Fjord Rico aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

Fjord Rico aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:51

hai :wave:

ik vond het na een tijdje toch weer eens de moment om een HAW topic open te doen!
aangezien ik toch elke keer probeer iets met de tips te doen :)

eerst even ons eerste topic op HAW; Rico eerste keer op HAW, Rico weer aan het werk dat ongeveer 1.5 jaar geleden is.
hij was toen erg stroef om in de piste te werken. zette makkelijk zijn hals erop, liep altijd in een ander tempo dat ik wou, en ook de andere kant op dan dat ik wou. sinds ik in november verhuisd was was alles heel snel verandert. cirkels gingen, tempocontrole.. heel erg fijn! sinds mei ben ik dan op stal gegaan, met een goede, degelijk piste waardoor hij nog vooruit ging!

foto's zijn van een paar dagen, staan niet op volgorde :)
ik vind van mezelf dat ik te vaak nog te veel druk op de teugels heb. moet meer met mijn benen gaan werken denk ik? :) tips zijn zeker welkom!
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. pasje wijken, nog veel werk aan maar ben al blij met dit beeld!
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

:wave:
bedankt voor het bekijken! laten jullie een berichtje achter? :)

HighVoltage

Re: Fjord Rico aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:54

Ziet er goed uit! Kleine tip: houd je handen op dezelfde hoogte, voor de mooi ;)

Spoiler:
Als je die groene set ooit wegdoet <<)

dvdb_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:55

Wat een knappe fjord, en wat zien jullie er samen leuk uit. :j

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:57

Ziet er goed uit hoor!

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:57

Die setjes van jou <3
Ziet er goed uit!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:12

Daar is ie weer!Mooie Rico op Bokt.
Misschien deze tip;hou je handen goed rechtop met je duimen omhoog.
Maar ik weet natuurlijk ook wel hoe sterk hij is in zijn hals.
Ik moet nog altijd mijn oude foto's van hem eens opzoeken.

lisaprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:28

Wauw :wow: Ik ben niet gauw wild van een fjord, maar ik vind hem ontzettend gaaf! Je hebt hem netjes aan het lopen hoor!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:36

Wat een vooruitgang! Je noemt zelf je punten die je verbeterd wilt hebben en ik denk dat je daar al een heel eind mee komt! Succes! Jullie zijn een leuk stel om te zien!

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 10:44

dankjewel allemaal!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:48

Wat een mooi dier heb jij daar lopen zeg, en helemaal met dat setje :) het enige wat mij opvalt is dat je zo naar zn oren blijft kijken :P ik weet dat hij mooi is, maar er is meer te zien :P

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 10:56

Eleionomae schreef:
Wat een mooi dier heb jij daar lopen zeg, en helemaal met dat setje :) het enige wat mij opvalt is dat je zo naar zn oren blijft kijken :P ik weet dat hij mooi is, maar er is meer te zien :P

dankjewel!
en dat is zo'n vreselijke gewoonte van mij haha! ga eens proberen vandaag de hele tijd voor me uit te kijken!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:57

a) kijk het mooie er niet af. Kin omhoog, naar de (denkbeeldige) jury kijken!
b) dat nijpende onderbeen... Rico is natuurlijk wel een uitdaging, type "bulldozertje" maar fijn rijden betekent ook rijden zonder enorme spierspanning van jou. Wijst je lesmens je daar ook op?
c) Idd handen op gelijke hoogte, geen pianohandjes. Qua trekkracht win je het nooit van hem dus waarom daar energie aan verspillen? Wat zegt je lesmens?

Ik heb Rico nog niet IRL gezien, maar aan de reactie van Mani weet ik wel dat jij je spieren aanspant in het zadel en dat je dat onbewust doet (gewend aan Rico). Als je dat met een echt finegetuned dressuurpaard doet, hang je zo in de nok van het dak. Ga bewust op zoek naar de ontspanning in het zadel!

Commentaar vanaf de kant is natuurlijk erg gratuit, vandaar dat ik je aanraad dit grondig met je instructie door te spreken. Tenslotte ziet die meer dan wij van een paar momentopnames.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 11:09

foxy80 schreef:
b) dat nijpende onderbeen... Rico is natuurlijk wel een uitdaging, type "bulldozertje" maar fijn rijden betekent ook rijden zonder enorme spierspanning van jou. Wijst je lesmens je daar ook op?
c) Idd handen op gelijke hoogte, geen pianohandjes. Qua trekkracht win je het nooit van hem dus waarom daar energie aan verspillen? Wat zegt je lesmens?

Ik heb Rico nog niet IRL gezien, maar aan de reactie van Mani weet ik wel dat jij je spieren aanspant in het zadel en dat je dat onbewust doet (gewend aan Rico). Als je dat met een echt finegetuned dressuurpaard doet, hang je zo in de nok van het dak. Ga bewust op zoek naar de ontspanning in het zadel!

Commentaar vanaf de kant is natuurlijk erg gratuit, vandaar dat ik je aanraad dit grondig met je instructie door te spreken. Tenslotte ziet die meer dan wij van een paar momentopnames.

ben al veel op mijn handen gewezen, en ook dat naar voor kijken. over nijpend onderbeen is nooit iets gezegd geweest, bij geen enkele.. ben me er zelf denk ik ook niet bewust van. ben nu al wel een paar dagen de onspanning aan het zoeken op hem, en dan voel ik ook meteen het verschil, nu dan daar eigl de gewoonte van maken, ipv opspannen.
zou het eigenlijk ns moeten laten filmen, heb je meer aan ;p

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:27

Wauw, mooi hoor! Een enorme verbetering!

Alles is eigenlijk al gezegd.. Misschien je benen nog iets naar achter? Zitten net niet op oor/schouder/heup/hak lijn.
Wellicht ook meer lengte in de hals proberen te krijgen? Misschien doe je dat ook wel. (Iets meer lang laag)

En wat lastig te beoordelen is.. Misschien je zadel iets naar achteren. Het lijkt op de schouder te liggen? Twee vingers achter het schouderblad moet het. Maar dat kan ik verkeerd gezien hebben want ik weet niet hoe hij gebouwd is.

Maar verder.. +:)+ hoe heb je dat nou gedaan? Ben ik wel benieuwd naar.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 11:43

No_No schreef:
Wauw, mooi hoor! Een enorme verbetering!

Alles is eigenlijk al gezegd.. Misschien je benen nog iets naar achter? Zitten net niet op oor/schouder/heup/hak lijn.
Wellicht ook meer lengte in de hals proberen te krijgen? Misschien doe je dat ook wel. (Iets meer lang laag)

En wat lastig te beoordelen is.. Misschien je zadel iets naar achteren. Het lijkt op de schouder te liggen? Twee vingers achter het schouderblad moet het. Maar dat kan ik verkeerd gezien hebben want ik weet niet hoe hij gebouwd is.

Maar verder.. +:)+ hoe heb je dat nou gedaan? Ben ik wel benieuwd naar.

zijn zadel ligt maar net-net goed.. moet het van de zadelpasser en osteo echt vlak achter de schouder te leggen, anders komt die te ver op zijn rug.
probeer wel te spelen in halshouding, dan laag, weer wat hoger, dan wat er tussen. vind hij wel moeilijk want lager durft die wel eens te gaan hangen, maar genoeg oefenen zeker? :)

en met heel veel door te zetten! heel veel verschillende lesgevers gehad, heel veel bloed zweet en vooral tranen hahaha!

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:44

Wauw wat een verschil met je eerste 2 posts!! Hij loopt echt super mooi, zeker voor een Fjord, die meestal niet zulke dressuur toppers zijn!(Niks tegen Fjorden hoor, vind t mooie paarden!) Gangen zien er mooi voorwaarts uit, en jouw houding over het algemeen ook! Op foto 3 val je wat naar voren, maar zie dat je met je handen bezig was, misschien om hem wat ronder te maken, ik heb dat ook altijd hoor, misschien daar op letten maar verder ziet het er top uit! :j +:)+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:02

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de eisen van HAW voldoen verwijderd

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:33

Ik vind de foto's er al stukken beter uit zien. Achterhand komt er al beter onder waardoor ze minder op de voorhand loopt. Wel stoor ik me erg aan je handen. Meer vooruit kijken en ontspannen in je handen. Ook met wijken erop letten dat je niet aan je binnenhand gaat zitten.
Verder gaan jullie goed vooruit! Succes! ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:52

Chelinka schreef:
foxy80 schreef:

ben al veel op mijn handen gewezen, en ook dat naar voor kijken. over nijpend onderbeen is nooit iets gezegd geweest, bij geen enkele.. ben me er zelf denk ik ook niet bewust van. ben nu al wel een paar dagen de onspanning aan het zoeken op hem, en dan voel ik ook meteen het verschil, nu dan daar eigl de gewoonte van maken, ipv opspannen.
zou het eigenlijk ns moeten laten filmen, heb je meer aan ;p

Dat verbaast me, dat je daar geen opmerkingen over kreeg. Je ziet heel erg makkelijk wanneer er teveel spanning op je onderbeen staat, want dan kruipt het naar achter en krijg je een knik in de knie zoals op foto 1. Vind het zelf 1 van de meest makkelijke opmerkingen die je als instructeur kan geven, dat het (onder)been los moet. Vanuit een ontspannen been kan je alle soorten hulpen geven, bij een reeds gespannen been niet en dan mis je een hoop. Bovendien is het erg verleidelijk vuur met vuur te bestrijden, als hij moeilijk doet er even ferm aan te rijden, maar onthoud: zacht als het kan, hard wanneer het moet. Gelukkig geef je zelf al aan dat hij goed reageert als je de druk laat zakken, dat is een teken dat hij zeker fijn aan de hulpen gereden kan worden. Want sommigen zijn zo gewend aan fikse druk dat ze op niks anders meer reageren en dan ben je nog verder van huis.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 13:06

gisteren weer foto's laten maken en extra gelet op die druk los te laten met mijn onderbeen..
kwam al gelijk een stuk losser in galop! :)
Afbeelding

draf ook fijn, te veel op de voorhand naar mijn idee?
Afbeelding

pasje wijken
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:09

Op de eerste foto van de nieuwere lijkt het nu wel alsof je je binnenhand vastzet. Loslaten in je benen maar ook in je handen :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:06

Teveel op de voorhand: als je zelf wat naar voren buigt, vergroot dat alleen dat effect. En voor u kijken potverdikkie!!!

Voor loslaten in de armen: rol eens tijdens het rijden als test met je schouders.

Maar wel superkwijlwijkfoto!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:54

Als ik de foto's zo kijk,zie ik enorm veel spanning.Volgens mij wil je te veel voor een mooi plaatje.Leer het paardje eerst eens lekker ontspannen en wat zakken.Ik denk dat je over een paar geweldige forceballen moet bezitten ;-)
Aan je paard zit ook een achterkant,zoals je nu rijd kan die er niet onderkomen en hangt hij er maar wat bij.
Maar als ik je andere topics zie,ben je wel vooruit gegaan.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:45

Ik heb de foto's van Rico gevonden die ik gemaakt heb de dag na aankoop van hem bij een handelaar.
Schrik niet hoe hij eruit zag.Ik heb hem direct ontwormd en op de weide gezet.Maar ik moest hem hooi geven want gras eten deed hij niet.Het was net alsof hij dat niet kende en het heeft enkele dagen geduurd vooraleer hij door had dat dit ook eten was.Ik heb hem ook onmiddellijk laten chippen omdat hij geen paspoort had en laten inenten.
Een maand later was hij al goed bekomen en zou je hem bijna niet meer herkennen.

Wat betreft het zakken dat beatje bedoeld,heb ik nog enkele foto's en een kort filmpje die zijn westerntrainster me heeft gemaild.
Toen Rico ongeveer een jaar in mijn bezit was,besloot ik om de overgang naar het westernrijden te maken.Omdat ikzelf beginnend westernruiter was en hiervoor ook les volgde,bracht ik hem naar een ervaren westerntrainster.
Die foto's zijn genomen de eerste week van zijn training.Hierop zie je dat hij wel degelijk laag kan zakken met zijn hoofd.

Ik ga dadelijk alles naar je mailen en jij kan ze dan op bokt plaatsen als je wil.Bij mij lukt het namelijk maar niet.

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:04

Super leuke combi! Ziet er goed uit alleen je polsen wat meer in de juiste lijn en voldoende ontspannen.