Hoe leren lichtrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shethorsie

Hoe leren lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:49

Mijn zusje rijd nu een paar weekjes op mijn shet, maar ze kan helemaal niet lichtrijden :') ik heb het haar uitgelegt hoe het moet maar het lukt maar niet. Terwijl het voor mij appeltje eitje is. Ik zelf denk dat je het gevoel en ritme moet krijgen.
Maar heeft iemand tips voor haar? En hoe ik haar kan helpen?

(Ik weet niet waar dit hoort ik dacht hier)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:51

Het is een gevoel wat je moet krijgen. Je kan moeilijk er achter gaan zitten en haar omhoog en omlaag duwen.
Misschien een idee om een op een pony te laten lessen die iets hoger op gooit? Dat ze het meer voelt?
En les. Heeft ze les op een manege oid?

liefsmarleen

Re: Hoe leren lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:52

Misschien eerst laten lichtrijden in stap?

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:53

ik heb mijn vriendinnen ook leren rijden en hun begrepen het ook niet terwijl het voor je zelf zo simpel is haha maar ik ben er naast gaan rennen en maar sta zit sta zit sta zit zeggen en ze een beetje helpen met mee bewegen en toen ze het een maal begrepen en het ritme snapte ging het alleen nog maar beter daarnaar en konden ze het zo dus ik zou dat proberen hahaha. En ze begrepen het trouwens ook heel snel binnen een half uur konden ze het alle drie.
nog succes met je zusje :)

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:54

Ess_Ramona schreef:
Het is een gevoel wat je moet krijgen. Je kan moeilijk er achter gaan zitten en haar omhoog en omlaag duwen.
Misschien een idee om een op een pony te laten lessen die iets hoger op gooit? Dat ze het meer voelt?
En les. Heeft ze les op een manege oid?

Ze heeft nog geen les op een manege maar over 2 maanden komt er iemand die haar om de week een uur les gaat geven. Maar tot die tijd moet ik haar helpen haha.
Ze is nog best klein dus lijkt me niet verstanding om haar op een groot paard te zetten, en zij durft ook alleen maar op mijn shet hahah

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:55

liefsmarleen schreef:
Misschien eerst laten lichtrijden in stap?

Dat heb ik een tijdje gedaan maar ze plofte steeds nogal neer en dat leek me niet zo prettig voor de rug van me kleine shet hahah

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:55

Kan ze dan niet een paar manegelesjes volgen met de shet, dat ze het doorkrijgt? :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:55

Heb je haar aan de longe? Want dat kan ook nog wel eens helpen, dan hoeft ze zich alleen maar te richten op het sta-zitten en niet op sturen, aansporen, etc.
Verder inderdaad heel enthousiast 'sta-zit' meebrullen :D

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:56

Het kan helpen door meet te tellen in de maat , heeft mij erg geholpen . Zo van : 1 2 in de maat .....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:57

Een shet is ook erg lastig om goed op licht te rijden met die kleine, snelle pasjes. Heb je niet een grotere pony in de buurt waar ze het op kan oefenen? Dan doe je de pony aan de longe en laat je je zusje concentreren op het lichtrijden.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:04

Terwijl ze draaft misschien roepen, staan zit staan zit, en dat moet ze gewoon blijven oefenen.

Zomaar even kunnen kan helaas niet, zeker niet op een shetlander. Oefenen oefenen, dan komt ze er vast wel! Zo heeft mijn oppaskindje het ook geleerd. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:08

RUI -> RT-V

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:10

eerst laten staan en dan telkens even zitten wil wel eens helpen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:13

Kun je haar niet laten oefen op een stoel of de rand van een bankstel, ton of een stevige zadelbok met zadel op zodat ze het sta-zit al een snapt en dan vandaaruit verder?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:15

Met de beweging mee laten gaan en haar echt helpen: Sta, zit, sta, zit. Eventueel zelfs haar bips omhoog duwen als ze moet staan.
Heb je niet de beugels te lang? Dan kan ze namelijk niet eens omhoog komen.
Ik weet niet hoe oud je zusje is, maar jonge kinderen hebben nog niet de kracht om dit te doen en het is ook pas vanaf een jaar of 6-8(ligt aan de groei van het kind) verantwoord om te laten paardrijden i.v.m. groeistuipen.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:21

nontie schreef:
Met de beweging mee laten gaan en haar echt helpen: Sta, zit, sta, zit. Eventueel zelfs haar bips omhoog duwen als ze moet staan.
Heb je niet de beugels te lang? Dan kan ze namelijk niet eens omhoog komen.
Ik weet niet hoe oud je zusje is, maar jonge kinderen hebben nog niet de kracht om dit te doen en het is ook pas vanaf een jaar of 6-8(ligt aan de groei van het kind) verantwoord om te laten paardrijden i.v.m. groeistuipen.

Ik meet de beugels eerst op met haar arm, dan als ze erop zit kijken of het goed zit en vaak doe ik hem nog eentje korter. Dus de beugels zijn zeker niet te lang.
Mijn zusje is 7, word over 2 maanden 8 (vanaf dan krijgt ze ook lessen)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:24

Doe een halstertouw om de nek vd shet heen. Op die manier kan je zusje zich vasthouden aan het touw en gaat het vaak makkelijker omdat ze dan het evenwicht beter kunnen bewaren en niet in de mond hoeft te trekken. Oefen idd eerst in stap en zeg dat ze moet proberen om zo zachtjes mogelijk te gaan zitten

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:29

laat ze het zadel vasthouden en longeer of loop mee en zeg 'op, neer, op, neer,...' , helpt heel vaak als ze het ritme zelf niet te pakken krijgen. Om het ritme te kunnen zeggen moet je gewoon naar 1 been kijken en telkens als het voor is zeg je op (liefst buitenbeen, dan zit ze ook meteen op het juiste been)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:33

Met een skippy bal laten oefenen. Werkt prima.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:42

zoals faunty zegt; mee tellen. En dat je haar leidt/longeert zodat ze niet hoeft te sturen en zich helemaal kan concentreren op lichtrijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:43

Lichtrijden is ontzettend moeilijk in het begin. Het is dus heel logisch dat het een tijd duurt voor ze het door heeft. Ik zou haar aan de longe doen zonder teugels met een halstertouw om de nek en simpelweg regelmatig laten oefenen. Vergeet niet regelmatig wat rondjes stap te doen zodat ze weer wat bij kan komen, als je het nog aan het leren bent is het heel zwaar.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:01

Heeeeel veeel oefenen haha, kan soms best even duren voor ze het gevoel hebben.. Vooral op een shet die kleine pasjes zet!

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:44

Misschien tijdelijk op een grotere pony totdat ze het doorheeft?

Mijn 2e dochter lukte het ook niet op een kleine shet, toen 2 lessen op een grotere pony gezet en ze had het zo door!

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:22

toen ik mijn vrienden ging leren rijden (ook op een shet) hadden ze het eigenlijk gelijk door. waarschijnlijk ook omdat wij hun maar lieten draven, op een gegeven moment moesten ze toen het ritme wel vinden :+ maar als dat niet werkt zou ik haar inderdaad op een wat grotere pony laten lessen, daar heb je het veel sneller op door :j en als dat niet mogelijk is kan je haar het eerst in stap laten doen, en haar dan laten draven, ernaast rennen en de hele tijd staan zit staan zit staan zit roepen. en dan is het een kwestie van heel vaak oefenen dan neem ik aan dat ze het wel doorkrijgt. succes! +:)+

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:44

Dit ken ik ook :') Mijn vader rijdt al heeeel wat jaartjes, maar hij heeft dat gevoel nog steeds niet .. En ik wou het laatst aan mijn nichtjes uitleggen , maar dat ging toch wat moeilijker ...

Idd wat hier al wordt genoemd , halstertouw om de nek en dan (ik neem aan dat een shet niet zo heel snel draaft :o ) meerennen en steeds ' sta zit sta zit sta zit ' roepen en haar helpen met staan en zitten.

Moeilijk . :')