Nevil 3-jarige ruin (eerste keer op bokt)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarlotteG

Nevil 3-jarige ruin (eerste keer op bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:47

Hoi allemaal :wave:

Ik wil jullie voorstellen aan onze Nevil. Begin juli hebben we hem gekocht (mijn zusje en ik). Hij was toen 2 maanden onder het zadel (+/- 12 keer gereden). Onze ambitie is om met hem in zowel de dressuursport als de springsport wat prestaties te leveren. Hoe ver we komen zien we wel, het belangrijkste is dat het voor alle drie leuk blijft.

De rede dat we voor een grote D-pony hebben gekozen is omdat mijn zusje (16) graag nog even van haar ponytijd wilt genieten. Zij zal voornamelijk met hem gaan springen. Ik (22) zal hem uitbrengen in de dressuurring, tussen al die grote paarden. Waarschijnlijk zullen we 4 oktober 2014 onze eerste B-proeven rijden.

Nevil (v. Nieuwmoeds Patrick)
Geslacht: ruin
Stokmaat: 1.44 (gemeten januari 2014)
Geboren: juni 2011
Zadelmak: april 2014

De filmpjes zijn van afgelopen week. Helaas is mijn zusje niet zo goed in het maken van foto's en filmpjes, dus ben ik altijd degene die het met de net-niet-filmpjes moet doen. En heeft zij wel prachtige foto's als ik weer eens met de camera in de weer ben geweest. (wellicht komt het je bekend voor)

We hebben hem nu dus een week of 5. Ik rijd hem 2 tot 3 keer per week. We hebben tot nu toe 2 keer les gehad en focussen ons op een goede basis voor de dressuur.

Ik ga van te voren niet mijn eigen verbeterpunten benoemen, daar mogen jullie mee komen. :)F

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:03

Activeren die hap. Hij draaft nog bijna niet, hij is nog erg slap waardoor hij vrijwel geen zweefmoment maakt. Ga daar mee aan de gang, nog niet aan de hoofd zitten, maar sterker maken aan de achterkant zodat ie de ruiter fatsoenlijk kan gaan dragen. Veel tempowisselingen rijden en een actief constant tempo als basistempo, nog niet te ingewikkeld maken verder, enkel wat voltes en diagonalen rijden.
Eerst sterker maken aan de achterkant, dan pas de rest.

_Zoe

Re: Nevil 3-jarige ruin (eerste keer op bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:07

Inderdaad moet hij eerst wat voorwaartser, en ik denk dat het voor hem ook beter zou zijn om het iets rustiger aan te doen. Hij is pas net 3 en 4 oktober wil je hem al starten? Zou als ik jou was eerst minimaal een half jaar goed doortrainen :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:08

Pfff wat wordt hij onwijs van voren tegengehouden, niet dat je hard in de hand bent maar hij durft helemaal niet te lopen. Laat hem eens los van voren en drijf hem lekker bij van achteren. Eerst op eigen benen voordat dat hoofdje naar beneden moet. Anders heb je straks een paardje zonder enige vorm van impuls. Er is 0 drang naar voren. Zou het B-proefje even uitstellen en je vooral gaan focussen op sterk maken en op eigen benen leren lopen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:13

Ik ga mee met de gegeven commentaar... Ik zie een pony waar vooraan veel aan de teugels mee wordt gerommeld en absoluut niet actief loopt. Meer ruimte geven, er vooraan lekker afblijven en activeren. Dat aan de teugel lopen komt dan wel vanzelf ;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:14

Wat vind je er zelf van als je de filmpjes terug ziet? Wat zie jij? Je zegt wel dat wij mogen zeggen welke verbeterpunten je hebt, maar het is belangrijker om ook zelf te kunnen zien waar er verbeterd kan worden.

Zoals aangegeven, meer voorwaarts, minder met het hoofdje bezig gaan, maar eerst die motor van achter activeren. Daarbij vind ik hem wel erg jong, ik zou hem wat meer tijd geven om wat op te groeien.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:18

"Laat je tieten zien, schouders naar achteren!" zou mijn instructrice blaffen. En iets minder naar voren leunen.
En inderdaad ben je wel heel veel met zijn voorhand bezig waardoor het er uit ziet alsof hij van achteren niets doet.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:27

Oke. Ik ben hem juist bewust wat rustiger in tempo gaan rijden, omdat (ik dacht dat) hij in het begin te veel boven zijn tempo liep. Ik heb daar helaas geen filmpje van, enkel een foto. Dit is een foto van de eerste keer rijden bij ons thuis (met mijn zusje erop):

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10511183_811352348889482_1480422651409729106_n.jpg?oh=6fca620679051f9c6946d0313e5e995a&oe=54670B97&__gda__=1416936751_1e26970765e03c5d41f0c397a8e1b9fa

Tijdens het rijden maak ik wel veel overgangen, zowel stap - draf als binnen een gang. Hij reageert goed op been. Ik houd hem overigens niet constant tegen van voren. Hij blijft in draf gewoon al in het aangegeven tempo lopen.

Ik heb in mijn lessen veel moeten remmen, maar als ik jullie zo begrijp moet hij juist meer vooruit. Dus hoe creeer ik een actief tempo, zonder dat hij juist té hard gaat lopen?
Laatst bijgewerkt door MarlotteG op 11-08-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:33

@Rena100: Ik heb daarvoor gekozen, omdat mensen zich dan vaak vooraf al voor van alles gaan verontschuldigen of gaan indekken.

@MairiMacBran: haha ik ben me er bewust van mijn houding dat mijn houding geen 10 is. Je ziet me in het filmpje ook 1x ineens recht gaan zitten in de galop, omdat ik er toen weer even aan dacht. Maar na een paar galopspassen zak ik weer in helaas.

Ik vraag me overigens af of het voorwaartse voornamelijk over de draf gaat of ook de galop?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:40

Ik vind je erg onrustig in je hand waardoor je een onrustig hoofd creëert, probeer daar aan te werken!
Mooi beest! Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:48

De galop is op zich prima, het gaat mij met name meer om de draf. Het kan ook zijn dat je paard een normaal tempo draven nog heel moeilijk vind, dus dat hij eerst behoorlijk over het tempo ging om in balans te blijven. Rustiger draven kan hij ook nog niet zo goed dus maakt hij geen zweefmoment meer. Hij mag ook wel iets harder draven, dus hoger tempo en meer activiteit, dan zal het voor hem ook een stuk makkelijker worden om in balans te blijven. Zie het als fietsen, daarbij moet je ook een bepaald tempo hebben, als je te langzaam gaat, ga je slingeren ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:48

Wat een leukerd!
Ben het wel eens met mijn voorgangers, mag wel actiever, lekker voorwaarts rijden.
En je kan ook wel stukjes vertragen, dat is het probleem niet, maar doe het dan in de vorm van overgangen, stukje naar voren, stukje terug, maar daar hem wel nog de tijd voor geven.
Probeer op je handen te letten, die gaan nu mee met je lichtrijden en je zet ze nogal snel vast.
Vind het knap dat hij al zo beheerst kan galopperen, overigens.

(en ondergetekende doet ook nog van alles fout met eigen 3 jarige hoor, maar wij hebben dan weer andere problemen, giraf met 1 galop stand.. hard...)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:57

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 16:42

Bedankt iedereen voor de reactie's. Scala der aubsbildung ken ik inderdaad wel, maar af en toe moet iemand je er gewoon weer even op wijzen.

Nevil en ik zullen hier volgende keren eens mee aan de slag gaan. Minder aan de voorkant zitten en werken aan een actieve draf. :j En mijn houding uiteraard!

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:22

Hij mag wat actiever, verder vindt ik dat je in de galop je armen nogal strak houdt en vastzet. Probeer wat meer knik in je armen te doen en je armen/ handen wat meer te dragen en ze niet vast te zetten op je zadel. In galop mag je ook wat meer op je kont zitten, en je schouders naar achteren en niet naar voor vallen. Wees trots op die mooie pony en ga misschien wat fierder zitten.
En voeten naar binnen !
Hij is nog maar pas 3, ik zou het nog wat rustiger aan doen.
Maar het is echt een mooie pony met goeie afstamming waar je volgens mij ook wel wat uit kan halen in de toekomst!
Veel succes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:29

Als jij 2-3 x per week rijdt, hoe vaak rijdt je zus dan?
Want een 3 jarige zou ik persoonlijk eigenlijk niet vaker dan 3x per week onder het zadel trainen. Dan heeft hij geen kans om op te bouwen. Juist de ontspannen dagen ertussen zijn essentieel voor de juiste spieropbouw.
Oktober zou ik me niet op richten, geeft waarschijnlijk alleen maar teleurstelling omdat een pony sowieso beter voor elkaar moet zijn als hij het tegen paarden moet opnemen.
Verder vind ik het een leuke pony en hij toont absoluut niet als een Dtje. Dat kan alleen maar beter worden met de tijd :)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:30

Super leuk beestje maar ik viel bijna in slaap bij het draven.
Ga lekker voorwaarts rijden joh de rest komt vanzelf wel. Mag ik vragen waar jij gestald staat aangezien en reclame van de kroo ophangt?

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:39

Ik ga meenmet de commentaren die worden gegeven, goed voorwaarts, schouders naar achter.
Maar let er ook op dat wanneer je gaat lichtrijden je je handen stil houd.

Veel succes verder!

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 19:41

Manonvanunen schreef:
Super leuk beestje maar ik viel bijna in slaap bij het draven.
Ga lekker voorwaarts rijden joh de rest komt vanzelf wel. Mag ik vragen waar jij gestald staat aangezien en reclame van de kroo ophangt?

Haha, ik sta op Heinkenszand. Waarschijnlijk zullen we ook nog wel eens op De Kroo komen rijden.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 19:44

Sizzle schreef:
Als jij 2-3 x per week rijdt, hoe vaak rijdt je zus dan?
Want een 3 jarige zou ik persoonlijk eigenlijk niet vaker dan 3x per week onder het zadel trainen. Dan heeft hij geen kans om op te bouwen. Juist de ontspannen dagen ertussen zijn essentieel voor de juiste spieropbouw.
Oktober zou ik me niet op richten, geeft waarschijnlijk alleen maar teleurstelling omdat een pony sowieso beter voor elkaar moet zijn als hij het tegen paarden moet opnemen.
Verder vind ik het een leuke pony en hij toont absoluut niet als een Dtje. Dat kan alleen maar beter worden met de tijd :)

Mijn zusje en ik spreken onderling af welke dagen we rijden. Dus voor hem komt het uiteindelijk neer op 2 tot 3 dagen in de week. Verder doen we veel grondwerk en longeren met hem en hebben ook al een klein buitenritje gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:47

Ah ok :)
Was in de war van je OP in dat geval omdat je daar zo specifiek zei dat jij 2-3x per week rijdt. Ik was een bertje bang dat je zus dan ook nog 3 dagen reed.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:50

Je handen zijn zo onrustig, je leunt erg op de voorhand en zet je schouders vast. Ik vind het er ongemakkelijk uitzien. Krijg je les? Wel een leuk beestje, maar ik zou eerst aan houding, zit en tempo werken.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:13

Sizzle schreef:
Ah ok :)
Was in de war van je OP in dat geval omdat je daar zo specifiek zei dat jij 2-3x per week rijdt. Ik was een bertje bang dat je zus dan ook nog 3 dagen reed.

Owh nu snap ik je reactie! Nee hoor, dat zullen we maar niet doen.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:17

Soraya10 schreef:
Je handen zijn zo onrustig, je leunt erg op de voorhand en zet je schouders vast. Ik vind het er ongemakkelijk uitzien. Krijg je les? Wel een leuk beestje, maar ik zou eerst aan houding, zit en tempo werken.

Ja we hebben les. Ik ben met mijn houding bezig, maar ik denk dat iedereen zich kan voorstellen dat dat na jaren lang rijden moeilijk is om te veranderen. Momenteel is de stand van zaken dat ik weet wat ik aan mijn houding moet doen en hoe het hoort te voelen. Maar moet iemand het nog wel elke 5 seconde tegen mij zeggen, omdat ik het anders simpelweg vergeet.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:57

Sjolvir schreef:
Wat een leukerd!
Ben het wel eens met mijn voorgangers, mag wel actiever, lekker voorwaarts rijden.
En je kan ook wel stukjes vertragen, dat is het probleem niet, maar doe het dan in de vorm van overgangen, stukje naar voren, stukje terug, maar daar hem wel nog de tijd voor geven.
Probeer op je handen te letten, die gaan nu mee met je lichtrijden en je zet ze nogal snel vast.
Vind het knap dat hij al zo beheerst kan galopperen, overigens.

(en ondergetekende doet ook nog van alles fout met eigen 3 jarige hoor, maar wij hebben dan weer andere problemen, giraf met 1 galop stand.. hard...)

dan is je 3 jarige nog toe aan wat lessen grondwerk voor dat hij onder het zadel galop kan maken.

maar goed terug op dit topic haha.

door je houding naar voren en je handen waar van alles mee gebeurd, gebeurd er voor nog al veel terwijl hij idd nog weinig kracht en power heeft (vooral de draf) zoals al vermeld. zodra jij je rug recht maakt en je schouders naar achter trekt geef je gelijk wat meer ruimte voor, zeker als je ook het contact "onderhoud" maar niet volledig benut. zo kan je hem meer naar voren rijden zodat hij eerst kan leren goed te dragen. nu ben je zelf voor erg gesloten en durft je paard niet vooruit (zo oogt het).

persoonlijk hou ik niet van mensen die een limiet trekken voor hun eerste proefje. tenslotte gaat het allemaal om het welzijn en goed voelen van je paard en jezelf. ik vind dan ook niet dat je je paard mag overvragen. en een 3 jarige die zo kort onder zadel is mag je echt niet naar 3 maand een B proefje van vragen (maargoed persoonlijk dingetje). zelf rij ik ook paarden in voor mensen en de een heeft nou eenmaal meer tijd nodig dan de ander. zelf ben ik ook bezig met een 3 jarige die ik binnenkort ook koop/overneem van de eigenaar. maar hij krijgt van mij alle tijd van de wereld. hij is een snelle leerling maar als hij iets moeilijk vind, geef ik hem tijd een ruimte en of ik nou over een half jaar een proefje met hem loop of over een jaar of 2 jaar dat maakt me niks uit. als het hem maar ten goede komt. tenslotte liever geen problemen op latere leeftijd dan je zin door drijven en wel problemen op latere leeftijd.

je hebt een mooi paard waar je zeker veel uit kan halen maar benut hem nu goed om problemen voor later te voorkomen.

verder wens ik je erg veel succes met je paard en in de toekomst.