martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HaveLoll

martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:39

(ik denk dat het hier goed staat)

Ik ben vaak aan het springen.
En dacht ik aan een martingaal maar mijn
pony doet d'r hoofd niet echt omhoog.
Wel gaat ze soms beetje te snel.
Heeft een martingaal nu nog nut?
Wat vinden jullie?

Selina

Re: martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:42

Het te snel ga je niet verhelpen met een martingaal. Het juiste tempo rijden krijg je door dat te oefenen en ook dressuur mee te pakken.

HaveLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:46

Oke bedankt, maar bij wedstrijdspringers zie je altijd een martingaal, daar doet toch ook elk springpaard het hoofd niet zo omhoog? Ik bedoel het is toch altijd handig?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:48

Jouw paard doet zijn hoofd niet omhoog, waarom dan een martingaal eropzetten?
Een hulpteugel gebruik je niet omdat 'het wel van pas kan komen.'
Ik weet ook niet hoe hoog je springt? Wedstrijdspringers springen dan ook wel een stuk hoger.
Laatst bijgewerkt door Selina op 13-08-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:48

Jij hebt neem ik aan geen sport paard en je zit niet in het sportwereldje, dus waarom zou je je paard dat aandoen? Zou jij het leuk vinden om zo'n ding te dragen voor de lol?

HaveLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 21:01

Niet alleen bij de wedstrijdruiters maar ook bij kinderen/tieners die op dezelfde hoogte springen.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:02

Maar waarom wil jij een martingaal? Je paard doet z'n hoofd namelijk niet omhoog zeg je net.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:03

HaveLoll schreef:
Niet alleen bij de wedstrijdruiters maar ook bij kinderen/tieners die op dezelfde hoogte springen.

Dus omdat zij het doen, moet jij het ook doen? :?

HaveLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 21:07

Wat ik ook niet snap, op maneges (niet allemaal) gebruiken ze ook martingalen zonder dat ze altijd springen en zonder dat het paard zijn hoofd omhoog doet. Wrm dan?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:19

HaveLoll schreef:
Wat ik ook niet snap, op maneges (niet allemaal) gebruiken ze ook martingalen zonder dat ze altijd springen en zonder dat het paard zijn hoofd omhoog doet. Wrm dan?

'Voor het geval dat.'
Op maneges grijpen ze veel te snel naar hulpteugels.
Hoe meer je kan rijden zonder hulpteugels, des te beter.
Natuurlijk kan het geen kwaad ze af en toe te gebruiken, als je maar weet hoe ze werken en ze eraf haalt zodra het goed gaat.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:19

Misschien doen die paarden hun hoofd wel omhoog maar kan je dat niet zien door de martingaal?

HaveLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 21:24

Oke bedankt! Ik weet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:26

Er zijn paarden / pony's die het hoofd omhoog gooien en vervolgens het bit tussen de kiezen nemen. Ze zijn dan bijna niet te sturen of te stoppen en dat kun je op een manege natuurlijk niet gebruiken. Om dat te voorkomen wordt dan een martingaal omgedaan. Deze werkt dan ook alleen in op het moment dat het hoofd omhoog wordt gegooid. Niet nodig, niet doen dus.

HaveLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 21:31

Bedankt :D niet kopen dus

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:05

Het is een prima hulpteugel, maar ga niets iets gebruiken wat je niet nodig hebt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:06

inderdaad!

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:08

mijn paard doet wel altijd zijn hoofd omhoog en gaat dan sneller maar ik vind al die hulpdingen onnodig dus waarom zou jij het dan wel moeten hebben :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:12

Ik zou het niet doen. Hij doet zijn hoofd niet naar omhoog.
Ik was blij wanneer mijn paard het niet meer nodig had. :)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:14

Vind het soms net een mode item ipv iets wat echt nodig is.
Eigenlijk snap ik dus wel wat je bedoelt met iedereen rijdt ermee, daarmee wil het echter niet zeggen dat jij ermee moet gaan rijden. Als het niet nodig is, is het ook nog eens zonde van je geld.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:42

Kind neem les , een martingaal lost jou probleem niet op, door te weten waar je mee bezig ben wel,
Als je dat niet wil en er geen tijd in wil steken zeiden we vroeger ga dan punniken, maar tegenwoorden kunnen ze beter zeggen ga loombandjes maken, maar leer eerst rijden voor je gaat springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:56

midgie schreef:
Kind neem les , een martingaal lost jou probleem niet op, door te weten waar je mee bezig ben wel,
Als je dat niet wil en er geen tijd in wil steken zeiden we vroeger ga dan punniken, maar tegenwoorden kunnen ze beter zeggen ga loombandjes maken, maar leer eerst rijden voor je gaat springen.

TS geeft toch helemaal niet aan dat ze een probleem heeft met haar pony. Hij gaat soms wat snel, meer niet. Ze vraagt alleen of ze een martingaal aan zal schaffen omdat heel veel mensen in haar omgeving daar blijkbaar mee rijden. Wie zegt dat ze geen les heeft. Leer eens lezen voordat je reageert. Waarom altijd gelijk zo negatief?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:21

Ik vind sommige reacties nogal overtrokken. We hebben het over een martingaal die wanneer deze correct is bevestigd geen inwerking heeft.

TS als jij denkt dat een martingaal je kan helpen, zou ik er gewoon eens 1 proberen. Even overleggen met je lesgever en er is vast wel iemand die er eentje heeft liggen om te proberen.

Ik heb er ook regelmatig een martingaal (borsttuig) aan zitten. Ik vind het wel een fijn idee als ik buiten rijd dat ik iets meer te zeggen heb in bepaalde situaties. De meesten paarden doen toch hun hoofd omhoog als het spannend wordt. Met een martingaal kun je dat een beetje voorkomen.

Ik zie liever een martingaal er nutteloos aanhangen dan die bontjes voor onder het zadel, of aansnoerneusriemen die te strak zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:27

egnie schreef:
Ik vind sommige reacties nogal overtrokken. We hebben het over een martingaal die wanneer deze correct is bevestigd geen inwerking heeft.

TS als jij denkt dat een martingaal je kan helpen, zou ik er gewoon eens 1 proberen. Even overleggen met je lesgever en er is vast wel iemand die er eentje heeft liggen om te proberen.

Ik heb er ook regelmatig een martingaal (borsttuig) aan zitten. Ik vind het wel een fijn idee als ik buiten rijd dat ik iets meer te zeggen heb in bepaalde situaties. De meesten paarden doen toch hun hoofd omhoog als het spannend wordt. Met een martingaal kun je dat een beetje voorkomen.

Ik zie liever een martingaal er nutteloos aanhangen dan die bontjes voor onder het zadel, of aansnoerneusriemen die te strak zitten.

Helemaal mee eens.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:57

egnie schreef:

wat is er mis met een bontje als ik vragen mag :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:01

een martingaal kan geen kwaad, zal geen schade aanrichten en je kan het best een keer proberen. Máar, bij het probleem wat jij hebt zal dit geen enkel effect hebben. Dit is iets wat je dressuurmatig onder controle kan gaan rijden, vooral door heel veel controleoefeningen te gaan doen; denk aan, balkjes op een volte, deze in alle gangen rijden etc.