BillytheQuick op zijn eerste dressuurwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

BillytheQuick op zijn eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:40

Omdat ik toch wel trots ben wat we gisteren bereikt hebben op wedstrijd wou ik de foto's laten zien!

Billy the Quick
Nonstop Quick x Super Arnie
6 jaar
1,64m
Sinds januari in het bezit en na ziek zijn van zijn kant uit echt pas 2 maanden aan het werk.

Billy is een sensibel, nerveus paard dat zijn kracht nog wel eens graag in de strijd gooit en zich in het begin echt afschermde tijdens omgang en trainen waardoor er wat miscommunicaties waren.
Heb op het punt gestaan gehad om hem weg te doen dat ik het misschien niet aan kon.
Maar we zijn nu eindelijk echt goede maatjes aan het worden en de communicatie is stukken beter!

Ikzelf heb een chronische rugspierontsteking, verschoven rugwervel door een val met paard paar jaar terug.
Hierdoor ook operatie aan m'n knie moeten ondergaan.
Ik heb dus moeite met doorzitten, ontspannen (de spieren staan altijd gespannen...) en door uitstralingspijn niet altijd gevoel in mijn rechterarm waardoor ik wat streng kan zijn met die hand...
Links is heel wat kracht uit mijn been gegaan dus is voor mij moeilijk om altijd hem tussen mijn benen te houden :Y)

We werken voornamelijk aan rustig en ontspannen rond te rijden, recht houden (vooral mezelf recht houden :)) )en een goed basistempo te behouden.

Maar ach we komen er wel, hebben beide plezier in het rijden en dat is wat telt.
Opbouwend kritiek mag zolang het vriendelijk is ! :o

AfbeeldingAfbeelding
Zijn knap hoofdje ! Halthouden bij C 4 sec stilstaan.
AfbeeldingAfbeelding
Groeten en teugels opnemen voor vertrek, hij stond wel netjes vond ik :)
Afbeelding
Draf rechterhand, had moeite met blijven zitten en knik rechts wat in.
AfbeeldingAfbeelding
Draf linkerhand, benen leiden wat eigen leven en handen mogen iets lager (?)
AfbeeldingAfbeelding
KXM lichtrijden en hals laten strekken. Ik ga zelf wat zakken maar paard durfde ik minder goed los te laten want dan gaat ie richting de middendraf :P
AfbeeldingAfbeelding
Als ik er echt aan denk hou ik mijn handen laag of soms komt die strenge binnenhand rechts ook wel eens tevoorschijn :(
Afbeelding
De galop had ie iets van plat door de bocht, gaaaaan en nog wat gekke bekken trekken :D
Mijn binnenhand is sterk en zit scheef omdat ie recht op de plankjes af ging :+
We werken er aan! Maar is vaak nog paniek bij het aanspringen want hij kan het ook heel netjes! ;)
Afbeelding
Mijn topper en grote vriend is het toch wel geworden <3

Anoniem

Re: BillytheQuick op zijn eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:44

Mooi paardje hoor! Welk ras is het? Ik vind het er best netjes uitzien voor de 1e keer. Je geeft zelf al je verbeterpunten aan dus dat is prima. Heel veel succes.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:49

Draver <3
Ziet er goed uit, wel wat vlot. Maar das punt om mee te werken.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:50

Komt vanzelf gewoon lekker door oefenen.

Wat betreft door zitten kun je daar geen dispatatie (geeen idee of ik het goed schrijf maar je snapt me vast wel :o )voor aanvragen?

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:50

Leuke combinatie zijn jullie! Ik vind je paard alleen wel wat aan de dunne kant, je kunt duidelijk meerdere ribben zien op de meeste foto's. Verder zou ik inderdaad proberen om je handen wat lager te houden en je zou misschien kunnen proberen om je teugels iets korter te pakken, ik denk dat dat je houding ten goede komt. Nu leun je namelijk best vaak achterover en doe je je handen ook zo hoog maar dat is denk ik om er voor te zorgen dat je nog wel een goed contact houdt, terwijl je dit (denk ik) zou kunnen voorkomen door je teugels iets korter te nemen. Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:51

CarinaR schreef:
Draver <3
Ziet er goed uit, wel wat vlot. Maar das punt om mee te werken.

Aha, dat vermoeden had ik al.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:53

Gaaf paard!

Alleen vind ik je handen erg streng. Je teugels heb je te lang waardoor je ze op schoot houdt. En op 1 foto zet je je handen redelijk vast.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:00

Is idd een draver ja :D
@ Maj0Geen idee of dat dat kan :)
@Heleenzz2 Hij is idd schraal maar hij is 4 maanden uit de running geweest met zware maagklachten en heeft hierdoor een maand zware medicatie gehad en voor de rest volledige rust gehad.
@CarinaR Hij durft soms nog wat ruim te gaan ja maar liever iets te snel dan dat ie zich op kropt.
@Ess_Ramona Heb niets in m'n handen van kracht momenteel maar heb idd wel het werkpunt dat ik m'n teugels te lang laat en het oplos door naar me toe te houden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:08

Als je toch nog geen kracht hebt, pak dan snel je teugels een slag korter, dan moet je je handen rechter op en meer voor je gaan houden. :D

Soms heb je een beetje pianohandjes. Is het voor jou toevallig sowieso fysiek moeilijk om je arm op de juiste plek te houden door gebrek aan kracht?

Als jij je arm-pols-hand netter weet te houden dan ziet het er al heel netjes uit!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:11

@ Kahawa Heb altijd schrik als ik mijn teugel korter neem dat ie harder gaat lopen, kan goed tussen mijn oren zitten hoor :')
Dat lukt dagen zonder problemen en dagen wat moeilijker. Hangt er vanaf wat ik die dag nog allemaal heb gedaan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:16

Korter pakken moet je ook alleen doen als jij je hand rechter op en meer naar voren brengt boven de schoft! Dan heeft het paard evenveel ruimte, maar staat jouw hand op een veel betere plek.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:22

Dank je voor de tip!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:12

Wauw, ziet er goed uit. Mooi paard is het. Die galop met ontspanning komt wel goed hoor. Brown pakt dat inmiddels ook super op, maar die had je ook niet willen zien gaan in het begin :P Vind het er verder goed uit zien!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 19:20

Dank je Kiichii ! Ja hij wilt het heel graag dus gewoon op het gemakje oefenen :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:49

Ik vind je paard erg mager en heb toch het idee dat hij gespannen in een valse knik loopt. Aan de galop te zien denk ik dat het voor jullie misschien beter is om daar eerst op te werken. Ik zie een paard zonder evenwicht dat zich snel door wat bochten probeert te haasten en totaal verzet heeft in de mond, je lijkt ook enorm veel kracht te moeten zetten op je teugel.

Misschien is het beter om jullie te focussen daarop en op het aankomen van gewicht en nadien pas op wedstrijd te gaan? :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:19

Zoals ik al heb gezegt is ie zwaar ziek geweest en is een traag proces van terug op zijn volle gewicht te komen.

De galop kent ie maar doordat er eentje de dag ervoor telkens in de volte kwam stappen en voor zijn neus deed halthouden terwijl er ruimte zat was vaak op de rem gemoeten en had ie paniek met aanspringen wat duid op sterk worden, ja ik moest wel kracht zetten, anders vloog ie over de plankjes...

Hij heeft de neiging om graag in zijn eigen houding te lopen, hoog en opgekropt en dat doet ie zelfs aan de longe dus is niet gemakkelijk dat er uit te krijgen, is een echte binnenstressvreter.

Ik ga niet op wedstrijd voor de punten maar voor de ervaring en is puur voor de lol dus waarom dan niet starten?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:23

Omdat ik de indruk heb dat je paard er geen plezier aan kan beleven. Zeker als je paard zo ziek is geweest is het misschien een beter idee om hem lekker eerst op gewicht te laten komen? Relax op het gemakje pondjes aankomen en nog wat lekker werken aan de oefeningen. Juist omdat je paard de neiging heeft tot eigen houding lopen zou ik er extra aan werken, lekker laag en lang longeren, veel wisselen in de nekhouding tijdens het trainen. Een wedstrijd meedoen voor de leut kan je heus wel, maar ik denk dat het paard er meer baat bij heeft van aan de rug en zijn houding te werken en aan gewicht bijkomen dan aan een wedstrijdje te lopen. :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:34

Paard was op 1 week tijd zo hard afgevallen dat ie vel over been was en levensloos.
De preciese oorzaak is nog altijd de vraag van zowel de DA als voor mij.
Al 3 maanden bezig met hem terug dikker te krijgen maar hij is nogal een stresser...
Vroeger had ie genoeg de watten in de oren om kalm te blijven maar ik kan dat niet want ie staat dag en nacht op de weide met andere paarden.

Zijn bloed is nogmaals gecheckt en maagcontrole gehad en alles is terug in orde.
Laat ik hem staan of enkel ermee stap word ie zo vervelend dat ie een ongeleid projectiel word helaas.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:34

Voor zij die geïnteresseerd zijn het filmpje :)
Geen haat alstublieft, hij kan op de letter aanspringen en zijn rondje galloperen alleen was ie toen het vertrouwen kwijt ...

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:54

Leuk te zien dat je doorzet, ondanks moeilijkheden! Zowel met de klik als met je lijf..
Ik ben het wel eens met de opmerkingen over de valse knik, en dat de basis nog wat beter moet zijn voor een wedstrijd voor hem ook leuk is. Hij is nog niet ontspannen genoeg. Lijkt mij ook handiger om eerst lang en laag te longeren en de galop zo ontspannen te krijgen dat het vertrouwen blijft, ook op wedstrijd.
Veel plezier met je kanjer!

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:27

gwn lekker dooroefenen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:06

Volgens mij weet jij prima waar je nog aan moet werken dus komt helemaal goed :) .

Over dat 'mager' zijn, de meeste paarden in NL zijn veel ste dik. Hij glimt als een spiegel en zijn spieren zien er goed uit.

Dat beetje vet komt vanzelf, of niet, ras is gefokt voor de races. Ik zie ook geen dikke Kenianen meedoen aan de marathon :')

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 09:14

Dank je ruitje!
Ja toen ie bij mij kwam was ie al gestopt paar maandjes met koers maar stond ie nog heel hoog in het voer dus toen ie bij mij kwam was dat echt een blok spieren en massa :D
Het is niet dat ie er nog last van heeft nu maar we zien wel of ie terug dikker word.
We oefenen op het gemakje verder, wat afwisseling dat het plezier er in behouden blijft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:25

Mijn ervaring is dat de meeste dravers die van koerspaard naar recreatiepaard ergens een 'dip' meemaken, ze worden allemaal in het eerste jaar van de omschakeling mager.

Ze verliezen de spieren die ze nodig hebben voor de koers maar hebben ook nog niet de spieren die ze nodig hebben voor het dragen. Dat vergt wat van het lichaam en omdat ze uit de koers vaak weinig vet hebben, hebben ze ook geen reserve's om dat op te vangen. Ik heb er nog geen een gezien die niet ergens tussendoor mager was. Geen zorgen om maken, dat hoort bij het proces :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:19

Dank je ruitje voor de uitgebreide uitleg!
Ik had het vermoeden ook al beetje maar niemand van deze kanten heeft dravers dus was het voor velen niet te begrijpen.