oefeningen om spanning kwijt te raken na de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

oefeningen om spanning kwijt te raken na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 21:22

Ik ben wel benieuwd welke oefeningen jullie gebruiken om de spanning af te laten vloeien bij het paard na de galop?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: oefeningen om spanning kwijt te raken na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:49

De ontspanning in de galop gaan op zoeken in plaats van na de galop. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:54

Ligt eraan waardoor de spanning veroorzaakt word
Als galopperen bv pijn of ongemak veroorzaakt door bv een te krap of te lang zadel,
gaat het lastig worden zonder dát eerst op te lossen
Hoe uit zich die spanning?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:03

laag en diep rijden met een lekkere lange teugel in een rustig tempo en daarbij grote voltes cirkelen

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:07

Zandro schreef:
laag en diep rijden met een lekkere lange teugel in een rustig tempo en daarbij grote voltes cirkelen

Dat zou ik lekker in de galop ook doen en daar de ontspanning al opzoeken. Wel contact houden met het bit dus niet je teugels los gooien. Want waarom heeft je paard spanning in de galop?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:39

Ik vond de galop in het verleden eng dat ging altijd hard en onstuimig. Nu is de galop geen probleem meer maar zodra ik haar terug vraag blijft ze erg voorwaarts en hoef ik maar wat te gaan verzitten dan springt ze alweer aan. Ik rijd nu vooral overgangen na de galop en dan komt ze wel terug. Zeker als ik even gestapt heb is de spanning weg. Maar ik zou het graag op willen lossen zonder tussendoor te moeten gaan stappen. Het is dus iets wat ik zelf gecreëerd heb en hoewel het een stuk beter gaat zou ik die spanning na de galop graag wat sneller kwijt raken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:52

One Rein Stop monteren, en dat na de galop toepassen als het paard ook maar enigszins harder gaat of eigeninitiatief wil nemen. Je gaat dit echt niet anders oplossen dan door het patroon te doorbreken en vooral in het begin een andere gang te gaan rijden. Dus stappen, of helemaal stilzetten met behulp van de One Rein Stop.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:08

Cassidy schreef:
One Rein Stop monteren, en dat na de galop toepassen als het paard ook maar enigszins harder gaat of eigeninitiatief wil nemen. Je gaat dit echt niet anders oplossen dan door het patroon te doorbreken en vooral in het begin een andere gang te gaan rijden. Dus stappen, of helemaal stilzetten met behulp van de One Rein Stop.

Dit vind ik wel een beetje rigoureus...

Er zijn zo veel manieren om dat goed op te lossen en het patroon te doorbreken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 17:14

Ik denk dat dat juist meer spanning zal geven. Ze is ook niet stuurloos of niet stil te zetten. Maar bij het minst geringste springt ze alweer aan in de galop en dat zijn hele fijne galopjes die erg fijn zitten maar waar ik natuurlijk niet om vraag. Stil zetten op de normale manier kan ik nog wel proberen of dat effect heeft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:22

Mooi om alle kans op ontspanning en direct alle vorm van takt in een galop nog verder te verstoren, een ORS. Een ORS is een laatste redmiddel bij een rennend paard, niet bij een paard dat zijn ontspanning niet kan vinden, wat een idiote tip!

Die van mij houd er ook van op na de galop de spanning vast te houden en daarmee verstoort dat ook de nageeflijkheid en de takt. Ik persoonlijk zet hem gewoon direct flink aan het werk na een galop, veel figuren rijden en overgangen vragen waardoor hij zijn aandacht weer bij mij moet houden. Daarna stap ik een rondje en ga ik weer verder. In het begin kon ik er ook niets meer mee als we gegaloppeerd hadden, en als ik direct na de galop ging stappen om het zogezegd af te laten vloeien, kwam het weer terug bij het aandraven. Met veel oefeningen en figuren na het galopperen gaat het een stuk beter.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 19:11

Dank je Lara_silver ik moet zeggen dat het idd wel een stuk beter gaat dan toen ze net onder het zadel was. Ik hoop dat laatste stukje ook kwijt te raken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:02

Als je haar laat galopperen aan de longe, kan ze dan wel de ontspanning vinden?

Het kan zijn dat ze gewoon niet sterk genoeg is om goed in balans en dus ontspanning te galopperen. Met ruiter is dat uiteraard nog lastiger. Ken je de longeer hulp? Die helpt vaak fijn voor de ontspanning, mits je m absoluut niet te strak doet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:25

Ik laat haar los om mij heen lopen en dan is ze ontspannen dit komt weg uit het verleden waarin ik veel spanning had tijdens de galop. In de galop is ze ook ontspannen. De spanning ontstaat juist na de galop. Dus naar mijn idee kan ik dit probleem in de galop ook niet oplossen? Maar moet het daarna opgelost worden. Ga de tip van Lara_silver proberen kijken of ze dan sneller de spanning kwijt zal raken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:09

Vooral ook voorwaarts houden, been erbij, licht begrenzen van voor maar de hand ook toestaan en openen zodat ze er niet op kan gaan hangen en de spanning niet gestimuleerd wordt door een te remmende hand. Kwestie van voelen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:21

Kan je haar met een lange lage hals laten galopperen en dan een overgang maken naar de draf en de hals in dezelfde houding houden? Krijg je dan wel weer ontspanning terug?

En vooral op de volte blijven en veel wendingen rijden. :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:59

Quir bedoel je dat in de zin van niet op teugeldruk terug vragen? Ik vraag haar op stem en zithulpen terug dus zit zo weinig mogelijk in haar mond. Ik rijd haar niet specifiek lang laag in de galop ben vooral bezig met tempo beheersing maar dat kan ik weleens proberen kijken hoe dat gaat maar vooral wat ze daarop doet.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:04

Django is vaak erg onstuimig in galop. Als we er dan uitkomen probeer ik hem echt goed voorwaarts te laten draven en goed aan het werk te zetten, veel voltes etc. Het tempo wat het paard loopt bouw ik dan af door meer teugel te geven en daarna even te stappen. Dan neem je de teugels weer aan en ga je weer verder met waar je mee bezig was.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:11

Bij mijn trainingspaard heb ik het opgelost door als laatste oefening te galopperen, daarna met lange teugel uitstappen. Zo kon hij geen spanning meer opbouwen. Later ben ik gaan draven na de galop met lange teugel, wel ontspanning vragen, hij mag niet vrijblijvend ronddraven, wel hals strekken. Dan in stap en wat oefeningen rijden, dat later ook weer in draf doen. Heb nu een paard wat na de galop relaxed is en gewoon gereden kan worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 07:11

De spanning in de galop bij een nog niet voldoiende bevestigd paard komt voort uit een toevloed van adrenaline.

De adrenaline toevloed wordt getriggerd doordat een jong/onbevestigd paard met aangespannen voorrug galoppeert, dit is zijn vluchthouding.
De adrenaline maakt het opwindend en wordt ook in hun spel gebruikt.
Spelen is het oefenen van vaardigheden, in dit geval de vlucht.
Paarden met veel bloed zijn hier op geselecteerd/gefokt en wekken deze staat graag op bij zichzelf.

Je kunt de adrenaline toevoer stoppen door je paard er toe te verleiden de hals te laten vallen, is rug loslaten, dit is de relax houding.
Het is dus een mechanisch/psychisch "probleem".
Het de hals laten vallen noemt men ook wel "neerwaarts". (van het voorwaarts neerwaarts)

Je moet dus werken aan gehoorzaamheid, de leider bepaalt, maar ook vertrouwen in het leiderschap, het goede voorbeeld volgen, én zoeken naar ontspanning.
Het is slim met onbevestigde paarden niet in de "adrenaline staat" terecht te komen, je wordt alleen maar slechter van.
Wanneer over een paar jaar de africhting bevestigd is is deze staat beheersbaar en kun je schakelen tussen beide gemoedstoestanden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 08:52

Bedankt allemaal!

Simpelman bedankt voor je uitgebreide reactie. Pak je het neerwaarts dan op de volte op of heb je daar nog andere opties/oefeningen voor? Als je de hele bak gebruikt dan voorzie ik niet dat ze daar ontspannen op gaat lopen maar juist snelheid gaat maken wat indirect ook het hele probleem is natuurlijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:31

MISTRAL94 schreef:
Bedankt allemaal!

Simpelman bedankt voor je uitgebreide reactie. Pak je het neerwaarts dan op de volte op of heb je daar nog andere opties/oefeningen voor? Als je de hele bak gebruikt dan voorzie ik niet dat ze daar ontspannen op gaat lopen maar juist snelheid gaat maken wat indirect ook het hele probleem is natuurlijk.

Ik ben laatst naar een clinic geweest en daar werd de spanning weggehaald door met je hand over de hals te strijken. En het werkte echt bij ieder paard. Ik ben het zelf ook aan het proberen en het werkt bij mijn paard ook. Ook in de galop. Aai met je binnenhand over de hals en hij zakt direct.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:26

Damian klopt.
Mistral94 bij mijn paard heeft het heel erg geholpen om haar te leren dat we paar galop sprongen doen en dan terug komen naar draf en stap. Buiten galopperen we dan wel lange stukken en het liefst berg opwaarts. Maar op de wei zet ik haar op de volte en ik begon met de oefening stap- galop vier sprongen en terug komen stap-draf galop. Galop terug komen stap is nog net te hoog gegrepen maar komt er aan. Toen dit beter en beter ging ben ik ook weer op de wei grotere stukken gaan galopperen links en rechts om. Maar even spanning doorbreken en het gevoel van weg te willen doorbreken, werkte bij mijn paard goed.
Met de draf oefeningen (schouderbinnenwaarts e.a. zoals overgangen rijden en tempo wisselingen) heb ik haar binnen achterbenen sterker gemaakt waardoor ze ook fysiek beter in staat is om de galop aan te kunnen. Het is goed voelbaar nu ze ook mooi in de galop aanleuning neemt dat ze heel relaxed is met haar oefeningen. Kan in galop zelfs nu een verruiming vragen zonder dat ze spanning opbouwt of weg wil racen. Ze is zo relaxed geworden en vol vertrouwen. Maar het vraagt geduld bij de sensibele paardjes, sterker maken van je paard, en dat handje van Damian gebruik ik ook en dat werkt.

zennith2707

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:27

Als je paard aanspringt zonder jij het wilt, maak je meteen een kleine volte (niet te klein) dat je hem terugpakt naar de stap of draf waar je dan mee bezig was beloon je hem/ haar en ga je weer verder in de bak. Gaat ze dan weer in galop weer een volte en dan stil zetten belonen en weer verder gaan. Zelf heel consequent en rustig blijven :) hoop dat je er iets aan hebt!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:13

Bedankt allemaal voor de tips we gaan het proberen!

Zennith2707 op zich heb ik hier niet zoveel problemen mee ik kan haar rustig terug vragen ze is gelukkig niet stuurloos.

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:50

Je eigen ontspanning is heel belangrijk. Probeer je adem door te laten gaan, en zoveel mogelijk naar je buik er onderrug. Als je je bekken wat ontspant zie je eignlijk altijd dat het paard ook meteen ontspant.