Springen: ik zie geen afstanden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Springen: ik zie geen afstanden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:13

Ik spring al enkele jaren met mijn paard (12j). Ik ben nog niet verder geraakt dan proefjes van 80-90 cm hoog. Thuis met training spring ik parcours 1 meter-1.10.
Mijn grootste probleem is dat ik geen afstanden kan rijden.
Ik 'zie' het gewoon niet op tijd, pas als het te laat is. Als ik verkeerd kom dan stopt mijn paard ook vaak (op wedstrijd).
ik kan ook niet goed afstanden berekenen tussen lijnen. Ik weet nooit hoeveel galoppassen ik moet rijden in een lijn ofzo.

Wie heeft tips of hoe kan ik dit leren?
- zowel qua afstanden rijden
- berekenen van galoppassen

Melodyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:21

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:23

goed parcoursverkennen, met je stappen de passen uit meten van de galopsprongen, je richten op wat er naast je baan naar de hindernisstaat zodat je weet wanneer je aan moet rijden, staan altijd wel andere hindernissen of iets naast waarop je je kan orienteren, das ervaring doen en uit proberen, ook met de springles parcourverkennen lopend dan meer je dat

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:28

bedankt voor de link! Het is niet exact wat ik zoek, maar ik kan er al iets mee.
Ik neem regelmatig les (niet echt elke week, maar toch een paar keer per maand) en mijn trainer zegt dat je niet afstanden moet 'rijden', maar dat het juiste tempo belangrijk is en dan komt de juiste afstand vanzelf.
Op training lukt het vrij goed, maar op wedstrijd is mijn paard 'onder de indruk' en is hij niet echt vooruit uit zichzelf. Dan kan ik hem niet verzamelen, maar dan moet ik hem steeds vooruit rijden en dan lukt het dus niet.
Op training is hij goed vooruit en kan ik hem gemakkelijk verzamelen en kom ik veel minder verkeerd voor de hindernis.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:29

speurneusc schreef:
goed parcoursverkennen, met je stappen de passen uit meten van de galopsprongen, je richten op wat er naast je baan naar de hindernisstaat zodat je weet wanneer je aan moet rijden, staan altijd wel andere hindernissen of iets naast waarop je je kan orienteren, das ervaring doen en uit proberen, ook met de springles parcourverkennen lopend dan meer je dat

Kan je een voorbeeld geven van bv de lengte tussen 2 hindernissen en hoeveel galoppassen dat dan is?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:51

In ruim 1 jaar een Paard in 2013/2014 met ervaring paard B, gereden naar +32 en L +14. Ik kan ook geen afstanden zien en zal dat ook niet kunnen leren ivm een afwijking. Echter in het parcour had ik nooit problemen. Belangrijk dat je het juiste tempo kiest voor het paard zodat de afstanden van lijntjes kloppen. Als je zou meten, ik doe dat nooit, ik vertrouw de parcourbouwer, dan neem je aantal meters delen door 3,5 en doe van het aantal 1 af, dat zijn de galopsprongen. Tempo ligt dus voor een training vrij hoog. Ik denk dat je meer oefenparcoursen moet rijden bijvoorbeeld BB en als dat super gaat hetzelfde parcour daarna B rijden. Zelf kwam ik altijd uit op de sprong, zo moet het wellicht officieel niet, doordat het paard wat trekt op de sprong. Het laatste stukje naar de hindernis toerijden met iets teugel geven. In jou geval omdat ie matig op de hindernis aanwil dus eerst BB en dan hetzelfde parcour B zodat je paard meer vertrouwen en meer ervaring krijgt.

Geryon

Re: Springen: ik zie geen afstanden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:21

Volgens mijn instructeur heb je oog voor afstand, of je hebt het niet. En je komt erachter door dat oog proberen te trainen. De juiste afstand komt niet vanzelf, maar een goed constant basistempo doet al een hoop.

Hoeveel galoppassen je paard moet maken bij bepaalde afstanden is gewoon iets wat je uit je hoofd kunt leren. (wat ik niet weet, dus kan dat je niet vertellen). Hoe je tussen de sprongen moet rijden, verschilt per paard. Een dubbel met één galopsprong ertussen, staat bijvoorbeeld op ongeveer 7m. Het ene paard moet meer verzameld de dubbel ingereden worden, terwijl een ander paard juist erg voorwaarts ernaartoe gereden moet worden omdat het anders niet netjes past.

Imo moet je gewoon gaan experimenteren. Zet eens twee hele lage sprongetjes achter elkaar neer op verschillende afstanden, en ga gewoon experimenteren. Spring erover heen en onthoud hoeveel galopsprongen ertussen zitten. Zijn dat er 3, dan probeer je erna 4 te doen, of juist 2. Rijd eens wat extra voorwaarts tussen de sprongen door, of al voor de eerste sprong. etc. etc.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:02

ligt aan je paard, hoe grote passen neemt die en hoeveel stappen van jou is dat, kan je een klein beetje uitmeten mis als je de aanloop glad harkt en kijkt hoe groot dat de passen zijn die die gemaakt heeft, die met jouw passen vergelijken

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:31

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:44

ikkebenhier schreef:
Kan je een voorbeeld geven van bv de lengte tussen 2 hindernissen en hoeveel galoppassen dat dan is?

Dat is juist iets wat je moet leren bij springles.
Daar is de aangewezen plek waar je onder begeleiding leert hoeveel meter je paard per galopsprong gebruikt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:51

je moet hier echt gevoel voor hebben, zie je niet, dan zul je het helaas ook niet leren.
Je kunt het wel verdoezelen door te leren een mooi constant gecontroleerd tempo te rijden.
En vooral oefenen, veel oefenen, je hoeft dan niet echt over een hindernis te springen, maar gewoon balkjes op de grond is voldoende.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Knakker op 15-08-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:59

Hier een lotgenoot! Spring al vanaf mijn 7de en pas vanaf mijn 12de op wedstrijd. Ik ben nu 19 en zie nog altijd geen afstanden. En ben in al die jaren nooit hoger geraakt dan 90cm-1m
Hoger durfde ik eigenlijk ook niet, ik werd bang dat het verkeerd ging aflopen omdat ik afstanden niet zie en heb het dan ook maar zo gelaten.
Verschillende intructeurs gehad en die zeiden allemaal "als je het niet ziet dan zie je het niet". En daar heb ik maar mee te leven :)
Thuis oefen ik gewoon heel veel op lage sprongetjes vanuit galop, soms gaat het goed en sommige dagen stop ik na 10 sprongen omdat het hopeloos is.

Ik volg even hier

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:33

Een tip die ik onlangs kreeg, was om eens een kegeltje te zetten vanwaar mn paard nog 3 galoppassen moet doen naar de hindernis, zo 'zie' je echt eens concreet wat drie galoppassen nog inhouden. En als je dan de volgende keer afkomt en je komt vb voorbij dat punt, dan weet je al dat t niet meer gaat lukken ;)
Voor mij hielp t wel om gwn eens visueel voor te stellen hoeveel zijn afstand nog is naar de hindernis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:41

Wellicht dat je met een brilletje op beter afstanden kunt inschatten. Mijn dochter kon het ook niet en bleek een bril nodig te hebben. Toen ging het springen opeens erg goed.... :=

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:33

Ik denk dat jouw grootste probleem je basistempo is. Op de hoogte die jij springt kan er nog niet echt veel misgaan als dat perfect in orde is.

Mijn tip is: Denk voorlopig niet na over de afstand!

Zeker als je geen vertrouwen hebt in je eigen oog voor de afstand gaat het mis als jij uit angst je paard uit het ritme haalt door bijv. ineens heel hard toe te rijden of ineens veel kleiner gaan rijden.

In B-parcoursen staan er zelden rare afstanden, dus kom je heel ruim over de eerste bij een lijntje dan kun je kiezen óf gas (en een galopsprong minder rijden) óf iets terug. Als je niks doet kom je sowieso niet mooi bij de volgende hindernis. Hier heb je dus helemaal geen oog voor de afstand nodig, maar goed parcours verkennen en de galop van je paard kennen is genoeg. Ook helpt het om te vertrouwen op je eigen keuzes en te zien dat je daardoor de juiste afstand hebt gereden!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:35

Idd, zoals eerder hierboven al gemeld, op deze hoogte hoef jij helemaal niet aan de afstanden te sleutelen. Ritme is belangrijk. Je paard in een parcours in een goed basisritme kunnen houden en hem zelf laten bepalen of hij groot of terug moet springen. Dit basis ritme moet je wel oefenen. Zet een laag kruisje op een volte en ga op de volte galopperen. tellen, 123, 123, 123, 123...let er op dat er geen verstoringen in je tellen komt, dan komen er ook geen verstoringen in je ritme. De sprong moet gewoon mee doorgaan in je tellen en daarmee dus ook geen verstoring in je ritme te weeg brengen (daarom mag het kruisje ook niet te hoog staan, gewoon op een hoogte dat hij in een normale galopsprong mee te nemen is, mag ook een gewone balk op de grond zijn). Jij controleert het ritme en moet een dusdanig ritme zien te vinden dat je paard heel fijn de sprong mee kan nemen. De kunst is om op een gegeven moment het ritme zo te pakken hebben, dat zonder dat jij voor de sprong ook maar iets te hoeven doen, je paard gewoon zonder aantrekken/verkorten/verlengen het sprongetje meepakt. Zo stil mogelijk zitten en vooral niet zelf voor de sprong uitgaan. Laat je maar meenemen. Met het tellen oefen je gelijk ook meteen een beetje je oog voor de sprong, op een gegeven moment krijg je door wanneer je die drie passen voor de sprong zit en of je daarin fijn in je ritme door kan komen. Dit kun je gewoon heel vaak meepakken in je training, een dergelijk laag sprongetje slijten paarden niet van.
Andere goede oefening is gewoon op een aantal plaatsen in de bak een balk te gooien en gaan experimenteren met het aantal galopsprongen tussen de balken. Dus dan een keer op 3, dan een keer op 4, zitten, schakelen, voelen. Hoeft niet passend te liggen (maar niet te kort op 1 sprong ofzo, gewoon een meter of 15 ertussen), ga gewoon maar aan de slag en voelen of je de passen zo kunt verlengen/verkorten dat ie er vloeiend overheen galoppeert.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:10

Ik zet hier even een stipje.. Loop zelf ook tegen dit probleem aan en wil het graag beter leren. Nu alleen geen tijd om alles door te nemen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:26

Hoe is het op de grond, met je eigen twee ogen?

Om diepte te zien is het handig als je je twee ogen tegelijkertijd naar 1 voorwerp kunt laten kijken - je hersenen zijn er op gebouwd dat ze de verschillen omrekenen naar afstanden. ("Stereoscopie")
Sommige mensen kunnen dit totaal niet - en dan zijn er nog wel trucjes. Een paard ziet tenslotte ook nauwelijks met twee ogen tegelijk.
En andere mensen kunnen het wel, maar schakelen het uit als ze bijvoorbeeld moe zijn - en dan zijn er wel oefeningen om je twee ogen weer samen te laten werken. (Een bril kan helpen maar is niet altijd aan de orde.)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:14

Ik zie ook geen afstanden, maar mijn instructeur verteld mij duidelijk in de les tussen welke hindernissen ik welk aantal galopsprongen nodig heb.
Gaat tot nu toe altijd goed. Voor een gemiddelde landing en sprong neem je al 3 meter tussen 2 hindernissen. per galopsprong neem je er gemiddeld 3 meter bij. (ligt aan hoe groot je paard is en hoe groot zijn galopsprongen zijn.)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:32

Niet op afstanden focussen!!!
Juist door je te gaan focussen krijg je juist kl*te afstanden en noodsprongen..
Werk aan een fijne constante basisgalop met voldoende impuls, dan kom je meestal wel passend bij de sprong.. en mocht het nou niet lekker passen, heeft je paard voldoende basistempo om zich te redden.. ;)

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:50

Bij mij gaat het trouwens tussen de hindernissen wel goed, maar ik heb meer moeite met de afstand naar een losse hindernis, of de eerste hindernis van een reeks/parcours... iemand hier ook tips voor?

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:52

Wij moeten altijd aftellen voor de sprong, van 3 naar 1 in begin lukte dit niet, nu bijna altijd juist.
Elke tel is een pas

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:02

tip
begin bij het begin:
Ritme en tempo aanleren bij jezelf
eerst het aantal galopsprongen tellen op de lange zijde van H tot K
en maak er dan 1 meer of 1 minder
maak er dan 2 meer of 2 minder
zo leer je gevoel te krijgen voor het aantal galopsprongen

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:12

Wat al vaker genoemd is zorg voor voldoende ritme in je basistempo. Je kan beter met een gedragen actieve galop een beetje groot of dicht komen, dan een perfecte afstand rijden met een lange galop met een paard die van het been af is. De galop train je natuurlijk gewoon in de dressuur. In de dressuur kan je echter ook je oog voor de sprong trainen. Leg eens elke dag 2 galopbalken neer op 19 meter en ga het aantal galopsprongen tellen. Op 19 meter kan je ook een galopsprong meer of minder rijden, let hierbij dan goed op dat de galopsprongen even groot blijven. Als je die basis voor elkaar hebt dat je op 19 meter vijf, zes, zeven of zelfs acht of negen galopsprongen kan rijden, komt een B parcours ook wel goed.

http://www.paarden-blaadjes.nl/springen/afstanden.html
https://www.youtube.com/watch?v=XzMJ5NF ... tg2uTR-jSA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:20

Zie je wel goed diepte? Ik vraag het omdat er best veel mensen zijn die niet goed diepte kunnen zien. Bijvoorbeeld omdat ze een lui oog hebben. Dan is het lastiger om afstanden goed in te schatten.