Max aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Max aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:48

Hooi!

Vandaag weer lekker gewerkt met mn kleine vriend, en een vriendinnetje heeft foto's gemaakt! Kwaliteit is met uploaden wel enorm achteruit gegaan.. |(

Max is een nrps pony van 1,48.
Hij is net 6 jaar geworden en nu na 4 wedstrijden in de b hebben we 4 punten binnen :)

Het zijn veel galopfoto's, ben veel bezig geweest met het buigen in galop. Hij is nu sinds kort erg lekker en licht in mijn handen, en loopt fijn actief :)

Tips zijn welkom, maar onderbouwend en niet afkrakend! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:41

Op een paar foto's lijkt het alsof je je hakken onhoog trekt, kan ook een moment opname zijn. Verder ziet het er best netjes uit maar probeer naar voren te kijken, je kijkt namelijk naar beneden.

Mooi paardje :D

ElineCath

Re: Max aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:44

Klopt! Op mn hakken optrekken en naar beneden kijken betrap ik mezelf ook nog wel is jaa..

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:59

ziet er niet verkeerd uit... wel mag je van mij meer meegeven met je hand... neem je teugels iets korter zodat je je hand meer voor je kan houden...

Succes

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:34

Handen rechtop. Je hebt nu pianohandjes :D

Cynthiaa1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:50

beugels een gaatje langer, handen recht op, :) erg leuke combi

xflooor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:22

handen rechtop en de teugels iets korter, en rechtop zitten. maar voor de rest ziet dr leuk uit <3

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:49

Dankjewel! Handen ga ik opletten!
Beugels moeten geen gaatje langer hoor, dan kom ik t zadel niet meer uit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:51

rijtips zijn er al gegeven, ik heb mijn twijfels wat over het zadel. Hij lijkt erg lang te zijn voor dit paardje. Misschien kan er even een kenner op reageren?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:54

Zadel is 100% in orde. Na verkeerd zadel te hebben gehad deze 1,5 jaar geleden laten aanmeten en2 maanden geleden nog laten checken en opvullen

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:56

Leuke pony, jullie zijn op de goede weg!

Ik denk alleen wel dat je er enorm mee geholpen bent als je je teugels een stuk korter neemt. Zoals hierboven al gezegd, dan kun je meer meegeven met je hand en je handen wat meer onder controle houden. Ik denk ook dat hij daardoor soms net een heel klein beetje te diep komt, maar over het algemeen is zijn houding mooi.

Ik ben het wel eens met dat je beugels een gaatje langer kunnen, je drukt nu op sommige foto's je knie bijna over de wrong heen.

Ik zie op sommige fotos trouwens echt dat hij heerlijk loopt, petje af daarvoor, maar maak het jezelf ook nog iets gemakkelijker.

Edit: Het zadel kan naar mijn idee net aan, het bontje vertekend het beeld iets. Het bontje is namelijk wel echt aan de grote kant.
Laatst bijgewerkt door Axel_Valerie op 19-08-14 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:58

Ik denk dat t zadel wat vertekend door het onderliggende bontje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:02

ElineCath schreef:
Zadel is 100% in orde. Na verkeerd zadel te hebben gehad deze 1,5 jaar geleden laten aanmeten en2 maanden geleden nog laten checken en opvullen

Mag ik vragen waarom je dat bontje er dan onder hebt? Daarmee maak je een zadel smaller in de boom nl. Maar ik doelde er niet op dat hij qua boom niet zou passen, maar qua lengte. Als je dit linkje eens wilt lezen? http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... d_&lang=NL Misschien begrijp je dan wat ik bedoel ( het stukje "waar hoort een zadel te liggen"). Ik heb het idee dat hij achter de laatste rib eindigt namelijk.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:07

Dankjewel iedereen!!
Teugels korter zegt mn instructrice ook vaak! Moet ik op gaan letten!

Het bontje ligt eronder omdat ik t idee heb dat dat fijner is voor de rug van mijn pony, zadel met bontje eronder is gecontroleerd door mijn zadelmaker! Daarbij ligt het zadel niet achter de achterste rib hoor, dat is zeker!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:11

Vind het over het algemeen er mooi en netjes uit zien, mooie lengte in de hals. Op sommige foto's wordt die nog wel wat kort in de hals, maar ziet er mooi uit. Je teugels een stuk korter nemen en je bekken wat meer kantelen zodat je benen onder je komen te hangen, dan ziet het er waarschijnlijk een heel stuk mooier uit. Maar fijn beeld!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:13

Dankjewel! Ga er is op letten hoe ik mn bekken dan meer kan kantelen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:25

Vriendelijk gereden, maar ik zie op diverse foto's dat je nogal "stoelzitterig" in je houding bent. D.w.z. dat je hak/hiel en schouder niet in een rechte lijn onder elkaar staan, je benen bevinden zich te ver naar voren. Zo kun je, met name in overgangen, maar heel moeizaam een mooie balans boven je paard houden. Je zult of naar voren gaan leunen als compensatie, ofwel naar achteren "vallen".

Op andere foto's, waar dit niet zo evident is, trek je je hakken op waardoor het LIJKT of je been meer naar achteren ligt, maar dat is in de meer ontspannen houding niet het geval.

Waar dit aan ligt kan ik zo van de foto's te zien moeilijk aangeven, wellicht aan de plaatsering van de beugelriemen, zijn die te verzetten (ik vermoed van niet), dan zouden ze een stukje terug moeten. Een gaatje korter zal niet werken, hoogstwaarschijnlijk komt je knie dan over het steunblad (de wrong), want je hebt nogal lange benen. Misschien werkt juist een gaatje langer voor je, ook voor de balans.

Buiten dit is het voor de B erg netjes. Paardje loopt lekker actief. Dat je teugels wat lang zijn (of worden ze steeds langer als je bezig bent?) vind ik in dit stadium geen punt, liever dat dan een in de krul geforceerd paard. Maar je kunt af en toe eens wat korter opnemen, dit kun je het beste in draf doen, wanneer doorgaans de aanleuning van het paard het stilste is.

Af en toe pianohandjes... ja dat heeft geloof ik iedereen tegenwoordig, als ik foto's in andere rij- topics bekijk.
Dus om daar nu al weer iets over te zeggen....

Probeer een oplossing voor de juiste houding te vinden, dat is wat mij het meeste "stoort" eigenlijk.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:40

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!!
Ik ga vanavond wel even tijdens het rijden op mijn houding letten, ook even uitproberen of beugellengte.

Teugels worden idd steeds langer, hij weet ze altijd ongemerkt uit mn handen te trekken :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:44

Voor mij is het zadel ook te lang. Ik heb hetzelfde probleem met mijn eigen merrie die ook een korte rug heeft.
Je zult voor het ideale op termijn toch moeten denken aan een korter zadel door in te leveren in inch-maat oftewel eentje kiezen met franse kussens. Hier komt de achterzijde van je zadel eigenlijk te ver op de rugwervels te liggen. Misschien vertekend het bontje wel een beetje, maar ik zie toch dat je zadel vrij lang is voor hem.

Verder ziet het er goed uit op de paar puntjes na die andere bokkers al schreven.
Ziet er vriendelijk uit en je pony begint al aardig goed te lopen. Mag soms iets meer op de achterhand, maar dat komt wel goed +:)+

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:46

Het zadel is zoals ik al zei niet te lang! Het komt absoluut niet over de laatste rib!

Achterhand moet idd sterker, daar lopen we veeeel balkjes voor!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:55

ziet er netjes uit.
over de teugels, ik had ook dat mn paard de teugels ongemerkt wat trok en ze dan steeds langer worden.
wat voor een teugels heb je nu? misschien kan je (tijdelijk) teugels met rubbertjes gebruiken. (ik gebruik deze ook, heel fijn! je merkt heel snel verbetering) dan glijden de teugels niet uit je handen en houd je paard op met trekken. of andere grip teugels :)

het zadel vind ik niet te lang. alleen het bontje is wel een maat te groot. :j hier ligt hij netjes, ik zou daar echt een maat kleiner voor halen.
http://www.horsecheck.nl/media/catalog/ ... s-bont.jpg
Laatst bijgewerkt door Lisanne_M op 19-08-14 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:56

Dankje! Ik heb stoffen teugels met stoppertjes

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:12

Dat teugelprobleem komt best veel voor.
Het vervelende is, dat het paard zo leert dat je "niet consequent" bent in je teugelvoering, en het paard zo door kan krijgen dat-ie door wat hangen of trekken meer vrijheid krijgt/dit zelf kan bepalen.
Wees dat voor!
Als die teugels nu nog ongemerkt steeds aan je grip ontglippen, is de kans ook niet denkbeeldig dat je een onevenredige teugelvoering hebt (dus de ene teugel langer dan de andere laat worden) vooral als het nog in de basis-opleding staande paard nog enigzins 'scheef" is.
Ook voor zijn!

Goede rijhandschoenen met een ruw binnenvlak is een "handige" aanschaf om mee te beginnen.
Breng ook (tijdelijk) gekleurde tape aan op enkele stopjes op de teugels, op verschillende lengtes.
Bijv. twee keer oranje tape om de stopjes voor losrijden, twee keer groen op korter, twee keer paars/wit/blauw/whatever op nog wat korter.
Zo kun je af en toe omlaag spieken of je dezelfde kleuren aan beiden handen nog wel vasthebt.
Overigens is het uit de hand trekken van de teugels door je paard ook voor het paard makkelijker doordat je handen nu vaak platliggen (ga ik toch over die pianohandjes beginnen...), want dikwijls heb je dan de vuist niet goed gesloten, maar ook de duim niet bovenop de teugel, dat is veel makkelijker als je je handen rechtop houdt.

Vriendelijk willen rijden wil niet zeggen dat je de teugels als natte kranten in je handen moet houden, je vuist moet echt gesloten zijn met je gekromde duim er bovenop.

Ik geef dit aan, omdat ik zelf vroeger ook tegen dit punt aanliep. In het begin hou je dan je handen zo voorzichtig aan de teugels dat je knuist niet gesloten is... dan krijg je dit dus.

Hopelijk heb je er iets aan, mij heeft het binne de kortste keren geholpen indertijd.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-08-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:15

Goeie tips!! Daar ga ik zeker iets aan hebben! Van mn instructrice moet ik nu de teugels bij de 2e stop vast houden, nu dat nog volhouden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:26

Met een fel kleurtje merken (neonroze of zo). Dat zie je ook nog als je gewoon recht voor je uitkijkt.