Fiezelma (Fee) op naar de B!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Fiezelma (Fee) op naar de B!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 16:55

Het vorige topic word gesloten gezien de foto's het niet meer doen.

Hoi,

Fee is nu sinds September vorig jaar onder het zadel en zij is 4 jaar oud.
Ik heb haar zelf ingereden en zadelmak gemaakt, de afgelopen tijd ben ik op reis geweest en ben gisternacht terug gekomen. In de tijd heeft mijn beste vriendin (Z amazone) haar verder gereden en ben er heel tevreden mee. :) Fee is helaas wel uhm.... 200 kg te vet en dat moet er dus weer af... -O-
We hebben nu 3 keer in de week les en ze word nog 1 keer gelongeerd. Ik ben dit aan het uitbouwen.

Mijn houding is de laatste tijd beroerder geworden dan ooit en daarom ga ik hiervoor naar een chiropractor. Mijn onderrug is extreem onderontwikkeld omdat hij zo hol is, en mijn bovenrug is juist bol.
Doordat mijn ruggengraat dus scheef is, krijg ik bijvoorbeeld ook tintelende voeten onder het rijden waardoor ik mijn voeten niet meer voel en het dus extreem moeilijk maakt om op mijn houding te letten. (Omdat mijn rug dus scheef is en zo mijn zenuw bekneld word)

Mijn nek is gelukkig al volledig gekraakt, eerder kon ik ook mijn hoofd niet recht houden maar dat is al 'opgelost' (even wennen nog!)
Ik raak door mijn rug ook heel vaak uit balans en kan niet goed genoeg op mijn kont blijven zitten. Ik heb al veel zitlessen gehad, maar dit helpt helaas niet. Toch heb ik hier en daar mijn 'trucjes' om onder mijn eigen vervelende houding uit te komen.

Vandaag is toch wel een historisch moment, want ik heb mijn startkaart aangevraagd! Nog nooit eerder met een eigen paard gaan starten, maar nu gaat het toch echt gebeuren en ik heb er heel veel zin in. In September staat onze eerste B gepland. <3

Nou, nu genoeg gepraat. Foto's van gisteren!
Vergeef me de schoonheidsfoutjes.. Ik heb er bijna twee maand niet meer op gezeten. :')
De foto's staan niet op volgorde.

Eigen verbeterpunten:
Teugels niet steeds te lang laten.
Naar voren kijken.
Beugels een gaatje langer doen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vriendin er nog even op. (Die kan haar wat beter laten strekken. :D )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het kijken. :D

Marjo

Re: Fiezelma (Fee) op naar de B!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:44

Die heb je lekker aan het lopen zeg!! Let wel op je handjes!! Je speelt geen piano op het paard :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:18

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:07

Ziet er erg heel fijn uit! Dat komt wel goed in de B. Alleen nog even werken aan die extra kilo's. Wat zal ze mooi zijn met een slank buikje! Hele mooie vos.

En naar mijn idee hoeven je beugels niet perse langer. Zeker als je zegt dat je nog aan je houding wilt werken. Voor mij persoonlijk komt dat meestal niet ten goede voor mijn houding.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:09

Leuk paard zeg, ze loopt netjes! Volgens mij ligt je zadel te ver naar voren? Ik vind wel dat ze bij je vriendin actiever loopt, dit moet je ook doen! :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:32

Bedankt! Ze mag bij mij inderdaad actiever. Ik hou haar door mijn houding zowiezo al wat terug, en als je dan al wat onzekerder bent gaat ze helemaal in de ankers. "Zitten, gasgeven en rijden" is volgens mijn instructrice de oplossing. :D

Tessavosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:06

Je kan ook misschien je tenen nog iets verder naar binnen draaien.
Heel veel succes met de wedstrijd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:04

Paard duikt nog wat op de voorhand. Actief rijden, veel schakelen en dan zal t vast wel goed komen! Leuk dier.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 20:30

Bedankt!! Schakelen is inderdaad een goed aandachtspunt.

smurfje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:53

Leuk beestje! Schakelen zou ik idd ook als tip geven, handen recht op en hakken goed uitdrukken. Verder veel plezier en succes in de B.:)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:57

Heel knap aansprekend paard! Mag zeker een kg of 50 vanaf en dat is het helemaal een knapperd! :)
Rijden ziet er niet verkeerd uit. Ik zou alleen wel meer gaan schakelen en meer voorwaarts rijden. Heel veel voorwaarts/neerwaarts rijden.
Ik vind dat je vriendin hem lekker meer voorwaarts en door het lijf laat dragen.
Inderdaad wellicht dat je door je eigen lichamelijke ongemakken onbedoeld je paard wat teveel neerwaarts rijd.

LadyLaguna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:20

Zitten, Gasgeven en Rijden!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 17:23

LadyLaguna schreef:

Is dat nou een citaat van mezelf uit het andere topic? :P

Bedankt voor de tips allemaal!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:05

Moderatoropmerking:
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:44

LadyLaguna schreef:

Dat zitten zou ik niet te letterlijk nemen bij een vierjarige ;)

Hoe lang rij je per keer als je les hebt? Drie keer per week is best veel voor zo'n jonkie..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 10:57

Ik heb ongeveer 20 min les, excl instappen en uitstappen. :) Vind dat lang genoeg en wil haar niet moe maken. Ik kies liever voor wat vaker in de week en wat kortere sessies, dan 1 of 2 keer in de week een uur lang.
Het gaat vooral om het in handen zijn, even er op, goed afsluiten en weer terug de wei op. We doen het rustig aan. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:03

+:)+

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:51

Als je deze houding voor elkaar krijgt met de klachten zoals jij ze omschrijft, mag je trots zijn!
Je mag een keer uitademen, zie dat je duidelijk ontzettend je best doet op je houding en dat geeft dan weer spanning in je rug. Dus let goed op dat je diep door blijft ademen.

Als tip zou ik je mee geven om een volte te rijden in schoudervoor. Hoeft maar in hele lichte mate, maar dan komt je binnenhand makkelijker vrij, daar werk je nu wat terug mee. Dus licht schouder voor, hoeft maar nauwelijks zichtbaar te zijn, en dan toestaan in je binnenhand. Succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 21:43

Bedankt voor de tip! Niet dat ik je advies in de wind wil slaan (zeker niet, ik sta voor veel dingen open!)
Maar schouder voor vind ik nog wel spannend. Ze is nog jong en ik heb niet het gevoel alsnof ze al helemaal recht is. Ik durf daarom nog geen schouder voor te vragen. Ik ben nu veel aan het oefenen om mijn binnenteugel los te laten zonder dat ze omhoog komt (veel buitenteugel binnenbeen)
Zodra ze recht is en vanuit haar schoft kan dragen en correct kan inbuigen, durf ik pas haar schouder voor te vragen. Mocht je hier nog opbouwend kritiek over hebben, hoor ik dat juist heel graag. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:10

Schoudervoor is juist een perfecte oefening om het paard rechter te maken. Doe het dan vooral de kant op wanneer de 'zachte teugel' buiten is (en ze dus de neiging heeft om naar binnen te vallen). Lichte buitenstelling is een alternatief als je liever nog geen sv wilt doen.

Verder is het niet zo dat je de binnenteugel altijd los moet kunnen laten; als de zachte teugel binnen is (en je dus de kant van haar scheefheid op gaat) zou je juist verbinding moeten zoeken op de binnenhand.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 09:36

Bedankt! :j Ik ga er mee aan het werk!

xflooor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:27

je zit op een paar foto's ver achterin het zadel. nou heb ik ook een zadel waar je al snel achterop zit haha, maar miss kun je er letten!:) maar voor de rest echt een pracht beest! <3 en een leuke combinatie!!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:44

Ik heb het idee dat je zadel wat ver naar voren licht?
Met alle lichamelijke ongemakken die je beschrijft vind ik dat het er echt wel goed uit ziet! De activiteit die je vriendin heeft op de onderste foto's zou ik ook graag bij jou willen zien!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:50

Dat klopt, dat komt omdat ze iets te dik is en door de dikke buik schuift het zadel. :D
Bedankt voor het compliment en de tip. :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:27

Moderatoropmerking:
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)