krijgen. Als hij dat al niet heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

hulpteugels gaan ook zeker weg en bedankt voor se opmerkingen ga er zeker iets mee doen