terpentijn schreef:Dan eerst maar het slechte nieuws: in je trainingsplan mis ik: meteen op een streng dieet zetten, want ze is idd echt wel te dik. Dit zit haar ook des te meer met rijden in de weg, daar ze een allesbehalve ideale bouw heeft voor iets als dressuur. Achter nogal hoog en een korte dikke hals.
Hier moet je flink aan rijden om haar voorlastige beweging enigzins naar de achterhand te doen verschuiven.
Het goede nieuws: de pony wil graag, en is gewend aan veel verschillende disciplines, dus daar kun je lekker mee varieren, wat fysiek alleen maar gunstig voor haar zal zijn.
Voorlopig veel vrije beweging geven (longe, vrij springen etc.) en DIEET.
Rijtechnisch: ze loopt natuurlijk veel te veel op de voorhand, het geven van veel ruime teugellengte zal in dit geval niet helpen, door haar bouw "stuwt" ze als het ware zichzelf over de kop.
Het is lastig daar wat aan te doen, maar het kan wel.
Probeer haar niet al te veel voorwaarts-neerwaarts met een los teugeltje te laten lopen, dan zal ze zich gemakshalve alleen maar de grond in boren ("stofzuigen"). Veel overgangen terug binnen eenzelfde gang rijden (met name draf) zal haar helpen die achterhand wat meer te gebruiken.
Let ook op dat ze niet in een te hoog tempo gaat, omdat je graag een voorwaarts dier wil rijden.
Dan is het voor haar des te makkelijker om van het achterbeen af te lopen en voorover te kukelen.
Langzame draf, met name in de voltes, daarbij binnenhand ontspannen.
Dit lukt meestal vrij goed als je de voltes (en hoeken van de bak) rijdt door vanaf je buitenschouder en buitenteugel te denken. Dus ipv binnenschouder naar achteren en binnenteugel op te spannen, je buitenschouder de bocht aan te laten geven (naar voren te brengen) en je buitenteugel een stukje mee te geven.Je schouders moeten wel op 1 lijn blijven, net als je handen.
Hou in de gaten dat de oefeningen voor haar nog erg moeilijk zullen zijn, met name stelling en helemaal buiging. Hou het dus bij wat grotere voltes, gaat dat beter dan kun je de voltes eerst wat verkleinen alvorens een kleine volte te proberen.
De teugels mogen best wat korter, maar laat haar er niet op gaan hangen.
Het is overigens een erg aansprekende, leuk getekende kruising, die vast en zeker een gigantisch stuk zal verbeteren met een doordachte stapsgewijze aanpak en een fiks dieet!
Succes!
Super!! met dit berichtje kan ik echt wat,
wat ik dus ben vergeten is dat ze nu ook echt op dieet staat hoor!! dat hadden wij ook gezien, dat dat echt nodig is.
En de lange teugel is ook echt een tik van mij, die laat ik elke keer langer worden.. oeps..
Nogmaals super bedankt, hier kan ik echt wat mee.