Wat is klassieke dressuur precies?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wat is klassieke dressuur precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 18:05

Hoi!
Ik begin maar meteen met het feit dat ik al Bokt heb afgezocht en eigenlijk alleen topics kan vinden met de vraag naar instructeurs.
Heb via Google ook wel een website gevonden dat me erg leerzaam lijkt maar ben gewoon onwijs benieuwd wat er nog meer achter zit.

Via die website zie ik dat het vooral te maken heeft met rechtrichten, kantelen van de heup zodat t paard op de achterhand komt, en het lopen op eigen benen. Gelijke gewichtsverdeling op elk been, maar wat is het nog meer?
Wat is dan het verschil tussen de klassieke rijkunst en de Engelse rijkunst?

Voor mij was dressuur altijd gewoon dressuur, ondanks dat ik inmiddels een aantal jaar weet dat je ook weer verschillende soorten dressuur binnen de dressuur hebt..

Ik zelf ben veel bezig met het rijden van achter naar voren. Op de achterhand zetten, geen geruk en gepluk. Op eigen benen laten lopen, en vooral veel aan het leren over hoe en wat. 2 jaar geleden dacht ik nog dat je even moest door vragen en je paard dan wel ging na geven. Inmiddels weet ik dat ik zo veel meer moet doen om m'n paard correct te laten lopen..

Maar hoe moet ik mij dan noemen? Ben ik een 'Engelse' ruiter, of een 'klassieke' ruiter? Die vraag spookt nu ook bij mij rond.. Kan misschien een erg gaaf paard gaan bijrijder waar ik vast heel veel op kan gaan leren, maar de eigenaresse raagt naar mijn ervaring met klassieke dressuur... Euhm.. Ja eigenlijk heb ik dus geen idee hoe en wat ik rijd..

Ben dus heel benieuwd wat het precies inhoud, want het is vast meer dan het rechtrichten en het hele rijtje dat ik net opnoemde.
En in welk 'hokje' zou ik mijzelf dan moeten plaatsen?
Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden hier op!

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Wat is klassieke dressuur precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:11

Heb het even voor je opgezocht:

Kenmerken van de klassieke dressuur zijn:

De dressuur is voor het paard i.p.v. het paard voor de dressuur.
Ontwikkeling van het paard, zowel fysiek als mentaal.
Balans van paard en ruiter.
Brede kennis.
Paardvriendelijk.
Rijden met gevoel.
Harmonie tussen paard en ruiter.

Tijdens de trainingen wordt er rekening gehouden met de natuurlijke scheefheden van het paard. De ruiter leert om zijn paard recht te richten. Dit heeft als gevolg dat het paard tijdens de trainingen de kans krijgt om ontspannen in balans te lopen, zowel met als zonder ruiter op zijn rug.

De dressuur van tegenwoordig is vooral gericht op het in de krul lopen. En vaak, niet altijd, is dat via de niet goedschiks,dan maar kwaadschiks methode. Niet echt paardvriendelijk

Ik denk dat jij dus al aardig op de goede weg bent in de klassieke dressuur.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:18

wat hierboven genoemd word is niet perse de klassieke rijschool. Dit zijn dingen die tot elke rijschool behoort.

Google eens op scala der ausbildung dan kom je bij de denkwijze van de klassieke rijschool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:22

Dat heb ik anders van een site over klassieke dressuur afgehaald. Maar dit is ook maar een korte uitleg he, natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:27

Dressuur is dressuur. Een opmerking als de dressuur van tegenwoordig is vooral gericht op het in de krul lopen.. zeg mij al genoeg over dat soort sites.

Tegenwoordig roepen een aantal mensen rechtrichten dit en rechtrichten dat. Ook allemaal gewoon onderdeel van de dressuur.

Het enige verschil dat je nog zou kunnen benoemen is de hollandse school, waarbij je het hoofd bewust achter de loodlijn rijdt om de spieren die over de rug lopen maximaal te rekken (verkorte uitleg). Maar ook daar blijft het doel hetzelfde van de dressuur, hoe je het ook noemt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-08-14 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:29

Ik zeg ook niet dat het niet voor klassieke dressuur geld, maar dit zijn gewoon algemene termen die niet specifiek voor klassieke dressuur gelden. Klassieke rijkunst begint met het scala.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:30

Dat stukje over dat in de krul trekken komt niet van die site, dat was mijn eigen mening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:31

ah oke. Sorry, maar dan heb je het toch echt niet goed begrepen. Dressuur en het doel van de dressuur blijft hetzelfde. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:34

Nee, dat kan. Ik loop ook pas 37 jaar mee in de paardenwereld maar je zal me nog steeds niet horen zeggen dat ik kan rijden of er iets van snap. Maar goed, het blijft mijn mening, terecht of onterecht.
Gelukkig ben je nooit te oud om te leren, dus ik lees lekker mee. :')

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:50

kleiduiker schreef:
Nee, dat kan. Ik loop ook pas 37 jaar mee in de paardenwereld maar je zal me nog steeds niet horen zeggen dat ik kan rijden of er iets van snap. Maar goed, het blijft mijn mening, terecht of onterecht.

wat de bedoeling is en hoe het uitgevoerd word daar zit soms (zeg maar vaak) een groot verschil tussen, maar dat was hier de vraag niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:55

bliver schreef:
kleiduiker schreef:

wat de bedoeling is en hoe het uitgevoerd word daar zit soms (zeg maar vaak) een groot verschil tussen, maar dat was hier de vraag niet.

Klopt helemaal.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 01:09

bliver schreef:
wat hierboven genoemd word is niet perse de klassieke rijschool. Dit zijn dingen die tot elke rijschool behoort.

Google eens op scala der ausbildung dan kom je bij de denkwijze van de klassieke rijschool

Is daar toevallig ook een Nederlandse vertaling voor...? :+ :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:06

Ja die is er. Knhs werkt er nl ook mee :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:13

Klassieke Dressuur is het eindresultaat van 20 eeuwen van rijkunstige evolutie.
Het is het beste dat we hebben kunnen ontwikkelen, het meest optimale, het meest efficiente.

Het doel van de Klassieke Dressur is omschreven in art 401 van het FEI, in dit artikel staat geen woord teveel en geen woord te weinig en ieder woord is zorgvuldig gekozen.
Het is een pareltje.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Het KNHS heeft deze tekst commercieel aangepast zodat ze beter binnen hun doel past, het is dus niet dezelfde tekst, het mist de adel.

Het Scala der Ausbildung is de weg er naar toe.
Skala der Ausbildung
Drie stadia, zes hoofdbegrippen

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden.

In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal.
Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen.

In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste.
In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld.
Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand.
Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.
Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.

Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt.
Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop.
Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop).
Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging.
De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment.
De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan.
Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard.
Op geen enkel moment tijdens het rijden.

Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning.
Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing.
Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter.
Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit.
Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds.
Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen.
Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

Aanleuning
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt.
De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling.
Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling.
Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.
Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard.
Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden).
Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat.
Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.

Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard.
Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zich energiek afdrukt optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang.
Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls.
Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen.
Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard.
Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen.
Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf.
Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning.
En met de losheid en ontspanning van een paard.

Recht richten
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand.
Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten.
Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht.
De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef.
Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant.
Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk.
Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.
De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen.
Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout.
Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen.
De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen.
Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.

Verzameling
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen.
Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling.
Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet.
Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung).
De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe.
De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.

Het einddoel: Durchlässigkeit
In de rijkunstige theorie staat de term Durchlässigkeit beschreven als iets om voortdurend naar te streven en als einddoel van de dressuurscholing.
Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekend.
Het verkrijgen van Durchlässigkeit is dus het doel van alle trainingsarbeid.
Het mag dan misschien een moeilijk woord zijn, de bedoeling is simpel.
Het gaat er om dat het paard nergens strak of stijf is.
Dat het paard zich nergens vasthoudt in zijn spieren en gehoorzaam en soepel steeds luistert naar de hulpen van de ruiter.
Hij 'laat' de hulpen als het ware 'door': Durchlässig.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:02

LoveUggs schreef:
de eigenaresse raagt naar mijn ervaring met klassieke dressuur...

Er kan hier een paginalange discussie gehouden worden over wat klassieke dressuur is, en wat dan het verschil is met moderne dressuur, maar ik denk dat de belangrijkste vraag vooral is: wat bedoelt de eigenaresse met 'Klassieke dressuur'? 9 van de 10 keer wordt daar namelijk mee bedoeld dat je traint middels het scala der ausbildung (maar dat is dus niet per definitie het verschil tussen klassieke dressuur en moderne dressuur).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:21

Het verschil zit hem hier:
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:40

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:43

Sammie schreef:
.

Het enige verschil dat je nog zou kunnen benoemen is de hollandse school, waarbij je het hoofd bewust achter de loodlijn rijdt om de spieren die over de rug lopen maximaal te rekken (verkorte uitleg). Maar ook daar blijft het doel hetzelfde van de dressuur, hoe je het ook noemt.

Hollandse school is niet klassiek LoveUggs, maar volgens mij wist je dat al.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:18

Sammie schreef:
Dressuur is dressuur. Een opmerking als de dressuur van tegenwoordig is vooral gericht op het in de krul lopen.. zeg mij al genoeg over dat soort sites.

Tegenwoordig roepen een aantal mensen rechtrichten dit en rechtrichten dat. Ook allemaal gewoon onderdeel van de dressuur.

Idem hier. Tevens valt mij op dat vooral veel mensen die aanmodderen met klassieke dressuur dit promoten ten koste van enkele verkeerde momentopnames van wedstrijdruiters. Net zoals bitloos vaak ten koste gaat van het verkeerd bitgebruik en hiermee alle bit gebruikers over dezelfde kam worden geschoren.

Dressuur= dressuur en je hebt altijd mensen die zich buitengesloten voelen of moeilijk meekomen en die kom je dan tegen in "klassiek". Tevens gebruiken instructeurs 90% van de tijd spaanse of portugese paarden in hun shows en demo's (deze paarden verzamelen gemakkelijk uit zichzelf) en kun je bij hun net zo goed verschrikkelijke momentopnames vastleggen. Valt me ook op dat de meesten in deze business te veel waarde hechten aan theorie en te weinig aan praktijk wat een erg onrealistisch beeld schept omdat het uitleggen altijd een stuk makkelijker is als het zelf te doen en dat ieder paard verschillend is en andere aandachtspuntjes heeft. Neemt niet weg dat er zeer goede instructeurs tussen zitten, maar ik heb vooral een probleem met het etiket "klassiek" terwijl dressuur dezelfde doelstellingen heeft en er al veel lectuur over bestaat zonder onderscheid klassiek/modern die identiek dezelfde punten aanhaalt als de "klassiek" vandaag aanhaalt in een nieuw jasje, maar met dezelfde inhoud.

Waarom hebben we tegenwoordig altijd van die pseudo goeroe's nodig om als volgeling achter te zitten en vergeet men het leren rijden op gevoel...

Genoeg topics hier op bokt van ruiters die hun paarden al tamelijk tot zeer goed voor elkaar hebben en die misschien soms iets naar voor zitten of tippen naar buiten draaien, maar wel over heel veel gevoel beschikken waardoor ze hun paard heel fijn aan het lopen krijgen wat heel veel ruiters die wel mooi rechtop zitten en wel aan het perfecte plaatje voldoen niet altijd kunnen. Het hangt allemaal heel nauw aan elkaar, maar gevoel dat leer je niet in boekjes en laat nu net dat hetgene zijn dat heel veel mensen in het circuit klassiek missen... waarom zou je anders je eigen werk willen promoten door een ander zijn werk af te breken. Hoeveel roepen er hier niet dat het dressuur niveau in nederland heel triest is, maar geraken zelf niet degelijk uit de voeten met hun eigen paarden... Dat komt gewoon zo verschrikkelijk hypocriet over allemaal.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:43

betadine schreef:
Dressuur= dressuur en je hebt altijd mensen die zich buitengesloten voelen of moeilijk meekomen en die kom je dan tegen in "klassiek".

Misschien lees ik het verkeerd maar ik lees hier dat mensen die zich buitengesloten voelen of moeilijk meekomen de enige zijn die in de klassieke rijkunst terecht komen.

Ja, dressuur is dressuur. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden. Echter om in Rome te komen moet je een aantal wegen bewandelen. Het is juist de weg die je kiest die maakt waar je terecht komt en hoeveel tijd je erover doet. De benaming 'klassiek' vind ik dan ook niet echt juist, net als de benaming 'engels' al lang niet meer juist is. Dit had net zo goed rood en blauw kunnen heten.

Blauw en Rood zullen hun eigen kleur altijd beter vinden, want ze hebben niet voor niets voor die kleur gevonden. Echter hebben ze allemaal hetzelfde doel: paars worden.

Ik denk dat iedereen zelf moet kiezen welke kleur zij willen zijn en hoe paars zij daadwerkelijk willen worden. Wat ik jammer vind is dat Rood en blauw vaak als kemphanen tegenover elkaar staan, in plaats van te kijken waarom de andere het op die manier doen, wordt het meteen als fout bestempeld..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:47

betadine schreef:
Dressuur= dressuur en je hebt altijd mensen die zich buitengesloten voelen of moeilijk meekomen en die kom je dan tegen in "klassiek".

_O- _O- _O- _O- _O- Je maakt mijn dag helemaal goed. Wat een hilarische opmerking. Die had ik nog niet eerder gelezen. Ik stuur hem gelijk door naar mijn Duits Klassieke instructrice.

Ik denk LoveUggs dat je met de post van Simpelman en wellicht mijn links wel verder kan als het gaat om antwoord te krijgen op je vraag.
Helaas lijkt je topic te verzanden in klassiek versus .....

Al eerder heb ik op BOKT lezers geattendeerd op het fijne goed leesbare en goedkope boek van Radtke dat heet Klassieke dressuur van basis tot en met Hoge school.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:01

Het punt is alleen PaulinBijoux er is geen rood of blauw. :) Dus ik snap ook niet HOE dit soort topics überhaupt kunnen verzanden in dit versus dat. Er zijn mensen die zich graag scharen onder ‘klassiek’ ‘rechtrichten’, ‘academisch’, ‘manier pietje’, ‘manier keesje’. Waarom? Waar is dat ooit mee begonnen? Dressuur is dressuur.. meer smaken zijn er niet. Je rijdt paard en je rijdt of dressuur of je springt of je doet eventing (of een van de andere smaken die er zijn). Dán heb je verschil, maar niet bij dressuur. Dressuur is de basis van elke andere sport die daar uitvoort is gevloeid. Zonder dressuur geen springen, geen eventing, geen trec en zelfs geen vierspanmarathon.

En dan heb je een of andere Jan Doedel die roept dat de ‘dressuur van tegenwoordig’ niet goed is, dus verzint ie z’n eigen systeem. Larie.. Jan Doedel heeft precies hetzelfde doel en doet ook gewoon aan dressuur, alleen nu noemt ie het de Jan Doedeltechniek. En het liefst wordt er nog bij geroepen ook dat dat het beste is voor het paard. Puntje bij paaltje doet Jan Doedel hetzelfde als wat dressuur is. (hetgeen Simpelman hier heeft geplaatst). Het enige waar Jan Doedel aan voorbij gaat is dat het niet de techniek is dat faalt. Dus is er helemaal geen garantie dat Jan Doedel het er wel voor elkaar krijgt.. Je kan een hamer niet de schuld geven dat ie de spijker er niet in krijgt. Daarvoor moet je bij de timmerman zijn.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:04

Deze vraag kun je heel goed bij Mindfields neerleggen. Zij werkt ook veel samen met Thomas Ritter, en Bruno Rodriques da Silva. Allemaal mensen die de klassieke leer van de klassieke dressuur volgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:08

Dressuur is dressuur, laat dat duidelijk zijn.
Uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde einddoel voor ogen, wat ook mooi verwoord is in het topic.
De weg er naar toe kan echter verschillen. En daar denken klassieken en academici anders over.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:34

Dressuur = niet dressuur.
Er zijn heel grote vooral ethische verschillen in benadering en zeker ook in resultaat.

Nogmaals:
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

En, kijk om je heen hoe vaak zie je dit?