[video] Eerste keer zonder zadel, iemand nog tips? :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

[video] Eerste keer zonder zadel, iemand nog tips? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 21:53

Hoi!

Ik kon niet echt een topic vinden over rijden zonder zadel etc, dus doe het even zo :)

Omdat ik over een klein maandje ga zwemmen met paarden in de zee, waarbij je van te voren een uur zonder zadel rijd.. ging ik even oefenen. Ik heb namelijk nog nooit zonder zadel gereden, en omdat ik een angstige ruiter ben (ben op de goede weg! 2/3 maanden geleden op hetzelfde paard in de bak aan het rijden, in het begin moest er iemand met me meelopen :o ) vind ik het toch wel erg spannend. Geen overbodige luxe om het een keer te oefenen dus :j

Zelf viel het me op dat ik m'n armen stiller moet houden. Tijdens het rijden merkte ik het niet eigenlijk.
Het paard waar ik op rij is wel echt de sloomste van stal dus het is echt een sukkeldrafje en galopje :+
Als er een hoger tempo op zit zal 't wel moeilijker zijn denk ik?

Iemand nog tips voor me? Qua balans o.i.d.?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt!

Niet zo'n heel goede kwaliteit, ik weet 't :')

Dit ga ik doen over een klein maandje:
http://www.puur-terschelling.nl/paardri ... se-paarden

Safiera

Re: [video] Eerste keer zonder zadel, iemand nog tips? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:58

Tip: vraag of je op een zadel mee mag en het zadel gewoon af doen voor het zwemmen...

Lijkt me niet zo handig om met een paar keer oefenen gelijk al een uur op buitenrit te gaan zonder zadel.
Dat gaat er namelijk best wat wilder en feller aan toe dan dit rondje in de bak hobbelen :)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:59

Idd je handen stiller houden!
In galop helemaal :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 22:02

@ Safiera: Dat zou misschien mogen, maar ik wil het juist heel erg graag en het viel me best mee! Er gaan er natuurlijk wel vaker mensen mee die nooit eerder zonder zadel hebben gereden :) Een flinke rengalop doen ze sowieso niet haha.

@Aloisia: Ja in galop viel het me ook heel erg op :') Tijdens het rijden eigenlijk helemaal niet, dan is zo'n filmpje wel handig :P

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:04

laughterline schreef:
@Aloisia: Ja in galop viel het me ook heel erg op :') Tijdens het rijden eigenlijk helemaal niet, dan is zo'n filmpje wel handig :P

Ja, dan is een filmpje altijd heel handig!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:04

Sowieso vind ik het vreemd dat je 'verplicht' een uur zonder zadel moet/kan rijden, als je ziet wat het bij langdurig gebruik met een paardenrug kan doen :=

Inderdaad gewoon je handen stiller houden, verder zit je prima :-)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 22:08

Dankje Billionache :)

Denk eigenlijk ook niet dat ze echt een intensieve rit gaan maken, tenminste, dat lijkt me niet. Gewoon lekker tubben richting het strand en even een drafje en (wellicht) een galopje maken. Denk dat ze ook wel even kijken naar de groep.
Verder lees ik eigenlijk alleen maar erg positieve ervaringen over Puur Terschelling :)

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:44

Let ook op dat je paardje in de goede galop zit ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:51

het is al gezegd,

maar ik zou ook vragen of het mogelijk is om met zadel naar het strand te rijden omdat je nog niet zolang zonder rijd en een uur dan veel vind.

daarnaast zou ik zoeken naar een fries om even op te oefenen of tinker, omdat deze heel anders opgooien dan een 'gewoon' paard. spreek uit ervaring dat je daar zonder zadel iets anders op zit kwa gevoel. vooral in draf door het 'zweefmoment' daar moet je even aan wennen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 08:44

Haha ik ben eigenwijs, ik ga zonder :) wil dat niet missen :) het is niet een strandrit waarin je gaat crossen etc. Lekker rondtubben richting het strand, soms een drafje en misschien een klein galopje. Lijkt me prima toch? :)

Oefenen op fries zou ik wellicht wel kunnen, als dat uitkomt bij die mensen. Ik zat er toevallig gister nog aan te denken, sommige gooien toch echt wat hoger op :P

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 08:45

terrabeertje schreef:
Let ook op dat je paardje in de goede galop zit ;)

Dankje, maar het gevoel van galopperen vond ik op dat moment iets belangrijker :)

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 01:11

Ja snap ik! Haha! Kun je misschien de volgende keer op letten ;)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 01:28

Misschien een halstertouw oid losjes om de hals knopen. Het geeft nét even wat meer steun, helemaal als je naar buiten gaat en zorgt er ook voor dat jij je handen wat stiller houdt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 01:40

Waar ga je zwemmen met paarden in zee ? Dat is gaaf om te doen , zo wil ik dat ook ooit eens gaan doen. Ga nog meer zonder zadel oefenen en als je durft ook eens naar buiten voor een ritje.

avery123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 01:52

Leuk hoor zonder zadel, goed evenwicht proberen te houden dat wel :P

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:49

Een touw hebben ze daar ook om de hals inderdaad! En als ik de kans krijg ga ik zeker nog even oefenen haha.

http://puur-terschelling.nl/paardrijden ... se-paarden

Hier ga ik heen :)

Edit: m'n vriend is cameraman en gaat ook filmen :D dus er komt een aftermovie en als die goed lukt denk ik wel een topic haha, dan plaats ik die hier wel :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:53

Je eerste keer zonder zadel en je duikt de zee in.. Let op dat 'ie er niet vandoor gaat op het strand dan :=.
Gewoon, buikspieren aanspannen, bekken ontspannen, naar voren kijken en je evenwicht houden :P

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:57

Haha die paarden doen dat vaak, zoals je aan de dagen ziet ;) heb al een aantal mensen gesproken die daar zijn geweest en t zijn gelukkig ontzettend brave paarden, rijden ook beginners op enzo, dus dat stelt me wel gerust. :)

Ga me niet bang liggen maken he _O-
Ben een wat bange ruiter op onbekende paarden door m'n eerste val vorig jaar die er behoorlijk aan toe ging... Ben een heel eind gekomen en dit is best een grote stap voor me, maar heb er zo ontzettend veel zin in <3 heb het met hun er over gehad en ze zeiden ook dat t goed ging komen en ik altijd welkom was. :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:00

laughterline schreef:
Haha die paarden doen dat vaak, zoals je aan de dagen ziet ;) heb al een aantal mensen gesproken die daar zijn geweest en t zijn gelukkig ontzettend brave paarden, rijden ook beginners op enzo, dus dat stelt me wel gerust. :)

Ga me niet bang liggen maken he _O-
Ben een wat bange ruiter op onbekende paarden door m'n eerste val vorig jaar die er behoorlijk aan toe ging... Ben een heel eind gekomen en dit is best een grote stap voor me, maar heb er zo ontzettend veel zin in <3 heb het met hun er over gehad en ze zeiden ook dat t goed ging komen en ik altijd welkom was. :)

Sorry -O-
Veel plezier :D. Doe je een verslagje?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 11:02

Haha maakt niet uit :P jaaa zeker! Al zou dat filmpje wel paar weekjes duren gok ik zo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:05

Ga je naar het ponyhof? En daar met de paarden zwemmen aan zee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:05

Je kan ook eventueel een longeersingel om doen, met een touwtje eraan, zodat je iets hebt om je aan vast te pakken :j Dat doe ik zelf ook wel eens als ik zonder zadel het bos in ga. Geeft je net een wat veiliger gevoel :)
Veel plezier!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:06

Als je per se zonder zadel wil zou ik dat lekker in de bak blijven doen en vooral niet buiten. Dat is vragen om moeilijkheden, vooral als je er nog niet zo handig in bent. Gewoon zadel erop voor de rit en dan op het strand zadeltje eraf gooien.

Bij het buitenrijden het je veel meer risico dat ze ff opzij springen of gaan dribbelen, geloof me, dat wil je niet als je nog niet zo goed bent zonder zadel.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 11:10

Nee bij puur Terschelling, kijk maar bij die link :j

Ik vertelde toch dat die paarden ontzettend braaf zijn? Heb al meerdere mensen gesproken en die paarden zijn echt niet zenuwachtig/dribbelig. Anders ging ik ook niet mee en zetten ze er ook geen beginners op. Natuurlijk heb ik ook die organisatie hier over gesproken en ze zeggen dat alles goed komt. Snap wel dat je daar buiten meer kans op hebt dan binnen, maar ik wil dit heel graag en t gaat wel goed komen.

Mocht ik het op het moment zelf niet vertrouwen kan ik altijd nog vragen om een zadel, maar dat is niet wat ik graag wil.

Edit: dat ik trouwens op t filmpje hier in de bak rij is een uitzondering, wij rijden standaard buiten.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 11:12

8nnemiek schreef:
Je kan ook eventueel een longeersingel om doen, met een touwtje eraan, zodat je iets hebt om je aan vast te pakken :j Dat doe ik zelf ook wel eens als ik zonder zadel het bos in ga. Geeft je net een wat veiliger gevoel :)
Veel plezier!

Dat is ook een goede :) maar ik weet niet of ze dat doen haha, kan t altijd vragen natuurlijk.