Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KaylOdi schreef:Ik ontspan me handen totdat ze begint te drammen.. dan zet ik ze misschien onbewust vast. Ik heb geen idee.. rij ook vaker met andere paarden, dan doet ze het ook
KaylOdi schreef:Ik kan ophoudingen maken wat ik wil.. ze blijft drammen. Be halve als ik blijf remmen dan stopt ze of gaat ze langzamer. Ze haalt andere paarden in als ik dat toe laat.. maar meestal komt ze niet tot dat punt want ze moet bij mij blijven...als ze stopt met drammen ontspan ik gelijk me handen en beloon haar met me stem of n klopje op haar schouder
misschien toch maar een hulpteugel met buitenritten dan maar daar weet ik niks van af dus ik heb geen idee welke
Gypsy schreef:Oja, en als je thuis komt van een buitenrit, eerst nog een uurtje flink hard in de bak laten werken. Tenminste meestal is het paarden om de terugrit te doen.
Je kunt ook een keer ergens naar toe rijden, daar lekker een tijdje laten eten/grazen, en dan weer verder. Zo leren ze ook rust te vinden.
Lotus83 schreef:Gypsy schreef:Oja, en als je thuis komt van een buitenrit, eerst nog een uurtje flink hard in de bak laten werken. Tenminste meestal is het paarden om de terugrit te doen.
Je kunt ook een keer ergens naar toe rijden, daar lekker een tijdje laten eten/grazen, en dan weer verder. Zo leren ze ook rust te vinden.
Ik weet niet hoe het voor ts is... maar bij terugkomst op stal en dan de bak in... mijn merrie is dan altijd super braaf.....
voorafgaand aan de buiten rit aan het werk zetten ook geprobeerd.... het lost het niet op.
ik ben dus ook erg benieuwd naar de gouden tip
Gypsy schreef:Het gaat erom dat ze beseffen dat terug naar huis niet automatisch vreten en uitrusten betekend. ze moeten er zeg maar niet te blij om zijn om thuis te komen.![]()
Mijn paard wou maar al te graag naar huis, het liefst in rengalop... Met of zonder ruiter. Dus zodoende.
Ik heb zelf een poosje met een hackemore gereden. Toen weer terug naar een sidepull. Ik heb een trekpaardkruising, als zij gaat dan gaat ze echt. Maar nu kan ik weer aan een lange teugel draven. Het gaat erom dat nee altijd nee is. Ze mogen nooit ongevraagd versnellen. Dan zou je best wel eens een poosje wat scherpers kunnen gebruiken, om het jezelf niet zo zwaar te maken. Het word dan wel extra belangrijk dat je bij goed gedrag de teugels echt compleet losgooit, er moet een boogje in. Anders blijf je druk houden, en juist het wegnemen van de druk is de beloning.
Leg ik dat duidelijk uit of?
Jeffcha schreef:Doet ze dit ook als je ernaast loopt? Of iemand anders ernaast? Anders is het misschien nog een idee om dat eerst even te doen en dat dan af te bouwen.
En nog een vraag: doet ze het omdat ze teveel energie heeft of omdat ze schrikkerig is? Je zou van te voren even kunnen longeren om alvast wat stoom af te blazen. Of een soort schriktraining doen als het daar aan ligt!
KaylOdi schreef:Mijn verzorgpaard heeft heel erg de neiging om te gaan drammen als ik met haar naar buiten ga.. hiermee bedoel ik, bit vastpakken en gaan. Stilstaan is een nog grotere ramp.
Ik heb mijn handen zo enorm hoog en ben zo streng in mijn handen als ik haar stop moet krijgen.. dat kan gewoon niet!!!
Heeft er iemand tips? Slofteugeltje eraan, martingaal?, thiedemann? Of gewoon heel vaak oefenen en dan maar wat hoger en strenger zijn?
Het gaat om een friese merrie, flink beestje onder me kont dus xD