rechtergalop wil niet lukken... iemand advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxkimxx96

rechtergalop wil niet lukken... iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:03

Mijn paard is nu vijf jaar, jammer genoeg heb ik een tijdlang niet kunnen rijden i.v.m. school.
Nu in de vakantie heb ik weer tijd, maar stuit ik op een probleem wat ik eigenlijk al heb sinds ik mijn paard kocht.
Mijn paard was drie jaar toen ik haar kocht en net ingereden. Ze kon toen nog niet goed in de rechtergalop aanspringen. Aangezien ze drie was en ik daarom nog niet veel met haar trainde maar meer grondwerk deed en daarna te weinig tijd had om te rijden heb ik dus niets hiermee gedaan.
Nu ik weer meer ben gaan trainen stuit ik op dit probleem. Het buigen naar beide kanten gaat prima, zowel in stap als in de draf. Mijn paard kan ook goed haar rug loslaten en heeft ook geen problemen met ondertreden. Linksom aanspringen gaat ook prima.
Maar rechts lukt het echt niet. Ik heb het op heel veel manieren geprobeerd: vanuit een gebroken lijn, vanaf de middelijn, op een volte, andere wendingen.... noem maar op. Maar mijn paard valt nog liever over haar eigen benen (dit is wanneer ze de aanzet doet tot goed aanspringen maar uiteindelijk besluit om toch verkeerd aan te springen, hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel) dan dat ze goed aanspringt.
Ik heb echt geen idee meer wat ik kan doen om haar goed te laten aanspringen. Dus graag hoor ik van jullie wat ik het beste kan doen...?
Alvast bedankt :o

twinducklin

Re: hoe laat ik mijn paard goed aanspringen in de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:12

Springt ze aan de longe of los wel goed aan of springt ze nooit in de goede galop rechts?

Als los/longe wel goed gaat;
Hoe geef je precies de galophulp?
zijn tanden nagekeken?
Ligt zadel goed?

Als zadel goed ligt en ook niks aan de tanden heeft is het waarschijnlijk balans probleem. Mijn jonge ruin heeft dit onder het zadel ook, hij valt dan bij aanspringen over buitenschouder weg. Wat wij hebben gedaan, veel kleine voltes (10m) in draf in de zonder dat hij over schouder weg liep, toen dat goed ging op die volte 10m in de hoeken van de bak in galop aangesprongen. Dit gaat nu 9/10 goed.

Ben vooral bewust bij een jong paard dat je van de binnenteugel afblijft met aanspringen, hiermee haal je uit balans. Natuurlijk wel gewoon contact houden maar veel mensen hebben de neiging om met binnenteugel te gaan corrigeren en zeker met een jong paard werkt dit averrechts waardoor ze over de buitenschouder heen gaan vallen uit onbalans.

Frieskee

Re: rechtergalop wil niet lukken... iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:16

gouden tip: in de verkeerde draf zo hard gaan dat hij in de goede galop aanspringt.
heb ik van mijn instructrice geleerd!
En sindsdien is het probleem opgelost

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:20

twinducklin schreef:
Springt ze aan de longe of los wel goed aan of springt ze nooit in de goede galop rechts?

Als los/longe wel goed gaat;
Hoe geef je precies de galophulp?
zijn tanden nagekeken?
Ligt zadel goed?

Als zadel goed ligt en ook niks aan de tanden heeft is het waarschijnlijk balans probleem. Mijn jonge ruin heeft dit onder het zadel ook, hij valt dan bij aanspringen over buitenschouder weg. Wat wij hebben gedaan, veel kleine voltes (10m) in draf in de zonder dat hij over schouder weg liep, toen dat goed ging op die volte 10m in de hoeken van de bak in galop aangesprongen. Dit gaat nu 9/10 goed.

Ben vooral bewust bij een jong paard dat je van de binnenteugel afblijft met aanspringen, hiermee haal je uit balans. Natuurlijk wel gewoon contact houden maar veel mensen hebben de neiging om met binnenteugel te gaan corrigeren en zeker met een jong paard werkt dit averrechts waardoor ze over de buitenschouder heen gaan vallen uit onbalans.

Bedankt voor je reactie!
Aan de longe en los springt ze ook altijd links aan, dus nooit in de galop die ze moeilijker vindt.
Het zadel ligt prima. Tanden zijn niet nagekeken, dat ga ik dus snel laten doen. (Maakt dit verschil als je bitloos rijdt?)
Bedankt voor de tip, ik ga erop letten dat ik niet aan de binnenteugel trek. Die voltes is ook een slim idee :)
Ik geef de galophulp met mijn benen en ook nog met stemcommando.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:21

zillionke schreef:
gouden tip: in de verkeerde draf zo hard gaan dat hij in de goede galop aanspringt.

wat bedoel je met in de verkeerde draf ? O:)
en is dit gewoon op de hoefslag of op een volte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:23

Kun je haar in travers rijden of haar achterhand naar binnen zetten? Dit helpt bij mij altijd goed. Zorgen dat ze goed om je binnenbeen gebogen is, achterhand naar binnen zetten, zo een paar pasjes rijden totdat ze goed loslaat en dan aanspringen. Je moet m dan wel echt om je binnenbeen houden en aan je buitenteugel. Je moet je binnenteugel eigenlijk naar voren kunnen steken zonder dat ze van houding verandert. Als ze dit nog niet kan is het misschien iets om te oefenen.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van veel oefenen, veel opnieuw aanspringen en belonen als ze het goed doet. Mijn zusje heeft een pony gereden die ook altijd verkeerd aansprong, nu een jaartje later na veel oefenen doet ze het 9/10 keer goed. Dus vooral niet opgeven :D Uiteindelijk valt het kwartje wel, maar het kan even duren.

Moet ze er echt héél veel moeite mee hebben dan zou ik haar een keer na laten kijken door een fysio.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:24

dit is gewoon op de hoefslag , umh nou normaal moet je als je in draf zit staan als het buitenste been een stap zet nu moet je dat juist NIET doen. Je moet juist gaan staan wanneer hij met zijn binnenste been een stap zet!
Gewoon met dit 'trucje' blijven proberen en het komt vanzelf goed!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:29

Zwartsnoepje schreef:
Kun je haar in travers rijden of haar achterhand naar binnen zetten? Dit helpt bij mij altijd goed. Zorgen dat ze goed om je binnenbeen gebogen is, achterhand naar binnen zetten, zo een paar pasjes rijden totdat ze goed loslaat en dan aanspringen. Je moet m dan wel echt om je binnenbeen houden en aan je buitenteugel. Je moet je binnenteugel eigenlijk naar voren kunnen steken zonder dat ze van houding verandert. Als ze dit nog niet kan is het misschien iets om te oefenen.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van veel oefenen, veel opnieuw aanspringen en belonen als ze het goed doet. Mijn zusje heeft een pony gereden die ook altijd verkeerd aansprong, nu een jaartje later na veel oefenen doet ze het 9/10 keer goed. Dus vooral niet opgeven :D Uiteindelijk valt het kwartje wel, maar het kan even duren.

Moet ze er echt héél veel moeite mee hebben dan zou ik haar een keer na laten kijken door een fysio.

Nee de travers kent ze alleen aan de hand. Is dus inderdaad slim om die ook te oefenen tijdens het rijden. Heb je misschien tips hoe ik haar in de travers kan vragen als ik erop zit?
Ja soms is het zo vermoeiend, dan zou ik het liefste opgeven... maar ik denk met de tips die ik tot nu toe gekregen heb en vooral veel oefenen dat het op den duur wel wil lukken.

Bedankt voor je tips!!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:30

zillionke schreef:
dit is gewoon op de hoefslag , umh nou normaal moet je als je in draf zit staan als het buitenste been een stap zet nu moet je dat juist NIET doen. Je moet juist gaan staan wanneer hij met zijn binnenste been een stap zet!

Bedankt voor je tip!! :)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:31

xxkimxx96 schreef:
zillionke schreef:

Bedankt voor je tip!! :)

gewoon uitproberen , en vaak het heeft bij mij echt geholpen! Het kan misschien even duren voordat hij het door heeft maar dan ben je ook wel echt van je probleem af.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:34

Citaat:
gewoon uitproberen , en vaak het heeft bij mij echt geholpen! Het kan misschien even duren voordat hij het door heeft maar dan ben je ook wel echt van je probleem af.

Ga vanavond als het iets minder benauwd is weer oefenen, en ga dit ook zeker proberen :j

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:35

Laat je paard eens nakijken door chiropractor.
Mijn pony had ook heel erg moeite om goed aan te springen, zij heeft haar behandeld en het probleem was opgelost. Zeker nu je paard nog zo jong is echt een aanrader ;)

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:36

Bij mijn verzorg hafje legden we een balkje in de hoek neer, en dan net ervoor de galop hulp geven.
Nu springt ze 9/10 keer goed aan :D

Succes! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:36

Als je paard ook aan de longe verkeerd blijft aanspringen, zou ik hem/haar eens na laten kijken. Kan best zijn dat er ergens iets niet goed zit. Waardoor hij/zij gewoon niet goed aan kan springen, omdat hem/haar dat dan pijn doet.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:39

CarolR schreef:
Laat je paard eens nakijken door chiropractor.
Mijn pony had ook heel erg moeite om goed aan te springen, zij heeft haar behandeld en het probleem was opgelost. Zeker nu je paard nog zo jong is echt een aanrader ;)

zit er een verschil tussen een chiropractor en een osteopaat of fysio?
Want mijn paard is een paar keer behandelt door een osteopaat. Dit is goed bevallen en ze liep erna ook beter.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:40

Suzie99 schreef:
Bij mijn verzorg hafje legden we een balkje in de hoek neer, en dan net ervoor de galop hulp geven.
Nu springt ze 9/10 keer goed aan :D

Succes! :)

Dankjewel!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 12:48

FriesWytske schreef:
Als je paard ook aan de longe verkeerd blijft aanspringen, zou ik hem/haar eens na laten kijken. Kan best zijn dat er ergens iets niet goed zit. Waardoor hij/zij gewoon niet goed aan kan springen, omdat hem/haar dat dan pijn doet.

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Er is al een aantal keer een osteopaat bij mijn paard geweest.
Maar ze is nogal dominant en is regelmatig met een ander groter en sterker paard een het klooien omdat ze sterker wil zijn :P hierdoor ging ze laatst wel behoorlijk onderuit in de wei. Dus misschien dat er hierdoor weer wat vast zit....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:53

Geen idee of tanden uitmaken als je bitloos rijd. Tanden nakijken kan nooit kwaad als je dit nog nooit gedaan hebt in elk geval.

Als je paard altijd verkeerd aanspringt zou ik haar inderdaad eens na laten kijken.
Is ze goed rechtgericht? Dat lijkt me niet als ze altijd verkeerd aanspringt? Misschien daar wat meer aandacht aan besteden voordat je galop meepakt. Als ze niet goed aan kan springen is dat alleen frustrerend voor jullie allebei.

Mijn ruin springt aan longe en los wel eigenlijk altijd goed aan. Doet hij dit een keer niet, wisselt hij zelf direct naar goede galop. Alleen onder het zadel dacht hij dat er alleen een linkergalop bestond en bleef dan ook op alle mogelijke manieren links aanspringen haha.

Er zijn idd meerdere kleine "truukjes" maar die werkte bij mij niet of hooguit 1 x. Zoals aanspringen direct na hand veranderen, op verkeerde been lichtrijden, gewicht met aanspringen iets naar binnen brengen (je eigen gewicht ), in galop laten vallen.

maar binnenteugel is wel belangrijke tip! Als je oplet zie je hoeveel mensen die fout maken, om op binnenteugel te corrigeren. Je hoort op buitenteugel te rijden, binnenteugel is alleen voor stelling te vragen. Natuurlijk moet je wel gelijke druk op twee teugels hebben, maar alle veranderingen/wisselingen gebruik je buitenteugel als ondersteuning bij je lichaamshulp.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:33

twinducklin schreef:
Geen idee of tanden uitmaken als je bitloos rijd. Tanden nakijken kan nooit kwaad als je dit nog nooit gedaan hebt in elk geval.

Als je paard altijd verkeerd aanspringt zou ik haar inderdaad eens na laten kijken.
Is ze goed rechtgericht? Dat lijkt me niet als ze altijd verkeerd aanspringt? Misschien daar wat meer aandacht aan besteden voordat je galop meepakt. Als ze niet goed aan kan springen is dat alleen frustrerend voor jullie allebei.

Mijn ruin springt aan longe en los wel eigenlijk altijd goed aan. Doet hij dit een keer niet, wisselt hij zelf direct naar goede galop. Alleen onder het zadel dacht hij dat er alleen een linkergalop bestond en bleef dan ook op alle mogelijke manieren links aanspringen haha.

Er zijn idd meerdere kleine "truukjes" maar die werkte bij mij niet of hooguit 1 x. Zoals aanspringen direct na hand veranderen, op verkeerde been lichtrijden, gewicht met aanspringen iets naar binnen brengen (je eigen gewicht ), in galop laten vallen.

maar binnenteugel is wel belangrijke tip! Als je oplet zie je hoeveel mensen die fout maken, om op binnenteugel te corrigeren. Je hoort op buitenteugel te rijden, binnenteugel is alleen voor stelling te vragen. Natuurlijk moet je wel gelijke druk op twee teugels hebben, maar alle veranderingen/wisselingen gebruik je buitenteugel als ondersteuning bij je lichaamshulp.

Bedankt! Ik heb al eeb afspraak gemaakt om haar weer eens te laten nakijken. Dinsdag was er al een plekje vrij! Dus ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Het rechtrichten leek er al aardig in te zitten want bij de draf en stap kan ze naar beide kanten nethes inbuigen en ondertreden en ook schouderbinnenwaarts. Toch ga ik hier dan wat meer aandacht aan besteden. Maar het kan er ook goed aan liggen dat ik de binnenteugel gebruik. Daar ga ik ook eens op letten. Ik laat in ieder geval de uitslag van dinsdag horen!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:42

Het probleem ligt waarschijnlijk bij de ruiter. Door laten rijden door iemand met echt veel meer ervaring. Daarna je zelf laten begeleiden door een kundige instructeur.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:43

ietsje stelling naar buiten vragen op een grote volte en dan aanspringen, dat helpt een jong paard dat moeite heeft met 1 kant vaak wel om sneller goed aan te springen, evt inderdaad niet doorzitten maar op het binnenbeen lichtrijden.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:08

Gebroken lijn rijden en als je terug gaat op de hoefslag aanspringen! Dan heeft het paard, als het goed is, veel buiging ;)

Succes!

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:35

Je kan ook als ik het duidelijk kan uitleggen: bijvoorbeeld je rijdt oo de linkerhand. Je komt via B aan naar C, C afwenden terug naar B en dan gelijk galop aanspringen. Eigenlijk een soort druppel aan de hoefslag! Onze pony had ook moeite met goeie galop aanspringen, hiermee hebben we het opgelost!

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:49

zillionke schreef:

ik heb niet het hele topic gelezen, misschien is dit al gezegd

Ik denk dat je dit juist niet moet doen! Wat nou als ze vastzit in de rug? Of pijn heeft in haar mond? Dan 'dwing' je haar eigenlijk om te galoperen. Dan gaat ze galoperen ook in verband zetten met pijn. Dit kan dan zo zn gevolgen hebben voor later. Eerst maar kijken of er echt niks aan de hand is, dan andere suggesties proberen!

Edit: Ik zie dat je wss dinsdag word nagekeken! Top +:)+

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:51

Ik had altijd een probleem methode linkergalop, ze weigerde links aan te springen.. Koste wat het kost. Zodra ze toch een keer links zat sprong ze de eerste bocht over.

Toen zijn haar tanden nagekeken, allemaal haken. Osteopaat erbij gehaald, en ook daar zat ze niet helemaal lekker in elkaar. Ik krijg les, en nu is mijn galop probleem helemaal opgelost.

Het was een deel lichamelijk probleem van mijn pony, wat ik weer versterkte al ruiter zijnde.

Dus ik wil het advies geven, kijk je paard helemaal na. En zoek goede begeleiding. Dan moet het helemaal goed komen :)