drammen met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KaylOdi

drammen met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 19:59

Mijn verzorgpaard heeft heel erg de neiging om te gaan drammen als ik met haar naar buiten ga.. hiermee bedoel ik, bit vastpakken en gaan. Stilstaan is een nog grotere ramp.

Ik heb mijn handen zo enorm hoog en ben zo streng in mijn handen als ik haar stop moet krijgen.. dat kan gewoon niet!!!
Heeft er iemand tips? Slofteugeltje eraan, martingaal?, thiedemann? Of gewoon heel vaak oefenen en dan maar wat hoger en strenger zijn?
Het gaat om een friese merrie, flink beestje onder me kont dus xD

fleurjansen

Re: drammen met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:02

zet je je handen niet te veel vast denk je? en ga je ook wel eens met een ander paard erbij?

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:05

Ik ontspan me handen totdat ze begint te drammen.. dan zet ik ze misschien onbewust vast. Ik heb geen idee.. rij ook vaker met andere paarden, dan doet ze het ook

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:06

Doet ze dit ook als je ernaast loopt? Of iemand anders ernaast? Anders is het misschien nog een idee om dat eerst even te doen en dat dan af te bouwen.
En nog een vraag: doet ze het omdat ze teveel energie heeft of omdat ze schrikkerig is? Je zou van te voren even kunnen longeren om alvast wat stoom af te blazen. Of een soort schriktraining doen als het daar aan ligt!

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:09

KaylOdi schreef:
Ik ontspan me handen totdat ze begint te drammen.. dan zet ik ze misschien onbewust vast. Ik heb geen idee.. rij ook vaker met andere paarden, dan doet ze het ook

oh daar zou ik dan ook eens op proberen te letten, dat je zorgt dat als ze weg rent je een ophouding maakt en weer ontspant en zo door, want misschien pakt ze het bit wel vast doordat je haar te veel tegen houd.. haalt ze die andere paarden gewoon in dan?

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:23

Ik kan ophoudingen maken wat ik wil.. ze blijft drammen. Behalve als ik blijf remmen dan stopt ze of gaat ze langzamer. Ze haalt andere paarden in als ik dat toe laat.. maar meestal komt ze niet tot dat punt want ze moet bij mij blijven...als ze stopt met drammen ontspan ik gelijk me handen en beloon haar met me stem of n klopje op haar schouder

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:34

KaylOdi schreef:
Ik kan ophoudingen maken wat ik wil.. ze blijft drammen. Be halve als ik blijf remmen dan stopt ze of gaat ze langzamer. Ze haalt andere paarden in als ik dat toe laat.. maar meestal komt ze niet tot dat punt want ze moet bij mij blijven...als ze stopt met drammen ontspan ik gelijk me handen en beloon haar met me stem of n klopje op haar schouder

ow dan weet ik het eigenlijk ook niet :( misschien toch maar een hulpteugel met buitenritten dan maar daar weet ik niks van af dus ik heb geen idee welke :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:37

Blijkbaar heeft ze ooit succes gehad met dit gedrag. Het zij bij jou, of bij iemand anders. Dat doet er nu niet meer toe. Je zult streng moeten gaan zijn. Lopen gebeurt in jouw tempo en anders niet. Versnellen, ook het kleinste beetje, is verboden. In het begin moet je om de seconde een ophouding maken. Gewoon volhouden. Zodra er ook maar 1 seconde niet gedramt word, handen naar voren zodat er een boogje in de teugels komt. Daf is de beloning. Pas als dit in stap perfect gaat, en je hele stukken aan een lange teugel kunt stappen, ga je aan langzaam draven denken. Etc. Een ervaren ruiter kan tijdelijk een scherper bit gebruiken om dit op te lossen, maar die had geen topic op bokt geopend. Ik zou t dus niet doen, als je niet consequent genoeg bent luisterd ie straks echt nergens meer naar.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:38

Ik lees mee; ik heb werkelijk precies hetzelfde probleem met mijn merrie

Alleen gaan, met een groep of met 1 ander paard; het maakt allemaal niet uit.... :n

sterker nog, elk ander paard wil ze voorbij...

ik heb al heel veel geprobeerd waaronder ook de tiedemann..., ook geen succes

ophoudingen geven, lange teugel... korte teugel... boeit haar niet, ze wil gewoon gaan

zolang we blijven stappen is er niks aan de hand, maar eenmaal draven gaat de ellende beginnen....

dus ts; tips heb ik niet maar gedeelde smart is halve smart :(:)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:44

Wat Gypsy zegt hielp bij mijn vorige paard goed. En bij haar werkte ook goed met stem corrigeren en belonen. En goed kijken/voelen, op den duur kon ik net voordat ze ging stuiteren/drammen al merken dat ze dat van plan was, voelde een beetje spanning opbouwen, zag de oren draaien. Als ik dan iets zei van 'denk erom!' dan hield ze meestal weer op en dan beloonde ik weer met stem

Moet wel zeggen als ik zeker wist dat het drammen kwam door angst/onzekerheid daardoor spanning, op nieuw terrein bijvoorbeeld, dan stapte ik even af, liep ernaast tot ze weer rustig was (vaak 5-10 minuten) en stapte weer op. Dat werkte dan ook erg goed, kon ik weer rustig verder rijden.
Laatst bijgewerkt door Atalanta op 18-08-14 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:45

Een grasveld zoeken en daar gewoon volle concentratie aan het werk gaan. Pas als ze braaf en moe is rustig naar huis stappen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:52

Ik heb je een pb gestuurd, ik wil niet half bokt over me heen hebben

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:57

billy3105 schreef:
Ik heb je een pb gestuurd, ik wil niet half bokt over me heen hebben

mag ik die pb dan ook aangezien ik hetzelfde probleem heb????

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:59

Oja, en als je thuis komt van een buitenrit, eerst nog een uurtje flink hard in de bak laten werken. Tenminste meestal is het paarden om de terugrit te doen.
Je kunt ook een keer ergens naar toe rijden, daar lekker een tijdje laten eten/grazen, en dan weer verder. Zo leren ze ook rust te vinden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:01

Gypsy schreef:
Oja, en als je thuis komt van een buitenrit, eerst nog een uurtje flink hard in de bak laten werken. Tenminste meestal is het paarden om de terugrit te doen.
Je kunt ook een keer ergens naar toe rijden, daar lekker een tijdje laten eten/grazen, en dan weer verder. Zo leren ze ook rust te vinden.

Ik weet niet hoe het voor ts is... maar bij terugkomst op stal en dan de bak in... mijn merrie is dan altijd super braaf.....

voorafgaand aan de buiten rit aan het werk zetten ook geprobeerd.... het lost het niet op.

ik ben dus ook erg benieuwd naar de gouden tip :j

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:04

Dankjulliewel voor de vele tips! Ik ben een hele consequente ruiter!! Dus dit moet lukken.. ik accepteer haar gedrag niet, luisteren moet ze. Een scherper bitje.. daar kan ik mee rijden. Maar dat ga ik niet doen daar houdt ik niet van. Dan liever op deze manier... in de bak heeft dit al positieve effecten.. nu nog buiten. Ik zal de pb even lezen en hwt is indd niet de bedoeling om half bokt over je heen te krijgen

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:06

Lotus83 schreef:
Gypsy schreef:

Ik weet niet hoe het voor ts is... maar bij terugkomst op stal en dan de bak in... mijn merrie is dan altijd super braaf.....

voorafgaand aan de buiten rit aan het werk zetten ook geprobeerd.... het lost het niet op.

ik ben dus ook erg benieuwd naar de gouden tip :j

Jip! Hier hetzelfde.. terugweg naar huis is wel nog drammerig maar zodra ze het herkent totale ontspanning.. en in de bak laat ze zich ook heerlijk bewerken.. ik denk dat het een soort angst is.. buiten

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:09

Het gaat erom dat ze beseffen dat terug naar huis niet automatisch vreten en uitrusten betekend. ze moeten er zeg maar niet te blij om zijn om thuis te komen. :+
Mijn paard wou maar al te graag naar huis, het liefst in rengalop... Met of zonder ruiter. Dus zodoende.

Ik heb zelf een poosje met een hackemore gereden. Toen weer terug naar een sidepull. Ik heb een trekpaardkruising, als zij gaat dan gaat ze echt. Maar nu kan ik weer aan een lange teugel draven. Het gaat erom dat nee altijd nee is. Ze mogen nooit ongevraagd versnellen. Dan zou je best wel eens een poosje wat scherpers kunnen gebruiken, om het jezelf niet zo zwaar te maken. Het word dan wel extra belangrijk dat je bij goed gedrag de teugels echt compleet losgooit, er moet een boogje in. Anders blijf je druk houden, en juist het wegnemen van de druk is de beloning.
Leg ik dat duidelijk uit of? :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:11

Mijn vorige paard was een trekker en drammer op sommige dagen, maar dan deed ik zijgangen op het fietspad (tussen de strepen door zigzag wijken bijvoorbeeld), pasjes verruimen en weer terugnemen in het bos en eenvoudige galopwissels tot ze er gewoon met de aandacht weer bij was, dan ging de teugel los.
Bij drammen naar huis ben ik heel makkelijk, dan draai ik om en doe nog een extra stukje.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:13

Sizzle schreef:
Bij drammen naar huis ben ik heel makkelijk, dan draai ik om en doe nog een extra stukje.

Dit. :j
Oja en een paar boterhammetjes met kaas oid, en wat water. Bovenstaand geintje kan laaaaaaaaaang duren. Ervaring uit de eerste hand. :7

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:20

Gypsy schreef:
Het gaat erom dat ze beseffen dat terug naar huis niet automatisch vreten en uitrusten betekend. ze moeten er zeg maar niet te blij om zijn om thuis te komen. :+
Mijn paard wou maar al te graag naar huis, het liefst in rengalop... Met of zonder ruiter. Dus zodoende.

Ik heb zelf een poosje met een hackemore gereden. Toen weer terug naar een sidepull. Ik heb een trekpaardkruising, als zij gaat dan gaat ze echt. Maar nu kan ik weer aan een lange teugel draven. Het gaat erom dat nee altijd nee is. Ze mogen nooit ongevraagd versnellen. Dan zou je best wel eens een poosje wat scherpers kunnen gebruiken, om het jezelf niet zo zwaar te maken. Het word dan wel extra belangrijk dat je bij goed gedrag de teugels echt compleet losgooit, er moet een boogje in. Anders blijf je druk houden, en juist het wegnemen van de druk is de beloning.
Leg ik dat duidelijk uit of? :o

Ja, duidelijk! Maar is het dan niet een oplossing om ipv een scherper bitje de slof een tijdje eraan te doen? En die dan op hetzelfde principe gebruiken als je uitleg met de bitjes.
Beloning is voor mijn paardje met de stem heel erg belangrijk.. merk echt dat ze die zekerheid nodig heeft. Ook in een vreemde spannende situatie, zie ik haar echt mijn hulp vragen in haar gedrag oorbeweging en spierspanning. Zodra ik tegen haar praat en haar naar voren drijf.. doet ze dit. Maar daar en tegen kan dit voorzichtige ook enorm drammerig worden.. wanneer ze wilt omdraaien of geen rem heeft. Heel raar haha

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:27

Jeffcha schreef:
Doet ze dit ook als je ernaast loopt? Of iemand anders ernaast? Anders is het misschien nog een idee om dat eerst even te doen en dat dan af te bouwen.
En nog een vraag: doet ze het omdat ze teveel energie heeft of omdat ze schrikkerig is? Je zou van te voren even kunnen longeren om alvast wat stoom af te blazen. Of een soort schriktraining doen als het daar aan ligt!

Ze is schrikkerig! Rennerig en wilt ook graag gaan.. fries met veel bloed zullen we ma zeggen haha.. maar ze is ontzettend lief hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:29

KaylOdi schreef:
Mijn verzorgpaard heeft heel erg de neiging om te gaan drammen als ik met haar naar buiten ga.. hiermee bedoel ik, bit vastpakken en gaan. Stilstaan is een nog grotere ramp.

Ik heb mijn handen zo enorm hoog en ben zo streng in mijn handen als ik haar stop moet krijgen.. dat kan gewoon niet!!!
Heeft er iemand tips? Slofteugeltje eraan, martingaal?, thiedemann? Of gewoon heel vaak oefenen en dan maar wat hoger en strenger zijn?
Het gaat om een friese merrie, flink beestje onder me kont dus xD

Werk en gehoorzaamheid. Kijk hier eens naar voor bv basis gehoorzaamheidsoefeningen. Kan je ook buiten grotendeels doen. Geeft je rem, stuur en dus controle zonder kracht te moeten gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy ... OfHICQpq0A
deel 2:
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Y ... OfHICQpq0A
Voorbereidende grondwerk heeft deze poster ook op zijn youtube gezet.
Hoewel dit western is maakt dat voor de rest van je rijden niks uit. Het kan wel heel goed zijn dat je op je buitenrit de oefeningen die je rechtuit kan doen tig duizend x mag herhalen de eerste paar ritten, volhouden dus. Ook als dat elke 2 passen oefening doen betekend.

Het gaat niet zo zeer om streng zijn, maar wel om heel consequent zijn. Op kracht rijden moet je niet willen, daar wordt paard alleen maar sterker van.

En uit NH kant "regel" 1 teugel is voor stuur en rem, 2 teugels voor verzameling. Die verzameling geeft paard ook kracht om te drammen, want hele ruggengraat staat op 1 lijn. Dus 1 teugel gebruiken, paard inbuigen en kracht + snelheid er zo uit halen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:32

Ik ben inmiddels zover dat ik niet meer naar buiten wil.

een scherper bit wil ik niet, buiten rijden moet voor beide leuk zijn en ik ga geen "martelwerktuigen"gebruiken omdat ik zo nodig buiten wil rijden....

die van mij is niet bang, absoluut niet (99% bomproof) ze wil gewoon te graag...

stoppen op een boom, uhm, we kunnen ook door de boom.....

tijdje gedacht dat het aan mij lag dus een ander erop naar buiten.., geen succes....

het enige wat ik nog ga proberen is normaal met het dubbel gebroken bitje zonder enige hulpteugel en dan op hoop van zegen dan maar :D

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:32

Ik zou buiten aan de hand even gaan lopen en ze dan weer zo gaat drammen kun je haar beter in bedwang houden. En probeer niet te veel in de mond te trekken, want dat lijkt me niet fijn voor het paard en ze kan het als je het de heletijd doet 'negeren'.