Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 00:30

Hallo allemaal,

Na lang twijfelen toch maar besloten om weer een topic te plaatsen. Ik krijg gelukkig ook hele fijne reacties met goede feedback!

Eerst topic is al bijna 2 maanden geleden: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1790011

Tweede topic is van 17 juli: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1796599&

Laatste topic is dus nog niet zo heel lang geleden, maar aangezien we sinds de laatste les erg vooruit zijn gegaan (letterlijk: Hij is veel meer voorwaarts) wilde ik graag deze foto's met jullie delen.

Ik weet dat mijn beugels te kort zijn. De zadelmaker moet nog een keer langs komen om de kniewrongen op te vullen (en het zadel te laten nakijken).

Sinds de vorige keer is vooral mijn handhouding er op vooruit gegaan. Ook zit ik al wat meer rechtop. Maar dit blijft nog wel een aandachtspuntje.

Lesley is sinds onze vorige leerzame en verhelderende les een stuk voorwaartser geworden. Het is nog wel lastig om een goed tempo aan te houden, maar ik ben zeer tevreden over hoe het nu gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:wave:
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 04-08-14 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:03

Ooo meid laat ajb snel naar je zadel kijken! Dit Zijn duidelijkere foto's van opzij etc, maar zie nog steeds dat hij niet goed zit.

Rijtechnisch: beugels mogen zeker een
gat of twee langer. Nu zit je te kort, en lijkt het daardoor of je niet goed in het zadel past. Denk dat dat al verbeterd. Hoewel ik denk dat een groter zadel jou niet zal
Misstaan!

Probeer inderdaad je paard actief te houden. Nu is hij/zij niet actief waardoor hij/zij op de voorhand valt. Schakelen, figuren en schijnovergangen!

Let op je handen. Soms werken ze wat streng in en lijken Ze op je bovenbeen te liggen ipv sturing naar de zijkant te geven.

Ik zie dat je met bovenstaande punten al bezig bent, maar hoop dat jw er iets aan hebt :j wat is Lesley voor een beestje, draver?

Misschien is het trouwens de manier van fotograferen of de wei waarin je rijd, maar eigenlijk vind ik haar in het eerste topic het fijnst lopen van alledrie de topics ...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:28

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:10

Super dat je bezig bent met meer voorwaarts rijden. De motor moet altijd eerst aan staan voordat je de rest kan gaan doen.

Ik kan mij vinden in het commentaar van Celiien. Je paard lijkt momenteel wat af te breken aan de voor- en achterkant. Daarmee bedoel ik dat het heel lastig is om hem aan elkaar te rijden.
Inderdaad veel overgangen, handen wat hoger plaatsen en proberen om hem net wat meer bij elkaar te rijden.
Pak je teugels de volgende keer als hij weer goed voorwaarts is en naar je been luistert, eens wat korter en probeer hem iets ronder en nageeflijk te maken doormiddel van het maken van ophoudingen. Doordat je paard op den duur ronder zal worden en meer over de rug zal gaan lopen zal je paard minder gaan hangen in je handen en dus minder zwaar worden aan de voorkant.

Super dat je het zadel na laat kijken en heel veel succes samen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 12:15

Ik had al aangegeven dat er een zadelmaker zou komen. Een maat groter is toch niet nodig? Ik vind dit net kunnen en zodra de beugels langer gaan lijkt het mij prima. Ik heb er ook nog een seatsaver op..

Lesley is een kwpn van 1,75.
Ik denk dat het ook aan de foto´s ligt. Ik had deze keer ook maar weinig foto´s om uit te kiezen. En ik zet er ook veel minder goede foto´s bij om er juist van te leren.
Maar het is wel apart dat je hem bij de 1e beter vind lopen. Hier loopt hij al veel voorwaartser. Bij het 1e topic zet hij nauwelijks zijn benen er onder en hier doet hij dat best wel netjes.

Ik zie mijn handen af en toe inderdaad iets teveel bij mijn bovenbenen. Dat zie ik vooral terug in de galop. En mijn hand opzij moet ik inderdaad wat meer doen. Daar hebben we in de les ook aan gewerkt. Bij de grote bochten en stelling doe ik dat wel.

Hij is inderdaad moeilijk bij elkaar te rijden. Maar ik heb hem inderdaad eerst voorwaarts gereden voordat ik de teugels oppakte. Hij reageerde ook op mijn been. Maar na een paar passen gaat hij weer langzamer en als ik weer been geef gaat hij weer voorwaarts. Maar het is lastig om hem op 1 tempo te laten lopen.

Als ik hem nog ronder en nageeflijk zou rijden gaat hij met de kin op zijn borst. De instructrice heeft er ook even opgezeten en nadat zij hem flink voorwaarts heeft gereden hing hij nog in de teugels en zodra ze hem nog wat ronder vroeg ging hij met zijn kin naar de borst, dus laten we nog even voor wat het is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:29

Jeetje.. sorry.. Maar ik word hier echt niet vrolijk van. het paard loopt op geen 1 foto los door zijn lijf en op alle foto's zie ik spanning, spanning die vooral van jouw strenge handen komen. Probeer hem eens los te laten en naar je handen toe te rijden met je been..

ik vind je paard echt schraal ( in de zin van onbespierd) ogen en zou persoonlijk niet op zo'n paard gaan zitten. Ik zou voornamelijk spieropbouwend werk gaan doen ( bijvoorbeeld aan de longe) en zeker tot dat de zadelmaker is geweest.

Ik bedoel het echt niet vervelend, want ik zie dat je heus vooruit ben gegaan. maar toch schrik ik een beetje van het beeld.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:34

Ook ik ga mee met Celiien. Vind de foto's van het eerste topic er fijner uitzien. Het paard lijkt daar wakkerder/alerter/beter in zn vel. Wil niet zeggen dat dat zo is, maar zo komt t voor mij over op de foto's.
Over het verschil van het plaatsen van zijn achterbenen is moeilijk wat te zeggen, foto's uit dit topic zijn genomen als binnen achterhoef op de grond staat (beste moment), bij eerste topic net een fractie ervoor (minder goed moment). Dat vertekend.
En je geeft zelf aan dat de beugels te kort zitten en toch zie ik je op sommige foto's je hak optrekken. Doe je dat om hem harder aan te drijven (hakje geven)? Ik zou dan toch eerder voor een klein tikje met de zweep kiezen om hem even wat alerter te maken.
Goed dat je zadelmaker laat komen, ik vind je teveel achterop zitten.

Klinkt nu allemaal wel erg negatief, maar vind het verder een fijn ontspannen beeld. Duidelijk te zien dat je je best doet :)

Wat gebeurt er als je zachtjes je benen aansluit en een klein beetje meegeeft met je handen als hij gaat hangen aan de teugel?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:16

Ik had totaal andere reacties verwacht.
Hij liep hier juist zoveel fijner dan bij de andere topics. Hier liep hij echt voorwaarts en bij de andere niet. Hij buigt hier ook beter om mijn been en is al veel losser in zijn lijf. Ik trek mijn hak inderdaad op om hem aan te drijven. Mijn instructrice en ik vinden allebei dat hij eerst moet gaan reageren als ik been geef. Als ik het met mijn kuit doe reageert hij niet. En hij moet eerst leren om te reageren voordat ik het kan gaan doseren. Nu is het eigenlijk hak en als hij niet reageert een tikje met de zweep. De eerste les was het meteen 'hard' inwerken om hem direct te laten reageren. Nu geef ik nog maar heel licht een hak en dat wil ik gaan afbouwen. Hij reageert dus nu wel op mijn been en loopt ook wat meer door. Daarom denk ik dat de foto's veel vertekenen. In het eerste topic ziet hij er gewoon beter uit. Daar lijkt hij iets bespiering te hebben.

Op een aantal foto's zet hij zijn achterbeen al neer terwijl hij zijn voorbeen nog net niet op de grond heeft. En die zet hij er totaal niet onder. Op elke foto hier zie je ze er wel duidelijk onder.

En spanning die vanuit mijn strenge handen komen? Mijn handen zijn totaal niet streng. Hij hangt gewoon op de teugel. Eerder gaf ik altijd veel te veel mee waardoor ik eigenlijk de teugels continue te lang heb. Nu geef ik soms nog steeds iets teveel mee, maar ik probeer wel de teugels op maat te houden. Ik krijg juist van zowel mijn instructrice en reacties in mijn topics om voorwaarts te rijden en hem wat ronder te vragen door ophoudingen te maken.

Als ik been geef en een klein beetje mee geef dan neemt hij alle ruimte: wat hier eigenlijk gebeurd:
Afbeelding

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:29

Ja maar op die foto heeft hij totaal geen ruimte.. zijn mond is open. Laat hem maar, dat hoofd komt wel! Werk hem niet tegen, dan maar even sterren kijken. Rijd hem met je benen naar je handen toe, een paar hoort zelf van uit de ontspanning te gaan zakken. Van voren los en been.. Activiteit door been, van hand veranderen, voltes, gebroken lijnen.. Schijnovergangen, overgangen.. Bezig blijven continu en hand los maar wel béén. Wedden dat hij zakt? Elk gezond paard zakt en ontspant wanneer hij op een juiste manier aan het werk wordt gezet,

Een paard kan niet trekken of hangen wanneer je hem niets geeft om te hangen. Ik ben ooit ook zo begonnen en kijk maar in mijn profiel. Elk paard, die gezond is, zoekt je hand op als je op je been rijdt. Maar voor nu; eerst het zadel dán de rest.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:35

Weet niet zo goed wat ik met jouw reactie aan moet.. Blijkbaar voelt t anders dan het via de foto's overkomt.
Waarom niet zachte beenhulp, geen reactie, tikje? Paarden voelen een vlieg, dus jouw zachte kuithulp voelt hij ook heus wel. Door telkens een hakje te geven, raak je telkens uit balans (geen rechte lijn meer van hak naar heup naar hoofd) Lijkt me niet fijn voor jou en niet fijn voor je paard.
Op de laatste foto ziet hij er niet hangerig uit, eerder trekkerig..
Maargoed, iedereen heeft zijn of haar eigen manier van rijden en als jij je hier prettig bij voelt. Gewoon lekker verder gaan met lessen. Ik zie alleen de foto's :)

En Nessah geeft ook een goede tip: laat dat hoofd maar even met rust. En lekker bezig blijven.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:37

LesleyxLinn schreef:
Hij liep hier juist zoveel fijner dan bij de andere topics. Hier liep hij echt voorwaarts en bij de andere niet. Hij buigt hier ook beter om mijn been en is al veel losser in zijn lijf. Ik trek mijn hak inderdaad op om hem aan te drijven. Mijn instructrice en ik vinden allebei dat hij eerst moet gaan reageren als ik been geef. Als ik het met mijn kuit doe reageert hij niet. En hij moet eerst leren om te reageren voordat ik het kan gaan doseren. Nu is het eigenlijk hak en als hij niet reageert een tikje met de zweep. De eerste les was het meteen 'hard' inwerken om hem direct te laten reageren. Nu geef ik nog maar heel licht een hak en dat wil ik gaan afbouwen. Hij reageert dus nu wel op mijn been en loopt ook wat meer door. Daarom denk ik dat de foto's veel vertekenen. In het eerste topic ziet hij er gewoon beter uit. Daar lijkt hij iets bespiering te hebben.

Op een aantal foto's zet hij zijn achterbeen al neer terwijl hij zijn voorbeen nog net niet op de grond heeft. En die zet hij er totaal niet onder. Op elke foto hier zie je ze er wel duidelijk onder.

En spanning die vanuit mijn strenge handen komen? Mijn handen zijn totaal niet streng. Hij hangt gewoon op de teugel. Eerder gaf ik altijd veel te veel mee waardoor ik eigenlijk de teugels continue te lang heb. Nu geef ik soms nog steeds iets teveel mee, maar ik probeer wel de teugels op maat te houden. Ik krijg juist van zowel mijn instructrice en reacties in mijn topics om voorwaarts te rijden en hem wat ronder te vragen door ophoudingen te maken.

Als ik been geef en een klein beetje mee geef dan neemt hij alle ruimte: wat hier eigenlijk gebeurd:
[ Afbeelding ]

Hier heeft hij zijn Mond Open!
Je rijd met een veel te strenge Hand!
Als een paard zijn mond open doet heeft hij meestal pijn! Geef je Handen Meer mee!

En zorg dat hij Idd Eerst voorwaarts word!!!
Dat hoofd Komt nog wel!

Verder wel een leuk beestje om te zien :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:41

Nessah schreef:
Ja maar op die foto heeft hij totaal geen ruimte.. zijn mond is open. Laat hem maar, dat hoofd komt wel! Werk hem niet tegen, dan maar even sterren kijken. Rijd hem met je benen naar je handen toe, een paar hoort zelf van uit de ontspanning te gaan zakken. Van voren los en been.. Activiteit door been, van hand veranderen, voltes, gebroken lijnen.. Schijnovergangen, overgangen.. Bezig blijven continu en hand los maar wel béén. Wedden dat hij zakt? Elk gezond paard zakt en ontspant wanneer hij op een juiste manier aan het werk wordt gezet,

Een paard kan niet trekken of hangen wanneer je hem niets geeft om te hangen. Ik ben ooit ook zo begonnen en kijk maar in mijn profiel. Elk paard, die gezond is, zoekt je hand op als je op je been rijdt. Maar voor nu; eerst het zadel dán de rest.

Ik doe ook helemaal niets met zijn hoofd! Zodra ik hem voorwaarts rijd en hem wat laat buigen hoef ik de teugels maar op te pakken en hij begint al te zakken. Als ik naar mijn handen toe rijd en lichte ophoudingen maak (hem dus vraag te zakken) loopt hij met zijn kin op zijn borst.

Op deze foto misschien niet te zien omdat hij hier echt net zijn hoofd omhoog gooit. Maar ik geef hem altijd de ruimte en door hem weer voorwaarts te laten lopen en te buigen zakt hij weer en kan ik de teugels weer oppakken..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:44

Belmera schreef:
Weet niet zo goed wat ik met jouw reactie aan moet.. Blijkbaar voelt t anders dan het via de foto's overkomt.
Waarom niet zachte beenhulp, geen reactie, tikje? Paarden voelen een vlieg, dus jouw zachte kuithulp voelt hij ook heus wel. Door telkens een hakje te geven, raak je telkens uit balans (geen rechte lijn meer van hak naar heup naar hoofd) Lijkt me niet fijn voor jou en niet fijn voor je paard.
Op de laatste foto ziet hij er niet hangerig uit, eerder trekkerig..
Maargoed, iedereen heeft zijn of haar eigen manier van rijden en als jij je hier prettig bij voelt. Gewoon lekker verder gaan met lessen. Ik zie alleen de foto's :)

En Nessah geeft ook een goede tip: laat dat hoofd maar even met rust. En lekker bezig blijven.

Zoals ik al zei reageert hij daar niet op.

Hij hangt als ik mijn teugels op maat heb. Maar hier spoorde ik hem aan en gaf ik wat ruimte om voorwaarts te gaan. En dan neemt hij de ruimte! (inderdaad door te trekken) Ik heb ook nergens gezegd dat hij hier hangt, hij hangt juist als ik de teugels op maat hebt)

En ik doe ook helemaal niks met zijn hoofd. Zodra ik ook maar iets vraag heeft hij zijn kin op de borst. Ik neem alleen de teugel op maat.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:52

Blijkbaar niet genoeg ruimte, anders zou hij niet trekken... Probeer een zachte verende verbinding te houden. Mond open en trekkerig is teken van een te vaste hand..
Reageert hij dan ook niet op zweep?
Ik typ dit allemaal niet om je af te kraken, maar hoop dat je zelf kritisch naar de foto's gaat kijken en ziet waar al de reacties vandaan komen. Niet alleen mijn reacties..
Heb jij plezier in het rijden? Heeft je paard plezier? Merk je dat hij door les beter gaat lopen? Jij beter gaat zitten?

Ga je wat met de tips doen van Nessah?
En nogmaals, ik typ de tips en aanmerkingen met de beste bedoelingen. Denk dat dat ook voor de meeste bokkers geldt..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:55

LesleyxLinn schreef:
Ik doe ook helemaal niets met zijn hoofd! Zodra ik hem voorwaarts rijd en hem wat laat buigen hoef ik de teugels maar op te pakken en hij begint al te zakken. Als ik naar mijn handen toe rijd en lichte ophoudingen maak (hem dus vraag te zakken) loopt hij met zijn kin op zijn borst.

Op deze foto misschien niet te zien omdat hij hier echt net zijn hoofd omhoog gooit. Maar ik geef hem altijd de ruimte en door hem weer voorwaarts te laten lopen en te buigen zakt hij weer en kan ik de teugels weer oppakken..

Maar laten zakken doe je niet met een ophouding, maar vanuit activiteit vanaf je been. Op de foto, en ook de andere foto's, is duidelijk te zien dat de teugeldruk te hoog is en de activiteit te laag. Maar nogmaals, het kunnen ook slechte momenten zijn. Maar ik kan niet meer dan beoordelen vanaf deze foto's. Heb je geen filmpje?

of heb je foto's van het losrijden of de cooling down? Dat hij laag en lang is? of een foto met lange teugel waarbij de teugel in een boogje is? Ik ben benieuwd wat dat voor beeld geeft :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:58

zonday schreef:
LesleyxLinn schreef:

[ Afbeelding ]

Hier heeft hij zijn Mond Open!
Je rijd met een veel te strenge Hand!
Als een paard zijn mond open doet heeft hij meestal pijn! Geef je Handen Meer mee!

En zorg dat hij Idd Eerst voorwaarts word!!!
Dat hoofd Komt nog wel!

Verder wel een leuk beestje om te zien :)

Ik trek hem niet aan de teugel hoor. Hij gaat zelf in de teugel hangen..
Het is gewoon een kwestie van oefenen. Ik kan hem moeilijk de rest van de tijd met een lange teugel rijden. Dat heb ik lang genoeg gedaan en daar wordt hij niet beter van.

Voorwaarts is hij al wel. Hij moet het alleen ook blijven en meer spierkracht ontwikkelen en dat is een kwestie van tijd en oefening. Dit krijg je niet in een paar lessen voor elkaar..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:59

LesleyxLinn schreef:
Het is gewoon een kwestie van oefenen. Ik kan hem moeilijk de rest van de tijd met een lange teugel rijden. Dat heb ik lang genoeg gedaan en daar wordt hij niet beter van.

Voorwaarts is hij al wel. Hij moet het alleen ook blijven en meer spierkracht ontwikkelen en dat is een kwestie van tijd en oefening. Dit krijg je niet in een paar lessen voor elkaar..

Een paard kán niet in de teugel hangen, wanneer jij hem niks geeft om in de teugels te hangen :)

en inderdaad, dit kan niet in een paar lessen, dus gun hem ( en jezelf) tijd om bij de basis te beginnen. Laat hem van voren los en op eigen benen lopen, maak hem soepel en los. Doe grondwerk en longe werk en pas wanneer hij los en soepel is kan je werken aan nageeflijkheid en losgelatenheid. En voordat je dat alles doet, wacht eerst even op de zadelmaker.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 15:02

Belmera schreef:
Blijkbaar niet genoeg ruimte, anders zou hij niet trekken... Probeer een zachte verende verbinding te houden. Mond open en trekkerig is teken van een te vaste hand..
Reageert hij dan ook niet op zweep?
Ik typ dit allemaal niet om je af te kraken, maar hoop dat je zelf kritisch naar de foto's gaat kijken en ziet waar al de reacties vandaan komen. Niet alleen mijn reacties..
Heb jij plezier in het rijden? Heeft je paard plezier? Merk je dat hij door les beter gaat lopen? Jij beter gaat zitten?

Ga je wat met de tips doen van Nessah?
En nogmaals, ik typ de tips en aanmerkingen met de beste bedoelingen. Denk dat dat ook voor de meeste bokkers geldt..

Dat trekken heeft daar niks mee te maken hoor :')
Hij glijd wel eens weg of hij vind het moeilijk en dan gaat zijn hoofd omhoog. Ik heb de teugels altijd op dezelfde maat en als ik hem echt strak vast zou houden dan zou hij of met zijn kin op de borst lopen of hij zou gaan sterrenkijken. Maar zoals je ziet loopt hij op de meeste foto's gewoon netjes :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 15:07

Nessah schreef:
LesleyxLinn schreef:

Een paard kán niet in de teugel hangen, wanneer jij hem niks geeft om in de teugels te hangen :)

en inderdaad, dit kan niet in een paar lessen, dus gun hem ( en jezelf) tijd om bij de basis te beginnen. Laat hem van voren los en op eigen benen lopen, maak hem soepel en los. Doe grondwerk en longe werk en pas wanneer hij los en soepel is kan je werken aan nageeflijkheid en losgelatenheid. En voordat je dat alles doet, wacht eerst even op de zadelmaker.

Nogmaals, ik werk niet aan nageeflijkheid. Ik werk aan voorwaarts en buigingen. Van voren los laten heb ik lang genoeg gedaan. (kijk anders even in mijn eerste topic hoeveel reacties ik heb dat ik de teugels op maat moet hebben).

Grondwerk en longe werk ben ik ook mee bezig.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:10

oké, het waren je eigen woorden dat hij in de teugel gaat hangen. Vandaar mijn opmerking.

Ik zeg ook nergens dat je de teugels helemaal los moet gooien? Maar op alle bovenstaande teugels werk je veel te veel terug met je handen en dat gaat ten kosten van de activiteit. Daarom zou ik graag een loswerkende open hand willen zien, die het paard niet belemmert in zijn beweging.

Nogmaals, dit zijn gewoon tips hoor, ik probeer alleen maar te helpen. Als je dat niet fijn vindt, kan je voortaan beter een topic op ITP aanmaken :)

#edit: Lees net je andere topics en in beide topics wordt zeer regematig gezegd dat je te hard bent in je hand. ook zeg je in het vorige topic, net als dit topic, dat je hele andere reacties had verwacht. Om eerlijk te zijn vind ik de foto's van je 1e topic het fijnst om te zien. Daar is veel minder spanning te zien.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 15:30

Nessah schreef:
oké, het waren je eigen woorden dat hij in de teugel gaat hangen. Vandaar mijn opmerking.

Ik zeg ook nergens dat je de teugels helemaal los moet gooien? Maar op alle bovenstaande teugels werk je veel te veel terug met je handen en dat gaat ten kosten van de activiteit. Daarom zou ik graag een loswerkende open hand willen zien, die het paard niet belemmert in zijn beweging.

Nogmaals, dit zijn gewoon tips hoor, ik probeer alleen maar te helpen. Als je dat niet fijn vindt, kan je voortaan beter een topic op ITP aanmaken :)

Ik wil juist graag tips hebben. Maar ik leg meerdere keren uit hoe het zit en daar wordt niet op gereageerd.

Lesley blijft hangen in de teugels totdat ik ze eigenlijk te los heb (zoals in eerste topic, terwijl ik hem daar al zwaar in de hand vond). Ik volg zijn beweging ook prima en geef hem daarin genoeg ruimte. Bij het aannemen van de teugels zakt hij automatisch. (ik moet de teugels van mijn instructrice op het 2e stukje pakken. Maar ook als ik hem op het 1e heb hangt hij nog in mijn hand (of hij neemt juist de ruimte en wordt heel lang in zijn hals). Ik snap prima wat je bedoelt, dat werkt bij andere paarden inderdaad goed. Maar dat werkt gewoon niet bij Lesley. Ook mijn instructrice kreeg het niet voor elkaar. Dus hij moet nu gewoon voorwaarts en meer bespiering krijgen zodat hij zichzelf kan gaan dragen.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:37

Hoi,

Om maar gelijk met kritiek te beginnen:
Ik zie op elke foto een hele hoop spanning waardoor je paard gewoon (zo op het oog) niet lekker loopt.
Ik vind je behoorlijk streng en trekkerig en kan me voorstellen dat dat de bewegingsvrijheid van je paard beperkt. Probeer hem juist actief te krijgen/houden door hem naar voren te rijden ipv hem zo in de mond te trekken.

Ik lees ook dat hij zijn hoofd soms omhoog doet, misschien denken aan een vriendelijk hulpmiddel waar je hem mee beperkt.

Ik heb een paard die daar ook een handje van had en die heb ik een hele tijd met longeerhulp gelongeerd. Ze werd losser in haar lijf, ging haar achterhand meer gebruiken en ging ook onder het zadel ontspannen lopen. Misschien ook een tip om vanaf de grond een sterkte achterhand op te bouwen en hem wat onspannen te krijgen. Ik zie op geen enkele foto een vrolijk paard.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 15:47

Guess_NH schreef:
Hoi,

Om maar gelijk met kritiek te beginnen:
Ik zie op elke foto een hele hoop spanning waardoor je paard gewoon (zo op het oog) niet lekker loopt.
Ik vind je behoorlijk streng en trekkerig en kan me voorstellen dat dat de bewegingsvrijheid van je paard beperkt. Probeer hem juist actief te krijgen/houden door hem naar voren te rijden ipv hem zo in de mond te trekken.

Ik lees ook dat hij zijn hoofd soms omhoog doet, misschien denken aan een vriendelijk hulpmiddel waar je hem mee beperkt.

Ik heb een paard die daar ook een handje van had en die heb ik een hele tijd met longeerhulp gelongeerd. Ze werd losser in haar lijf, ging haar achterhand meer gebruiken en ging ook onder het zadel ontspannen lopen. Misschien ook een tip om vanaf de grond een sterkte achterhand op te bouwen en hem wat onspannen te krijgen. Ik zie op geen enkele foto een vrolijk paard.

Op de kritiek die je geeft heb ik al genoeg gereageerd. Ik trek namelijk niet..
Een hulpmiddel ga ik niet aan beginnen. Hij doet dat alleen als hij niet in balans loopt doordat hij iets weg glijd of struikelt of als ik iets vraag wat hij moeilijk vind. Daar ga ik hem niet in beperken. En dat gebeurt amper.

Ik longeer ook met pessoa en ook daar gaat hij in hangen en nee, ik heb hem niet te strak.
Daarom wil ik gaan beginnen met aan de hand werken of dubbele longe zodat ik hem zelf kan begeleiden.
Maar hier moet ik eerst les in krijgen. Ik ben al op zoek naar een instructrice.

xzoex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:03

Wat een leuk paardje !
ik snap niet waar iedereen die kritiek vandaan haalt ....
Ik heb 1 tip : Let alsjeblieft op je tenen.. Ze steken nou veel te veel uit naar buiten en ALS je ooit met sporen wilt gaan rijden (je weet maar nooit) kan dit echt niet.. Ik deed het vroeger ook heel erg en het is echt heel lestig om jezelf afteleren. Ik het heel land met touwtjes moeten rijden en het gaat nu gelukkig beter.

Voorderest ziet het er goed uit !

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:04

Guess_NH schreef:
Ik heb de reacties niet gelezen ik zeg alleen wat ik op de foto's zie.
Goed dat je hulp gaat zoeken

En als dat amper gebeurd misschien foto's plaatsen van de momenten dat hij wel goed loopt en waar het niet lijkt dat je trekt???

Je schrijft: Ik lees dat hij soms zijn hoofd omhoog doet.
En daar reageer ik op met dat dat maar af en toe gebeurd.

Ik snap niet dat er zo wordt gereageerd met trekken. Ik kan duidelijk zien dat hij hangt op de teugel. Zo straks heb ik de teugel niet eens. Hij kan hier prima onder de teugel uitkomen als hij er wel last van heeft en dat doet hij niet :) Er wordt ook gereageerd dat ik hem nog wel ronder mag rijden en dit hoor ik ook van mijn instructrice, dus dat valt allemaal wel mee.