zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 23:11

Keer op keer verschijnen de topics op bokt van de ''sieluuge'' filmpjes waarbij mensen met bit rijden.
Maar eigenlijk vallen mij een paar dingen heel erg op.

Bij mij komt het over alsof er 2 grote groepen zijn, degene die met bit rijden en degene die zonder rijdenbit.
BIj degene die met bit rijden komt het bij mij als volgt over: zijn er een boel die ook wel openstaan voor bitloos en een aantal die er niet voor openstaan.
Bij degene die zonder bit rijden komt het bij mij als volgt over: in groep zijn er een héleboel die niets van het bit willen weten en een kleine groep die ook wel voor met bit openstaan.

In mijn ogen vind die anti-bit groep gewoon de gulde middenweg niet.
Natuurlijk kun je bitloos vriendelijker vinden, maar moet daarom alles met een bit zo ongeveer dierenmishandeling zijn?
Natuurlijk keur ik de beelden in de filmpjes niet goed, maar dit zie ik maar bij ongeveer 1 op de 50a100 ruiters.
En kunnen we die vreselijke filmpjes niet ook met ''bitloos materiaal'' maken?

Op een of andere manier lijken de pro-bitloze een beetje de realiteit te verliezen met alle ''propagandafilmpjes'' om maar zieltjes te overtuigen of nog meer te overtuigen hoe slecht met bit rijden wel niet is. Of vergis ik mij gewoon heel erg?

Zelf rijd ik zowel tuigloos, als bitloos als met bit.
Maar ik vind zelf geen van de drie ''beter''.
Ik kan bitloos (sidepull) mijn pony net zo hard of zelfs harder aanpakken als met bit.
Zij kan kan dan niet eens de pijn ontwijken.
Maar nee, daar horen we nooit iets over.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 03-08-14 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Re: zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:15

Deze discussie heeft ook al tig keer op bokt gestaan.

Beide optomingen kunnen even scherp zijn. Wil je het goed doen moet je niet rijden.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:16

Je zegt precies wat ik er van vind n hoe ik erover denk haha

KimD schreef:
Deze discussie heeft ook al tig keer op bokt gestaan.

Beide optomingen kunnen even scherp zijn. Wil je het goed doen moet je niet rijden.

Hier ben ik t ook mee eens !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:21

De optoming moet bij de combinatie passen. Als je een groep mogelijkheden al meteen afschrijft doe je jezelf en je paard tekort.

Ik heb er aardig wat uitgeprobeerd qua bit en bitloos, alles heeft voor en nadelen afhankelijk kunde, africhting en wat je wil doen.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:24

ik rijd met bit omdat ik op manege paardjes rijd maar ik zou liever bitloos rijden. kan mij wel voorstellen dat een bit pijn doet zelf als je met een ''zachte hand'' rijd is het waarschijnlijk niet aangenaam. maar ik ben ook geen voorstander van sidepull.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:27

Ik rijd bitloos maar dat is gewoon puur mijn eigen keus ik doe dit puur omdat de paarden waarmee ik rij hekel hebben aan het bit.

ik rij ook op een fries die moeilijk doet als ik haar bit in doe ik ga hier ook over op bitloos bij haar.

Ik vind dat bitloze mensen hebben hun reden net als de mensen die met bit rijden.

het is hun eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:28

Ik rij er hier 1 altijd met bit, 1 altijd zonder en 1 meestal met bit maar soms zonder. Ligt helemaal aan het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:32

Bitloos is een hype. Bit is voor verfijning en niet om je paard te controleren. Veel bitloos ruiters komen niet verder dan bitloos omdat ze de finesse missen om met bit te rijden of de zoektocht naar een goed passend bit niet doorlopen.

Ik ben een voorstander van bitloos, maar dan in de opleidingsfase, en daarna over op bit.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:03

Ikben voorstander van bitloos rijden, maar ik ben er me wel bewust van dat bitloos net zo erg kan inwerken als met bit. Als je ze dus allebei 'goed' gebruikt is er niks aan de hand.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:12

Ik rijd met en zonder bit. Ik vind het één niet beter dan het ander. Beiden kunnen streng zijn, op beiden loopt mijn paard fijn. Wat Cassidy zegt dat klopt bij mij ook wel, met bit kan ik iets meer verfijnen. Wat een ander er allemaal van vindt zal me eigenlijk een worst zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:29

Ik zou zelf liefst nooit van mijn levensdagen meer met een bit willen rijden, vind het echt een idiote uitvinding.... zo'n stuk metaal bij een dier in zijn mond duwen.

Je zou zoiets tegenwoordig eens moeten verzinnen als het nog niet bestond, dan zou je gelyncht worden als een gestoorde dierenmishandelaar :=

Ik heb er desondanks totaal geen moeite mee wanneer iemand anders er wel voor kiest om met bit te rijden. Inderdaad wanneer je er normaal mee om gaat dan is er niks aan de hand. Paarden zijn het al eeuwen gewend, wij zijn het al eeuwen gewend om het te zien, en paarden vinden het over het algemeen niet enorm verschrikkelijk dus tja.

aischa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:13

Je moet met allebei goed omgaan. Het klinkt raar maar druk eens heel hard op je neusbontje dat voelt ook niet erg prettig aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:17

Je kan ongetwijfeld met allebei ongemak veroorzaken.

Maar voor mij zit er een enorm verschil tussen iets om een hoofd, of in een mond...dat laatste is sowieso al vrij invasief als je er even over nadenkt.

En het gaat mij persoonlijk ook niet om het effect als je er lomp mee omgaat, maar het effect als je er netjes mee omgaat: dan lijkt het mij duidelijke zaak dat iets om het hoofd nog altijd comfortabeler is dan iets in de mond.

Maar ieder mag dat voor zich bepalen, als het voor het paard okee is en de ruiter gaat er met verstand mee om dan hoeft een bit ook niet heel vervelend te zijn :)

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:27

Bitloos, botwoekeringen gezien op de neus, met bit gebroken kaak. Alhoewel de laatste was niet tijdens het rijden maar een paard dat in zijn teugel stapte. Als je niet weet wat een optoming voor effect heeft en alleen maar voor de mooi gebruikt wordt of voor het makkelijke zit je verkeerd denk ik.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:31

Cassidy schreef:
Bitloos is een hype. Bit is voor verfijning en niet om je paard te controleren. Veel bitloos ruiters komen niet verder dan bitloos omdat ze de finesse missen om met bit te rijden of de zoektocht naar een goed passend bit niet doorlopen.

Ik ben een voorstander van bitloos, maar dan in de opleidingsfase, en daarna over op bit.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn paard zit nog in de opleidingsfase en rijd ik dus bitloos. Als we naar verfijning toe werken ga ik over bit. Helaas is de zoektocht naar het perfecte bit voor je paard zo lastig.

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:27

Bit en bitloos, ik denk dat het ligt aan de manier waarop je ermee rijd of het 'goed' is of niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:34

Het probleem is, van met bit rijden zie je meer dingen fout gaan..... Maar bitloos kan net zo'n ellende zijn.... Nog altijd ligt het aan de ruiterhand.

Ben het overigens zeker eens met Cassidy!

Misschien moet ik tóch dat filmpje gaan maken van 'effects of bitless' in dezelfde style als de anti bit filmpjes worden gemaakt. Niet om te provoceren, maar om ogen te openen, er rijden zoveel mensen met een strakke hackamore.... Bitloos is niet perse heilg, en die kant zien mensen nog niet.

Om maar even te illustreren.... (als mensen trouwens intresse hebben om een handje te helpen aan dat filmpje? Stuur zeker een pb'tje! )

Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:44

Ik rijd mijn paarden afwisselend bitloos en met bit. Ze lopen op beide eigenlijk even prima en ik merk ook niet wat hun eigen voorkeur heeft. Ik train overigens wedstrijdgericht, niet recreatief. Omdat de beide die ik nu heb in het L lopen wissel ik bit en bitloos ook rustig af op concours. Ze werken beide wat verschillend in maar ik kan niet zeggen dat ik het ene zieliger vind dan het andere. Gewoon rekening houden met je paard en meevoelen.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:47

Bit of Bitloos , hoe harder je hand , hoe harder de inwerking.... De ruiterhand die doet het.....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:51

Gordy18 schreef:
Bit of Bitloos , hoe harder je hand , hoe harder de inwerking.... De ruiterhand die doet het.....

Dit dus :j

Maarja, ik zie toch veel mensen gelijk naar een hack of marylot met stangen pakken, maar mensen moeten wel even bedenken hoe iets inwerkt, trekken aan een hack kun je vergelijken met trekken aan een stang, trekken aan een touwhalster met trekken aan een trens, een bepaalde optoming heeft nog steeds een bepaalde inwerking, maar mensen denken gelijk 'bitloos is vriendelijk' en pakken een gruwelijk scherpe optoming :=

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:52

Think before you ride. Bit of bitloos. Onjuist gebruik kan schade toebrengen. Tevens eens met de stelling bitloos is een hype. Hoe veel topics komen er wel niet voorbij met name van jongere generatiesdie een of ander filmpje op YT hebben gezien en waarvan ik denk Mijn hemel als dit de bedoeling van bitloos rijden is dan hou ik m hart vast. Dus bezint eer gij begint. Met bit maar ook zonder bit.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:56

Bit of Bitloos, sta altijd open voor beide alternatieven maar laat wel duidelijk een voorkeur blijken.
ben er zelf nooit zo'n grote fan van als mensen de enige dag met bit rijden en de volgende dag zonder. Het paard moet ook een beetje hou vast/vertrouwen kunnen hebben aan de rijstijl die je op dat moment hanteert

Een hackamore is bijvoorbeeld weer scherper dan een bit. Een bit is weer scherper dan een side-pull/bosal/touwhalster enz. (eruit van uitgaande dat de druk erop in beide gevallen gelijk is)

En natuurlijk zijn er paarden die bitloos fijner lopen dan met bit, maar deze stelling geldt ook andersom.

Kortom, het is een eindeloze discussie.

Een "Hype" is het volgens mij niet echt, want wat bestaat langer? Zonder bit of met?

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:00

Ik wissel af, en dat gaat prima. Ik heb een gewoon hoofdstel met simpele gebroken trens en een eenvoudig sidepull hoofdstel dat ik regelmatig met buitenritten gebruik.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:09

Ik geloof niet dat bitloos een hype is. Ik denk dat het vaak een eyeopener is voor mensen die voorheen niet beter wisten dan dat je voor paardrijden een bit nodig hebt, zeker voor het dressuurmatig trainen van je paard. Ik rij mijn paarden inmiddels al 6,5 jaar uitsluitend bitloos (met het kaakgekruiste systeem), dus wel een langdurende hype bij mij, haha. Ik zou me geen reden kunnen bedenken om weer naar bit over te stappen.

Ik ben begonnen met het paard dat ik al 14 jaar heb. Met haar reed ik uiteindelijk thuis op M/Z niveau. Nu ben ik haar dochter aan het inrijden en ik merk dat het ook voor een jong paard heel duidelijk is. Het voordeel is dat ze niet hoeven te wennen aan een bit en dat je niet met ijzer in de mond zit terwijl deze toch al zo gevoelig is ivm wisselen (en los daarvan sowieso al een heel gevoelig deel van het lichaam).

Verder kan ik me erg vinden in de berichten hier van pmarena.

TS ik vraag me wel af wat het doel is van je topic? Want dat kan ik niet uit je beginpost opmaken. Ik wil nog wel even reageren op je opmerking in de laatste zin, dat je pony de druk van de neusriem van de sidepull niet kan ontwijken, als je geen druk op je teugels neemt is er ook nihil druk op de neus (tenzij je de neusriem heel strak vast maakt). Het bit ligt constant op de lagen/tong/drukt tegen het gehemelte, dus hierbij is toch sowieso geen sprake van “release”. Deze opmerking begrijp ik dus ook niet helemaal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:22

Cassidy schreef:

Jammer genoeg gebruikt pak 'm beet 80% van de ruiters het bit wel degelijk als controlemiddel/stuur.

Ik ben het dus ook zéér zeker niet eens met jouw stelling.